הרב ישראל נוימן, 66, הוא היועץ המקצועי של הרבנות הראשית לישראל לענייני שעטנז והממונה על כשרות הבגד בחברת 'בגיר'. מתוקף תפקידו, הוא עוסק בהשגחת כשרות מסוג שלא רבים מודעים אליה: השגחה על כשרות הבגדים משעטנז.
התורה אוסרת פעמיים - בפרשת קדושים ובפרשת כי תצא - על לבישת בגדים המכילים תערובת של צמר ופשתן. משום מה, לא רבים מודעים לכך שתערובת כזו שכיחה מאוד גם בימינו, ושחליפה או מעיל, למשל, הנקנים ללא תווית המעידה שהם נקיים משעטנז, דורשים בדיקה באחת ממעבדות השעטנז הקיימות בארץ.
"עשיתי דרך די יוצאת דופן", מספר הרב נוימן על דרכו בתחום, "אחרי לימודי בישיבה הלכתי ללמוד בשנקר כדי להכיר את תעשיית הביגוד לעומק. לא רציתי להיות רב שמגיע ואומר 'זה אסור וזה אסור' אלא מישהו שמפתח תוכניות ייצור מותרות. המוטו שלי הוא שבהחלט אפשר לייצר בגדים יפים ומודרניים בלי שעטנז. זה לא מפריע לכלום".
כשסיים את לימודיו בשנקר עשה את עבודת ההתמחות שלו במפעל 'בגיר'. בתום ההתמחות, ביקש ממנו מנהל המפעל להישאר לעבוד במקום, ולרכז את הטיפול בנושא השעטנז. מאז ועד היום, הוא עדיין עושה את זה, ומסתובב בכל העולם כדי להשגיח על ייצור בגדים ללא שעטנז עבור החברה בה הוא מועסק".
איך מסבירים לאנשי המפעלים הגויים באיטליה או בסין את איסור שעטנז?
"אני מסביר להם את מה שכותב הנצי"ב מוולוז'ין בספרו 'העמק דבר' על מצוות שעטנז: שהנושא של שעטנז מזיק לעולם כי הוא נגד חוקי הטבע. זו אחת הסיבות שאני עובד על להפוך את התווית האדומה-שחורה של 'נקי משעטנז' לתווית ירוקה. לפי המסורת היהודית, שעטנז גרוע לאיכות הסביבה".
הרב נוימן מספר ששהה באיטליה לפני מספר שנים, באחד המפעלים המובילים בעולם לייצור חליפות גברים. "מדובר בחליפות יקרות מאוד, פס ייצור של 220 חליפות בלבד עבור יהודים בעלי הון שיכולים להרשות אותן לעצמם... המעצב הראשי שאל אותי מה פירוש העניין של שעטנז, והסברתי לו את דבריו של הנצי"ב מוולוזי'ן, ששעטנז מזיק לעולם. אחרי יומיים, כשהייתי צריך לעזוב, עשו לי מעין מסיבת פרידה. המעצב הראשי ניגש אלי שם ושאל אותי: "תגיד לי, יכול להיות שרעידת האדמה שבדיוק התרחשה באיטליה קשורה לייצור השעטנז?". ברור שעניתי לו שאני לא יכול לקשר אירוע כזה לסיבה ספציפית, אבל אחרי זה חשבתי לעצמי: 'אוי ואבוי לנו אם הגויים עוד יחזרו בתשובה לפני היהודים'...".