X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  כתבות
חיילים סעודים מתאמנים [צילום: AP/Amr Nabil]
הכוח הערבי המשותף: סיכויים מול סיכונים
שרי החוץ של הליגה הערבית הודיעו בשלהי מרס על ההחלטה להקים כוח צבאי ערבי משותף שייעודו יהיה מלחמה בטרור בארגונים חתרניים ברחבי האזור. היוזמה נתקלה בלא מעט ספקות עוד לפני שהחל יישומה בפועל, שכן אין מדובר בניסיון הראשון להקים כוח פעולה ערבי משותף. עם זאת, היוזמה מגלמת מספר יתרונות חשובים למדינות הלוקחות בה חלק ויש אף שתולים תקווה בכך שתוביל לשת"פ בין-ערבי בתחומים נוספים

החלטת שרי החוץ של מדינות הליגה הערבית להקים כוח צבאי ערבי משותף (27 במרס) מעלה סימני שאלה באשר למימושו, אופיו והאפקטיביות שלו. אולם לצד הסקפטיות והסרקזם שכבר מציפים את התקשורת הערבית, הרציונל מאחורי הרעיון אינו מופרך לחלוטין ומגלם מספר יתרונות בעידן הנוכחי. המציאות השברירית של המזרח התיכון, מחייבת בחינה מדוקדקת של יוזמה זו וכן של השלכותיה האפשריות.
על-פי התוכנית, הכוח המאוחד יהיה על בסיס התנדבותי ויורכב מ-40 אלף לוחמי עילית, בנוסף לתמיכתם של כוחות אוויריים וימיים. סעודיה צפויה לספק את מרבית המימון ומצרים את עיקר כוח האדם. תרומתן של מדינות ערביות אחרות, דוגמת ירדן, איחוד האמירויות הערביות וכווית תהיה צנועה יותר. המפקדה של הכוח הערבי תמוקם קרוב לוודאי בריאד או בקהיר. התוכנית המקיפה, אותה יתוו צוות רמטכ"לים של המדינות המשתתפות, תוצג במועצת הביטחון של הליגה הערבית בעוד כשלושה חודשים.
הכוח הערבי המאוחד לא נועד להילחם במדינות ואינו מסוגל להתמודד מול מעצמות צבאיות אזוריות כמו אירן או ישראל. הרציונל העומד בבסיסו הוא להילחם בארגונים חתרניים במזרח התיכון וגם, רק בחלק מהם. בראייה הסעודית, מטרת הכוח המאוחד היא להילחם בתימן (למעשה, למסד ואף להרחיב את המערכה שהחלה נגד מעוזי החות'ים ב-26 במרס), ואילו בפנטזיה המצרית היעד הוא לוב. בעיני יתר המדינות, הכוח הערבי הוא מקור להזדמנויות פוליטיות וכלכליות, ויש אפילו מי שחולם על פלשתין. בהתבטאות מעניינת לעיתון "אל-אהראם" המצרי, קרא ד"ר מחמוד הבאש, השר לענייני דת ויועצו של אבו מאזן, לכוח הערבי שיוקם לקיים מבצע "סופת נחישות" נגד חמאס בעזה, משום שלטענתו חמאס ביצע הפיכה אלימה נגד המנהיג הלגיטימי אבו מאזן כשם שהחות'ים מרדו בנשיא תימן. כמו-כן נשאלת השאלה האם סוריה ועירק מופיעות ברשימת המשימות של הכוח הערבי שיוקם, ואם כן, מהו מיקומן בתור?
כמה יתרונות חשובים
עם זאת, היוזמה להקמת כוח אחוד מגלמת מספר יתרונות חשובים. הכרזתו של נשיא מצרים, עבד אל-פתאח א-סיסי, על היוזמה ומחויבותה של קהיר לשחק תפקיד מרכזי עשויות לקרב את מצרים ליעד של השבת מעמדה המסורתי כמנהיגה אזורית. כך גם עבור סעודיה, הקמת כוח מאוחד יעניק גושפנקא ותוקף משנה ל"תוכנית הבלימה" הסעודית נגד ההתפשטות השיעית באזור. זאת, על-רקע התגברותו של המאבק השיעי-סוני באזור. יתר על כן, השילוב בין ההון והנחישות הסעודית לבין התפקיד הצבאי והסימבולי של מצרים עשוי אפוא להניב הישגים בזירות העימות.
מעבר לאספקט הצבאי, ההחלטה להקים את הכוח המאוחד, מניחה את הבסיס לשיתוף פעולה אזורי (ניצנים לפן-ערביות?) גם בהיבטים אחרים. בעידן של מדינות מתפרקות, שבירת גבולות ושחקנים אלימים שצצים כפטריות אחרי הגשם - כל מפגן של אחדות, בדמות כוח קונסטרוקטיבי, הינו בעל משמעות תודעתית חשובה, אפילו יותר מאשר יכולותיו בפועל.
המניע שמאחורי הקמת הכוח הערבי אינו רק צבאי או תודעתי, אלא גם פוליטי. הוא מאפשר לחלק את האחריות (וכן גם את האשמה), אבל יותר מכל, הוא עשוי להעניק לגיטימציה והכרה ממשית בהחלטות המתקבלות בליגה הערבית - אותה מרבית מדינות ערב כבר מזמן לא לוקחים ברצינות. ההחלטה להקים כוח צבאי מאוחד עשויה לייצר את אותו "גוף עם שיניים", הנעדר לרוב מגופים מסוג זה. ביחס לישראל, גוף מסוג זה עשוי להרחיב את יריעת האינטרסים המשותפים בין ישראל למדינות החברות בו, בראש ובראשונה לתת מענה לחתרנות האירנית באזור.
אין בכך לומר שיוזמת הכוח המאוחד לא חפה מסיכונים. בראייה האזורית, היוזמה עלולה להוביל להעלאת רף העימות העדתי במזרח התיכון בכלל, וזה מול האירנים בפרט. עירק ולבנון (מדינות בעלות דומיננטיות שיעית) כבר הביעו הסתייגות מהיוזמה, כאשר ביומו האחרון של כינוס הליגה הזהיר שר החוץ העירקי, אבראהים אלג'עפרי מ"קונפליקט ערבי-ערבי" ומפתיחת "דף חדש של מלחמה". לאחריו התייחס לכך גם הנציג הלבנוני במרומז וקרא לליגה הערבית ליישם החלטות שהתקבלו פה אחד בלבד. החשש הוא אם כן, שיותר ממפגן לאחדות פן-ערבית, הכוח המאוחד הוא בסופו של יום לא יותר מאשר קואליציה סונית.
באשר למדינות המובילות, מצרים והעומד בראשה א-סיסי, עלול להסתכן בהשוואה המתבקשת לנאצר גרסת 1962, עת נכנסו כוחות מצריים לתימן - אירוע שנחתם בכישלון ואף כונה על-ידי היסטוריונים כ"וייטנאם של מצרים". בכלל, קיים חשש שהנשיא המצרי ייגרר למאבקים אזוריים, שעה שמצופה ממנו להפנות את מירב תשומת הלב להתמודדות עם המצוקות מבית. סעודיה, כמובילת היוזמה, מסתכנת בגלישת האלימות לשטחה ויתרה על כך ממעבר מ"מלחמה קרה" עם אירן לעימות ממשי וחם. כמו-כן, על-אף שמדובר ביבואנית הנשק הגדולה באזור, תפקידה הצבאי של סעודיה במזרח התיכון אינו מבוסס ויש לא מעט אבק להסיר מהקנה, לפני שמכריזים על צבא חדש.
ולבסוף, נותר סימן שאלה גדול באשר להיתכנות שגוף זה אכן יוקם. בכל זאת, אין זאת הפעם הראשונה וכנראה גם לא האחרונה שיוזמות מסוג זה נותרו על הנייר. במידה והיוזמה אכן תתממש, עד כמה הכוח המאוחד יהיה אפקטיבי בניסיונו לבלום רעיונית ופוליטית את השפעתה הגוברת של אירן על האדמות הערביות?
בכל מקרה, הן במקרה של מאבק הקואליציה הבינלאומית והאזורית בדאעש והן במקרה של כוח ערבי אחוד בפוטנציה, נדרש יותר מרק הפעלה של כוח צבאי. ללא אסטרטגיה מקבילה לאסטרטגיה הצבאית, הגורמים המעורבים לא יצליחו לצמצם את חוסר היציבות השורר באזור, למגר לחלוטין את האיומים הביטחוניים ובעיקר את כוח המשיכה שלהם. הליגה הערבית תצטרך לפתח גוף אזרחי אחוד שישקיע מאמצים פוליטיים, כלכליים, חינוכיים ורעיוניים לטיפול במצוקות היסוד ולריפוי התחלואות השוררות באזור. אלו, אשר הציתו את אותן מהומות נשכחות המכונות באופטימיות דועכת "אביב הערבי".

פורסם במקור: מגזין המזרח הקרוב
הכותבת היא עמיתת מחקר במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS) ודוקטורנטית בחוג למדע המדינה באוניברסיטת תל אביב.
תאריך:  28/04/2015   |   עודכן:  29/04/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הכוח הערבי המשותף: סיכויים מול סיכונים
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות העולם הערבי
יוני בן-מנחם
הקואליציה הערבית הודיעה על סיום המתקפה האווירית בתימן מבלי שהצליחה להסיג את המורדים החות'ים מעמדותיהם. בסעודיה חוששים שהמורדים החות'ים יפתחו במלחמת התשה בגבול הדרומי של סעודיה עם תימן
איציק וולף
הסעודים הודיעו כי הסתיימו המתקפות האוויריות בתימן    הסגר הימי על המדינה הנשלטת ברובה בידי המורדים - יימשך    אירן התומכת במורדים ברכה על ההודעה וציינה שמדובר בצעד לקראת פתרון המשבר
יואב נורסלע
מעשי הטבח שביצע ארגון המדינה האיסלאמית ביזידים בקיץ האחרון הדגימו בפני קבוצות מיעוטים, והדרוזים ביניהם, את הסכנות האורבות לקבוצות מיעוט דתי במזה"ת כיום. אך בעוד תוצאות הלחימה בסוריה רחוקות מלהיות ברורות, העדה על קהילותיה השונות ניצבת בפני אתגרים ודילמות לא פשוטות
עופר וולפסון
מורסי הואשם בהרג מפגינים בדצמבר 2012, אך הצליח להימלט מעונש המוות    יכול לערער על ההחלטה
רפאל בוכניק
מתחוור כי אך ימים אחדים לאחר גיבוש הסכם העקרונות בין המעצמות לבין אירן, בוצעו באירן הוצאות להורג סיטוניות של לא פחות מ-55 אסירים פוליטיים, זאת לא לפני שהללו עברו מסכת של ייסורים    טרם נשמע קול מחאה בזירה הבינ"ל בהקשר זה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il