X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
האיש שרצה להיות מנהיג נמוג כלא היה. לפיד [צילום: בן קלמר/פלאש90]
לאן נעלם יאיר לפיד
מה קרה לו שדווקא עכשיו כשצריכים אותו הוא מתחמק משדה המערכה? הרי לרשותו עומדים כל האמצעים להילחם הוא חייב לחלץ עצמו מן השיתוק ולהתחיל להתניע את העגלה השקועה בבוץ הקואליציוני
לפיד: נתניהו נכנע לחרדים על חשבון משלם המסים
איציק וולף
יו"ר יש עתיד תקף את ההסכם הקואליציוני המתגבש בין הליכוד ליהדות התורה * "מכירת חיסול של כל מה שחשוב לחברה הישראלית על חשבון הציבור העובד והמשרת"
לרשימה המלאה

כאשר החליט יאיר לפיד לקפוץ אל המים הפוליטיים ולהתמודד על כהונת ראש הממשלה, היו לו הרבה כוונות טובות להציל מקריסה את מעמד הביניים ולהפוך את ישראל למדינה שטוב לחיות בה. ציבור גדול ורב נתן בו אז את אמונו ומפלגתו זכתה ב-19 מנדטים. בדרך החתחתים להגשמת משאלת לבו, בסיועו המכשיל של בנימין נתניהו, איבדה מפלגתו של לפיד כמחצית מכוחה.
כיום אין טעם או תכלית לניסיון לבחון לעומק מה היו הסיבות להתפוגגות העוצמה שרבים חזו לה עתיד מבטיח בעבור אזרחי ישראל. העובדה המצערת היא שהגוף הצעיר והשאפתן הזה לא הצליח להגשים את הבטחותיו וכשל. אבל מצער יותר לקבוע שלא רק הציבור הרחב איבד את האמון ביכולותיה הפוטנציאליות של "יש עתיד". נראה שגם יאיר לפיד עצמו התייאש מן הסיכוי להתאושש. עובדה: דווקא נוכח המחיקה האטית שמוחק נתניהו במו"מ הקואליציוני את כל הישגי לפיד ומשתדל לא להשאיר בשטח אפילו סימן קטן להישגי "יש עתיד" - לפיד ומפלגתו כאילו אינם קיימים.
מעניין לדעת מדוע דווקא עכשיו נאלם ונעלם לפיד. נוכח הכניעה של נתניהו לחרדים לרוחב כל החזית, בנוסח של "מכירת חיסול", דווקא עכשיו זקוקה המדינה למישהו שיישא קולו בזעקה רמה ויביע בפני הציבור את דעתו על בנימין נתניהו וכניעתו לכל אלה שכתנאי להצטרפותם לממשלה שעדיין לא הוקמה, תובעים דבר אחד: להחזיר את הגלגל לאחור ולמחוק מעל פני האדמה את כל התוכניות שתכנן לפיד לטובת אזרחי ישראל.
מה קרה ליאיר לפיד שדווקא עכשיו כשצריכים אותו הוא מתחמק משדה המערכה? הרי לרשותו עומדים כל האמצעים להילחם. יש לו תקציב מפלגתי גדול, יש לצדו אנשי ביצוע טובים ויש לו גישה פתוחה ומפרגנת לתקשורת. הרי אין ללפיד בעיה לחזור ולכתוב בידיעות אחרונות ולהבהיר לציבור את המשמעות החמורה של מה שמעולל נתניהו לעתידם של אזרחי ישראל. לפיד גם יכול להתראיין בכל כלי התקשורת שישמחו לפרסם ביקורת על עוללות נתניהו. יאיר לפיד שהיה שר האוצר אינו משמיע את קולו גם בנושאים הכלכליים שהוא מכיר. הוא אינו מגלה לנו שאין למדינת ישראל מקורות תקציביים מיותרים לממן את המיליארדים הרבים שיזרמו לכיסי "עולם התורה" המתרחב מיום ליום. בקיצור: האיש לפיד, שרצה להיות מנהיג המהפך החברתי, נמוג כאוויר חם כאילו לא היה.

ואנשיו שותקים...

אבל לא רק לפיד הדמים את המנועים. גם אנשיו נראים כאילו הרימו ידיים בייאוש נוכח גזירת הגורל האכזר. שי פירון, למשל, שהיה שר החינוך, אינו טורח להביע את דעתו על ההצעה שנפתלי בנט יהיה שר החינוך. אולי הוא חושב שזו בחירה טובה כיוון שגם בנט חובש כיפה ואולי כמחנך הלאומי יטמיע בעם ערכים דתיים לאומניים?
ומדוע יעקב פרי שהיה ראש השב"כ ושר במספר ממשלות אינו מביע את דעתו על מה שקורה בתחום ביטחון הפנים, בעיקר בירושלים, ובמרחב המחיה של הפלשתינים שמנהלים קרבות רחוב בדקירות סכינים ובפיגועי דריסת חפים מפשע?
ומה קרה לעפר שלח המומחה לענייני ביטחון? האם אין לו מה לומר או להציע בתחום המצב החמור המתפתח בגבול סוריה וישראל ומקרב אותנו מיום ליום אל מלחמה אפשרית מול חיזבאללה?
ומה קרה לבכירי המפלגה האחרים שהבטיחו להעטיר עלינו רק טוב? למה הם שותקים? האם איבדו את ביטחונם העצמי ואת אמונם במנהיגותו של לפיד?

אין לו ברירה
במצב סחיט. נתניהו [צילום: אמיל סלמן/פלאש90]

המצב הפוליטי שבו נתונה כיום ישראל מוזר. לפני הבחירות הסביר נתניהו שהוא זקוק להרבה מנדטים כדי שיוכל להרכיב ממשלה יציבה שתעניק לו כוח לשלוט. נתניהו ניצח בבחירות, אבל לצערו הוא לא קיבל מספיק מנדטים שיאפשרו לו להרכיב ממשלה כרצונו. בממשלה שהוא משתדל להקים הוא ימצא את עצמו בסיטואציה מביכה: כל אחת מן המפלגות שתרכיב את הקואליציה החדשה תוכל למוטט את הבית הממשלתי. תחת האיום הפוטנציאלי הזה נתניהו יהיה סחיט יותר משהיה בעבר. מה למשל יוכל לעשות אם "יהדות התורה" תציב בפניו אולטימטום לפיו הוא חייב לדאוג לכך שהמדינה תהפוך לשומרת שבת קפדנית וכל העסקים בה, מכל סוג ומין, יהיו נעולים ב"יום הקדוש". האם יוכל לסרב בטיעון שמימוש דרישה שכזו יהיה פגיעה בסטטוס קוו? ומה יקרה, למשל, אם החרדים יתבעו למנות משגיח כשרות במעון ראש הממשלה בירושלים וגם בקיסריה? האם יוכל לסרב?
התוצאה העגומה של הכוח הגדול של מרכיבי הממשלה הקטנים היא שאין לנתניהו ברירה אלא להיכנע לכל דרישה חריגה, כדי להבטיח את המשך השלטון. נתניהו מבין היטב כי ממשלה שכזו היא המתכון הגרוע ביותר להמשך השרידות האישית שכל כך חשובה לו. אבל אלה הקלפים היחידים שיש לו ואיתם הוא מקווה להצליח בהימור. לממשלה מן הסוג הזה אפשר לחזות רק יכולת ביצועית גרועה ועתיד המביא תחת כנפיו בסימן שאלה קיומי גדול.

חייב לעשות מעשה

יאיר לפיד חייב לעשות מעשה, לחלץ את עצמו מן השיתוק ולהתחיל להתניע את העגלה השקועה בבוץ הקואליציוני. רק אם יתחיל להשמיע קול רם וברור נגד הממשלה החרדית שמקים נתניהו, אולי יש תקווה שיוכל לשוב ולזכות באמון הציבור, כדי להחליף את שלטון נתניהו בבחירות הבאות, שינחתו עלינו מוקדם מן המועד הקבוע בחוק. את כל אלה יכול יאיר לפיד לעשות, אבל כנראה שאבדו לו תעצומות הנפש שהובילו אותו בתחילת הדרך.
זה בדיוק הזמן הנכון לצאת למערכה כוללת נגד נתניהו וממשלתו החדשה, אם וכאשר תקום, כדי לטעת שוב בעם הזה את התקווה שלא הכל אבוד.

תאריך:  29/04/2015   |   עודכן:  29/04/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אבי גבאי / Avi  Gabay  אבי דיכטר / Avi Dicter  אופיר אקוניס / Ofir Akunis  אורי יהודה אריאל / Uri Yehuda  Ariel  אלי כהן / Eli Cohen  אריה מכלוף דרעי / Aryeh  Machluf Deri  בנימין נתניהו / Benjamin  Netanyahu  גילה גמליאל / Gila  Gamliel  דוד אזולאי / David Azulai  דוד אמסלם / David Amsalem  דני בן יוסף דנון / Dani Danon  הבית היהודי / Habayit Hayehudi Political Party  הליכוד  המחנה הציוני / Hamachane Hzioni  הרשימה המשותפת  חיים כץ / Haim Katz  יאיר לפיד / Yair  Lapid  ידיעות אחרונות בע"מ / .Yediot Ahronot ltd  יהדות התורה והשבת  יואב גלנט / Yoav Galant  יובל שטייניץ / Yuval  Steinitz  יחד  יעקב ליצמן / Yaakov Litzman  יעקב פרי / Yaakov  Perry  יריב לוין / Yariv Levin  יש עתיד  ישראל כ"ץ / Yisrael  Katz  ישראל ביתנו  כולנו  מיקי לוי / Mickey  Levy  ממשלת ישראל / Israel Government  מרצ  משה כחלון / Moshe Kahlon  משולם נהרי / Meshulam Nahari  נדב פרי  נפתלי בנט / Naftali  Bennett  סופה (סופיה) לנדבר / Sofa  Landver  סילבן שלום / Silvan  Shalom  עולם התורה / Olam HaTorah  צחי הנגבי / Tzachi  Hanegbi  ש"ס  שי  פירון / Shai  Piron
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לאן נעלם יאיר לפיד
תגובות  [ 14 ] מוצגות  [ 14 ]  כתוב תגובה 
1
קינת דור און
אהרון שחר  |  29/04/15 14:32
 
- הפעם, לשם שינוי, מסכים. ל"ת
רפי לאופרט  |  30/04/15 08:58
 
- מענה מדוייק.
יפה כתבת, שחר  |  30/04/15 16:22
2
9 באב של דור און ימשך 4 שנים ל"ת
קוץ בתחת  |  29/04/15 23:24
3
אז מה אמר ליפה העגלון?
באום  |  30/04/15 04:03
4
שותק כי מקווה שיוזמן לקואליציה
לפיד לא אמין  |  30/04/15 07:18
5
עלוב להציג את ביבי כגולם בובה
פועה  |  30/04/15 07:29
6
מי אתה עמי דור-און?
כתבה אווילית  |  30/04/15 08:50
 
- ועל אווילותו של יאיר לפיד
יוסי אבידור  |  1/05/15 11:20
7
כשלון השחצנים ונערי החצר
רפי לאופרט  |  30/04/15 09:14
8
כך כותבים מאמר הסתה נבזי.
אהוד פרלסמן  |  30/04/15 09:41
9
כדאי לברר...
אברבנאל  |  30/04/15 16:10
10
הוא כותב עכשו ספר
בפאלו  |  30/04/15 23:25
11
על הקטע "ואנשיו שותקים......"
מנותק  |  1/05/15 13:40
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בחירות 2015
שולמית קיסרי
בחודש מרס 2014 הוגשה הצעת חוק בכנסת נגד החלוקה חינם של ישראל היום ובעד הפיכתו לעיתון רגיל הנמכר בכסף. ב-12 לנובמבר באותה שנה אושרה הצעת החוק בקריאה טרומית. נתניהו חש בסכנה
אפרים הלפרין
במבט פרספקטיבי על הבחירות האחרונות ניתן לראות שהיה פה ניסיון של קמפיינרים בכירים להכפיף אחת המתמודדות המובילות למרותם, ועם ישראל חש בדבר, בעט בהם בעיטה אדירה, וטוב שכך. עם זאת אין כאן כל הבטחה לעתיד, החוק חייב למנוע קרקסים כמו אלה שראינו בבחירות האחרונות
יהודה דרורי
רצון העם מובע בבחירות דמוקרטיות ולא בחלומות עבר של פובליציסט שלא השכיל עדיין להבין את המהלך ההיסטורי שעברה ועוברת מדינת ישראל ומתרפק על איזה עבר דמיוני כשהוא מצפה ל-"300 גדעונים" שיקימו מין פלמ"ח חדש ויכבשו את השלטון
אהוד פרלסמן
הפרסומאי פרידן, המספר לנו על 400,000 שונאי אשכנזים בעלי רגש נחיתות, שיצאו בין שמונה לעשר בערב לקלפיות והביאו לליכוד עשרה מנדטים, מציג בפנינו קריקטורה של אוויל שאינו מחריש, ונחשב לחכם רק בעיני עצמו
רפי לאופרט
כשבאים לנתח את תוצאות הבחירות נכון להציב תחילה את תמונת המצב המדויקת, ורק אח"כ להתחיל בספקולציות או בניתוח התמונה וסיבותיה. עיוות המציאות, כפי שעושה יהודה בן-מאיר, מבטיח שהתמונה המצויירת והמצטיירת במאמר היא תמונה מפוברקת שבאה לקדם אג'נדה מסוימת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il