X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
אהבה למילה הכתובה. חמוטל בן זאב-עפרון [צילום: באדיבות מגזין הידברות]
"אימא, בא לי שיר"
"לתת", "עולה עולה", "אמן", "שובי לים", "צובט לי בלב" - עוד רבים השירים, הספרים והמחזות שחמוטל בן זאב-עפרון תרמה לתרבות הישראלית בראיון אישי היא מספרת על הילדות בתל אביב, על השיר הראשון שכתבה, על מסע התשובה שלה ועל שכר הסופרים בעולם הזה
כשבא לה שיר...
"הטריגר שמשך אותי לחיבור שירים, היה בדמות דבורה זמזמנית ש'חיברתי' עליה שיר. הייתי אז בת ארבע, אז את מלאכת הכתיבה נטלה על עצמה אמי. אני זוכרת שהייתי מביטה לשמיים, ופתאום קוראת לאמי: 'אימא, בואי מהר. בא לי שיר'. ככה זה התחיל. אימא הייתה מעלה את כל השירים שלי על הכתב, ושולחת לעיתון הילדים דאז 'אצבעוני' - שם התפרסמו שירים מדי פעם בפעם"

   רשימות קודמות
  שחורי המדים
  שובה של הסחטנות החרדית? נו, באמת
  מהקומוניזם באוקראינה לעולם החרדי
  כך זוהו קברי הל"ה
  שומר משעטנז

שנים רבות של עשייה יצירתית מאחוריה, ושירים ומחזות שמהווים נכסי צאן ברזל במוזיקה הישראלית נזקפים לזכותה של המשוררת, הפזמונאית והמחזאית חמוטל בן זאב-עפרון (60), נשואה באושר, אם לשישה ילדים וסבתא לעשרה נכדים ("בלי עין הרע, כן ירבו"). אך למשמע מילים טובות על אודות כברת הדרך הייחודית שעשתה, היא ממהרת להניף ידה בביטול לעומתי, כאומרת: 'אני? באמת שלא עשיתי שום דבר מיוחד'.
בן-זאב נולדה בתל אביב למרדכי ע"ה - שחקן תיאטרון וקולנוע וממייסדי 'הבימה', 'הקאמרי', 'הסמבטיון' ו'תיאטרון חיפה'. אמה בתיה ע"ה הייתה זמרת אופרה שעשתה הסבה מקצועית להוראה, וכיהנה כמורה בישראל במשך 35 שנה. כמו-כן, בן-זאב היא אחות אמצעית לדורי וערן בן-זאב, שני שחקנים מוכשרים. "היצירה, התרבות, הזמר העברי, ההומור, השפה והתיאטרון - אלו היו הדברים החשובים באמת בבית הוריי, וסביבם נסב השיח בינינו", משחזרת בן-זאב, "אימא הייתה אישה מדהימה, מורה בחסד עליון. ממנה ירשתי את האהבה לאמנות".
בילדותו התחנך אביה של בן-זאב במסגרות דתיות, ובליבו פנימה - תמיד נשארה פינה חמה ליהדות. "אבא מאוד אהב את מסורת ישראל, ועם השנים התחזק וחזר לגרסא דינקותא שלו, שהייתה נטועה עמוק בקודשי ישראל ובאהבת הארץ ושלמותה". אמה, שהייתה בת יחידה להורים גרושים - גדלה במוסד עד גיל מסוים, ואז עברה לבית דודה, רבי אלימלך שווייצה, שגידלה כבתו. אותו רבי אלימלך היה הרוקם הראשון בארץ, ובבית המלאכה שלו יוצרו פרוכות וכיפות. "הפרוכת הראשונה בקבר רחל ובכותל, הייתה מעשה ידיו של הדוד אלימלך. בנו, הרב עוזי שווייצה, מכהן כרבו של כפר יונה, ועד היום יש בכפר פינס מפעל שממשיך את מלאכת רקמת הפרוכות ונקרא 'רקמת אלימלך', על שמו של דודי".
אז באיזה גיל התחילה האהבה שלה למילה הכתובה, ומתי יצא לאור שירה הראשון? בבית שוחר-תרבות כשלה - תתפלאו אם נגלה לכם, שזה היה עוד הרבה לפני שבכלל למדה קרוא וכתוב? "הטריגר שמשך אותי לחיבור שירים, היה בדמות דבורה זמזמנית ש'חיברתי' עליה שיר. הייתי אז בת ארבע, אז את מלאכת הכתיבה נטלה על עצמה אמי. אני זוכרת שהייתי מביטה לשמיים, ופתאום קוראת לאמי: 'אימא, בואי מהר. בא לי שיר'. ככה זה התחיל. אימא הייתה מעלה את כל השירים שלי על הכתב, ושולחת לעיתון הילדים דאז 'אצבעוני' - שם התפרסמו שירים מדי פעם בפעם".

"בזכות אביו של הדר גולדין ז"ל - צמתי והתפללתי"
שירה "עולה עולה" בביצוע יזהר כהן, 1985

"לתת", "עולה עולה" (שיר האירוויזיון שבוצע על-ידי יזהר כהן בשנת 1985), "שיר לשירים", "מוכרת לי מפעם", "כמה טוב שנפגשנו", "שובי לים", "צובט לי בלב", "כל מה שקדם" ו"אמן" (שגם הוא ייצג את ישראל באירוויזיון) - הם רק חלק מיצירותיה הנפלאות שזכו להשתתף בתחרויות שונות, ביניהן בקדם אירוויזיון.
כיום מועסקת בן-זאב כחלק מצוות ערוץ הילדים של "הידברות", ותורמת את חלקה בעיצוב תפאורה ותלבושות - תחום נוסף בו התמחתה עם השנים. "שיתוף הפעולה עם הידברות החל מכך שהוזמנתי להתראיין בתוכנית 'אורחות'. לאחר הראיון והאירוח המקסים בבית הידברות, אמרתי בהלצה ש'במקום כזה הייתי שמחה לעבוד'. אני התבדחתי, אבל היה שם מישהו שלקח אותי ברצינות, ומאז זכיתי להיות חלק מהארגון הנפלא הזה".
היא לא נולדה עם כפית של זהב בפה - אחרי עבודה רבת-שנים והתקדמות טיפין-טיפין, ההצלחה באה בהדרגה ועם הרבה אורך-רוח. בטח שלא זכתה באור מן ההפקר. "ההצלחה היא אחוז קטן מתוך הרבה רעיונות טובים, שלא כולם צלחו. מה שאני יודעת הוא שעשיתי את ההשתדלות שלי, ממקום של נתינה והכרת הטוב. ככל אמן, גם בי פיעמה התחושה והאמונה שאצליח בדרך, אבל מכיוון שלקח זמן רב עד ששיריי נטמעו בתרבות הישראלית - לא שיערתי שיום יבוא, והם אכן יהפכו לנכסי צאן ברזל".
מתי וכיצד התחלת להתקרב ליהדות?
"למעשה זה התחיל כבר בתיכון בו למדתי. היה אצלנו בחור דתי אחד שקראו לו שמחה גולדין. כן, כן, אבא של סגן הדר גולדין ז"ל, שנהרג במבצע 'צוק איתן'. שמחה, כשמו כן הוא - חריף-שכל, תלמיד מצטיין ועם כושר ביטוי מרשים. בזכותו צמתי ביום כיפור לראשונה בחיי, ומצאתי עצמי בבית הכנסת במהלך כל היום הקדוש - מתפללת".
שם ניטע הניצן האמוני בליבה - אבל רק שנים מאוחר יותר, בעת לימודיה האקדמיים בניו-יורק החלה מגמת ההתחזקות קורמת עור וגידים. "ברחוב נתקלתי בטנק מצוות של חב"ד, ואחד השליחים נתן לי פמוט ונרות שבת וביקש שאשמור שבת. חשבתי לעצמי: 'למה לא, בעצם?'. התחלתי להדליק נרות שבת ולהתעניין ביהדות, וכאן התחיל 'סחרור' התשובה וסיפור חיי קיבל תפנית מרגשת. במיאמי פגשתי את בעלי שיחיה, ועצם נס המפגש וגילוי ההשגחה הפרטית שבו - נתנו מספיק סיבות טובות לשנינו, לשנות את אורח-חיינו ולחזור בתשובה ביחד".
ואיך הגיבה הסביבה הקרובה לצעד המשמעותי שלכם?
"התגובות היו מגוונות, לעתים אף תמהות. להוריי היה לא קל לעכל את הבשורה, אבל במשך הזמן הם התרגלו וקיבלו את אורח-חיינו - אחרי ככלות הכל, מדובר בתהליך פנימי ואינדיבידואלי, והם למדו להכיר בזה ולכבד את זה".

כי אין שכר למשוררים

מוסיפה ללמוד ולצמוח
"אמנם נולדתי עם כישרונות אמנותיים, אך לקח לי הרבה זמן להתגבר על הביישנות הטבעית שניחנתי בה ולהבשיל. כך שתהליך הלמידה והצמיחה ממשיך גם כיום, ואין יום שבו אינני מוסיפה לגלות על עצמי דברים חדשים. מתוך אותה התחדשות, אני מוצאת בי את הכוח להמשיך וליצור"

גם היום, ממרום גילה - בן-זאב לא נחה לרגע. כנמלה חרוצה וקדחתנית היא עסוקה כל העת, מתוך שמחת יצירה וחדוות-עשייה. "אמנם נולדתי עם כישרונות אמנותיים, אך לקח לי הרבה זמן להתגבר על הביישנות הטבעית שניחנתי בה ולהבשיל. כך שתהליך הלמידה והצמיחה ממשיך גם כיום, ואין יום שבו אינני מוסיפה לגלות על עצמי דברים חדשים. מתוך אותה התחדשות, אני מוצאת בי את הכוח להמשיך וליצור", היא אומרת.
מה דעתך על עולם היצירה הנשית במגזר הדתי-חרדי? האם את מוצאת בו את המקום שלך?
"היום, בהחלט כן. לדעתי, עולם המוזיקה במגזר שלנו עובר משהו חשוב וטוב. יש היום המון יוצרים נפלאים שנכנסו ללב ליבה של המוזיקה הישראלית, וזו תופעה מבורכת. לגבי נשים, ישנו קהל יעד ייחודי במגזר שהפנייה אליהן מאפשרת לזמרות מדהימות שחיות בינינו, להתגלות ולהמשיך לשיר. זוהי מגמה בהחלט חיובית, שאני צופה לה רק טוב בעתיד".
על השאלה האם ישנו דבר שהיא מתחרטת שעשתה בעברה, עונה בן-זאב כי "אני שלמה ושמחה עם כל מה שעשיתי בעברי, כי כל עשייה הייתה כעין חוליה מקשרת לדבר הבא, ודבר הוליד דבר. השם מגלגל בידינו זכויות, וגם כשהדברים לכאורה לא מסתדרים - במרחק הזמן, הכל פועל לטובה".
עצה ליוצרות מתחילות?
"כדי להצליח, ולא משנה באיזה תחום עשייה, נדרשים המון אורך-רוח, סבלנות והתמדה. להיות משורר, לצורך העניין, זו עבודת-קודש, או אם תרצי: שכינה שבאה לביקור ברגעי חסד נדירים. מה לעשות עם התוצרת? השם יראה לך, אבל הכי חשוב - את לכי עם הלב. עשי מה שליבך אומר לך, אל תפחדי לנסות וזכרי שאין ייאוש בעולם כלל.
"בשירה 'שיר השוק' כתבה נעמי שמר: 'כאן נסלסל במלוא גרוננו, בחרוזים המזהירים. ולחם עוני זה חלקנו, כי אין שכר למשוררים'. מה השכר על חתיכות הלב שאת נותנת בכתיבה? כל אחת צריכה לקבוע לעצמה מה נכון לה, כי כנראה שאין שכר אמיתי על המילים היוצאות מתוך ליבך פנימה. לא כזה שאפשר לתרגם אותו לכלים של העולם הזה, בכל אופן".

פורסם במקור: הידברות - אתר היהדות הגדול בעולם
תאריך:  14/05/2015   |   עודכן:  14/05/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אתר זווית
כל מה שרציתם לדעת על מזון וסביבה ולא העזתם לשאול: שאלות ותשובות עם ד"ר חגית אולנובסקי, מומחית לניהול אתגרי בריאות וסביבה ויו"ר הפורום הישראלי לתזונה בת-קיימא
ראובן לייב
העבודות בתערוכתה של בתיה פרחי-סופר בגלריית קיבוץ משמר העמק מתכתבות עם תרבויות קדומות, שבטים וטקסים. האמנית עובדת עם לוחות-עץ, בדים, חוטי-רקמה וצבעים - ויוצרת מהם עבודות מרהיבות, שיש בהן שילוב של ציור, תפירה, נגרות וצביעה
עמי דור-און
"רונאל נותן מתנות גם לשופטים" אמרה רות דוד למקורבותיה    כעת אין מנוס מפתיחת חקירה מעמיקה בעניין: מי הם השופטים? אלו מתנות קיבלו? האם השיבו אותן לבעליהן? והאם דיווחו על השוחד?
אסף בן נריה
המטוס "סולאר אימפולס 2" מנסה להקיף את העולם בעזרת אנרגיית השמש בלבד. בדרך הוא יצטרך גם להגן על עתידה של תעשיית האנרגיה הסולארית
בלפור חקק
כל אחד מאיתנו נוטע את הגן שלו, וכך נזרעים זה בצד זה גנים קסומים לתפארת    אנו בונים את הנדבך שלנו, איש איש בסַדנת היוצר שלו, אִשה אִשה בסדנת היוצר שלה, אנו עמלים ובונים על הנדבכים שקָדמו לנו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il