X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הצעד שסלל את הדרך לקבלת התורה היה האחדות והאחווה. היציאה ממצרים 45 יום קודם לכן הייתה עדיין שלב הכנה לקראת הפסגה על משמעותו של חודש סיון
▪  ▪  ▪
באחדות [צילום: AP/Gerry Broome]

הצעד שסלל את הדרך לקבלת התורה היה האחדות והאחווה. היציאה ממצרים לפני 45 יום הייתה עדיין שלב הכנה לקראת הפסגה. כבר בעומדם על שפת ים סוף כאשר פרעה וצבאו דולקים אחריהם ומשיגים אותם, אומר המדרש כי היו בתוך העם ארבע קבוצות, כל אחת הציעה דרך פעולה שונה מחברתה.
להילחם, לשוב למצרים, ליפול בידם ולכולם אומר משה "ה' ילחם לכם ואתם תחרישון", רש"י. ואחר כך כל המסעות היו דעות שונות. היכן כדאי לחנות ולהקים את המחנה הזמני, ורק עתה בראש חודש סיון נאמר "בחודש השלישי באחד לחודש ביום זה באו מדבר סיני ויחן שם ישראל נגד ההר" ורש"י במקום מבאר, שעד עתה חנו בתרעומת ועתה הייתה הסכמה כללית, כאיש אחד בלב אחד, אמר הקב"ה הרי השעה שאתן תורה לבניי.
ויש להבין מדוע דווקא כאן התאחדו הלבבות? ויותר מכך, הרי בכל המסעות כדי לצאת לדרך היה הענן מתרומם ומאותת להם כי זה רצון ה', בהעלותו ובנוחו, גם מקום החניה היה על-פי ה', וכך לשון הפסוק "על-פי ה' יחנו ועל-פי ה' יסעו".
אם כך, מה מקום יש למחלוקת? הרי ברור להם כי זה רצון הבורא ומי יחכם ממנו? ועל כולן יש להבין מדוע זוהי ההכשרה לקבל תורה, כאשר קיימת האחדות, אפשר להבין זאת כמעלה, אך כהכרח שבלעדיו אין תורה מדוע? הנה ידוע כי בתורה יש שני חלקים. בין אדם למקום, המצוות והחובות שבין אדם לבורא. כגון מצוות המועדים, המצוות שהזמן גורם להם להתחייב.
הנחת תפילין, לבישת ציצית, איסורי אכילה וכו', בהם עומד האדם מול בוראו. והחלק השני - בין אדם לחברו. כל המצוות על התנהגות עם הזולת. לאלה כלאלה, יש צורך בהכנעה ובביטול הדעת והרצון העצמי של האדם כלפי בוראו וכלפי חברו. המילים שבהן קיבלו עליהם ישראל מלכותו יתברך היו "כל אשר דבר ה' נעשה ונשמע".
כלומר, נעשה תחילה ולא נתנה הדבר בהבנתנו וברצוננו. עד כמה שקשה הדבר כלפי הבורא, כלפי הזולת הדברים קשים עוד יותר. מדוע עלי לאהוב את זולתי ב"ואהבת לרעך כמוך", מדוע עלי לוותר, ולהימנע מנקמה שהיא בוערת כאש בעצמותיי? "לא תיקום ולא תיטור את בני עמך", במה הוא טוב ממני? הלא דעתי נבונה מדעתו ומדוע עלי לעשות רצונו ולבטל דעתי? ועוד כהנה וכהנה שאלות וכעסים.
וכאן הידיעה "קוב"ה אורייתא וישראל חד" - האחידות המושלמת היא רק על-ידי צירוף כל שלושת הגורמים - להתחבר לבורא עולם ניתן רק על-ידי התורה, והיא מחברת אליו את ישראל, וכשם שאנו מבינים כי הבורא אחד ואחדותו מוחלטת כך התורה וישראל אחדות אחת הם. וכשם שאי-אפשר לה לתורה להיות חלוקה ונפרדת נושא אחד ממשנהו, ואותה הלכה תקפה לסדר מועד ונזיקין כך גם אין חילוק בין ישראל - נשמתם וחילוק גופם.
וכך כאשר האדם מסוגל לבטל דעתו לזולתו ולראות בו את החלק האלוקי שבו, ובעצם אל הבורא הוא מתבטל. רק עתה באה שלמות זו לידי ביטוי. והנה כל עוד היו חלוקים ונפרדים זה מזה, פלוני סבור כך ואלמוני אחרת ולא היה בכוחם לבטל דעתם וליצור ההסכמה הכללית ההכרחית לקבל בתורה את החלק שבין אדם לחברו.
כל אותם הימים שיצאו ממצרים עדיין לא הגיעו לדרגה זו ואף שראו בחוש את הענן עולה או עומד עדיין היה מקום בליבם לחשוב שמא מקום פלוני ראוי יותר, אומנם זה רצון ה' אך אילו הדבר תלוי בי היינו חונים במקום אחר. ורק כעבור ימים רבים - כ-45, הגיעו לדרגה של הכרת הזולת כחלק אלוקי כפי שאמרנו, וממילא כאשר הגיעו למרגלות הר סיני כאן בתחילת חודש סיון התרוממו למעלה זו ואז אמר הקב"ה הגיעה השעה, עתה הם ראויים לכך כי הגיעו למקום הראוי.
ואולי זה היה דקדוק הדין עם תלמידי רבי עקיבא שמספרת הגמרא במסכת יבמות דף סב: כי היו שנים עשר אלף זוגות תלמידים לרבי עקיבא ועל שלא נהגו כבוד זה בזה נענשו ונפטרו כולן בפרק זמן מפסח עד עצרת (שבועות). כי מתלמידי רבי עקיבא שדרש על הפסוק "את ה' אלוקיך תירא" - את - לרבות תלמידי חכמים, כלומר שיש צד השווה בין הקב"ה לבין תלמידי חכמים. והדברים הרי מדהימים.
בורא כל העולמים, היקום כולו וכל אשר בו משווה כבודו לבשר ודם! ותלמידים אלו שלא נהגו בכבוד הראוי נענשו בכל חומרת הדין. ולסיום, מזלו של החודש הוא תאומים, לאמור שווים ואוהבים שניהם יחדיו, כאיש אחד בלב אחד.

פורסם במקור: הידברות - אתר היהדות הגדול בעולם
תאריך:  19/05/2015   |   עודכן:  19/05/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 כבוד האדם וחירותו
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יניב הלפרין
נשים מהוות רק 2% ממקבלי השכר הגבוה ביותר בהיי-טק - עובדה המעידה עד כמה צמרת הענף היא קליקה גברית    הגיע הזמן שהתעשיה והממשלה יעשו כדי לשנות את המצב העגום ולהתייחס בשוויון מלא לכל אדם
עפר דרורי
מאיר השכל בוחן את תופעת חסידי אומות עולם באופן כללי, מנסה להבין את שורשיה ומתמקד בקרב הגרמנים שנימנו על קבוצה מפוארת זו
מרדכי ליפמן
על-פי הנתונים שנאספו, "זלגו" אל הרשות, במהלך עשר השנים האחרונות כ-35 מיליארד דולר, לא פחות. סכום עתק זה ניתן לרשות הפלשתינית ל"פיתוח כלכלי". מישהו ראה? מישהו שמע? עקבותיו של פיתוח זה לא נראים בשום מקום
יעקב שטרכר
הלקח העיקרי לא הופק. אנו רואים עדיין מינויים ציניים לתפקידי שרים לתיקים שאינם רוצים בהם ופיטורים שרירותיים כמו של מנכ"ל משרד התקשורת
ציפי לידר
בשולי הכותרות: משרד החינוך מציג: יד ושם לאתיופים    לא לתת יד לרוסיה משת"פית של אירן    בוז'י הנואם כוחו בדיבורים    האם ביבי בדרך לפלג את המחנה הציוני?    הפנים החדשות של ירושלים    ולקינוח פסוקו
רשימות נוספות
השמות הפופולריים בניו-יורק - שמות יהודיים  /  שיפי חריטן
"אימא, בא לי שיר"  /  שירה כהן
שחורי המדים  /  מנחם מן
שובה של הסחטנות החרדית? נו, באמת  /  מעיין כפיר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il