X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
אריאל רוניס מת בגלל מקבלי לשון הרע. אולי בפעם הבאה נזכור שלשון הרע הוא נשק קטלני?
▪  ▪  ▪
אריאל רוניס ז"ל [צילום: מתוך דף הפייסבוק]
6,000 רוצחים
הרוצחת לא הייתה אותה אישה, יהיו אשר יהיו מניעיה, שהחליטה לספר לעולם מה היא חושבת על אריאל רוניס. הרוצחים היו רבים: ששת אלפים אנשים, שטופי תחושת עליונות מוסרית על פני אותו בירוקרט עליו קראו, שהתעלמו מכל כלל של צדק, אתיקה ואנושות פשוטה ודנו את רוניס לכף חובה חד-משמעית

   רשימות קודמות
  למי מפריע ביטול הגזירות?
  חודש סיון - חודש האחווה
  "אימא, בא לי שיר"
  שחורי המדים
  שובה של הסחטנות החרדית? נו, באמת

אריאל רוניס מת בגלל קבלת לשון הרע.
על עוון לשון הרע אמרו חכמינו: "גדול עונש המקבלו יותר מהאומרו". במבט ראשון זה נראה תמוה: למה מפיץ הדיבה עושה מעשה חמור פחות מאנשים שבסך-הכל היטו את אוזניהם לשמוע? מחשבה מעמיקה מעט יותר תגלה את התשובה. כוחו של לשון הרע - ככוח מספר המאמינים לו. אדם יכול לצעוק בכיכר העיר את דעתו על פלוני, אבל אם הכל יתעלמו ממנו, לפלוני לא ייגרם שום נזק. לעומת זאת, אם קבוצה גדולה תיאסף מסביבו של המשמיץ, תאזין לדברים ותהנהן בראשה בהסכמה - אבוי לפלוני. הלינצ'טרנט שעבר רוניס הוא בסך-הכל הגרסה המודרנית של אותה התאספות בעלי לשון הרע הלהוטים להאמין להשמצות על אנשים שלא עשו להם כל רע.
לא סתם אמר אביו השכול, השבור, של רוניס, את המילים הבאות בראיון לחדשות ערוץ 2: "6,000 איש שלא יודעים כלום, לא היו עדים, לא שום דבר, מסתמכים על השמצה חד-צדדית, כותבים תגובות פוגעניות - עליהם אני כועס. לא על האישה שכתבה את הפוסט. אותה יכולתי לתבוע לדין... אבל 6,000 איש?"
הרוצחת לא הייתה אותה אישה, יהיו אשר יהיו מניעיה, שהחליטה לספר לעולם מה היא חושבת על אריאל רוניס. הרוצחים היו רבים: ששת אלפים אנשים, שטופי תחושת עליונות מוסרית על פני אותו בירוקרט עליו קראו, שהתעלמו מכל כלל של צדק, אתיקה ואנושות פשוטה ודנו את רוניס לכף חובה חד-משמעית. אנשים ששפטו את רוניס בבית משפט שדה של הלב: בית משפט שאין בו סנגור, ואין בו עדים, ואין לו אלוהים.
תזכרו את זה בפעם הבאה שמישהו יספר לכם סיפור עוולה מצמרר או יפרסם פוסט קורע לב ומאשים. תזכרו את זה בפעם הבאה שבה תנוח עליכם רוח האביר המושיע ותנסה לפתות אתכם להפיץ הלאה פיסה עסיסית של לשון הרע - בשם הצדק, כמובן!
התורה אוסרת לשון הרע גם כאשר הוא מדווח אמת לאמיתה - אם אין בכך תועלת. 'שיימינג' איננו תועלת. וכשמדובר במקרה שלא נחקר, שאין לו עדים, כשכל הנושא הוא דיווח סובייקטיבי של צד אחד - הוא עובר מדרגת סתם לשון הרע אל דרגת עבירה חמורה עוד יותר: הוצאת שם רע.
כשהיה בית המקדש קיים, היו דוברי לשון הרע לוקים במחלת הצרעת, מחלה ששלחה אותם אל בידוד חברתי מחוץ למחנה ישראל ואל תהליך טהרה ממושך. בימינו, כשאיננו זוכים להתערבות אלוקית ישירה כזו בהרגלי השיחה שלנו, חשוב לשנן את הרציונל מאחורי העונש שקצבה התורה למדברי לשון הרע: לשון הרע הוא לא דיבור 'לא נחמד' - לשון הרע הוא, בפוטנציה, רצח.

פורסם במקור: הידברות - אתר היהדות הגדול בעולם
תאריך:  29/05/2015   |   עודכן:  29/05/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמוס עמירן
לאחר המתנה ארוכה (מילא. לא היה לי מה לעשות ללא חשמל) קיבלתי הודעה מוקלטת לפיה יש עומס על המוקד ושאנסה להתקשר מאוחר יותר. "רגע!" צעקתי לתוך הטלפון "מתי זה מאוחר יותר ואולי תתקשרו אלי כאשר תתפנו", אך המענה הקולי לא ענה לי
אלי אלון
למרגלות הדרומיים של הר הזבל חירייה על שטח פתוח "ירוק" סמוך מאוד לגדת נחל שפירים צצה לה בחודשים האחרונים, מזבלה פתוחה לחומרי בניין, גרוטאות וכיוצא באלה, הנראית למרחוק ומהווה פגיעה מהותית בחזות הסביבה ובירוק    מדוע לא נשמע קולם של "הירוקים" בעניין זה?
ישראל רוזן
כותרת דבריו "לפתוח את ארון הקודש" הזכירה לי אסוציאטיבית מה שסח באזניי הרב ש"ז אוירבך זצ"ל: "לא כתוב בשום מקום שאסור להכניס חתולים לארון הקודש. זה שכל ישר!"
ראובן לייב
גם בשבוע השלישי של שידור תוכנית הריאליטי - אין בה, עדיין, שום סימנים של יצירתיות לשמה    היא פשוט רדודה, נעדרת כל "אקשן", וסובבת סחור-סחור סביב עצמה כל העת
יצחק מאיר
דעת ובדיחות הדעת באנקדוטה התלמודית    האם יכול אדם "עָצֵ֑ל", מילה נרדפת ל"סכל" - שאינו עושה את הטוב מפני שהוא טוב אלא מפני שהוא אנוס על-פי הדיבור או החוק או המלך, לראות בלהקה העושה את הטוב לה מעין ברירה או בחירה - מופת?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il