X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים

ראש ההוצאה לפועל בחדרה אישר, במעמד צד אחד, לקזז הוצאות משפט מסכום החוב הנטען של לקוח, סכום אותו המחה כבר הלקוח לעורך דינו. המשמעות המעשית של החלטה זו היא שבעל דין שמתקשה לממן שכר טרחה לעו"ד לא יהא מיוצג בהליכים המשפטיים בשל האיסור שהטיל עליו ראש ההוצל"פ להמחות את שכר הטרחה שיפסק לטובתו לפרקליט.
לקוח מבקש מעו"ד לייצגו בתמורה לשכר הטרחה שיפסק לטובתו היינו לפי התוצאות. עו"ד לאחר בדיקת סיכויי ההצלחה מסכים לקבל את בקשת הלקוח לייצגו בהליך משפטי שמנהל נגדו בנק מזרחי שפתח נגדו בהליכי הוצל"פ בניגוד להסכם האוסר נקיטת הליכים כל עוד הלקוח משלם את החוב בתשלומים שנקבעו ומבלי ליידע את ראש ההוצל"פ על קיום ההסכם.
בית המשפט [השלום בחדרה בתיק ת.א. 4679/02 בשא 4118/04 על-ידי כבוד השופטת הדסה אסיף] מקבל את טענת הלקוח שהיה על הבנק לגלות לבית המשפט דבר קיום ההסכם ועושה אותו חלק מפסק הדין וכלשונו; "...לא היה מקום להגיש בקשה סתמית למתן פסק דין ...אלא ראוי היה לבאר כי הנתבע הסכים שלא להתגונן והסכים למתן פסק דין נגדו לאור הסכם הפשרה שנחתם וההוראות שנקבעו בו...".
בית המשפט מחייב את הבנק לשלם ללקוח הוצאות משפט [בסך 1,500 ש"ח בצירוף מע"מ].
הלקוח מכבד את ההסכם עם עורך הדין ומיד ממחה לו את הוצאות הנ"ל ומיד מודיע על כך לב"כ הבנק. בתגובה הבנק מבקש מראש ההוצל"פ [בחדרה כבוד הרשם אבישי קאופמן בתיק הוצל"פ מספר 12-09007-04-1] לקזז את הוצאות המשפט מסכום החוב הנטען של הלקוח , מבלי לגלות לראש ההוצל"פ על דבר ההמחאה. ראש ההוצל"פ נענה לבקשה, במעמד צד אחד. בתגובה, מבקש עוה"ד מראש ההוצל"פ לבטל את החלטת הקיזוז אולם זו נדחית בשני נימוקים;
הנימוק הראשון:
"במקרה דנן, מודע היה החייב לחובו כלפי הזוכה בעת שביצע את המחאת הזכות ולפיכך החתימה על ההמחאה הינה בניגוד לחובתו לנהוג בתום לב על-פי ס' 39 לחוק החוזים".
האומנם אוסר הדין על לקוח-חייב להמחות לעו"ד את הוצאות המשפט ככל שיפסקו לטובתו ואסור לפרקליט לקבל את הבעלות בכספי ההוצאות מאת הלקוח-חייב אחרת תיחשב ההמחאה לחסרת תוקף ובטלה והצדדים כחסרי תום לב?!.
לפי הדין התשובה לשאלה זו שלילית. ואולם ראש ההוצל"פ, כאמור, פסק הפוך, ובכך נתפס לטעות שורשית בקביעה זו שהיא בבחינת מושכלות יסוד בתורת המשפט.
לפי ס' 39 לחוק החוזים הלקוח נהג בתום לב ביושר והגינות ביחסיו עם הבנק שעה ששכר שירותי עו"ד בתמורה להמחאת הוצאות המשפט לעו"ד. כך הדבר לגבי התנהגות עורך הדין שהסכים לייצגו לפי תוצאות המשפט. אין כל דופי בהתנהגות הלקוח ועו"ד אלא ההיפך בהתנהגות הבנק.
דיני תום הלב אינם מונעים מחייב ואף חייב המוכרז כפושט רגל, לשכור שירות משפטי לפי תוצאות המשפט. ראש ההוצל"פ לא תמך את קביעתו בפסיקה מאחר שאינה קיימת.
החלטה זו פוגעת שלא כדין בזכות היסוד החוקתית של בעל דין, חסר אמצעים, לשלם שכ"ט עו"ד, לגישה חופשית לבית המשפט באמצעות עו"ד שמסכים לייצגו לפי תוצאות המשפט. החלטה זו של ראש ההוצל"פ פוגעת בעקרון חופש החוזים החל בין לקוח לעו"ד.
ההסכם שנכרת בין הלקוח לבין עו"ד אינו פגום לפי דיני החוזים ותואם את דרישת המחוקק להתנהגות ישרה והגונה ותמת לב בקיום הסכם על כל נדבכיו.
החלטת ראש ההוצל"פ מונעת מעוה"ד, שלא כדין, לייצג בעלי דין ללא אמצעים לפי תוצאות המשפט. המשמעות המעשית של החלטה זו היא שבעל דין שמתקשה לממן שכר טרחה לעו"ד לא יהא מיוצג בהליכים המשפטיים בשל האיסור שהטיל עליו ראש ההוצל"פ להמחות את שכר הטרחה שיפסק לטובתו לפרקליט.
המסקנה המתבקשת מהחלטת ראש ההוצל"פ שרק בעל דין נושה יכול לשכור שירותי עו"ד בתמורה להמחאת ההוצאות המשפט ככל שיפסקו לטובתו לעו"ד להבדיל מחייב המוגבל, לפי קביעת של ראש ההוצל"פ, להמחאת זכותו למרות שחוק המחאת חיובים לא הטיל מגבלה כזו.
החלטה זו של ראש ההוצל"פ פוסלת את ההכשר של מוסדות לשכת עורכי הדין להסדר לפיו רשאי עו"ד לייצג לקוח לפי תוצאות המשפט.
החלטה זו משנה את דיני הקדימות בהליכי פש"ר. החלטה זו פוגעת בזכות היסוד של החייב לגישה חופשית לבית המשפט.
מבלי משים הכשיר ראש ההוצל"פ הכשיר נורמה לפיה לקבל שירות משפטי ולא לשלם שכר טרחה זו התנהגות ראויה כלפי עו"ד או נורמה לפיו חייבים לא יהיו מיוצגים בהליכים משפטיים בשל עניים.
המציאות מלמדת שהסיכויים שיעשה דין וצדק עם העני קטנים ביחס לעשיר. עתה עם האיסור החדש שהטיל ראש ההוצל"פ בחדרה אפסו הסיכויים של בעל דין חסר אמצעים לממן שכ"ט עו"ד, ללא ייצוג, להוכיח את צדקתו.
אגב, בסופו של יום, תודות לייצוג המשפטי [לפי התוצאות] התקבלה טענת הלקוח, לפיה אינו חייב לבנק את החוב הנטען בתיק ההוצל"פ שאכף על הבנק את קיום ההסכם.
הנימוק השני:
ראש ההוצל"פ קובע עוד כי תיק ההוצל"פ "מהווה הודעת קיזוז מכללא, אשר גוברות על המחאת הזכות".
זוהי טעות שורשית במוכשלות יסוד בדיני המחאה. בחוק המחאת חיובים ושורה ארוכה של פסקי דין נקבע כי להמחאה, הקודמת בזמן, עדיפות על פני הודעת הקיזוז המאוחרת.
ההיגיון בחוק זה נעוץ בשיטת המשפט ובדיני הקניין לפיו הנמחה מקבל את הקניין בזכות הנמחית והממחה יוצא מן התמונה. הנמחה בא בנעלי הממחה. מכאן ברור שהודעת הקיזוז נעשתה בשעה שלא היו בבעלות הלקוח כספי ההוצאות אלא בבעלות עורך הדין שרכש את הקניין בכספי ההוצאות וכי לא היה לבנק כספים ברי קיזוז.
למעשה ראש ההוצל"פ קיזז כספים שאינם של החייב. בכך אישר העברה, שלא כדין, של כספי ההוצאות לכיס הבנק מכיס עורך הדין.
החלטה זו של ראש ההוצל"פ שאין תוקף להמחאה, נתנה בחוסר סמכות עניינית שכן לפי הוראות ס' 28 לחוק ההוצל"פ אין לראש ההוצל"פ סמכות להכריע במחלוקת בדבר תוקף ההמחאה אלא לבית המשפט.
רק לאחרונה חזר בית המשפט העליון מפי השופט גרוניס והבהיר לראש ההוצל"פ הוראה זו. "ראש ההוצאה לפועל אינו רשאי לדון ולהכריע בזכויותיהם המהותיות של בעלי הדין השונים" [רע"א 1098/05 מיום 20.3.05].
החלטה זו, על שני נימוקיה, משנה סדרי בראשית בדיני חוזים, המחאה, הוצל"פ, פש"ר ובדיני לקוח עורך דין.
עם כל הכבוד, פסיקה בדרך של חקיקה שיפוטית, אסורה. רק לכנסת סמכות לשנות את החוק ובמיוחד את שיטת המשפט ובמיוחד את ההגנה על הכבוד בס' 2. "אין פוגעים בחייו, בגופו, או בכבודו של אדם באשר הוא אדם". ההגנה על הקנין בסעיף 3: "אין פוגעים בקניינו של אדם".

תאריך:  26/05/2005   |   עודכן:  26/05/2005
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אדרי יצחק ג'קי
לעזאזל, המדינה הזו שלנו    אני בונה חלום שהחיים בקרבנו לא יהלכו כמתים כבויי עיניים מהראוותנות הכוחנית של השחיתות המשחיתה    אני בונה חלום שרוח העם תתנתק מהמושחתים שהרימו את ראשם על העם הזה
עו"ד אברהם פכטר
הדילמה שעומדת עכשיו בפני מתיישבי גוש קטיף - להינתק ביחד כל הגוש או כל ישוב בנפרד    אין הגיון כלכלי, חברתי או ביטחוני בהליכה של כל הגוש לאתר חלופי פרט לעיכוב, שיבוש וקרב מאסף נגד הממשלה    התחייבות של שרון כלפי הנשיא בוש - יש לה חלק מכריע בהחלטה
רפאל בוכניק
חסן נסראללה הפנים כנראה את העובדה שתוחלת החיזבאללה כארגון צבאי אוזלת
טל רבינוביץ'
ד"ר אילן שדה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il