X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
נושים של חברה שקרסה עלולים למצוא את עצמם מול שוקת שבורה, בשל מסך ההתאגדות המגן על הבעלים והמנהלים - אבל יש מקרים בהם ניתן להרים אותו
▪  ▪  ▪
מגה. הדיבידנד יוביל לתביעה?
עצות מעשיות לנושים
  • לא להרים ידיים. יש להיוועץ בבעל מקצוע שיבחן כראוי את נסיבות העניין.
  • לעיתים, רצוי לדרוש את פירוק החברה. למפרק חברה יש סמכויות נכבדות, שאין לנושה רגיל, לחקור את עסקי החברה והתנהלות האורגנים מטעמה, וכן לדרוש הטלת אחריות אישית (כספית ופלילית) על נושאי משרה בה.
  • לעובדים יש מעמד מיוחד, לא רק מכוח זכותם לקבל כספים מביטוח לאומי בעת פירוק, אלא גם לנוכח מגמת בית הדין לעבודה לתת משקל מיוחד למעמדו הנחות של העובד מול המעסיק. פסיקה כזו מקלה על העובדים לחייב אישית את האורגנים מטעם החברה.

המשבר ברשת מגה וקריסתה של קוסט 365 מעלים שוב את האנומליה שבפעילות מול חברה בע"מ. בניגוד למחשבה כאילו פעילות כזו בטוחה יותר מאשר פעילות מול עוסק מורשה, הרי שבפועל הנושים חשופים הרבה יותר כלפי חברה בע"מ, בשל עקרון האישיות המשפטית העצמאית שלה.
המשמעות המשפטית והמעשית של כלל זה היא, כי כעיקרון - החברה בלבד היא האחראית לחובותיה, ולא בעלי מניותיה ומנהליה. בתי המשפט שומרים בקפדנות ראויה על כלל זה, באשר הוכחו יתרונותיו לעידוד הכלכלה. עם זאת, כידוע, לכל כלל יש חריג.
בהתאם לחוק החברות ולפסיקה, ישנן שתי דרכים להרחבת מעגל החייבים, באופן שניתן יהיה לתבוע לא רק את החברה שקרסה, אלא אף אישית את האורגנים שלה (בעליה, מנהליה וכל מי שניתן לראות את פעילותו כפעילות של החברה). הדרך האחת היא תביעה להרמת המסך שבין החברה לבעלי מניותיה, והשנייה - תביעה לחיוב האורגנים בגין אחריותם האישית, בין מכוח עילה חוזית (כגון: חוסר תום לב - אי-גילוי המצב הכלכלי הנכון במועד ההתקשרות עם הספק) ובין מכוח עילה נזיקית (כגון: רשלנות או תרמית).
ההבדל בין שתי הדרכים הוא, כי בעוד שאת המסך ניתן להרים רק כנגד בעל מניות בחברה, הרי שחיוב אישי בדרך השנייה ניתן לבצע כנגד כל אורגן. לעיתים הגבול שבין ניהול עסקי תקין לבין הטלת חבות אישית דק מאוד. על כן, על בית המשפט מוטלת חובת האיזון שבין מצוקת הנושה מחד-גיסא, לבין תפקוד בתום לב של אורגני החברה מאידך-גיסא. לא כל כישלון עסקי מצדיק הטלת חיוב אישי על האורגנים של החברה. לפיכך, מוצדקת הזהירות שמערכת המשפט נוטה לגזור על עצמה בכל הקשור לחיוב אישי.
קריסת חברה מצדיקה את בחינת התנהלותם של האורגנים בה, בפרט בתקופה הסמוכה לקריסתה, וזאת כדי לוודא היש מקום לחיוב אישי. ככל שהחברה נקלעת להליכי פירוק, הדרך המיטבית לבחינת אחריות האורגנים והטלת אחריות אישית עליהם במקרים הראויים, היא זו שנקבעה בסעיפים 373 ו-374 לפקודת החברות. הדבר נכון בעיקר לגבי נושים בלתי מובטחים (כגון ספקים), שכן לנושים המובטחים יש בטוחות להיפרע מהן, ואילו העובדים מקבלים לפחות חלק משכרם במקרה של פירוק.
חוק החברות מתיר להרים את המסך, אם בית המשפט מצא, בנסיבות העניין, שצודק ונכון לעשות כן. מימושה של אפשרות זו כפוף לרשימת מעשים פסולים שנעשו על-ידי בעלי החברה או נושאי משרה, ועיקרם פגיעה לרעה בצדדים שלישיים תוך שימוש לרעה במסך ההתאגדות ונטילת סיכונים בלתי סבירים.
כאמור ניתן לחייב אישית את האורגנים לא רק בעילת הרמת המסך, אלא אף מכוח עילה חוזית או נזיקית. על-מנת להגיע למסקנות בדבר אפשרות החיוב האישי, יש לברר פרטים רבים על-אודות התנהלות החברה, בפרט ב"עת הדמדומים" - במועד שמצבה הורע משמעותית, ובכל זאת המשיכה בעסקיה כאילו הכל כרגיל.
הפסיקה התירה לחייב אישית אורגנים בחברה, כל אימת שהוכחו מקרים של תרמית, לרבות הברחת רכוש, העדפת נושים או אף עירוב נכסים בין החברה לאורגנים מטעמה. במקרה של מגה, פורסם שבעליה משכו דיבידנדים בסכומים גדולים כאשר מצבה כבר היה רעוע, וייתכן שיהיה בכך כדי להצדיק תביעה נגדם.
יתר על כן: פסיקה ענפה דנה בתופעה בה חברה בע"מ ממשיכה בניהול עסקיה כרגיל, תוך יצירת חובות נוספים, שעה שמנהליה יודעים או צריכים לדעת בעליל שהחברה לא תוכל לפרעם, וכי אין סיכוי סביר שהנושים יקבלו כספם. ככל שיוכח הדבר, מדובר בהפרת חובת הגילוי (המטילה חיוב אישי), ולפי חלק מהפסיקה אף נחשבת כתרמית (המאפשרת גם הרמת מסך, אם כי לכך דרושה רמת הוכחה גבוהה מ-51% המקובלים במשפט האזרחי).
ישנם מספר מבחנים אוביקטיביים לבחינת מודעות האורגן למצבה של החברה, כגון: הגדלת/הקטנת הזמנות בסמוך לקריסת החברה, בחינת רווח אישי שנגרם לאורגן עקב ביצוע ההזמנה, מצב חשבון החברה הבנק והתנהלותו לפני קריסתה, שינוי במשכורות, מצב תזרים המזומנים, ביטול/החזרת צ'קים, יצירת שעבודים על רכוש החברה, העדפת נושים ועוד.
זכות הנושה לתבוע אישית את האורגנים של החברה היא שאלה מורכבת, פאזל של עובדות והלכות משפטיות. לכן, על עורך הדין העוסק בנושא לערוך תחקיר עובדתי מקיף ככל שניתן, על-מנת להסיק את המסקנות המשפטיות הנובעות מהן.

תאריך:  13/07/2015   |   עודכן:  13/07/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המסך יורד - ועולה
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
עד שלא יוציאו מישהו להורג
סניל  |  13/07/15 14:17
2
ביהמ"ש לא מרים מסך גם כשברור
חשדנית  |  15/07/15 08:40
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מגה - המשבר
יצחק דנון
גרופיט בנימינה, בעלת מרכז מסחרי ביישוב, טוענת שמגה הפרה בצורה חד-צדדית הסכם לשכור ממנה נכס לשם הפעלת מרכול
איציק וולף
יו"ר מרצ פנתה אל המנכ"לים של אסם, שטראוס, יפאורה וחברת המשקאות המרכזית והתריעה בפניהם כי אם יתנגדו להסדר החוב של מגה ויובילו לפיטורי אלפי עובדים - תתעורר מחאה חברתית נגד חברותיהם ותגרום להן לנזקים כלכליים
קובי ישעיהו
ההכנסות ברבעון הראשון של השנה הסתכמו בכ-1.389 מיליארד שקל, בהשוואה להכנסות של כ-1.42 מיליארד שקל ברבעון המקביל    בשורה התחתונה דיווחה מגה כי ההפסד ברבעון הראשון עמד על כ-87 מיליון שקל
עופר וולפסון
ויסמן התפטר מתפקידו עקב אי-הסכמה עם החלטות הדירקטוריון    שימש דירקטור בחברה מאז 2003 וכמנכ"ל עד מרס 2015
יצחק דנון
גיא פרוביזור, שהודח לפני חודשיים מתפקיד המנכ"ל, טוען: מגה רוקנה את עדן טבע מרקט מנכסיה, פעלה בניגוד עניינים וקיפחה את שותפיה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il