רבבות אזרחים המתגוררים בתל אביב ובגוש-דן ומאות אלפי בעלי כלי רכב המגיעים מדי יום למרכזי העסקים והבילוי מודאגים בשבועות האחרונים לקראת תחילת העבודות רבת ההיקף של הרכבת הקלה שאמורות להתחיל בראשית החודש הבא.
הם קראו והאזינו בכלי התקשורת על סיוט כבד שצפוי בתל אביב ובגוש-דן וגם בערים נוספות בשרון בחצי תריסר השנים הקרובות בגלל איסורי הכניסה, עומסי
התנועה ומחסור כרוני במקומות חניה אך האמינו לתומם שקיימת הערכות מתאימה כדי לקדם את פני הרעה.
משום כך הופתעו הכול כשהשר לביטחון פנים
גלעד ארדן דרש לדחות את תחילת העבודות בפרויקט התחברותי הבינעירוני הגדול ביותר בתולדות המדינה ומתח ביקורת חריפה על היערכותו הכושלת של
משרד התחבורה שפעל ללא תיאום חיוני עם המשטרה.
ראש אגף התנועה של המשטרה החרה החזיק אחריו וטען שהמשטרה שאמורה לספק עשרות רבות של שוטרים לצרכי הכוונה ופיקוח אינה ערוכה לכך. היחיד שלא גילה התרגשות היה שר התחבורה ישראל כ"ץ שהשתלח בשר לביטחון פנים וטען שעל אפו ועל חמתו עבודות הקמת הרכבת יהיו בהתאם ללוח הזמנים ועל-פי הסיכומים המוקדמים עם כל הגורמים לרבות המשטרה.
"השר לביטחון פנים צריך לוודא שהמשטרה תבצע את המטלות שנטלה על עצמה" אמר כ"ץ. התחזית שלי שראש ה
ממשלה לא יתערב וכ"ץ ינצח. מי שיתחיל לסבול בקרוב ולאכול אותה יהיו המוני אזרחים בעלי עסקים ומשדים, נהגים והולכי רגל. כ"ץ ימשיך לשבת במשרדו המרווח ויאכל בורקס.
מי שעוקב לאורך השנים אחר ההתנהגות הכוחנית של כ"ץ לא מופתע ממצויים של אישי ציבור במספר רב, שבגלל קופות השרצים העמוסות שלהם לא הייתי קונה מהם אפילו מכונית חדשה עם אחריות לשלוש שנים ומיכל דלק מלא. באחד המקומות הראשונים ברשימה עומד שר התחבורה ישראל כ"ץ, אדם חסר-בלמים אישיים, למרות שתפקידו המיניסטריאלי מחייב אותו להפעיל אמצעי-בלימה להתנהלותו הכוחנית הנוכחית.
התמרור "עצור" לא קיים לגבי שר התחבורה ואין לו גם בעיה להמשיך ולנסוע באור אדום בפעילותו הציבורית. כבר כאשר היה ישראל כ"ץ סטודנט גברתן, הוא שימש עוזרו האישי של
אריאל שרון, אחד האישים המושחתים ביותר בתולדות המדינה, ולמד ממנו כיצד לייצר קומבינות פוליטיות ולבשל תרגילים מסריחים. לעיתים נדמה כי התלמיד עלה על רבו.
היה בעבר חלוץ המינויים הפוליטיים בסיטונות במשרד החקלאות בתקופת כהונתו הראשונה של נתניהו כראש הממשלה.
מבקר המדינה פרסם דוח חמור על התנהלותו הלא חוקית של כ"ץ, שבעקבותיו נפתחה חקירת משטרה שממנה נחלץ כ"ץ באי-הגשת כתב אישום נגדו. מי שסבר לתומו שהוא למד, כביכול, לקח, אינו מכיר את המושג "שור מועד". כ"ץ מעדיף שאחרים יעשו עבורו את המלאכה המלוכלכת בלי להותיר סימני צמיגים שיוליכו אליו.
דוגמה לא ידועה להתנהלותו הבעייתית של השר קשורה בסגן הרמטכ"ל לשעבר, אלוף (במיל.)
דן הראל, שכיהן תקופה קצרה יחסית כמנכ"ל משרד התחבורה. באורח מפתיע הודיע באחד הימים הראל על התפטרותו וסירב לתת לכך נימוק. כ"ץ קיבל את התפטרותו בלי להניד את עפעפיו הדשנים. רק כעבור זמן נלחש מפה לאוזן כי הראל סירב להיות המוציא והמביא של כ"ץ במינויים פוליטיים במשרד.
כ"ץ עדיין מתבשם מניצחונו במאבק העיקש מול יו"ר עובדי נמל אשדוד לשעבר
אלון חסן שהבטיח לפעול לסלק את כ"ץ מתפקידו בגלל הרפורמה שיזם בנמלי
הארץ.
השיטה הבדוקה הייתה אמורה להיות התפקדות המונית של עובדי נמל אשדוד לליכוד וסילוקו של שר התחבורה בפריימריז בפועל התרגיל לא הצליח. הרפורמה יצאה לדרך. דווקא חסן עומד בפני כתב אישום פלילי בגין ביצוע שורה של עבירות ואילו כ"ץ ממשיך לכהן כשר התחבורה.
בעת הקמת הממשלה הנוכחית, למשל, התברר שראש הממשלה
בנימין נתניהו חושש מכ"ץ המשמש גם כיו"ר מזכירות הליכוד. כ"ץ כפה על נתניהו להותיר בידיו את תיק התחבורה האטרקטיבי להעביר אליו את תיק המודיעין המחייב מיומנות והכשרה מתאימה שחסרים לכ"ץ ולצרף אותו לקבינט הביטחוני. אם לא די בכך לחץ כ"ץ לשריין לו בישיבות ממשלה את המקום היוקרתי ליד ראש הממשלה כדי להפגין את מעמדו החדש.
בניגוד לכמה מעמיתיו השרים, מסוגם של בוגי יעלון, גלעד ארדן,
סילבן שלום והשר לשעבר
גדעון סער, שרואים את עצמם מועמדים פוטנציאליים לראשות הממשלה, לא הכריז על עצמו כ"ץ מעולם כיורש של נתניהו. אבל כ"ץ לא ירשה שמעמדו יתערער ביוזמתו של ראש הממשלה ולא יתן לאף אחד מהיורשים להרים ראש.
כ"ץ ראה את עצמו בעבר כמקורב מאוד אל נתניהו וכמי שמספק לו הזדמנויות להצטלם לצדו בפתיחתם של מחלפים חדשים וחנוכת קווים חדשים לרכבת ולאוטובוסים. במסגרת שיתוף הפעולה בין השניים הוצבו בשעתו בצמתים המרכזיים עשרות שלטי-ענק עם צילומיהם שבישרו על תוכניות פיתוח הכבישים והמחלפים. אומ"ץ ראתה בכך ניהול תעמולת בחירות מוקדמת בהיקף של מאות אלפי שקלים מתקציב המדינה והתריעה על כך בפני מבקר המדינה לשעבר.
אומ"ץ דרשה במקביל מהמבקר לחייב את נתניהו וכ"ץ לממן מכיסם הפרטי את מסע השילוט הלא חוקי. בעקבות הפנייה ניתנה הוראה להסיר את השלטים אך לא הייתה דרישה מצדו להחזר מימון ההשקעה. אומ"ץ פנתה אל נתניהו וכ"ץ בדרישה שישלמו מכיסם הפרטי את תמורת הפרסום האישי והפוליטי אך הם לא נענו לבקשה.
הצפצוף של כ"ץ על כספי הציבור הוא מן המסוכמות וידועות. בעבר הוא עשה זאת ברכבת ישראל. למרות גירעונות הענק של הרכבת שמתקשה לעיתים לשלם את המשכורת של עובדיה החליט כ"ץ להקים מסוף מטענים בנתיבות בהשקעה כספית גדולה למרות שהפרויקט היה מיותר. אומ"ץ פנתה אל מבקר המדינה בדרישה לבדוק את ההשקעה במסוף שהייתה מיותרת לדעת מומחים וטענה שיש חשש שהיו כאן שיקולים פוליטיים ליכודיים.
כ"ץ דחף לפעולות ראוותניות ובלתי רנטביליות נוספות כמו הנחת מסילת ברזל לאילת, חידוש רכבת העמק וחיבור ישובים מעבר לקו הירוק. העובדה שמשרד האוצר פתח בשעתו במבצע חילוץ והילווה לרכבת חצי מיליארד שקלים כדי להצילה מקריסה, לא הזיזה כל-כך לשר כ"ץ שהיה מודע היטב לכך שבחודשי בחירות הממשמשים ובאים נפרצים התקציבים.
כ"ץ לא הסתפק בכך והוכיח את כוחנותו כאשר חתם בראשי תיבות על הסכם התעופה של "
שמיים פתוחים", שבו היה מעורב נתניהו שרצה להיות שותף לחתימה ולא שותף בה מאחר שבאותה עת יחסיהם היו מעורערים.
זו השיטה הבדוקה אצל כ"ץ המקל והגזר. הצרה היא שהמקלות שלו ארוכים והגזרים זעירים.