פרקליט המדינה,
שי ניצן, שמכהן בתפקידו זמן קצר יחסית, רואה עצמו מתאים לשדרוג לתפקיד היועץ. מתברר שניצן החמיץ את ההזדמנות למלא את החלל הריק שנוצר, כמפורט לעיל, בתפקודו של וינשטיין וחשש להתעמת איתו למרות שהמציאות העגומה חייבה זאת.
ניצן מכהן בתפקידו זמן קצר יחסית בלבד ובתקופה זו הספיק רק לפרסם כמה הנחיות ולבדוק תיקים שגרתיים. מצויים גורמים ציבוריים ומשפטיים ואומ"ץ ביניהם שסבורים שניצן אינו מהווה מועמד מתאים לתפקיד היועץ בסיבוב הנוכחי בגלל שורה של עובדות המדברות בעד עצמן.
יאשיהו פינטו התיק הראשון שנזקף לחובתו של ניצן קשור ברב יאשיהו פינטו, שסיבך כמה קציני משטרה בכירים ביותר ממערך החקירות. אחד מהם, תת-ניצב
אפרים ברכה, שם קץ לחייו. במבחן המשפטי המשמעותי של ניצן בתיק פינטו, הוא נכשל כישלון חרוץ.
הרב פינטו חשף במקביל תופעה פסולה שבה אישים פוליטיים בכירים ואנשי משק מן השורה הראשונה מכרכרים סביבו ומצפים למוצא פיו.
פרקליט המדינה ניצן היה זה שרקח את עסקת הטיעון התמוהה עם הרב, ועל-ידי כך מנע חשיפת עובדות מצמררות על הצמרת פוליטית. אומ"ץ הביעה את התנגדותה הנחרצת לעסקה זו אך לצערנו לא עלה בידנו לסכלה.
זאת ועוד: בחודשים האחרונים חשף העיתונאי
יואב יצחק ב-News1 שורה של גילויים מסעירים על תת-ניצב ברכה המנוח שחייבו פתיחת חקירה מקיפה. למרבה הצער, היועץ המשפטי ל
ממשלה שם רגליים לחוקרי מח"ש, ואילו פרקליטות המדינה נמנעה מללוות את החקירה ולמנף אותה.
פרשת הרפז בפרשת הרפז הייתה סחבת ממושכת בקבלת ההחלטה לגבי שאלת הגשת כתבי אישום נגד גיבור הפרשה
בועז הרפז ונגד המעורבים האחרים בפרשה, רב-אלוף (מיל.)
גבי אשכנזי, ראש לשכתו, אל"ם (מיל.)
ארז וינר ודובר צה"ל לשעבר, תא"ל (מיל.) אבי בניהו. בשעתו פניתי אל ניצן בנושא זה:
"תנועת אומ"ץ טיפלה בשנים האחרונות בשקידה ובנחישות בתיק הרפז הקשור בפרשה חמורה המהווה מורסה ביחסי הדרג המדיני והצבאי במדינה. במסגרת זו פנינו בעבר כמה פעמים וגם הגשנו עתירות כדי לחייב את היועץ המשפטי לממשלה להורות על חקירות משטרה נגד אישים שונים ששמם נקשר בפרשה, ביניהם שר הביטחון לשעבר
אהוד ברק, הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי ואחרים. במקביל פנינו ליועץ המשפטי לממשלה ולפרקליט המדינה לשעבר עו"ד
משה לדור בעניין הגשת כתב אישום נגד הרפז לאחר שהודה בזיוף המסמך. למרות שהיועץ המשפטי לממשלה הבטיח ל
מבקר המדינה לשעבר,
מיכה לינדנשטראוס לפני כשנתיים שיגיש את כתב האישום תוך פרק זמן קצר, עד כה לא מומשה הבטחתו. אנו מבקשים את התערבותך בנדון".
למרבה הצער העדיף ניצן לעמוד מן הצד. בסוף השבוע הודלפה כוונתו של היועץ לסגור את התיק נגד אשכנזי ללא הגשת כתב אישום. קולו של ניצן נדם.
פרשת רונאל פישר התנהלותה של הפרקליטות בפרשת רונאל פישר הייתה תמוהה לאורך כל הדרך. מי שחשב לתומו שפרקליטות המדינה תעשה כנדרש מאמצים מיוחדים כדי להשלים את הכנת כתב האישום נגד פישר, שדרדר את מקצוע עריכת הדין לשפל המדרגה ובו-זמנית בייש את ענף ההנחיה בטלוויזיה, לא מכיר כנראה את המציאות הישראלית.
בחודשים האחרונים קיימת בפרקליטות סחבת מוזרה סביב ההכרעה בתיק החקירה של רונאל הנוכל. התמיהה הגיעה לשיאה בהגשת כתבי אישום חלקיים נגד פישר, שותפתו לדברי עבירה
רות דוד-בלום, לשעבר פרקליטת מחוז תל אביב פלילי, וקצין החקירות רב-פקד
ערן מלכה שהיה שותף למעלליהם.
ניצן היה גם מי שניסה לטרפד את בדיקתה של נציבות הביקורת על הפרקליטות, בעקבות פנייתה של אומ"ץ בבקשה לבדוק את תיקי לקוחותיו של פישר בתקופת כהונתה של דוד-בלום. באופן פורמלי גיבה ניצן את פרקליטי המדינה השובתים שהתנגדו להקמת מערך הביקורת, אבל אולי היו לו נימוקים אחרים.
גם בתיק הכבד של חברת סימנס, ששילמה תשלומי שוחד בסך 20 מיליון דולר לנבחרי ציבור בדירקטוריון חברת החשמל ו
רכבת ישראל ולעובדים בכירים בשתי החברות הללו, קרטעה הפרקליטות.
בעקבות סחבת ממושכת בחקירה, הפעילה אומ"ץ לחץ משפטי וציבורי (אחד השותפים שלנו לדבר מצווה זה היה היו"ר הנוכחי של דירקטוריון חברת החשמל,
יפתח רון-טל), שהביא לחידוש החקירה נגד החשודים בקבלת שוחד בחברת החשמל. לעומת זאת, חרף פניותינו החוזרות ונשנות אל פרקליט המדינה, עד היום לא חודשה החקירה לגבי מקבלי השוחד ברכבת ישראל. השבוע נמתחה ביקורת ציבורית נוקבת על פרקליט המדינה בגין החלטתו לפסול ועדת איתור שבחרה למנהל המחלקה הפיסקאלית בפרקליטות משפטן שלא נראה לו.
בעבר, בטרם נתמנה ניצן לפרקליט המדינה, הוא טיפל במסגרת תפקידיו בפרקליטות במספר רב של תיקים פליליים וביטחוניים מוכרים ורגישים ציבורית. בין היתר ייצג את עמדת המדינה בבג"ץ הסיכולים הממוקדים, בבג"ץ הוועד הציבורי נגד עינויים בישראל (בעניין עינוי נחקרים בשב"כ), בפרשת בר-און חברון, בפרשת קצב ועוד.
במסגרת תפקידיו, היה ניצן ממונה על אכיפת החוק ביהודה ושומרון. בעיני גורמי ימין, הוא נתפס כמי שפוגע בהתנחלויות ובמתנחלים. במשך תקופה התנהלו אל מול ביתו של ניצן הפגנות, שבהן נכחו מספר פעילי ימין בולטים, בקריאה להדיחו מתפקידיו הציבוריים.
אחרי שניצן נבחר לכהן כפרקליט המדינה, הוא הציג בכנס הפורום הפלילי של לשכת עורכי הדין את ה"אני מאמין" שלו לגבי דרכי אכיפת החוק במדינה, שמהן השתמע שנפתח עידן חדש, שבו לא תהיה אכיפה סלקטיבית. ניצן אמר בהקשר לכך: "לא ייתכן שיהיו במדינה אזורים, מגזרים שונים, משפחות, חמולות שבהם לא מתבצעת אכיפת חוק".
משום מה, דיבר פרקליט המדינה רק על אוכלוסיות וקבוצות והתעלם מתופעה פסולה שמצביעה על כך שמצויים עדיין במדינה אנשים בעלי-שם, בתחומים שונים, שהם מעל החוק או שאכיפת החוק לגביהם מקרטעת. אומ"ץ תשמח להעמיד לרשותו של ניצן רשימה שמית מעודכנת של "מיוחסי אכיפה" שאינה לתפארת מדינת ישראל.
בכל מקרה, השנה החולפת חשפה פעם נוספת ובמלוא העוצמה את השחיתות השלטונית ואת העובדה המצערת שהבושה שנעלמה אצל עברייני הצווארון הלבן, הכחול והשחור, עדיין לא חזרה, אולי משום שלגביהם החוק מת מצחוק.
השורה התחתונה: ניצן הוא לא הבחירה הנכונה לתפקיד היועץ. המשפטי לממשלה.