X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
קברו של הרב אברהם יצחק קוק [צילום: אורן נחשון/פלאש 90]
מה היה יחסו של החפץ חיים לראי"ה קוק?
מדוע התנגד הראי"ה קוק לתנועת ה'מזרחי'? כיצד כינו אותו גדולי התורה מהציבור החרדי? 80 שנה לפטירתו: 10 עובדות שאולי לא ידעתם על הראי"ה קוק זצ"ל

1. הרב אברהם יצחק הכהן קוק היה הרב הראשי האשכנזי הראשון בארץ ישראל, פוסק, מקובל והוגה דעות.
2. אף שהראי"ה חיבב את תנועת המזרחי‏‏, הוא חלק לעיתים על דרכה. על-פי השקפתו, תנועת המזרחי הייתה פשרנית מדי, שכן היא לא החמירה מספיק בענייני הלכה-הנהגה, והתבטלה בפני ההסתדרות הכללית. במיוחד חרתה לו הקביעה של אנשי ההסתדרות הציונית, כי "הציוניות דבר אין לה עם הדת", והוא ניסה לדרבן מספר פעמים את אנשי תנועת המזרחי למחות כנגדה ולהתנער ממנה.
3. הרב קוק ראה בישיבות את הבסיס הרוחני של עם ישראל, ופעל ליסוד מוסדות חינוך תורניים ולמען החזקתן של ישיבות.
4. נחשב למחמיר בהלכה. חלק ניכר בכתביו תופס הפן ההלכתי.
5. בשנת 1919 נתמנה לרבה של ירושלים, לאחר שראשי המוסדות והישיבות ורוב רבני ירושלים חתמו על מכתב מינוי. בהמשך כונן את ה"רבנות הראשית", אותה ראה כהנהגה רוחנית כלל עולמית ולא כמנגנון ביורוקרטי. בבחירות לאספת הנבחרים הראשונה שהתקיימה ב-1920, התנגד נחרצות למתן זכות בחירה לנשים - לבחור ולהיבחר - ובכך תמך בעמדת החרדים, זאת בניגוד לדעת רבים מחברי המזרחי.
6. אישיותו של הרב קוק וידיעותיו בתורה, זכו להערכה רבה אצל הרבנים מרוב הזרמים השונים. בין מחליפי המכתבים עמו (מהם שהתנגדו לשיטתו והשקפתו אך ראו בו אחד מהגדולים): ה"חזון איש", הרב חיים עוזר גרודזינסקי, הרב נפתלי צבי יהודה ברלין, הרב חיים סולובייצ'יק, בנו הרב יצחק זאב סולובייצ'יק, האדמו"ר מגור רבי אברהם מרדכי אלטר, הרב איסר זלמן מלצר, הרב שמשון אהרון פולנסקי, הרב יוסף חיים זוננפלד, האדמו"ר מחב"ד הרב יוסף יצחק שניאורסון, הרב אהרון קוטלר, הרב נתן צבי פינקל, הרב ירוחם ליבוביץ, הרב ברוך בר ליבוביץ, הרב יהודה מאיר שפירא ועוד רבים.
ה"חפץ חיים" עזב את הכינוס הראשון של אגודת ישראל (בתרפ"ג) בטריקת דלת, לאחר שבישיבת הפתיחה השמיע אחד הרבנים דברי פגיעה ברב קוק, ואז זעק החפץ חיים: "פגעו במרא דארעא דישראל! מען דורף קורע זיין (תרגום מיידיש: יש לקרוע קריעה)!" הוא חזר בכעס לאכסנייתו וסירב לחזור להמשך הכינוס, וכן סירב ללחוץ את ידיהם של בני המשלחת הירושלמית ואמר להם: "לאלה שעושים מחלוקת נגד רבה של ירושלים איני נותן שלום!" והוסיף: "דעו לכם כי הוא קדוש וטהור, וכל הנוגע בו לא יינקה".
ה"חזון איש" פנה אליו בפנייה 'הוד כבוד מרן שליט"א', תואר שבו השתמש החזון איש, מלבד ביחס לרב קוק, רק לגדולים ביותר בעיניו. בהנחת אבן הפינה לישיבת "בית יוסף" בבני ברק עמד החזון איש במשך כל נאום הברכה של הרב קוק, כבוד שלא נתן לגדולי תורה אחרים שדיברו שם. לשואלים מדוע לא ישב, הוא ענה: "די תורה שטייט!" (מיידיש: "התורה עומדת!").‏
הרב עובדיה יוסף זצ"ל אמר כי הרב קוק היה "אדם גדול מאוד, ירא שמים". בספרי השו"ת של הרב עובדיה, הוא מכנה את הרב קוק בתואר 'מרא דארעא דישראל'. בהסכמה שנתן לספר 'שבת הארץ' הוא מכנה את הרב קוק בתואר 'מרן' (תואר נדיר אצל הרב עובדיה).
7. התשובה תופסת מקום מרכזי במשנת הרב קוק. אחד הכתבים הבודדים שיצאו לאור בחייו הינו הספר: "אורות התשובה", בו הוא מברר את התהליכים והגורמים לתשובה.
על התשובה כותב ש"מצד אחד זוהי מצווה קלה שבקלות, שהרי הרהור תשובה הוא כבר תשובה, ומצד אחד הרי היא קשה שבקשות, שלא יצאה עדיין על הפועל במלואה בעולם ובחיים". הוא מוסיף וכותב, כי "הנני מוצא את עצמי נוטה לחשוב ולדבר תמיד רק על אודותיה".
8. נודע בענוותנותו. ביקש שלא יכתבו על מצבתו תוארי כבוד מלבד "הרב". בנוסף ביקש שלא יספידוהו.
9. ספריו העיקריים הם: "שבת הארץ", "מאמרי הראי"ה", "אגרות הראי"ה", "עולת ראיה", "עין איה", "אורות", "אורות הקודש", "אורות התורה" ו"אורות התשובה".
10. לאחר פטירתו, נקראו על שמו מקומות רבים בארץ. ביתו בירושלים הפך למוזאון ולארכיון לזכרו, בשם "בית הרב קוק". הרחוב שבו נמצא הבית נקרא גם הוא על שמו.‏ הרב יהודה לייב מימון הקים מכון ליהדות והוצאת ספרים בירושלים בשם "מוסד הרב קוק". המושב "כפר הרא"ה" שבעמק חפר נקרא על שמו ובערים רבות ישנם רחובות בשם "הרא"ה" או "הרב קוק".

פורסם במקור: הידברות - אתר היהדות הגדול בעולם
תאריך:  17/08/2015   |   עודכן:  17/08/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מה היה יחסו של החפץ חיים לראי"ה קוק?
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר דניאל מדר
דווקא אחרי תקופה של התייעלות אנרגטית מוצלחת, נרשמת לאחרונה עלייה מדאיגה בצריכת האנרגיה באירופה    למה זה קורה ומה אנחנו בישראל יכולים לעשות כדי להימנע מכך?
פרופ' אמציה ברעם
המתקפות הטורקיות האחרונות על דאעש בצפון סוריה, בתוספת האישור הטורקי שניתן לארה"ב להשתמש בבסיס חיל-האוויר באינצ'רליק לטובת תקיפות נגד דאעש, מפעילות לחץ רב על כוחות הארגון הסלפי. אך בינתיים יש לדאעש הזדמנות לגייס מתנדבים רבים מקהילות מוסלמיות בכל העולם ולהתכונן לשלב הבא של המלחמה
שגית קרביס
כפי שדרך תהליך של היזון הדדי בין האינטלקטואלים לסאדאת, הקדימו האינטלקטואלים במצרים לא פעם את התהליך הפוליטי והזינו תהליכי התפתחות ותמורה, כך יש להעלות על הדעת מבלי לפסול על הסף שתהליכים חברתיים באירן שלאחר הסכם הגרעין עלולים להוביל להתפתחות ביחס לשינוי המשטר
גלית פרי
ויתור על חימום כשלב מקדים ומכין לפעילות, עלול להפחית מאיכות הביצוע הבא אחריו, להעלות את הסיכון לנזקים מיידיים ומצטברים בשרירים ובמפרקים ולהגדיל את הסיכוי לפציעות ולהופעת כאבי שרירים מיידיים ומאוחרים
אודי דקל, עומר עינב
ממשלת ישראל טרם מצאה את הנתיב הנכון לעידכון התפיסה המסורתית, המושפעת מהאיומים הצבאיים, שפחתו באופן משמעותי, ולהתאמתה לאתגרים הנוכחיים והעתידיים שבפניהם ניצבת המדינה. תכליתה של האסטרטגיה המעודכנת לקידום האינטרסים והיעדים המדיניים-ביטחוניים של מדינת ישראל, היא יצירת השפעה במרחב שמחוץ לגבולות המדינה, באמצעות מדיניות המבוססת על היגיון של הפעלת מאמצים רב-תחומיים
רשימות נוספות
השמות הפופולריים בניו-יורק - שמות יהודיים  /  שיפי חריטן
אלול: התחזקויות וזכויות  /  נעמה גרין
מסע בין כוכבים  /  מעיין כפיר
למה להסתפק בבעל אחד?  /  מעיין כפיר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il