X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  כתבות
ההחלטה הראשונה של עמוס שוקן, לו היה ראש ממשלה, תהיה להקים מדינה פלשתינית והשנייה להעלות את רמת החיים של הערבים בישראל. למתנחלים הוא מעדיף למצוא פתרון בו יוכלו להישאר בבתיהם כמו שערביי אום אל-פחם חיים במדינת ישראל "אני לוקח חלק מהקרדיט לעיתון הארץ על כך שפרידמן נכשל בסוף כמעט בכל היוזמות שלו" "המקום היחידי שבו אני שותף לתהליך העיתונאי זה כתיבת מאמר המערכת"
▪  ▪  ▪
שוקן. מחויבות לרעיונות [צילום: אמיר לוי/פלאש 90]
עדיפות בכיסוי עיתונאי
מה יותר רלוונטי לישראל מהשכנות שלה עם שלושה מיליון פלשתינים? יש כאן משהו מדהים. תחשוב, כמה עיתונאים לדעתך מכסים את הנושאים הללו לעומת כמה עיתונאים מכסים רכילות, תקשורת, ספורט בידור וכו'

המרכז למחקר ולמידע במשרד החינוך בתל אביב אירח את עמוס שוקן העומד בראש קבוצת הארץ ומוציא לאור של עיתון הארץ וכן עיתונים מקומיים. עמוס הוא בנו של גרשום שוקן, המוציא לאור והעורך הקודם של העיתון ונכדו של זלמן שוקן מייסד הוצאת שוקן. בשיחה עם שוקן, ביקשנו ללמוד על המתרחש מאחורי הקלעים וללמוד על חזון העיתון, מדיניותו ואופן תהליכי קבלת ההחלטות.
האם אתה רואה תפקיד וייעוד לעיתון הארץ בחברה הישראלית?
התפקיד של עיתון הוא לתת לאזרח תמונת מציאות רלוונטית. מידע רלוונטי לעיצוב התודעה לגבי המציאות שמסביבו. בדמוקרטיה אחת לארבע שנים הקורא מחליט למי לבחור. הארץ מבקש להביא לקורא את מה שלדעתו שימושי ובעל ערך. אין זה אומר שהקורא צריך להסכים עם הדברים, אך המידע עוזר לו לגבש דעה גם אם אינו מסכים עם התכנים. אבי, כשעמד בראשו העיתון, טבע סיסמה: "עיתון הארץ הוא עיתון עצמאי לקורא החושב מחשבה עצמאית". הייתה לזה משמעות מיוחדת אז, כי רוב העיתונות הייתה מפלגתית ומחויבת לעמדה מסוימת בלי קשר עם העמדה נכונה או לאו, מספיק שהזדהתה עם המפלגה אליה שייכת. זה קיים היום בעיתון ישראל היום ומחויבותו לראש הממשלה.
הארץ ביקורתי מאוד כלפי ראש הממשלה. האם זה קו אסטרטגי?
אכן הארץ הוא עיתון מאוד ביקורתי כלפי ראש הממשלה בעיקר בנושאים המדיניים, אבל זה לא מנע מאיתנו רק לפני כמה שבועות לפרסם מאמר מערכת שפתח במילים "ראש הממשלה צודק". הוא דיבר אז על יחסי עבודה בהקשר של ארגון מחדש של מונופולים ציבוריים. כלומר, אין לנו מחויבות לא לאדם ולא לגוש פוליטי אבל יש לנו מחויבות לרעיונות מסוימים, ולאורם אנחנו בוחנים את הסוגיות הציבוריות. במסגרת הזו אנחנו גם מביאים דיווח שכלי-תקשורת אחרים לא מציגים בצורה שאנו מדווחים. אנו חושבים שהדיווח הזה חשוב להבנת המציאות של החיים שלנו. זה תמיד נגרר כמובן גם לדברים פוליטיים, נניח שאנחנו חושבים שמשהו מתרחש כתוצאה משליטה ישראלית על מיליוני פלשתינים - זהו מידע מאוד חשוב לקורא הישראלי. הארץ הוא העיתון היחיד שמביא את המידע הזה בצורה עקבית ותדירה.
מה המענה שלך לטענה העיקשת שהארץ הוא עיתון לא מאוזן בדיווחיו?
פעם התנפלו על הארץ חקלאים, כי נחמיה שטרסלר - שהוא אחד הפרשנים הכלכליים הבכירים שלנו - כתב, יותר מפעם אחת, שלא צריך לתת סובסידיה למים לחקלאות וצריך להיות מחיר אחיד למים לכל הצרכנים, ללא הבחנה בין צרכנים פרטיים לבין חקלאים משום שדרך מחיר אחיד כלכלי למים נעשית הקצאת משאבים הכי נכונה ללא בזבוז. בא אלי מישהו ושאל למה אני רק נותן רק לנחמיה לכתוב ולא מאזן עם כתבה כלכלית המציגה דעה מנוגדת? זה לא שחקלאים לא פרסמו מאמרים בהארץ כתגובה למאמרים של נחמיה, אבל הארץ אימץ את העמדה של נחמיה שהצורה הנכונה להקצות את המים במשק הישראלי היא שהכל יקנו את המים במחיר לא מסובסד. אם זו העמדה שלנו אני לא יכול לאזן אותה ולהגיד במאמר אחר שמחיר המים כן צריך להיות מסובסד. אותו דבר בעניינים אחרים, אני לא יכול לאזן בסיפור אחר סיפור שגדעון לוי מביא ביום שישי. זה מתאזן מטבע הדברים, יש פיגוע ואנו מדווחים עליו. אגב, הארץ לא הטיל על גדעון לוי את סגנון כתבותיו ופעילותו העיתונאית, הוא בחר לתאר את חיי היום-יום של הפלשתינים, זו יוזמה ושליחות שהוא נטל על עצמו ואנחנו לא מנענו ממנו את זה.
מה אתה אומר על הטענה שעיתון הארץ הוא עיתון מעצבן וצפוי?
התפקיד של העיתון הוא לא לעצבן, אך תפקידו גם לא לתת מחמאות, תפקידו לחשוף ולבקר. כל עיתון מדי פעם מספר סיפור הצלחה של מישהו מדי פעם, אך אם מתמקדים בתפקיד של עיתון במדינה דמוקרטית, יש גם תפקידי בידור שאני לא מזלזל בהם, אבל עיקר התפקיד הוא להעביר את המידע הרלוונטי. מה יותר רלוונטי לישראל מהשכנות שלה עם שלושה מיליון פלשתינים? יש כאן משהו מדהים. תחשוב, כמה עיתונאים לדעתך מכסים את הנושאים הללו לעומת כמה עיתונאים מכסים רכילות, תקשורת, ספורט בידור וכו'.
בוא נביט על התמונה היותר רחבה, אם אתה ראש ממשלה, תן לי שתי החלטות מרכזיות שהיית מקבל.
החלטה ראשונה שאני מקים מדינה פלשתינית והחלטה שנייה שאני עושה מאמץ להעלות את רמת החיים של הערבים בישראל. הייתי עושה מאמץ גדול לחבר את הערבים הישראלים לחברה הישראלית. אם השכן שלך מרוצה גם אתה מרוצה. אני רוצה לראות יותר ערבים ישראלים באקדמיה, בכלכלה, בממשלה, לתת להם את ההרגשה שאתם חלק מאיתנו. היחיד שעושה את זה היום הוא נשיא המדינה, ראובן ריבלין.

דמוקרטיה ניגשת לאזרח
שוקן. מרוצה מריבלין [אמיר לוי/פלאש 90]

אתה מרוצה מהנשיא?
בנקודה הזו אני מרוצה ממנו מאוד. הוא ניגש בצורה שדמוקרטיה צריכה לגשת לאזרח.
ציפית שהוא ינהג כך לפני שהוא נבחר?
כן, אנחנו צידדנו בשופטת דליה דורנר ובראובן ריבלין, בוא אקריא לך קטעים ממאמר מערכת שפרסמנו יום לפני הבחירות לנשיאות שכותרתו הייתה: "ריבלין או דורנר". בגוף המאמר כתבנו כך: "שניים מחמשת המועמדים בולטים במחויבותם ונאמנותם לדמוקרטיה ולזכויות אזרח, חבר הכנסת רובי ריבלין והשופטת לשעבר דליה דורנר, ריבלין מטיף כבר שנים לשותפות בין האזרחים היהודים והערבים וכיושב-ראש הכנסת הושיט יד לסיעות הערביות בניגוד לעמדת חבריו ממפלגות הימין..."
האם אתה חושב שהשכנות הישראלית-פלשתינית מקרינה על חיי הפלשתינים?
אני חושב שלקרבה אל ישראל יש השפעה עצומה על הפלשתינים. הם רואים פה מודל שהוא בסך-הכל מאוד מוצלח ומצליח. כשליברמן אמר שנעביר את הערבים באום אל-פחם למדינה הפלשתינית כשתקום, הערבים באום אל-פחם הודיעו שהם נשארים בישראל. זה מחמיא לישראל, זו מדינה עם מוסדות מסודרים, עם כל החסרונות והליקויים יש כאן דברים שמדינות שמסביבנו לא הצליחו להקים. אני חושב שלישראל יכולה להיות השפעה גם על איך שמדינה פלשתינית תתנהל. עם זאת, יש הרבה מה לשפר במדינה פלשתינית, קח למשל את האירוע שהיה לאחרונה, שבוע הגאווה. היחס לגייז ברשות הוא יחס שצריך לשנות אותו.
במקרה של הקמת מדינה פלשתינית, כראש ממשלה, מה תעשה עם ההתנחלויות?
לדעתי עדיף למצוא פתרון שהם יוכלו להישאר שם כמו שערביי אום אל-פחם חיים במדינת ישראל. המתנחלים יהיו כפופים לחוק הפלשתיני ולביטחון הפלשתיני. ישראל תבנה סידורי ביטחון אך קשה לי להאמין שיתקיימו סידורי ביטחון במיוחד להתנחלויות.
נערי הגבעות יסכימו לפתרון כזה?
לא יסכימו.
ואז?
המדינה יכולה להגיד להם שמתאריך מסוים אין יותר הגנה עליהם של צה"ל.
מדובר במאה אלף אנשים שיגידו שבכל תסריט הם לא עוזבים את ההתנחלויות. גם אם ראש הממשלה יגיד שהוא מוכן לעזוב את השטחים, ההתנגדות הפנימית חזקה מדי. מה תגיד לו?
אשאל אותו למה הוא מנהיג? החלטות לא חייבות להיות דרמטיות. אפשר לקבל החלטות שיכבידו עליהם את החיים שם והם יתחילו לחזור לבד. כמו ענפים עסקיים בשטחים שמפסידים כספים כי לא מייצאים ומתחילים להבין את המציאות החדשה. מצד שני, אתה יכול לספח את השטחים ולתת אזרחות. אני לא מעדיף את המצב הזה כי אני רוצה מדינה עם רוב יהודי.
מה דעתך על ההנחה הבאה: דאעש היום מאיים גם על הרשות, ולכן, מבחינת הרשות כדאי להזדרז להגיע להסדר עם ישראל ולכן שיחות השלום יואצו. מסכים?
אני לא מאמין ששיחות השלום יואצו. אני חושב שלנתניהו אין את המנהיגות שהייתה לשרון שיכולה לדפוק על השולחן ולהגיד לכל היריב-לוינים והציפי-חוטובלים: תחליטו מה שאתם מחליטים, אני עושה את מה שאני עושה.

"דניאל פרידמן נכשל בגללנו"
שר המשפטים לשעבר, דניאל פרידמן [פלאש 90]

חלק מהקרדיט
אנחנו לא "ישראל היום" אבל לעיתון יש השפעה סגולית שאין לכלי תקשורת אחרים. קח לדוגמה את תגובותינו ואת מאמרי המערכת שלנו להתנכלות למערכת המשפט, לעצמאות שלה ובפרט לבית המשפט העליון בתקופת כהונתו של דניאל פרידמן כשר המשפטים. אני לוקח חלק מהקרדיט לעיתון הארץ על כך שפרידמן נכשל בסוף כמעט בכל היוזמות שלו

מבחינתך יש לעיתון הארץ תפקיד בקרב החלקים הליברליים בחברה הישראלית?
היה אצלי חוקר שכותב על הליברליזם הישראלי. הוא סיפר שאנשים שפגש במסגרת המחקר המליצו להגיע לשיחה כאן כי עיתון הארץ נתפש, לפחות בעיניהם, כמוסד היחיד שמייצג את הליברליזם הישראלי.
האם העיתון פועל לקידום חזון חברתי?
אנחנו רק מדווחים כדי שהציבור יידע מה קורה בישראל. אני שומע מאנשים שאומרים לי ברחוב "עמוס, תמשיכו ככה, אתם הסיבה היחידה שאני יכול לגור בישראל". הכלי של עיתון הארץ הוא הכתיבה והפרסום ככל שזה מצומצם. אנחנו לא ישראל היום אבל לעיתון יש השפעה סגולית שאין לכלי תקשורת אחרים. קח לדוגמה את תגובותינו ואת מאמרי המערכת שלנו להתנכלות למערכת המשפט, לעצמאות שלה ובפרט לבית המשפט העליון בתקופת כהונתו של דניאל פרידמן כשר המשפטים. אני לוקח חלק מהקרדיט לעיתון הארץ על כך שפרידמן נכשל בסוף כמעט בכל היוזמות שלו. קח עוד דוגמה למאבק שלנו עם הכוח המוגבל שלנו - ראה את תוצאות מאבקנו במחירי הטלפון הסלולרי, זכור כמה שילמת לפני שנתיים וראה כמה אתה משלם היום.
היכן נכשלתם לקדם את החזון שלכם?
נכשלנו כישלון מצער מאוד בנושא מבקשי המקלט. ב-2014 פרסמנו 24 מאמרי מערכת בעניין הזה וזה המון לשנה אחת. יצאנו נגד הכליאה שלהם ונגד חקיקת החוקים נגדם. בזה נכשלנו, אך נקווה שבג"ץ יתקן את המצב.
איזה סיפור הארץ לעולם לא יפרסם?
אין דבר כזה. סיפור חייב לעבור שני מבחנים כדי שיתפרסם. הוא אמת ויש בו עניין לציבור. אם שני התנאים האלה מתקיימים לעיתון אין ברירה אלא לפרסם.
תפרסם רכילות אישית שתהרוס משפחה רק כי אתה רוצה לפרסם סיפור?
יש בעיתונות הבריטית כאלה הרואים ברכילות אישית משהו לגיטימי לחלוטין לפרסום. אנחנו לא רוצים להיות עיתון צהוב.
למה אין כותבים ערבים בעיתון הארץ?
אכן חסר לי בעיתון, אני רוצה לראות כותב ערבי לענייני כלכלה, לענייני תרבות, כותב לענייני ספורט, לאו-דווקא על עניינים ערבים.
אתה כמעט לא כותב בעיתון, מדוע?
המקום היחידי שבו אני שותף לתהליך העיתונאי זה כתיבת מאמר המערכת.
האם אתה מקבל החלטות מערכתיות? שותף להחלטות המערכת?
אני לא מעורב בהחלטות מערכתיות, אני לא מקבל פניות מתוך המערכת. באופן נדיר מאוד פונה אלי העורך בעניין כזה או אחר.
אתה חושב שהמערכת מנסה לקלוע לדעתך גם אם אתה לא מביע דעה באופן ברור?
הדעות שלי די ברורות ומוכרות. אני לא מנסה להסתיר אותן וגם לא מכתיב אותן.
איך נולד מאמר המערכת בעיתון הארץ?
זה התחיל אצל אבא שלי, שכל יום בשעה 12 בצהריים הייתה אצלו ישיבה עם בכירי המערכת. בישיבה דנו על נושאים שאפשר לכתוב עליהם מאמר מערכת. היו בוחרים נושא, היה דיון וסוכמה עמדה לגביו. אבי בחר מהנוכחים מישהו וביקש ממנו לכתוב את מאמר המערכת. ככה זה המשיך גם אצל חנוך מרמרי ואצל דייויד לנדאו.
אתה לא חושב שכדאי לך לעשות מהלך שיחשוף את העיתון לצעירים גם מחוץ לערים הגדולות?
לפני עשר שנים בערך התחלנו לחלק חינם אלפי עיתונים במכללות אזוריות. רצינו לחשוף את העיתון לסטודנטים מבתים שלא קוראים את העיתון. הפסקנו את המבצע הזה אחרי כמה שנים משיקולים כלכליים. אנחנו חברת מניות פרטית שצריכה להתקיים מהמניות שלה. אומנם אנחנו נראים כמו מוסד אבל אנחנו עסק כלכלי. כעת אנחנו בכל זאת בוחנים אפשרות לקיים מבצע דומה.

בעלת הכשרה בתחום החינוך המיוחד ובתחום הייעוץ החינוכי. עובדת שנים רבות כיועצת חינוכית, מדריכה ומרצה במכללות להכשרת עובדי הוראה ולהכשרת יועצים חינוכיים. במחקרים ובמאמרים מדגישה את החשיבות הקריטית בפיתוח מודעות דווקא לצרכיהם של האנשים הסובבים את הילד עם הצרכים המיוחדים: משפחתו ואנשי הצוות הרב-מקצועי העובדים איתו.
תאריך:  07/09/2015   |   עודכן:  07/09/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"אם זו העמדה שלנו אני לא יכול לאזן אותה"
תגובות  [ 26 ] מוצגות  [ 26 ]  כתוב תגובה 
1
האפס הזה לא ראוי לבמה
שוחר-שלום  |  7/09/15 09:34
 
- מאודה --> מעודה ל"ת
שוחר-שלום  |  7/09/15 11:22
 
- הארץ: "הטרור ערבי =לוחמי חופש"
ל- שוחר-שלום  |  8/09/15 09:40
 
- לשוקן הרוצה להקים מ' פלסטינית
ל-שוחר-שלום  |  8/09/15 09:23
2
שוקן היה גורם נחת רב לעם
צורי  |  7/09/15 09:35
3
אני לא מחכה להחלטה השלישית שלו
gemny  |  7/09/15 09:56
4
האיש נבל
כבש 44  |  7/09/15 10:09
5
בוגד במולדתו כופר ביהדותו
אהרון שחר  |  7/09/15 10:33
6
חרם טוטאלי על "הארץ"
דניאל143   |  7/09/15 10:51
7
איש הזוי..למה לא מעסיק ערבי?
דיבורים דיבורים  |  7/09/15 10:58
8
עוד מורה נבכים, עוד לא למד ל"ת
מבקש ללמד אחרים  |  7/09/15 11:06
9
אם ידעתי בעבר שהעיתון אנטי ציו
יהוידע המזוכיסט  |  7/09/15 11:44
10
שוקן -ענת קם
חזק הנביא   |  7/09/15 11:59
11
עם מכונה מיושנת לא מתעסקים
באום  |  7/09/15 12:45
12
כמה ננשום לרווחה כשעיתון הרשע ל"ת
ייסגר  |  7/09/15 13:07
13
שוקן המוקצה
חזק הנביא  |  7/09/15 14:32
14
ראיון טוב, תשובות יפות.
אמיר123  |  7/09/15 15:10
 
- להנמיך את האחר, אה?
באום  |  7/09/15 16:00
 
- המנטרה הקבועה של מגיבי הימין
הפוסל במומו  |  8/09/15 14:12
 
- רק השמאל מוכן לגרש חהודים
ל-פוסל במומו  |  8/09/15 17:17
 
- הגב בדיוק לנאמר
באום  |  8/09/15 21:23
15
הארץ מנהל גיהאד תקשורתי אנטי י
גדעון תבורי  |  7/09/15 15:36
16
שוקן מציע להסיר הגנת צה"ל
ל-שוחר-שלום  |  8/09/15 10:01
17
שוקן והעיתון הערבי שלו משקרים
ל-שוחר -שלום  |  8/09/15 10:54
18
שוקן מציע לגרש 780.000 יהודים
ל-שוחר-שלום  |  8/09/15 14:29
19
שוקן שהשם יקח לך את הנשמה אמן ל"ת
איציק מהשכונה  |  12/09/15 14:14
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אריק דניאל
רכישה דירה - איך לגשת לפרויקט כזה? עם מי מדברים? מה בודקים? והכי חשוב - איך עוברים את התהליך בצורה הכי חכמה, ללא טעויות
רבקה שפק ליסק
הממשל הרפובליקני לא היה מסוגל לטפל במשבר משום שסרב לסגת ממדיניות אי-ההתערבות. בבחירות שהתקיימו בשלהי 1932 בצל המשבר החמור ביותר שהיה בארה"ב אי-פעם, ניצח פרנקלין דלנו רוזבלט, המועמד הדמוקרטי לנשיאות
קרטיקייה באטרה
ישראל תיאלץ כנראה להסתפק בתמיכה לא-עקבית של הודו בסוגיות השנויות במחלוקת, במקביל לדינמיקה המשתנה. ממשלתו של מודי מציעה לישראל הזדמנות לקשרים הדוקים יותר בין שתי המדינות, הודות להיותה מאופיינת במטען אידיאולוגי מינימלי שיפריע לכך
עמי דור-און
על-מנת לדעת מי, באמת, היה מרדכי ואנונו חובה להפליג לאחור בזמן, לברר את העובדות האמיתיות ולראות איזו תדמית מסולפת ומוליכת-שולל נבנתה סביב מהות מעשיו של "מרגל האטום" - מרדכי הנוצרי
איתמר לוין
תשע שנים נדרשו להסגיר לגרמניה נאשמת בעבירות גניבה שנמלטה לישראל - ולא רק הצד הישראלי פעל בצורה חסרת יעילות    למרות התמשכות ההליכים, אישר בית המשפט העליון את ההסגרה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il