X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  נאומים
שי ניצן פרקליט המדינה משרד המשפטים
בלוג/אתר רשימות מעקב
נאום פרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן, בכנס פתיחת שנת המשפט שהתקיים במלון אינטרקונטיננטל בתל אביב (כ"ד באלול תשע"ה, 08.09.2015)
▪  ▪  ▪
[צילום: איל יצהר/גלובס]

את דברי היום אבקש להקדיש לנושא שמטרידני מאז כניסתי לתפקידי, לפני כשנה וחצי. מדובר בהשתלחויות בוטות וחסרות אחריות נגד פרקליטים הממלאים תפקידם, המגיעות לעתים לאיומים בוטים. לשם המחשה, אביא בפניכם מספר ציטוטים:
  • "משואה מחכה לך בפרקליטות, עוד מעט יום העצמאות יגיע, תיזהרי, קורסים גשרים, אני גם מייצג את החברות שבונות אותם אז ממש לא כדאי לך לעבור בסביבה."
  • "את צריכה לעבוד ברחוב, לשרת אנשים ברחובות בדוכנים של פיצוציות את צריכה לעבוד, לא פה, את מתנהגת כמו שמתנהגים ברחוב, תתביישי לך."
  • "אני אראה לך... מה אני אעשה לך ולגלאט שלך" (גלאט הוא שמה של שופטת שהחליטה לעצור את הנאשם במעצר ימים).
  • "היא מייצגת את המדינה באופן מביש... היא לא מייצגת את המדינה, היא מבישה את כל מה שאנחנו מכירים על יצוג מדינה, בושה וחרפה ".
  • "למה את משקרת?"
  • "חוצפנית."
גבירותי ורבותי. ציטוטים אלה אינם לקוחים מ"טוקבקים" אנונימיים המפורסמים ברחבי המרשתת או מתגובות ל"פוסטים" ברשת הפייסבוק. גם אין מדובר בהשתלחויות של נאשמים נגד פרקליטים. למרבה הבושה, אמירות אלו נאמרו מפי סניגורים, כלפי פרקליטים, וזאת במהלך דיונים שהתקיימו בבתי משפט. חלק מהציטוטים שציטטתי אף תועדו בפרוטוקול המשפט! מדובר בתופעה מטרידה שלצערנו חווים פרקליטים לא אחת, תופעה שניכר כי חלה בה הקצנה בעת האחרונה. העין רואה, האוזן שומעת, והלב מסרב להאמין. סניגורים, עורכי דין, מתנכלים, משתלחים ואף מאיימים על פרקליטים.
אירועים אלה נועדו לפגוע ביכולתה של הפרקליטות וביכולתם של הפרקליטים להמשיך ולמלא ללא מורא את תפקידם וייעודם במערכת אכיפת החוק במדינת ישראל. חשוב לציין, כי פעמים רבות האירועים מתרחשים בנוכחות נאשמים, שהועמדו לדין בגין עבירות חמורות, תוך העלאת טענות ויצירת רושם מוטעה כאילו לפרקליטים המייצגים יש מניע אישי להביא להרשעתם של הנאשמים בכל מחיר. במקרים אלה, ההשתלחויות עלולות ליצור סיכון פיסי לפרקליט.
ואל תטעו בדבר. אין מדובר בדמיון פרוע שלי ובחזיונות אפוקליפטיים. לצערי, מזה שנים, כמה וכמה פרקליטים מלווים דרך קבע במאבטחים המאבטחים אותם 24 שעות ביממה, מחשש לפגיעה על-ידי עבריינים מסוכנים. השתלחויות אישיות בפרקליטים המנהלים משפטים פליליים נגד נאשמים שכאלה, מגבירים מאוד את הסיכון לפגיעה פיסית בהם.
חרף הדברים הקשים אותם תיארתי בפניכם, הרי שבעבר, ככלל, נמנעו הפרקליטים מלהגיש תלונות משמעתיות נגד עורכי דין שהיו מעורבים באירועים שכאלה. הפרקליטים בחרו לנהוג במדיניות מרסנת, זאת למעט במקרים חריגים ונדירים באופיים. כך פעלו הפרקליטים, שכן ככלל, אני מנסים לנהוג במתינות כלפי עמיתים למקצוע, בודאי כאשר המותקפים הם אנשיה. אכן, מחלנו על כבודנו. הגשת תלונות נגד עמיתים למקצוע נראתה לנו כצעד חריף, שיש לנקוט בו רק במקרים נדירים. הפרקליט הבודד מעדיף לספוג השתלחויות שכאלה, ולא להתלונן ולהכנס לעימות העלול גם להשפיע על המשפט בו הוא מייצג את המדינה וגם על היחס שיקבל בעתיד מסניגורים כאלה ומעמיתיהם.
אלא שמאז כניסתי לתפקידי למדתי את התופעה והגעתי למסקנה כי מדובר במדיניות בעייתית. שיתפתי בדבר גם את השרה והמנכלית ולאחרונה החלטנו כי גדשה הסאה ולא ניתן להמשיך במדיניות ההבלגה. כחלק ממדיניות חדשה זו, הוגשה לפני כשנה תלונה ונוהלה חקירה נגד עורך דין פלילי ידוע, אשר במהלך דיון בבית משפט אמר לפרקליטה:
"אם הפרקליטות תמשיך בהתנהלות שלה כמו עד עכשיו, אני מודיע לכם שאני הולך למסור לנאשם (שהועמד לדין כראש ארגון פשיעה) שֶם שאני חושב שהוא עומד מאחורי כל מה שקורה בתיק הזה ורק אז תראו מה יהיה לכם."
ביום ראשון השבוע ניתן גזר דינו של אותו עורך דין לאחר שזה הודה והורשע בפני ועדת האתיקה של לשכת עורכי הדין בעבירה של התנהגות שאינה הולמת את כבוד מקצוע עריכת הדין. במסגרת גזר הדין, הושעה עו"הד למשך 4 חודשים מהעיסוק בעריכת דין, הוטלו עליו 14 חודשי השעיה על תנאי וכן הוטל עליו תשלום קנס לטובת לשכת עורכי הדין.
מקרה זה, מצטרף לעליית מדרגה כללית אותה חווינו לאחרונה במקרים מעין אלה (או ליתר דיוק - לירידת מדרגה). לאור ריבוי האירועים המדווחים מכלל מחוזות הפרקליטות בארץ, ופניות שונות מצד פרקליטים, קיימנו בשבוע שעבר דיון בו השתתפו מנכ"לית משרד המשפטים, עוה"ד אמי פלמור; ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד אפי נוה ונשיא ביה"ד המשמעתי הארצי של לשכת עורכי הדין, עו"ד ציון אמיר. במסגרת הדיון הבהרנו כי החלטנו שלא ניתן עוד להמשיך במדיניות של הבלגה ואיפוק באירועים מסוג זה וביקשנו מאנשי הלשכה להעצים את שיתוף הפעולה שלנו עמם במאבק בתופעה, בתקווה להביא לביעורה. לצורך כך, החלטנו כי מעתה ואילך תוגשנה יותר ויותר תלונות משמעתיות נגד עורכי דין אשר יתנכלו לפרקליטים, יאיימו עליהם או ישתלחו בהם, במהלך דיונים בבתי משפט או מחוצה להם. התלונות תוגשנה, במידת הצורך, בידי הנהלת משרד המשפטים, ולא בידי הפרקליט הבודד, כדי להבהיר כי אין מדובר בסכסוך אישי בין שני עורכי דין, אלא בפגיעה בפרקליטות כולה. חשוב לי לציין כי נציגי לשכת עורכי הדין, ובראשה מר אפי נוה וכן מר ציון אמיר, אשר לקחו חלק בדיון זה, הבהירו כי הם רואים אתנו עין בעין את החשיבות שבטיפול נחוש ומהיר בתופעה פסולה זו, וכי הם נחושים לפעול עמנו בנושא, ועל כך אני מודה להם.
כאן המקום להבהיר כי ככלל, רוב הסניגורים מתנהלים באופן הוגן וקולגיאלי כלפי עמיתיהם וכמובן שאין בדבריי חלילה כוונה להכפיש את כלל ציבור הסניגורים. מטרתנו הינה אך ורק להוקיע את אותה קבוצה קטנה של סניגורים הפועלת בצורה לא הולמת ובעייתית כלפי עמיתיהם למקצוע. בהקשר זה, אציין כי שמחתי לראות את ההודעה שפרסמה השבוע הסניגוריה הציבורית בעמוד הפייסבוק שלה, לפיה היא מאמינה בהגנה נחושה על לקוחותיה תוך שמירה על כבודם של עמיתיה מהפרקליטות, ומסתייגת נחרצות מאיומים או התנכלויות כלפיהם. אני מודה להם על כך. אני מודה לסנגור הארצי, יואב ספיר, על הדברים.
אלא שאנו ועמיתינו מהלשכה איננו השחקנים היחידים בזירה זו. בזירה נוכחים גם שופטים. כאמור, פעמים רבות האירועים המדוברים מתרחשים לנגד עיניהם באולם בית המשפט. לשופטי ישראל אני פונה מעל במה זו בקריאה - אל תחשו. אל תבליגו. הפעילו את כל הכלים שבידכם כדי לבלום תופעה חמורה זו - המופנית לעתים, יש לומר, לא רק נגד הפרקליטים אלא גם נגד השופטים עצמם.
לשופטים קל יותר להגיש תלונה ללשכת עורכי הדין מאשר לפרקליטים, שכן הם נתפסים כמורמים מזירת המחלוקת. חובתכם היא לשמור מכל משמר על הזירה המשפטית ולהגן על עורכי הדין המופיעים בפניכם ועל כבודם, על-מנת שבתי המשפט ימשיכו להיות זירה המכבדת הן את בעלי הדין והן את באי-כוחם, בה הדיונים מתקיימים בצורה ראויה ומנומסת.
לטעמי, אם שופט שומע השתלחות מעין זו שציטטתי בפתח דברי, חובה עליו שלא להחשות, ולהפנות את הדברים לבחינת הלשכה. אל לו לסמוך על כך שהפרקליטות תגיש אם רצונה בכך תלונה שכזו. השופט אינו חלק מזירת ההתגוששות, ועל כן אם הוא יפנה ללשכה, דבריו ייתפסו כאוביקטיביים וכמתארים נכוחה את שהתרחש בבית המשפט - דבר שלא בהכרח מתרחש כאשר הפרקליט או הפרקליטות הם המתלוננים.
בידי השופט יש גם כלים נוספים להתמודדות עם התנהלות שכזו -הוצאת עו"ד מהאולם, הפסקת הדיון, הטלת הוצאות אישיות, וכדומה. אם שופטי ישראל יירתמו למאבק בתופעה פסולה זו - המערכת המשפטית כולה תצא נשכרת מכך.
ואגב, במסגרת תלונה משמעתית חריפה שהגשנו לאחרונה נגד עו"ד מסוים, הבאנו התבטאויות שלא תאמנה, שאותו עו"ד הפנה הן נגד פרקליטים והן נגד שופטים בפניהם הופיע. נשגב מבינתי מדוע השופטים מוחלים על כבודם בהקשר זה ולא מגישים תלונה בעצמם. כידוע, "מלך שמחל על כבודו, אין כבודו מחול".
לכל האמור אוסיף - "נאה דורש נאה מקיים". חשוב לי לומר כי את שאני דורש מציבור הסניגורים, אני דורש פי כמה מכל פרקליט ופרקליט. אחד מערכי היסוד של הפרקליטות, שהועלו לפני כמה שנים עלי כתב, אשר לפיהם נדרשים הפרקליטים לפעול, עניינו יושרה והוא קובע כך:
"הפרקליט, בייצגו את מדינת ישראל, בהתנהגותו המקצועית והאישית ובדברים הבאים מפיו, יבטא ויישקף מחויבות לפעולה ערכית, הגונה ואמינה ולערכי היסוד של תפקידו."
אם חלילה פרקליט משתלח בעמיתו, נוהג בו באופן לא מכובד או מבזה, וכיו"ב, לא נעבור על כך לסדר היום ונפעל לבער את התופעה ממחננו.
אני קורא אפוא לעמיתי הפרקליטים, לעמיתי הסניגורים, ולכבוד שופטי ישראל, לסייע לנו במערכה חיונית זו. נזכור נא כולנו: "חיים ומוות ביד הלשון".
השתלחויות שכאלה אינן מהוות רק פגיעה בפרקליט הבודד, אלא מדובר במעשים הפוגעים גם בכבוד מקצוע עריכת הדין, בתדמית הסניגורים, וביכולת השופטים לנהל משפט כהלכה. הבה נרתם כולנו ובכוחות משותפים נדביר תופעה חמורה זו."

תאריך:  08/09/2015   |   עודכן:  08/09/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אל תחשו, אל תבליגו
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
ופרקליטים שמסתירים מסמכים
הלשכה תטפל ?  |  10/09/15 07:03
2
מופת של Double Standard
jdt  |  13/09/15 09:17
3
שי, למה הגשתם תיק נגדי?
דורין אלן בל-דותן  |  11/10/15 02:29
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ח"כ שרן השכל
נאום הבכורה של חברת הכנסת שרן השכל מסיעת הליכוד בישיבת פגרה מיוחדת של הכנסת ה-20 [י"ח באלול תשע"ה, 02.09.2015]
אליקים רובינשטיין
דברי שופט בית המשפט העליון בפתיחת שנת המשפט [י"ז באלול תשע"ה, 01.09.2015]
מרים נאור
דברי נשיאת בית המשפט העליון בכנס השופטים והרשמים הארצי 2015 במלון רמדה בירושלים [ט"ז באלול תשע"ה, 31.08.2015]
אורי אריאל
נאום במליאת הכנסת במסגרת הצעות לסדר-היום לציון עשר שנים לעקירת יישובי גוש-קטיף וצפון השומרון [י"ב באב תשע"ה, 28.07.2015]
באסל גטאס
נאום במליאת הכנסת במסגרת הצעות לסדר-היום לציון עשר שנים לעקירת יישובי גוש-קטיף וצפון השומרון [י"ב באב תשע"ה, 28.07.2015]
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il