X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
התחרות על הנהגת הטרור המוסלמי הקיצוני

אל-בגדדי איננו בן-לאדן

האם אכן קיים דמיון בין אל-קאעידה לבין דאעש, כפי שסבורים רבים? בחינה מעמיקה של האידיאולוגיה, המטרות ודרכי הפעולה של שני ארגון הטרור המוסלמיים הקיצוניים מספקת תשובה מפתיעה לשאלה זו
▪  ▪  ▪
פועל לביסוס שלטונו
פני הטרור השתנו לתמיד [צילום: AP]

חילוקי דעות בין מנהיגי אל-קאעידה [צילום: AP]

כאשר התרסקו שני מטוסי הבואינג אל תוך מרכז הסחר העולמי בניו-יורק, השתנו לעד לא רק פניה של ארה"ב אלא גם פניו של הטרור העולמי. פיגועי 11 בספטמבר 2001, בהם נהרגו למעלה מ-3,000 אזרחים אמריקנים, הביאו לשרשרת של אירועים שאת השלכותיהם ניתן לראות עד היום. הפיגועים הביאו למלחמה נגד מבצעי הפיגועים וסמל הטרור באותה תקופה, ארגון אל-קאעידה.
כיום, ניתן להעריך שסמל הטרור הוא ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש), ארגון הכובש שטחים נרחבים בעירק ובסוריה, מחיל את חוקי השריעה ומוציא להורג מי שאינו פועל לפיהם. האם קיים דמיון בין השניים, כפי שמשערים רבים - שלעיתים גם לא ממש מבדילים ביניהם? בחינה מעמיקה של האידיאולוגיה, המטרות ודרכי הפעולה של אל-קאעידה ודאעש מובילים למסקנה, אולי מפתיעה, ולפיה רב השוני על הדמיון ביניהם. נדגים זאת במספר נקודות.
אויב קרוב ואויב רחוק
לפי דאעש, האויב הקרוב - בקרבו חיים לוחמי הארגון - הוא האויב החשוב ביותר. בפורומים איסלאמיים באינטרנט נשאלו אנשי דאעש מדוע לא תקפו את ישראל בזמן מבצע צוק איתן בקיץ 2014. התשובה הייתה שלפי הקוראן, אללה לא מצווה את המוסלמים להילחם בישראל או ביהודים אלא לאחר המלחמה בכופרים ובצבועים. בתשובה לשאלה למה דאעש הורג מוסלמים בעירק ובסוריה ולא נלחם בישראל, התשובה הייתה שברוב המקרים הקוראן מדבר על המלחמה באויב הקרוב כחשובה יותר, משום שאויב קרוב מהווה סכנה גדולה יותר.
לעומת זאת, אל-קאעידה נקט בגישה פרגמטית יותר ביחס שבין אויב קרוב ורחוק. לטענת ארגון זה, לא ניתן להדיח את השליטים הכופרים בשלב זה, ולכן הוא יפעל נגד השליטים הכופרים בשעת הכושר הנכונה. למעשה, מדובר היה בחילוקי דעות בין אוסמה בן-לאדן לבין סגנו ויורשו, איימן אל-זוואהירי. בן-לאדן העדיף לתקוף את האויב הרחוק - ארה"ב ואירופה; אל-זוואהירי דיבר בפומבי בעיקר על מלחמה באויב הקרוב. כעת, כאשר אל-זוואהירי שולט באל-קאעידה, הפעילות של הארגון התמקדה באויב הקרוב לא רק בשל דעותיו של האחרון, אלא גם בניסיון לבסס את אל-קאעידה במדינות ערביות כושלות לאחר האביב הערבי וגם כתגובה לפעילות של דאעש נגד האויב הקרוב.
האסטרטגיה ארוכת הטווח
האסטרטגיה של דאעש פשוטה למדי: ביסוס, חיזוק והרחבה של הח'ליפות באמצעות בניית מערך משולב של מוסדות דת, מנגנוני שיטור ופיקוח, וחינוך הדורות הצעירים לג'יהאד. במילים אחרות, דאעש פועל לבסס את שלטונו בשטחים שכבש ומחנך את הצעירים לג'יהאד כדי להמשיך ולכבוש שטחים נוספים. לעומת זאת, האסטרטגיה של אל-קאעידה יותר מסודרת ומוגדרת. היא מורכבת משבעה שלבים, המשתרעים משנת 2000 ועד שנת 2020, שזוהי השנה שבה לפי אמונת הארגון תקום ח'ליפות איסלאמית בכל העולם והארגון ישיג ניצחון סופי.
לאל-קאעידה ולדאעש יש אותו יעד מוצהר: להקים מדינה איסלאמית (ח'ליפות) חובקת עולם. הדבר בא לידי ביטוי באידיאולוגיה של אל-קאעידה כפי שצוינה לעיל, ובהודעתו של מנהיג דאעש, אבו בכר אל-בגדדי, על הקמת ח'ליפות בראשותו. ח'ליפות היא מדינה פוליטית-דתית שמאחדת את המוסלמים ואדמות האיסלאם תחת השלטון של יורשי מוחמד, כאשר השליט (הח'ליף) הוא הסמכות הרוחנית והחומרית על כל המוסלמים.
הכרזת הח'ליפות של דאעש למעשה שומטת את הקרקע מתחת לרגלי אל-קאעידה, שכן דאעש נטל את המטרה הסופית של אל-קאעידה והכריז שהוא כבר מממש אותה. דבר זה יוצר בעיה לאל-קאעידה, משום שלא יכולות להתקיים שתי ח'ליפויות. ההנחה היא שהח'ליף מייצג את ההלכה המוסלמית (השריעה), וכשם שהחוק הוא אחד ובלתי ניתן לחלוקה, לא ניתן לחלק גם את הח'ליפות. בנוסף, כשם שהשריעה מחייבת את כל המוסלמים, כך הנאמנות לח'ליף מחייבת את כל המוסלמים
טרור מול גרילה
הן אל-קאעידה והן דאעש עושים שימוש בטרור, אך ברמות שונות. השימוש של אל-קאעידה בטרור הוא בולט מאוד כפי שבה לידי ביטוי בשורה ארוכה של פיגועים נגד יעדים אזרחיים ברחבי בעולם ובראשם כמובן פיגועי 11 בספטמבר. פלישת ארה"ב לאפגניסטן בשנת 2001 יצרה סוג של חלוקה: באפגניסטן, אל-קאעידה והטליבאן מבצעים פעילות טרור נגד אזרחים ונלחמים בכוחות האמריקנים, בעוד שבשאר העולם אל-קאעידה מבצע פיגועים נגד יעדים אזרחיים. כיום, אל-קאעידה ושלוחותיו ברחבי העולם ממשיכות לבצע פיגועים נגד יעדים אזרחיים, אך הדבר נעשה בשילוב מתקפות נגד גורמים ממשלתיים וביטחוניים במדינות בהן שלוחות הארגון פועלות.
לעומת זאת, רוב הפעילות של דאעש היא פעילות גרילה ולא טרור. גרילה היא פעילות של שחקנים לא-מדינתיים נגד כוחותיה הסדירים של מדינה. הלחימה נעשית במטרה להפיל את המשטר הקיים או לגרש כוח חיצוני זר, באמצעות התשת האויב. כדי להצליח בכך, דרושים לארגוני הגרילה מספר תנאים: תמיכה מהאוכלוסייה; היררכיה מסודרת; יכולת צבאית שמשמעה הימצאות אמצעי לחימה וכוחות לוחמים מאומנים; יכולת הכרת השטח וניידות גבוהה.
רוב הפעילות והלוחמה של דאעש מכוונים נגד כוחות הביטחון בעירק ובסוריה ולא נגד האזרחים, כאשר דאעש פועל להרחבת שטחי שליטתו במדינות אלו. ניתן להגיד שדאעש עושה שימוש בטקטיקות של טרור, כאשר הארגון שולח מחבלים מתאבדים נגד כוחות הביטחון. התמיכה מהאוכלוסייה מלמדת על מאפיינים של גרילה. כניסת המיליציות השיעיות ללחימה במחוז אנבר הסוני, הביאה שבטים מאותו מחוז להישבע אמונים לדאעש כדי להילחם במיליציות. לאחר כיבוש העיר רמאדי על-ידי דאעש במאי 2015, תועדו חגיגות ניצחון בעיר מוסול, שנמצאת כעת בידי דאעש.
המימון של אל-קאעידה נובע ברובו מתרומות ותשלומי כופר, בעוד שהתרומות ותשלומי הכופר הם רק חלק קטן מכלל אמצעי המימון של דאעש. בגזרת שיתופי הפעולה עם ארגונים אחרים, פעילותו של אל-קאעידה מתרחבת בעולם דרך הקמת שלוחות וארגוני טרור שנשבעים לו אמונים, בעוד הרחבת הפעילות של דאעש נעשית רק דרך שבועת אמונים של ארגונים אחרים.
בעוד שנראה שאל-קאעידה לא פעל רבות בתקופה האחרונה, דאעש הדהים רבים ברחבי העולם, כאשר הצליח תוך שנה לכבוש שטחים ולקדם את מטרותיו יותר ממה שאל-קאעידה עשה ב-14 השנים שעברו שמאז פיגועי 11 בספטמבר. דאעש הפך לשם ולסמל בטרור העולמי, והארגון ממשיך להילחם בעוצמה. נכון לעכשיו לא נראה שפעילותו של דאעש תיעצר, והארגון ימשיך לפעול ולהרחיב את השפעתו עוד שנים רבות.

טבלאות מסכמות של האידיאולוגיה, המטרות ודרכי הפעולה של אל-קאעידה ודאעש
קריטריון - אידיאולוגיה
אל-קאעידה
דאעש
סיכום
אידיאולוגיה דתית
אסלאם סוני, סלפיה, ג'יהאד סלפי
איסלאם סוני, סלפיה, ג'יהאד סלפי, והאביזם
והאביזם – הדגשת אחידות האל וההתמקדות בו. הטענה שיש להיצמד לאמונות המקוריות של האסלאם שנקבעו על-ידי מוחמד, וכל דבר אחר נחשב כפירה. מכאן שניתן להרוג מוסלמים שלא מאמינים בווהאביזם.
המנהיג המוסלמי
מולא עומאר
אבו בכר אל-בגדדי
המנהיג המוסלמי צריך להיות בעל רקע דתי, ניסיון צבאי ושלפחות 40 פוסקי הלכה יישבעו לו אמונים. למולא עומאר יש ניסיון צבאי אך רקע דתי מועט. לאל-בגדדי יש רקע דתי וניסיון צבאי, אך הוא גונה על-ידי פוסקי הלכה.
אויב קרוב מול אויב רחוק
גישה פרגמטית – תקיפת האויב הקרוב בשעת הכושר המתאימה
עדיפות לאויב הקרוב
במקור האמין אל-קאעידה שיש לתקוף את האויב הרחוק. לאחר מותו של בן-לאדן, יורשו אל-זוואהירי העביר את ההתמקדות לאויבים הקרובים. בדאעש ישנה עדיפות לאויב הקרוב משום שלטענתו מצווה הקוראן להילחם קודם בכופרים ולאחר מכן ביהודים ובצלבנים.
קריטריון - מטרות
אל-קאעידה
דאעש
סיכום
אסטרטגיה ארוכת טווח
שבעה שלבים שמובילים להקמת ח'ליפות איסלאמית ושליטה עולמית
ביסוס השלטון בשטחי שליטתו, חינוך ילדים לג'יהאד למען עתיד הארגון
האסטרטגיה של אל-קאעידה מחולקת לשלבים ולתקופות, כאשר השלב האחרון הוא ניצחון הארגון ושליטה בעולם. האסטרטגיה של דאעש פרקטית ותואמת את מצב הארגון בשטח. אולם, חלקים מהאסטרטגיה של אל-קאעידה ננקטים על-ידי דאעש, כמו הקמת ח'ליפות איסלאמית.
יעד מוצהר
הקמת ח'ליפות איסלאמית חובקת עולם
הקמת ח'ליפות איסלאמית חובקת עולם
בעוד שלשני הארגונים יש אותו יעד, דאעש כבר הכריז על ח'ליפות איסלאמית, דבר ששומט את הקרקע מתחת לאל-קאעידה, משום שלא יכולות להיות שתי ח'ליפויות. אולם, דאעש אינו פועל לפי האיסלאם, דבר שמביא לאי-קבלת הכרזת הח'ליפות ויאפשר לאל-קאעידה להכריז על ח'ליפות בעתיד.
קריטריון – דרכי פעולה
אל-קאעידה
דאעש
סיכום
טרור
פעילות טרור בולטת
התמקדות בפעילות גרילה
לאורך השנים, ארגון אל-קאעידה ביצע פיגועים נגד יעדים אזרחיים ברחבי העולם. כעת שלוחות הארגון גם נלחמות נגד הממשלות במדינות בהן הן נמצאות. לעומת זאת, רוב הפעילות של דאעש היא פעילות גרילה שנועדה למלחמה בכוחות הביטחון בעירק ובסוריה.
יחס לאזרחים (מוסלמים ובני מיעוטים)
אסור לפגוע במוסלמים, יש לדרוש מבני מיעוטים להתאסלם ויש להגן על בני "הספר הקדוש" (נוצרים ויהודים) ולהטיל עליהם מיסים
מותר להרוג מוסלמים שפועלים נגד הארגון, ובני מיעוטים צריכים להתאסלם או למות
ההתייחסות של אל-קאעידה למוסלמים ולבני מיעוטים תואמת את ההלכות האיסלאמיות. הפעילות של דאעש תואמת לאידיאולוגיה של אל-זרקאווי שאומרת שמותר להרוג מוסלמים כופרים, דבר הנוגד את האיסלאם. בנוסף, הארגון מחייב בני מיעוטים להתאסלם ומאיים עליהם במוות, דבר נוסף הנוגד את האיסלאם.
מימון
תרומות ותשלומי כופר
מכירת נפט, בזיזת עתיקות ומכירתן, שוד בנקים, מיסים, תשלומי כופר, תרומות ומכירת סחורות חקלאיות
המימון של אל-קאעידה מצומצם, כאשר רוב המימון הגיע מתרומות בתקופה שלפני פיגועי 11 בספטמבר, וכיום רוב המימון הוא מתשלומי כופר. לעומת זאת, דרכי המימון של דאעש הרבה יותר מגוונות. ככל-הנראה הדבר נובע מכך שלדאעש יש שליטה בשטח שמאפשרת לו לשלוט באמצעי מימון זה, בניגוד לאל-קאעידה שאין לו שליטה בשטח.
שיתוף פעולה בין ארגוני טרור
שיתוף פעולה עם הטליבן
שיתוף פעולה עם ארגון JRTN
אל-קאעידה והטליבן הם שני ארגוני טרור בעלי אוריינטציה דתית, דבר שמסביר את שיתוף הפעולה הקודם ביניהם לאור המטרות הדומות (החלת חוקי השריעה באפגניסטן ובעולם). אולם דאעש הוא ארגון בעל אוריינטציה דתית בעוד שארגון JRTN הוא ארגון פוליטי. לרוב שני ארגונים כאלו לא יכולים לשתף פעולה מאחר שיש להם מטרות שונות.
שיתוף פעולה בין ארגוני טרור
ארגונים שנשבעו אמונים לאל-קאעידה והקמת שלוחות בעולם
ארגונים שנשבעו אמונים לדאעש
אל-קאעידה פועל להרחבת פעילותו בעולם, כאשר הוא מקים שלוחות של הארגון במקומות רבים. לעומת זאת, דאעש מתמקד בפעילות בעירק ובסוריה, ובשל הפרסום לו הוא זוכה, ארגוני טרור אחרים נשבעים לו אמונים.
המאמר מבוסס על עבודה סמינריונית בקורס "קונפליקט, מלחמה וטרור בדרום אסיה" באוניברסיטת בר-אילן, שהועבר בידי ד"ר מירב משאלי-רם.
תאריך:  30/09/2015   |   עודכן:  30/09/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אל-בגדדי איננו בן-לאדן
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
2 סמלים לטרור- דאע"ש ואירן
נב  |  30/09/15 10:10
2
מיי גד מיי גד
אהרון שחר  |  30/09/15 13:50
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות דאעש
עופר וולפסון
משרד האוצר האמריקני הודיע על סנקציות נגד 15 אישים מהארגון, כולל תומכים ומנחים
יוני בן-מנחם
בשאר אסד הפך למריונטה של הנשיא פוטין אך הצליח להציל את משפחתו ואת העדה העלאווית מטבח של האיסלאם הקיצוני
אודי דקל
הטרגדיה הסורית מורכבת מהעובדה שמשטר אסד ו'המדינה האיסלאמית' מנקזים את שני מעגלי העימות בעולם הערבי-המוסלמי: 1. המעגל הבין-עדתי, בין המחנה הסוני, המובל ע"י ערב הסעודית, לבין המחנה השיעי, המובל ע"י אירן; 2. מעגל היריבויות בתוך המחנה הסוני כולל 3 קודקודים מרכזיים - המדינות 'הפרגמטיות', השחקנים הסלפיים-ג'יהאדיים ותנועת האחים המוסלמים
עמוס גלבוע
היא החלה ב-1970 במצרים, אחר כך ב-1983 בסוריה (אחרי מלחמת לבנון הראשונה) והפעם שוב בסוריה. אלא שהפעם היא שונה לחלוטין מקודמותיה. אז היא הייתה הגנתית והאויב היה חיל-האוויר הישראלי, ועכשיו היא התקפית וחיל-האוויר הישראלי אינו האויב. דאעש הוא האויב ועמו כל ארגוני הטרור האיסלאמי הקיצוניים
מירב ארד
ה-MI5 פרסם אזהרה לפיה בריטניה עומדת בפני איום הטרור החמור ביותר שחוותה מעולם    החשש: פיגוע בתקופת חג המולד ברחובות ההומים של לונדון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il