X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הבית הלבן [צילום: AP/Jacquelyn Martin]
האם הנשיא האמריקני הבא יתמוך בישראל?
בעוד שנה יתחלף האדם היושב בבית הלבן. האם הנשיא הבא יהיה ידידותי יותר לישראל? לא בטוח בכלל

באחד מהסיפורים הפופולריים על בלש-העל שרלוק הולמס, מופיע דיאלוג ידוע בין הבלש המגשש-באפלה של הסקוטלנד יארד לבין הולמס. הבלש שואל את הולמס האם הוא רוצה להסב את תשומת ליבו לנקודה כזו או אחרת של התעלומה. "להתנהגות המוזרה של הכלב בלילה", עונה הולמס. הבלש, מופתע, אומר: "הכלב לא עשה דבר בלילה", והולמס משיב בנינוחות: "זו ההתנהגות המוזרה".
על אותו משקל, אפשר להסב את תשומת הלב להתנהגות המוזרה שהפגינו כלפי ישראל המתמודדים הדמוקרטיים למועמדות לנשיאות, בעימות שנערך בימים האחרונים ביניהם מטעם רשת CNN. "אבל הם בכלל לא הזכירו את ישראל!", יאמרו ודאי הצופים בעימות.
אכן. וכמו במקרה של הכלב בלילה, זו ההתנהגות המוזרה.
בשני העימותים הרפובליקנים, לשם השוואה, הוזכרה ישראל 23 פעמים. קרלי פיורינה הצהירה שאם תיבחר לנשיאות, "הטלפון הראשון שלי ביום הראשון בחדר הסגלגל יהיה לידידי הטוב ביבי נתניהו כדי להבטיח לו שנתמוך במדינת ישראל". ג'ב בוש, האח של, הבטיח שהממשל שלו יוודא שלישראל יש את כלי הנשק המתוחכמים ביותר. טד קרוז, הסנאטור שעלה לגדולה בזכות מפלגת מסיבת התה, הודיע שאם ייבחר - שגרירות ארצות הברית בישראל תעבור מיידית לירושלים. במילים אחרות, כל מועמד עשה מאמצים למצב את עצמו כידיד הנאמן ביותר של מדינת ישראל.
אם בעימות הדמוקרטי הבא תוצג למועמדים שאלה ישירה לגבי ישראל, אפשר בהחלט לצפות שהם ידקלמו נוסחאות קבועות לגבי ידידות נצחית עם המדינה היהודית. עדיין, אי-אפשר להתעלם מהעובדה שישראל הופכת להיות בשנים האחרונות יותר ויותר אישיו עיקרי של המפלגה הרפובליקנית - והערת שוליים עבור הדמוקרטים. המועמדים הרפובליקנים לא יכולים להרשות לעצמם לדבר על מדיניות חוץ בלי להזכיר את ישראל, משום שהקהל שלהם רוצה לשמוע על ישראל. המועמדים הדמוקרטיים יכולים לנסות להתחמק במידת האפשר מאזכור של המדינה היהודית, כי גורלה אינו עומד בראש סדר היום עבור מצביעיהם.
מפלס ההתלהבות של הרפובליקנים בכל הנוגע לישראל אינו קשור למצביעים יהודים. רק 2% מאוכלוסיית ארה"ב הם יהודים, ורובם המכריע מצביעים באופן היסטורי למפלגה הדמוקרטית. בעידן שבו סקרים מוכיחים שחלק גדול מהציבור היהודי-האמריקני לא חש רגשי הזדהות עם ישראל, יהודים נוטים לתמוך במדיניות הליברלית והדאגה לחלשים שמקדמת המפלגה הדמוקרטית. במקום זאת, הפוליטיקאים הרפובליקנים מדברים על ישראל כי חלק גדול מהמצביעים הנוצרים שלהם מוטרדים מגורלה של ישראל. ב-2012, מחצית מהמצביעים בפריימריז הרפובליקני היו אוונגליסטים, שמאמינים בתנ"ך כפשוטו ותומכים לכן במדינה יהודית בכל שטחי ארץ ישראל. בסקרי דעת קהל, אחוז האוונגליסטים שעונים כי 'אלוקים נתן את ארץ ישראל ליהודים' גבוה פי שניים מאחוז היהודים המספקים תשובה דומה. בדומה לכך, סקר שערך העיתון בלומברג באפריל האחרון מצא כי יותר משני שלישים מהרפובליקנים מאמינים שארצות הברית צריכה לתמוך בישראל גם כשזה מנוגד לאינטרס האמריקני. רק שליש מהדמוקרטים שהשתתפו בסקר הסכימו עם האמירה הזו.
בסקרים כלליים בארצות הברית רוב האוכלוסייה עדיין תומכת בישראל, אבל פילוח של התשובות מעלה מגמה עקבית לפיה התמיכה הרפובליקנית עולה - וזו הדמוקרטית יורדת. לדמוקרטים יש גם פרשנות משלהם למושג 'תמיכה'. כמעט כל חברי הקונגרס והסנאטורים הדמוקרטים, כולל אלה המחויבים ביותר לישראל, תמכו בהסכם עם אירן למרות מחאות ישראל. מזכיר המדינה האמריקני ג'ון קרי נחשב מגדולי ידידי ישראל במפלגה הדמוקרטית - מה שלא הפריע לו להצהיר לאחרונה כי גל הטרור בישראל קשור לבנייה המתמשכת בהתנחלויות.
אז האם הנשיא האמריקני הבא יתמוך בישראל? סביר להניח ששיתוף הפעולה הביטחוני יימשך, בלי קשר לזהות היושב בבית הלבן. אבל האם ישראל תקבל גב מדיני חזק בעוד הקלחת הרותחת של המזרח התיכון הנוכחי ממשיכה להתערבל סביבה? לפחות מהאזנה זהירה לדברי המועמדים כיום, לא בטוח בכלל שנשיא דמוקרטי חדש יסייע לממשלה הישראלית לשכוח את סיוטי אובמה.

פורסם במקור: הידברות - אתר היהדות הגדול בעולם
תאריך:  21/10/2015   |   עודכן:  21/10/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האם הנשיא האמריקני הבא יתמוך בישראל?
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
כתב גאון
שאול א.  |  21/10/15 17:08
2
לא להעיר דובים ישנים
באום  |  21/10/15 17:40
3
אובמה היה מצוין לישראל! כן.
עזרי  |  21/10/15 22:53
4
לא בטוח שזה כל כך משנה
אהרון שחר  |  22/10/15 09:33
5
מורכב ומסובך.
יוסי מ  |  24/10/15 12:27
6
נשיא ארצות הברית הבא - טראמפ
מסעודה משדרות  |  24/10/15 15:16
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רפי לאופרט
אינני יודע עד כמה ערים לכך ערביי ישראל ועד כמה הם מבינים את הסיכונים שנטלו עצמם בנהייתם אחר מנהיגות פוליטית שמתגרה יותר ויותר במדינת הלאום של העם היהודי ומבקשת לשנות את אופיה    זו פצצת זמן אדירה    מאידך-גיסא, אפשר שחלק מהם ערים לכך מאוד, ומייחלים להשתמש במציאות הנזילה שנוצרה סביב שרשרת הפיגועים לקידום מטרתם הלאומית, בסיוע המערכת הבינלאומית
אלכס לוין
בתום מלחמת העצמאות הצבא הסורי המובס מעניק מספר מדליות לגיבורי המלחמה. המדליות מוענקות לחיילים אשר הצטיינות באופן מיוחד במלחמתם נגד חיילי המדינה היהודית שזה אך קמה. לידי מגיעה בימים האחרונים מדליה נדירה שהוענקה לאותם חיילים סוריים
יוני בן-מנחם
גל הטרור הפלשתיני שם לו כמטרה לערער את תחושת הביטחון של אזרחי ישראל, להרוס את כלכלת ישראל ולהעלות את הבעיה הפלשתינית לסדר היום הבינ"ל. יו"ר הרש"פ מסרב לגנות את הטרור ומשתמש בו כמנוף לחץ מדיני לקראת פגישתו עם שה"ח האמריקני
אביתר בן-צדף
מאמר שני בסדרה על הלוחמה בטרור הסכינאים    על כוחן של מלים    חופש הביטוי, חופש הדת וחופש העיתונות הנם חירויות נעלות, אך יש לאזנן מול חירויות אחרות
מתי דוד
האם הכיבוש? האם ההתנחלויות? האם הנאכבה מ-48? ואולי בעיקר עצם הנוכחות היהודית בארץ?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il