X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
בפסק דין תקדימי קבע בית המשפט המחוזי בירושלים פיצוי לקבלת החזר ההוצאות השונות אשר נגרמו לקבוצת תורמי כליה עקב ההשתלה, שעתרו מצידם לקבלת סעד ראוי עבור תרומתם עם זאת, נמנע בית המשפט מלפסוק פיצוי מעבר להחזר ההוצאות מאחר ועל המחוקק להסדיר קודם סוגיה זאת בחוק
▪  ▪  ▪

בהליך נדיר, למעשה הראשון מסוגו בארץ, אשר התנהל בין קבוצת 13 תורמי כליה שנתרמה לבן-משפחתם, לבין מדינת ישראל ו-5 קופות החולים, שעתרה לקבלת סעד ראוי אשר ישקף את ההקרבה במעשיהם ובעיקר את החיסכון הכספי הרב אשר גרמו לנתבעות - בהתאם לשיקול דעתו של בית המשפט, הכריע בית המשפט המחוזי בירושלים, מפי השופט יוסף שפירא, כי התורמים יפוצו עבור ההוצאות הרבות אשר נגרמו להם עקב ההשתלה. הפיצוי כולל אובדן ההשתכרות לעבר - לתקופת הניתוח וההחלמה, ימי אשפוז, הוצאות נסיעה, עזרת צד שלישי למשך תקופת ההחלמה, וכן הוצאות רפואיות חריגות אשר אינן מכוסות במסגרת השירותים הרפואיים הניתנים בסל הבריאות. סך-הפיצוי - 36,000 ש"ח לתורם.
יודגש, כי בעצם הקביעה האמורה קיבל בית המשפט באופן חלקי את תביעתם של התורמים אשר תבעו סך לפי שיקול דעת בית המשפט מהכספים אשר חסכו למדינה ולקופות החולים, סך המוערך בכ-350,000 ש"ח, שבכללו יבוא ההחזר עבור ההוצאות.
התובעים טענו, באמצעות עו"ד ד"ר שמואל ילינק, כי 350,000 ש"ח זהו הסכום שחסכו לעצמן קופות החולים בעצם כך שאותם נזקקים לכליה כבר לא נזקקים יותר, אולם מדינת ישראל מעבירה את הסך האמור לקופה עבור חולה הכליות שמדווח כי חבר בה עבור הטיפול בו.
התובעים טענו בנוסף, כי עקב תרומת הכליה הם נותרו עם 30% נכות וקיים סיכוי גבוה כי כושר עבודתם ייפגע בעתיד. מה גם שהמדינה וקופות החולים, טענו התובעים, התרשלו בכך שלא דאגו לאתר כליה מתאימה לנתרמים, ובמעשיהם של התורמים היה משום השלכת קרש ההצלה לעבר הנזקקים במקומן. מהסכום שנחסך לקופות ביקשו התובעים לפצותם.
אלא שקופות החולים, שיוצגו על-ידי עוה"ד ע. אלמגור, פ. מוזר וח. מלמד, טענו כי לא ייתכן לפסוק תמורה עבור תרומת הנזקקים. קופות החולים טענו, כי עצם התרומה תהפוך את מעשה התרומה למעשה מסחרי ששכר בצדו, והלא סחר באיברים הוא החמור ממנו אנו נרתעים. קופות החולים גם הזהירו, כי באם תינתן תמורה לתורמים, אזי עלול להיווצר מצב בו "איברי אנשים עניים יהפכו לחלקי חילוף לאנשים עשירים". קופות החולים הוסיפו וטענו, כי בשום מקום בעולם, הפועל בהתאם לנורמה ולמוסר אין תמורה עבור תרומת איברים, כי אם ההפך הוא הנכון - המטרה היא לעגן בחוק ובתודעה את העידוד לתרום איברים כדי לחסל את שוק הסחר באיברים הבלתי חוקי.
עוד נטען על ידן, כי לתורמים לא נגרם כל נזק כתוצאה מהתרומה וכי כיום רווחת הדעה כי תרומת הכליה, שניתן להסתדר היטב בלעדיה, אינה גורמת כל נזק לתורם - לא בכושר עבודתו ולא בתוחלת חייו באומרן כי "איכות חייהם ותוחלת חייהם של תורמי כליה זהה ואף גבוהה מהאוכלוסיה הרגילה".
המדינה, באמצעות עו"ד מ. צ'רקה, תמכה במרבית טיעוניהן של קופות החולים וציינה בנוסף כי "עיקרון הפרדת הרשויות מחייב להשאיר בידי הכנסת והממשלה את ההחלטה בדבר הדרכים לעידוד תרומת איברים, ולכן אין זה מתפקידו של בית המשפט להטיל חובת פיצוי על המדינה".
בית המשפט מצידו דחה את מרבית טענותיהם של התורמים, וקבע כי על-אף שמדובר "בתובעים שעשו מעשה אלטרואיסטי, ותרמו כליה שהושתלה בגופם של קרובי משפחתם, חולים אשר סבלו טרם ההשתלה מאי ספיקת כליות כרונית" - לא ניתן להטיל חובה על המדינה או קופות החולים לספק כליה לנזקק בקובעו כי "מקובלת עלי עמדת הנתבעות. לא ניתן לפרש את עצם הכללת הזכות להשתלת כליה, כהטלת חובה על המדינה ו/או על קופות החולים לספק איברים להשתלה, כאילו היה זה מוצר במרכול הזמין לכל דורש" וכי "על הנתבעות לא מוטלת חובה ליתן למבוטחים תרומת כליה, כי אם חובתן היא להעניק לתושבי שירותים רפואיים, ובמסגרתם לדאוג לקיומו ולמימונו של ניתוח השתלת כליה, כאשר קיימת כליה הניתנת להשתלה בגופם של המבוטחים הנזקקים לשירות רפואי זה".
יחד עם זאת קבע בית המשפט, כי לאור העובדה "שגם הנתבעות מסכימות כי תשלום החזר הוצאות לתורם איננו סחר אסור באיברים להשתלה, שכן התורם לא מקבל תשלום על שווי האיבר כ"נכס", אלא רק על הנזקים הישירים אשר נגרמו כתוצאה ישירה מהניתוח עצמו" הרי "שמתן פיצוי ריאלי לתורם איברים מן החי עבור הוצאות ממשיות ואינדיבידואליות, בכל מקרה לגופו, הוא דבר נכון וראוי, ואיננו מהווה סתירה לדרישה שתרומת איברים מן החי תהיה על בסיס אלטרואיסטי" - בהביאו את דבריו של פרופ' שטינברג, העומד בראש הפורום הציבורי-ייעוצי לקידום תרומות בישראל.
את סך ההוצאות כימת בית המשפט בסך גלובאלי של 36,000 ש"ח לתורם, והדגיש כי הסכום הנ"ל משמש לכיסוי הוצאות גרידא ולא לפיצוי כלשהו אפילו מועט עבור תרומתם באומרו כי "תשלום הוצאות לתורמים, אין משמעו מתן תמורה בגין תרומת הכליה. השאלה האם זכאי תורם כליה, גם לתמורה בגין חיסרון האיבר, נותרת פתוחה. התשובה לגביה תינתן על-ידי המחוקק אם וכאשר תושלם מלאכת החקיקה בעניין זה."

תאריך:  03/08/2006   |   עודכן:  03/08/2006
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מחלקה ראשונה
אלו הנזקים כתוצאה מאובדן ימי הדרכה של מורי הדרך    מאז תחילת הקרבות פסקה כמעט לחלוטין הדרכת קבוצות תיירות נכנסת ובוטלו טיולים של ישראלים בצפון הארץ    בחודשים יולי-אוגוסט אבדו למשק כ- 40,000 ימי הדרכה
שלומי דיאז
עיכבה לחקירה פעיל של ארגון "רבבה"    גם הכניסה למוסלמים מוגבלת
הדר פרבר
פידל ואחיו ראול, לא פרסמו מידע חדש בנוגע להצלחת הניתוח וחזרתו של פידל קסטרו לתפקוד המלא
שרון קדמי
דלק פטרוליום עיכבה את הודעתה בנושא בהתאם לתקנה המאפשרת לה לעשות כן, מאחר שלטענתה הדבר היה עלול למנוע או להרע את תנאיה במכרז בחו"ל
מתי טוכפלד
בראיונות שהעניק אולמרט לעיתונות הבריטית והאיטלקית אמר, כי "ישראל שומרת לעצמה את הזכות להגיב גם כאשר הכוחות הבינלאומיים יהיו פרוסים בלבנון"    לדבריו, "אף מדינה לא הייתה נוהגת באיפוק על ירי טילים כפי שנהגה ישראל"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il