X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
עד שלא יפנים ועד שלא יכיר הציבור הצרפתי כי תפיסת הנאורות והדמוקרטיה שלו, נמצאת באיום מתמיד, מלחמתי ובלתי פוסק אל מול גל רצח מוסלמי, שאין כל יכולת להתפשר עמו - ויש להשמידו ולחסלו, בעודנו באיבו - עלול גל ההרג והרס המוסלמי להשתרש בצרפת ולנחול ניצחון אחר ניצחון
▪  ▪  ▪
מול אויב קנאי חייבים עקרונות דמוקרטיים לסגת לאחור [צילום: AP/Felipe Dana]

באופן אבסורדי הרי מקור כוחה וגאוותה של צרפת על יסודות הדמוקרטיה שלה, בכלל ועל הצהרת זכויות האדם והאזרח, בפרט, הינו מקור חולשתה ותבוסתה הוודאית (אם לא תשנה במהרה תפיסתה וגישתה הליברלית הזו), אל מול גל הטרור והרצח המוסלמי, הגואה בעריה, מבית מדרשה של המדינה האיסלאמית, המוכרת גם בשם ובכינוי ארגון דאעש כמפורט ב"ויקיפדיה", הצהרת זכויות האדם והאזרח (בצרפתית: La Déclaration des droits de l'homme et du citoyen) הינה אחד מהמסמכים היסודיים ביותר של המהפכה הצרפתית, המגדיר הזכויות של כל יחיד והזכויות הקולקטיביות של האומה. ההצהרה נתקבלה ב-26 באוגוסט 1789, על-ידי האספה המכוננת הלאומית, כצעד ראשון לקראת כתיבת חוקה. שלא כמו הכרזת העצמאות של ארצות הברית, הרי הצהרת זכויות האדם והאזרח אמורה להיות בעלת משמעות אוניברסאלית, בהגדירה מלבד זכויות של אזרחים צרפתים, גם זכויות "כל בני האדם ללא יוצא מן הכלל".
לעקרונות הצהרת זכויות האדם והאזרח, יש ערך חוקתי, על-פי הוראות החוק הצרפתי הקיים והנוהג כיום, ניתן לעשות שימוש בהם על-מנת להתנגד לחקיקה או לפעולות ממשלתיות אחרות. עקרונות אלה שנוסחו בהצהרה הם בעלי ערך חוקתי בחוק הצרפתי בן ימינו. ייתכן, כי בזמן שההצהרה נוסחה ונתקבלה על-ידי המרקיז דה לאפאייט ואומצה על-ידי האספה הלאומית, היא הייתה אמורה להיות חלק ממעבר ממלוכה אבסלוטית למלוכה חוקתית. רבים מהעקרונות בהצהרה מטרתם להתנגד למוסדות ולנוהגים של המשטר הישן בצרפת שלפני המהפכה. למעשה, צרפת נעשתה לרפובליקה תוך זמן קצר, אולם מסמך זה נותר כאבן יסוד של המבנה הפוליטי הנוהג בצרפת, עד ימינו אנו.
העקרונות שנוסחו בהצהרה מגיעים מהעקרונות הפילוסופיים והפוליטיים של תקופת ההשכלה, כגון אינדיבידואליזם, האמנה החברתית כפי שראה אותה ז'אן-ז'אק רוסו, והפרדת הרשויות על-פי מונטסקייה. ייתכן, כי ההצהרה התבססה גם על הצהרת העצמאות האמריקנית והצהרת הזכויות של ורג'יניה שפותחה בידי ג'ורג' מייסון, שבעצמה התבססה על מגילת הזכויות האנגלית מ-1689. הצהרת העקרונות הכילה את הגרעין של ארגון מחדש רדיקלי בהרבה של החברה מזה שכבר אירע. רק שישה שבועות לאחר כיבוש הבסטיליה, ושלושה שבועות לאחר ביטול הפאודליזם, הכריזה ההצהרה על הדוקטרינה של שלטון עממי והזדמנויות שוות. הנה מספר סעיפי יסוד של ההצהרה, הכלולים בה, כדלהלן:
סעיף 1 - "בני אדם נולדו והינם חופשיים ושווים בזכויותיהם. ניתן להצדיק הבחנות בחברה רק בשל התועלת הכללית".
סעיף 3 - "מקורו של כל שלטון באומה, ואין אף אדם שיכול לטעון לסמכות כלשהי שאינה מגיעה ממנה באופן ברור".
עקרון זה נוגד המצב הקדם-מהפכני, בו טענה הדוקטרינה הפוליטית של המלוכה כי מקור החוק בזכות האלוהית של המלך.
סעיף 6 - "כל האזרחים, השווים בעיני החוק, זכאים באופן שווה למשרות שלטוניות, כהונות ציבוריות ותפקידים ציבוריים, על-פי יכולתיהם וללא כל הבחנה לבד מכישרונם ותכונותיהם".
גם עקרון זה מנוגד באופן ברור לחלוקה הקדם-מהפכנית של החברה לשלוש שדרות (הכנסייה, האצולה ויתר האוכלוסייה, הידועה כשדרה השלישית). לשתי השדרות הראשונות היו זכויות מיוחדות. בייחוד מנוגד הוא לרעיון של אנשים ה"נולדים" לתוך האצולה או למעמד אחר, ונהנים מזכויות מיוחדות בשל כך. לכל האזרחים מובטחות הזכויות של "חירות, רכוש, ביטחון, והתנגדות לדיכוי". ההכרזה טוענת כי הצורך בחוק נובע מהעובדה ש "...הזכויות הטבעיות של כל אדם קיימות כל עוד הן אינן מפריעות לאדם אחר ליהנות מאותן הזכויות". כך, ההכרזה רואה את החוק כ"ביטוי של הרצון הכללי", המיועד לסייע לשוויון הזכויות הזה ולאסור על כל "מעשה שמזיק לחברה".
ההצהרה מציבה עקרון דוגמת הנחת חפותו של אדם עד שהוכח אחרת, חופש הדיבור והעיתונות, וכן חופש דתי קצת פחות כולל - "כל עוד... הביטוי של הדעות הדתיות שלהם אינו פוגע בסדר הציבורי כפי שנקבע בחוק". היא מאשרת הזכות לקנין, תוך שמירה על זכויות הציבור.
הדרך היעילה והמהירה להילחם בגל הטרור המוסלמי השוטף צרפת לאורכה ולרוחבה, הינה חקיקת חרום, הפוגעת, במידה זו וגם/או אחרת בזכויותיהם הבסיסיות של תושבי ואזרחי צרפת, כדי להעניק אפשרות לביצוע מהלכי חרום לכוחות הביטחון והמשטרה הצרפתיים - ובמהירות. הבעיה העיקרית נעוצה בכך, שמי "שנולד" אל תוך עקרונות הדמוקרטיה הצרפתית הנרחבים אינו שש "לוותר" על עקרונות דמוקרטיים אלה, אפילו במחיר שמירה על חרותו, חייו ובטחונו האישי. כבר אתמול ניתן היה לראות כי ההכרזה, בדבר הטלת עוצר על פריז, לא החזיקה מים. הצרפתיים, בכלל ותושבי פריז, בפרט, אינם מוכנים לקבל כל מגבלה שהיא על חרותם - ואפילו לא במחיר סיכון חייהם הם.
עד שלא יפנים ועד שלא יכיר הציבור הצרפתי כי תפיסת הנאורות והדמוקרטיה שלו, נמצאת באיום מתמיד, מלחמתי ובלתי פוסק אל מול גל רצח מוסלמי, שאין כל יכולת להתפשר עמו - ויש להשמידו ולחסלו, בעודנו באיבו - עלול גל ההרג והרס המוסלמי להשתרש בצרפת ולנחול ניצחון אחר ניצחון. עקרונות דמוקרטיה והצהרת זכויות האדם והאזרח הצרפתיים הם ערך נשגב ונעלה. דווקא - דווקא במלחמה יומיומית ומתישה מול אויב קנאי וחסר מעצורים, חייבים עקרונות דמוקרטיים לסגת לאחור ותוך פגיעה - מידתית וגם/או בלתי מידתית, במודע ובעליל - בעקרונות דמוקרטיים חשובים אלה, תהא מידת פגיעה זו אשר תהא, בהתחשב בכך שזו היא פגיעה - אפילו בלתי מידתית, אבל לזמן מוגבל.

הכותב הוא השותף-המייסד של ד"ר חיים שטנגר, משרד עורכי דין ומשרדו מתמחה בתחום המשפט הפלילי, דיני מעצרים, כמו-גם בתחומי המשפט העסקי, דיני חברות, פירוקים ופשיטות-רגל, דיני ירושות וסכסוכים עסקיים-משפחתיים ודיני משפחה, כמו-גם בהופעות בבג"ץ ובענייני עתירות מנהליות, קניין רוחני ומקרקעין. ד"ר חיים שטנגר, אינו עובד במקצועו, במהלך השנה הקרובה ובמקומו עובדים - בתקופה זו - עורכי הדין אורי פנטילט וארנון שצמן.
תאריך:  15/11/2015   |   עודכן:  29/11/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אוטונומיה אישית
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הנאורות הצרפתית מול גל הרצח המוסלמי
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אריה אבנרי
נתניהו חושש לפי כל הסימנים מהעמדתו לדין בפרשת ההוצאות המופרזות על חשבון הציבור באחזקת שלושת בתיו שנחקרת בימים אלה על-ידי המשטרה, ואולי גם מפרשה משפחתית חדשה שפרטיה עדיין חסויים. על כן ביקש גם הוא להטביע חותמו על המינויים לתפקידים בעלי מפתח בתחום אכיפת החוק וחומק דרך קבע מחובתו המוסרית להיאבק בשחיתות השלטונית
פנחס (פיני) פישלר
כנס קצינים מדרגות סגן ניצב ומעלה בראשות המפכ"ל החדש ביום שלישי הקרוב
חיים שטנגר
אצלנו הטקסטים, הם נחרצים וחד-משמעיים. הכל ברור. חד וחלק, פסקי-דין והחלטות, יש לקיים ולכבד ולכן כמעט אין מקום לפרשם. בשל כך, "עריכת הדין היא מקצוע אכזרי ואלים, שאינה מותירה גדר ומרחב, לספקות
חיים שטנגר
כפי שנזקק רבי אלעזר בן ערך כמובא בתלמוד הבבלי - מסכת אבות, עמוד ב, הלכה ח - לחכמים מעורבים בחברה, המגלים איכפתיות, שיבקשו עליו רחמים, כדי שיוכל להיפתח מחדש ללימוד ולהתחדשות, כך נזקקים חברי הכנסת, לאנשי אתיקה מן החוץ, שיכפו עליהם אתיקה - הר כגיגית
חיים שטנגר
בפסק-הדין שניתן בביהמ"ש העליון ברוב דעות השופטים נקבע כי אין כל תוקף מחייב לקציבת מזונות לאישה לתקופה קצובה, הגם שבית-הדין הרבני לא כפה מתן גט, בעניינה של האישה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il