X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
יאיר לפיד החליט שהדרך לראשות הממשלה עוברת בהפעלת קסמו האישי על הציבור החרדי – אבל מבלי לשנות את עמדותיו במילימטר. מה עומד מאחורי ההתנהלות החדשה שלו?
▪  ▪  ▪
אין שינוי בעמדותיו. יאיר לפיד [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
החרדים כועסים עליו כי הוא לא תקשר איתם יפה, פנים אל פנים, תוך שילוב של מתק קול, ציטוטים יהודיים שהוצאו מהקשרם, וליטופי 'אתם מבינים, חמודים שלי? זה רק לטובתכם!'

   רשימות קודמות
  אפריקנים? כן. דתיים? ממש לא
  "מלחמת ששת הימים פרצה כשהייתי בעונש"
  "לפי הקוראן, ארץ ישראל שייכת ליהודים"
  האם הנשיא האמריקני הבא יתמוך בישראל?
  השיטפון שמטהר את העולם

ניסיונות ההתקרבות לחרדים של לפיד כבר מזמן אינם חדשות. הקיצוץ המסיבי במספר המנדטים של מפלגתו; ההשלכה למדבר האופוזיציה; ההכרה העצובה בכך שמעשי ידיו מוטבעים בים על-ידי ח"כים חרדים שכבשו את מוקדי הכוח הקואליציוניים – כל אלה עשו לו משהו, ללפיד. הוא למד לקח חשוב מהקריירה הפוליטית של אביו: בפוליטיקה צריך לדעת להתגמש, להתפתל, לשנות צורה. טומי המנוח לא ממש ידע לעשות זאת ו'שינוי' גוועה בקול דממה דקה. ליאיר אין שום כוונה לראות את 'יש עתיד' מתפוגגת באותו אופן. אחרי הכל, הוא בנה אותה מלכתחילה כפלטפורמה שתוביל אותו בסופו של דבר אל ראשות הממשלה.
אז מה עושים? לשנות עמדות הוא לא ממש יכול. אחרי הכל, את 11 הכסאות שיש עתיד עדיין מאיישת במליאת הכנסת הוא השיג בזכות אלה שדווקא אהבו את לפיד של הקדנציה הקודמת: כולל חוק הגיוס, האיום על עצמאות החינוך החרדי, וההתנהלות הכללית של דחיקת רגלי הציבור החרדי בכל דבר ועניין. לפיד לא יכול להתנער מהעמדות הללו, כדי לא לסכן את הכוח האלקטוראלי שכן נותר לו. מה הוא כן יכול לעשות? הוא יכול להשתמש בכישורי התקשורת הברוכים שלו ולהתחיל ליישם אותם באופן ממוקד כלפי הציבור החרדי.
מה אתם יודעים. לפיד השתכנע – או טוען שהשתכנע – שכל הכעס החרדי נגדו מקורו בכך שהוא לא דיבר איתנו. חיסול עולם התורה? התערבות בחינוך המסורתי? שטויות. החרדים כועסים עליו כי הוא לא תקשר איתם יפה, פנים אל פנים, תוך שילוב של מתק קול, ציטוטים יהודיים שהוצאו מהקשרם, וליטופי 'אתם מבינים, חמודים שלי? זה רק לטובתכם!'.
לא איש כמו לפיד ייוותר אדיש מול העלבון שגרמה התנהגותו הקודמת. חלילה. הוא היכה מיד על חטא ורץ לתקן את המעוות. הוא לא ייתן לאחיו החרדים להמשיך לבכות במסתרים על זה שהוא לא מתקשר ולבטא את כאבם העמוק בדמות זעם על עמדותיו ההגיוניות לחלוטין. וכך, הבנאדם שסרב כשר אוצר להעניק ולו ראיון אחד לכלי התקשורת החרדית, זמין לפתע כמו אורן חזן. ראיון ברדיו חרדי? בוודאי! קו נעייס טלפוני? מה השאלה! אתר חדשות עם כיפה? לפיד כבר שם. ראיון בווטסאפ עם עיתונאים חרדים? רק תגידו מתי נוח לכם.
ואם זה לא מספיק, אם הילידים הפרימיטיביים עדיין פגועים מזלזולו המופגן במנהגי השבט שלהם, לפיד מוכיח גם התרככות סימבולית. את העמדות הוא לא יכול לשנות, אבל אם אפשר לרצות את האינדיאנים בכמה נזרי נוצות וסמלי טוטם מסורתיים – הוא בהחלט מוכן להירתם למשימה. וכך אנחנו רואים אותו מצטלם עם כיפה וטלית בכותל, כותב אותיות ספר תורה, ושולח את רעייתו לערבי הפרשת חלה. לכיפה, לספר התורה או למצוות הפרשת חלה אין שום משמעות מחייבת בעיניו: אבל בידיו הם כלים יעילים לשינוי תדמית 'האנטי-דתי'.
חרדי מן השורה עשוי היה לתהות מה הטעם בכל צעדי הפיוס הללו אם לפיד לא שינה במילימטר את עמדותיו. אבל לפיד, כמו לפיד, לא מאפשר תהיות ארוכות. בטור שהוא פרסם לפני מספר ימים באתר חרדים 10, פרש יו"ר יש עתיד באופן ברור את משנתו:
  • "בטווח הקצר אולי יהיה יותר קל לסגור עסקות אם אעשה שקר בנפשי, אבל אז אבגוד בכל מה שאני מאמין בו ובמה שבעיני הוא הכיוון הנכון למדינת ישראל ולחיים משותפים של חרדים, חילונים, דתיים ומסורתיים אלה בצד אלה.
    "גם מי שיש לו ויכוח עם החרדים מודה שהם אנשים בעלי אמונה עמוקה. אני חושב שהם בזים בסתר ליבם (ולפעמים גם לא בסתר) לא למי שחושב אחרת מהם, אלא דווקא למי שמוכן למכור את אמונתו בשביל רווח פוליטי קל. אני חושב שבטווח הארוך יותר קל להם להבין ולדבר עם אנשים שיש להם אמונות – אפילו אם הן שונות משלהם – וגם להקים איתם ממשלות שיהיו מבוססות על כבוד הדדי, לא על השאלה מי הכניע את מי."
לכן, הוא מבהיר, אף אחת מעמדותיו לא השתנתה. הוא עדיין בעד החוקים שקידם למגינת לב הציבור החרדי. הוא עדיין חושב שהעמדות החרדיות מוטעות ומתנגד להן בכל דרך. אבל מה, הוא למד שצריך לדבר על זה. צריך דיאלוג. 'אתם תגידו כמה מה שאני עושה כואב לכם ואני אהיה נורא נחמד ואמפטי ואסביר שאני ממש מצטער אבל אין ברירה'.
ואז החרדים יכבדו אותו ויאפשרו לו להיות ראש ממשלה. כי הוא איש עם אמונות עמוקות. איש נחמד עם אמונות עמוקות.
לאחרונה הלך לעולמו פוליטיקאי אחר עם אמונות עמוקות. קראו לו יוסי שריד. לציבור החרדי הוא היה יריב אידיאולוגי קשה, אבל הציבור החרדי גם ידע לזהות בו דבקות אמיתית בדעותיו. לשריד היו קשרי עבודה מצוינים עם פוליטיקאים חרדיים, שכיבדו את היושרה וההגינות שלו. הגב' אביגיל רביץ, אשתו של הח"כ המנוח הרב אברהם רביץ, העידה ששריד היה מיודד ממש עם בעלה. אבל האם הכבוד והידידות הללו היו גורמים למפלגות החרדיות, באיזושהי קונסטלציה, להניח לשריד להגיע לכס ראש הממשלה? נדמה שהתשובה ברורה.
פעם, 'חבל על דאבדין ולאו משתכחין' היה ביטוי שהשתמשו בו רק על שלומי אמוני ישראל. אבל בדור העני שלנו, אולי אפשר להרחיב את ההגדרה. הציבור החרדי לא כמה לעוד פוליטיקאים מסוגו של יוסי שריד. אבל כשנאלצים לחזות בשידור חי ביאיר לפיד מחליף תלבושות בהצגה הפוליטית הגדולה של חייו, אפשר רק להתגעגע ליריבים אידיאולוגיים כמו יוסי שריד. הם, לפחות, הפגינו כבוד לציבור החרדי בדרך אחת: הם מעולם לא חשבו שאם רק יפנו לחרדים במאור פנים, הקסם האישי שלהם יגבר על כל העקרונות ההלכתיים והאידיאולוגיה החרדית.

פורסם במקור: הידברות - אתר היהדות הגדול בעולם
תאריך:  14/12/2015   |   עודכן:  14/12/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פתאום לפיד מחייך לחרדים. למה?
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
אין לתת שום אמון בראש ה"אין
האיש היהיר כשלון  |  14/12/15 10:52
2
היה עתיד? או חלמתי חלום? צבוע! ל"ת
קורןנאוה טבריה  |  19/12/15 10:25
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
משה חסדאי
העם היהודי חייב לנצח את הטרור ויכול לנצחו כליל. העוצמה האינטלקטואלית והרוחנית של העם היהודי, במלחמתו נגד הטרור, נמצאת בתורת ישראל. התנ"ך הוא המקור. התורה שבעל פה היא הביאור והפירוש. ההלכות גלויות ופשוטות להפליא.
אפרים הלפרין
שתי כותרות מזעזעות ב-ynet ובאתר האינטרנט של הארץ מצטטות לכאורה מדרי היועץ המשפטי לממשלה "להשמיע קול אחד בבית המשפט" ו"מותר לשנות תצהירים של עדים"
אברהם פכטר
דמוקרטיה היא סוג של שלטון ולא בהכרח דרך חיים. דמוקרטיה היא שלטון הרוב אבל במגבלות. דמוקרטיה היא אורח חיים שבו הרוב השולט, תוך שמירה על זכויותיו המיעוט, מכתיב את הדרך המדינית והביטחונית תוך שמירה על איזון בין גופי הממשל במסגרת העקרון הקלאסי של הפרדת רשויות. אבל יש גופים במדינה שלא מבינים
אורי שרגיל
אולי אתם לא יודעים אבל יש פתגם מדרשי האומר כי האלוהים ברא יצר הרע וברא לו תבלין    ובאותה נשימה, ברא את עם ישראל, והתבלין – פלשתינים
שמעון זיו
כל הצעקנים לא השקיעו אגורה במציאת המאגר אבל צועקים חמס. זליכה יוצא נגד "הרווח החזירי" כדבריו, איזה רווח לדעתו הם צריכים להרוויח? הוא עדיין לא פרט, והוא כבר הפך לכחלון הבא, אחרי אין עתיד וכולנו שהבטיחו הבטחות שווא
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il