X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  כתבות
התאגדויות עובדים, נשים בהיי-טק, שילוב ערבים וחרדים וקהילת הלהט"ב סיכום מצב זכויות האדם בענף בישראל ב-2015
▪  ▪  ▪
מצב זכויות האדם טעון שיפור [צילום אילוסטרציה: AP/Ahn Young-joon]

2015 הייתה שנה די יציבה בכל הקשור לממשק שבין עולם ההיי-טק וזכויות האדם ברחבי העולם. שלא תטעו, לא מדובר בחדשות טובות: אולי לא הייתה החמרה, ו-ודאי היו כמה דברים ומעשים טובים, שאת חלקם אפרט בהמשך, אבל השנה נמשכו ההפרות הבוטות של זכויות אדם שקשורות לתעשיית ההיי-טק, ובפרט לתאגידי הענק. אלה המשיכו לייצר את המכשירים שאנחנו כה אוהבים בסדנאות יזע במזרח, עבודות המשיכו לצאת למיקור-חוץ, עבודות קבלן ושאר מכבסות מילים לניצול (הפעם לא רק במזרח ולא רק על-ידי תאגידי ענק) והמודעות לנושא לא ממש השתפרה.
ומה בישראל? אצלנו, כחלק מהמצב בתעשיה בכללותה וכנראה שגם עקב המצב הבעייתי, בלשון המעטה, של זכויות אדם במדינה שלנו, המודעות לנושא מעולם לא הייתה בשיאה. תורמת לכך גם העובדה שבתפקידים ובחברות רבות בהיי-טק הישראלי המצב בסך-הכל טוב מבחינת השכר, ולפעמים גם מבחינת התנאים. אלא שגם הענף בישראל רווי במיקור-חוץ ובעבודות קבלן, חלה עלייה מועטה בלבד במספר הערבים והחרדים בתעשיה, ורבים משתכרים סכומים נמוכים.
התאגדויות עובדים
אם להתחיל בצד החיובי, השנה חלה עלייה במספר עובדי ההיי-טק שהחלו להבין שעליהם לשמור על זכויותיהם ולהבטיח אותן, וכתוצאה מכך החלו עוד ועוד מהם להתאגד באיגודים המקצועיים, ובפרט בהסתדרות.
קמו השנה התאגדויות עובדים בכמה חברות, בהן NCR (לשעבר ריטליקס), בזק און ליין ואמדוקס. ההסתדרות הודיעה במהלך השנה כי גם עובדי אמדוקס התארגנו במסגרתה, אולם אז היה ניסיון להקים "ועד פנימי" של עובדי החברה - ניסיון שלטענת איגוד העובדים הגיע מההנהלה עצמה. ההסתדרות פנתה בתגובה לבית הדין לעבודה, שהורה להנהלה שלא להכיר ב-"ועד הפנימי".
במרס האחרון הצטרפו להסתדרות עובדי קומברס, וביוני חתמו ארגון העובדים והנהלת החברה על שני הסכמים קיבוציים המסדירים את התנאים של העובדים שיעברו לתאגיד ההודי טק מהינדרה, שרכש השנה את הפעילות של קומברס.
גם עובדי גולן טלקום, שמיוצגים על-ידי הסתדרות העובדים הלאומית, ביקשו לעמוד על זכויותיהם - במקרה שלהם לקראת המכירה האפשרית של החברה לסלקום. הם הכריזו על שביתה לאחר שלדבריהם לא הצליחו להגיע לסיכומים עם הנהלת החברה, אולם בית הדין לעבודה הורה בחודש שעבר על הקפאתה ועל המשך המשא-ומתן בין הצדדים.
אפשר להסביר את מגמת ההתאגדות לאור העובדה שלמרות התדמית הנוצצת והשכר הגבוה יחסית, רבים מהעובדים בהיי-טק מועסקים במיקור-חוץ - מושג מכובס ו"יפה" יותר לעובדי קבלן - ומשתכרים סכום שיותר משהוא קרוב לשכר הממוצע בהיי-טק, הוא מתקרב (כלומר: מלמטה) לשכר הממוצע במשק, שהוא ממילא לא גבוה במיוחד.
נשים בהיי-טק
לקראת סוף השנה פורסם נתון עגום במיוחד: רק חמישית מהעובדים בהיי-טק הישראלי הם נשים. משמע, הענף ממשיך להיות גברי. די אם נביט על שדרת המנהלים הבכירים, ובפרט המנכ"לים, של חברות ההיי-טק הגדולות בישראל - ניתן למנות את מספר הנשים מביניהם על יד אחת או שתיים: סאפ (SAP), פייסבוק (Facebook), אינטל (Intel) ולא הרבה יותר.
בתעשיה העולמית, לעומת זאת, ניתן למצוא נשים כמנכ"ליות של כמה וכמה מהחברות הגדולות: ג'יני רומטי ביבמ (IBM), מג ויטמן ב-HPE (היא הייתה מנכ"לית HP לפני התפצלותה בחודש שעבר) ומריסה מאייר ביאהו (Yahoo). שריל סנדברג נמצאת בין המנהלים הבכירים בפייסבוק וקרלי פיורינה, אחת מקודמיה של ויטמן כמנכ"לית HP, מתמודדת על מועמדות המפלגה הרפובליקנית לנשיאות ארצות הברית. הסיכויים שלה אומנם ברצפה, אבל מועמדות של נשים לבית הלבן היא דבר לא כל כך טריוויאלי.
ארגון ישראלי שמגיעה לו מילה טובה בנושא הוא צה"ל, לאחר שמינה השנה את תא"ל טליה גזית למפקדת ממר"ם. יצוין כי תא"ל גזית היא האישה השלישית בתפקיד.
הנתונים לא טובים גם בכל הנוגע לפערי השכר בין נשים וגברים בהיי-טק הישראלי: אמנם, מסקר של JobInfo מהחודש הנוכחי עולה כי הם עומדים על 6.5% בלבד, אולם נתונים שפרסמה נציבות שוויון הזדמנויות בעבודה במחצית השנה מראים שגבר היי-טקיסט משתכר בממוצע 45% יותר מאשר הקולגה הנשית שלו. מדובר בפערים גדולים הרבה יותר מאלה שבכלל המשק, שעומדים על 32%. קשה להאמין שהם כמעט שנמחקו בחצי שנה בלבד.
ערבים וחרדים
אם נתוני שילוב הנשים בהיי-טק הישראלי בעייתיים, כשמגיעים לחרדים וערבים המצב רע הרבה יותר - גם בסוף 2015, ולאחר כל הדיבורים והתוכניות שהושקו בעניין, הנתונים לא מחמיאים ומדברים על אחוזים בודדים בשני המגזרים.
חרדים וערבים אומנם מועסקים בלא מעט חברות היי-טק, בפרט בכאלה שממוקמות בקרבת מקומות המגורים שלהם, אולם נראה שלא נעשה מספיק כדי לשלב אותם. מדובר בשני קהלי יעד שהחדירה אליהם אולי קשה יותר, בגלל ענייני תרבות ובמקרה של המגזר הערבי גם שפה, אולם הדבר אפשרי ושווה להשקיע את המאמץ.
צריך לתת מילה טובה בהקשר זה לעמותת צופן, שפועלת לשילובם של ערבים בהיי-טק הישראלי. בחודש מרס השנה קיימה העמותה כנס, בהפקת 'אנשים ומחשבים', בו הועלתה הבעיה ומצד שני מאמצים שנעשים בחברות היי-טק מסוימות לתקן את המצב.
קהילת הלהט"ב
אין הרבה מה לציין על ההיי-טק הישראלי וקהילת הלהט"ב. עובדים גאים אומנם מתקבלים יפה בקהילה ההיי-טקיסטית המקומית, באופן כללי, יש קבוצה גאה של אנשי היי-טק ישראלים שמתכנסת מפעם לפעם ואף מקיימת אירוע במסגרת שבוע ה-DLD בתל אביב, אולם ככלל, הנושא די בארון.
בעולם, לעומת זאת, המצב שונה: העובדים הלהט"בים, וחברי הקהילה הזו בכלל, הם בין הציבורים היותר מחובקים על-ידי תאגידי ההיי-טק הענקיים. גוגל (Google), אפל (Apple), פייסבוק ואחרות הן תומכות מוצהרות של זכויות הלהט"ב.
בגוגל יש כבר שנים ארגון של העובדים הלהט"בים (ה-Gayglers) ומי שעבר בסוף יוני האחרון ליד המשרדים שלה בתל אביב, ראה אותם מוארים בצבעי הקשת ולא הבין למה - הסיבה היא אירועי הגאווה ותמיכה בקהילה הגאה. כמו-כן, מנכ"ל אפל, טים קוק, הוא הומו גלוי והחברה תומכת בתוכניות למען הלהט"בים, ומארק צוקרברג משתתף באירועי הגאווה בסן פרנסיסקו והביע לא אחת את תמיכתו בקהילה הגאה.
ככלל, ענקיות הטכנולוגיה הביעו במאי השנה את תמיכתן בקהילה הגאה ובהחלטת בית המשפט העליון בארצות הברית להתיר נישואים בין בני זוג מאותו המין בכל רחבי ארצות הברית. צוקרברג אף הצית גל כשהחליף את תמונת הפרופיל שלו לצבעי הגאווה כשברקע תמונתו שלו.
מצד שני, לגוגל, ולסמסונג (Samsung), מגיע גם ציון לגנאי: השנה פורסם כי הן מצנזרות אפליקציות היכרויות גאות במדינות מסוימות, "בגלל החוקים וערכי המוסר המקומיים". או שמא הזעם הציבורי והפגיעה הפוטנציאלית בהכנסות? נראה שכמו בכמעט כל דבר, גם כאן: כשהכסף מדבר - הדברים האחרים שותקים.

פורסם במקור: אנשים ומחשבים
הכותב הוא עורך אתר אנשים ומחשבים ו-DailyMaily. עיתונאי מזה 14 שנים. איש של מילים ופריק של רשתות חברתיות, חדשות ואקטואליה, תקשורת ומוזיקה עברית ישנה.
תאריך:  23/12/2015   |   עודכן:  23/12/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
זכויות אדם? להיי-טק יש הרבה מה להשתפר
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות זכויות אדם
עידן יוסף
האם סטירות, בעיטות ומכות באיברים רגישים בעיניים מכוסות, מתיחת ראשים, מניעת שינה, וחקירות סביב השעון באיזוק ידיים ורגליים שימשו את חוקרי השב"כ לגביית הודעות מעצורי הימין? כך טוענים פרקליטי החשודים במסיבת עיתונאים מיוחדת שקיימו    השב"כ: יש מאמץ יזום ומתמשך שמטרתו להכפיש את הארגון ועובדיו
יניב הלפרין
ההחלטה להעניק לטים קוק תואר מטעם ארגון לזכויות אדם היא במקרה הטוב תמוהה, ובמקרה הרע צבועה    איך אפשר להעניק תואר שכזה למנכ"ל של חברה שאחראית על תנאי עבדות?
מירב ארד
הדוח מצביע על עלייה משמעותית בשימוש במעצרים ובצווי הרחקה מנהליים, בירושלים המזרחית המשיכה המשטרה להשתמש בכוח מופרז וכך גם נמשך גם השימוש בנוזל ה"בואש"
אלירם אלגרבלי
מחכים לקרנבל הקניות הבא?    הנה 10 סיבות מדוע אסור לכם לקנות את הזבל שמחכה לכם באתרי המכירות הסיניים
מעיין כפיר
עיריית תל אביב מגלה אוזלת יד מול המסתננים בדרום העיר, אבל בהחלט יודעת לפעול בנחישות מול הדתיים בצפון
רשימות נוספות
סוריה גורפת רווחים מהעלמת אזרחים  /  עידן יוסף
"חיילים ושוטרים ממהרים לירות כדי להרוג"  /  עידן יוסף
150,000 שקל קנס על פגיעה בעובדים מסין  /  איתמר לוין
הודו נמנעה; יחסינו לאן?  /  קרטיקייה באטרה
הרלטיביזם המוסרי  /  מנפרד גרסטנפלד, ג'יימי ברק
ברוכים הבאים לעולם השלישי  /  איתמר לוין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il