X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
מנהיגי האחים המוסלמים מודעים להשלכות של הכרזה רשמית בדבר מאבק חמוש כנגד משטר א-סיסי. פנייה לדרך זו תגביל את יכולת פעולתה של התנועה בזירה הבינ"ל, תיתן הצדקה נוספת לטענות המשטר נגדה ואף עלולה להרחיק חלק מחבריה המסורתיים. לכן, התנועה חוזרת ומצהירה רשמית שאינה דוגלת באלימות
▪  ▪  ▪
תומכי תנועת האחים המוסלמים, מצרים [צילום: AP/Belal Darder]

תנועת האחים המוסלמים במצרים, היא אחת התנועות הפוליטיות המשפיעות בהיסטוריה המודרנית של המזרח התיכון. עד קיץ 2013, עת הופל שלטונה בידי צבא מצרים, התנועה נחשבה כמנצחת הגדולה של "האביב הערבי" וכמנהיגתה לשנים רבות קדימה של מדינה זו, שהיא המאוכלסת ביותר בעולם הערבי. לא זו בלבד, האיסלאם הפוליטי נתפס כאידיאולוגיה שצפויה לסחוף את העולם הערבי כולו בעידן שלאחר קריסת הדיקטטורות הוותיקות. גם בעבר, בימי שלטונם של נאצר וסאדאת, התנועה ידעה תקופות של דיכוי ומשבר מצד המשטר. אולם אובדן השלטון ועוצמתו חסרת התקדים של דיכוי התנועה בעקבות זאת גורמים לכך שהשבר הפוקד אותה בימים אלה הוא המהותי והחריף ביותר שידעה עד כה. משמעותו של משבר זה היא, שהאיסלאם הפוליטי בדגם הרפורמיסטי, הדוגל בשינוי הדרגתי, מתנגד לאלימות ומקבל את המדינה הערבית כמסגרת לגיטימית, מאבד מהשפעתו במהירות. אמנם, האיסלאמיזם, כתפיסת עולם, הוא בעל שורשים עמוקים במצרים ואינו צפוי להיעלם מהמפה, אך סכנה שהולכת ונראית מוחשית, היא, כי אל החלל שיותירו האחים המוסלמים יחדרו גורמים הדוגלים באידיאולוגיות קיצוניות בהרבה, בכלל זאת תנועות הג'יהאד הגלובלי.
לאחר הדחתם מהשלטון של מוחמד מורסי וממשלתו ביולי 2013 על-ידי הצבא ניכרה הסלמה של הסכסוך האלים בין האחים המוסלמים לבין מוסדות המדינה המצרית. הלחץ שהופעל מאז על התנועה כלל הרג של אלפי מפגינים מתומכיה, מעצר של עשרות אלפי איסלאמיסטים מתנגדי משטר, הוצאה מחוץ לחוק של התנועה, הגדרתה כארגון טרור וריסוק התשתית הכלכלית והחברתית שלה, החל בארגוני צדקה ובתי חולים וכלה במסגדים ובתי ספר, שנסגרו או הולאמו על-ידי המשטר. מצבה העגום של תנועת האחים המוסלמים הביא לשינויים מרחיקי לכת במבנה, באידיאולוגיה ובאופי הפעילות של התנועה ותומכיה במצרים.
שינויים מבניים: היחלשות ההנהגה ושבירת המבנה ההיררכי
האופי הריכוזי וההיררכיה הנוקשה שאפיינו את תנועת האחים המוסלמים לאורך שנות פעילותה אינם קיימים עוד. קבלת ההחלטות בארגון הפכה מבוזרת, כך שהתאים הפועלים בשטח נהנים מחופש פעולה רב. הנהגת התנועה, שנמצאת רובה ככולה בכלא או בגלות, לא מסוגלת לאכוף את החלטותיה על הפעילים, האמורים להוציא לפועל מדיניות. תחושה קשה של אובדן דרך והיעדר חזון בקרב צעירי התנועה, אשר להתמודדותה עם צעדי הדיכוי הננקטים בידי המשטר הובילו לשינויים פרסונליים בהנהגה, לקרע פנימי הולך ומעמיק, וכן לביקורת חריפה מצד הצעירים כנגד דור ההנהגה הוותיק, המואשם בהיותו מנותק - אותם מנהיגים היושבים בנוחות בטורקיה או בקטר וקוראים לצעירים להקריב את עצמם במאבקי רחוב חסרי סיכוי, למעשה, כנגד כוחות הביטחון. ביקורת קשה מעוררת גם הסתייגותם של חברים בהנהגה מפעולות אלימות ודבקותם במאבק הלא-אלים, על-אף הכישלון המתמשך של דרך זו לאתגר את יציבות המשטר. פירוק האופי הריכוזי נעשה גם, חלקית, באופן מודע. זאת, במטרה להתאים את פעילות התנועה לתנאים הנוכחיים רוויי המגבלות והאילוצים, ולצמצם מתחים בין השטח להנהגה. הלחץ שמפעיל המשטר, כמו גם הנתק בין ההנהגה שבחו"ל לפעילים במצרים עצמה, אינם מאפשרים פעולה במבנה ההיררכי המסורתי שאפיין את התנועה לאורך שנים.
שינויים אידיאולוגיים - השפעות סלפיסטיות וייאוש מהמאבק הלא-אלים
המעבר לפעילות ריכוזית פחות חשפה את תנועת האחים המוסלמים, שהייתה בעבר תנועה סגורה והומוגנית יחסית, להשפעות חיצוניות של פעילים ואנשי דת סלפים, המחזיקים בעמדה קיצונית יותר כלפי המשטר הנוכחי במצרים בפרט והמדינה המצרית בכלל. שיתופי הפעולה בין פעילי התנועה לבין פעילים סלפיסטים נוצרו בימי המחאה שהתעוררה בראבעה אל-עדאוויה נגד הדחת מורסי ואלה העמיקו ככל שגבר המתח בין המשטר לאופוזיציה. רבים מאנשי הדת, המטיפים להתנגדות אלימה כלפי המשטר בערוצי הטלוויזיה, המשדרים מטעם האחים המוסלמים מטורקיה, הם שייח'ים סלפים, שאינם מזוהים מסורתית עם התנועה. המכנה המשותף של דיכוי מצד כוחות הביטחון מטשטש אם כן את קווי ההפרדה בין הזרמים האיסלאמיסטים השונים.
גם הרטוריקה של מנהיגי התנועה עברה תהליך של הסלמה, ככל שגבר הדיכוי שמפעיל המשטר. בינואר 2015 פורסמה באתר האינטרנט של התנועה הצהרה, שאמנם הוסרה כעבור זמן קצר, ובה נקראו פעיליה ותומכיה להתכונן ל"שלב ארוך ומתמשך של ג'יהאד". ביוני שנה זו אימצה הנהגת התנועה הצהרה פרובוקטיבית, שנחתמה בידי 159 אנשי דת מוסלמים, חלקם מזוהים עם התנועה, הקוראת להפיכה כנגד המשטר ומעודדת פגיעה בו ובתומכיו. בנוסף, רבים ממנהיגי התנועה טוענים, כי על-אף התנגדותם לאלימות, הם מגלים הבנה כלפי "מי שמחפש נקמה" בכוחות הביטחון בעבור פגיעה בקרובים לו, וכי אינם יכולים למנוע זאת. לא פעם השמיעו מנהיגי התנועה טענה, כי "כל מה שמתחת לירי חי הוא התנגדות לא אלימה" - הצהרה המכשירה מעשי חבלה ברכוש ויידוי אבנים ובקבוקי תבערה.
יש להעריך, כי מנהיגי האחים המוסלמים מודעים להשלכות של הכרזה רשמית בדבר מאבק חמוש כנגד משטר א-סיסי. פנייה לדרך זו תגביל את יכולת פעולתה של התנועה בזירה הבינלאומית, תיתן הצדקה נוספת לטענות המשטר נגדה, והיא אף עלולה להרחיק חלק לא מבוטל מחבריה המסורתיים. לכן, התנועה חוזרת ומצהירה רשמית שאינה דוגלת באלימות, אך לנוכח התסכול הגובר בקרב הצעירים, הדבקות במאבק הלא-אלים מסכנת את מעט השליטה שעוד נותרה להנהגת התנועה על חבריה. לכן, התנועה הולכת בדרך הביניים, המכונה "מהפכנות" — הגדרה עמומה במתכוון, שמשמעותה משתנה ונתונה לפרשנויות שונות. טווח הפרשנויות נע בין מחאה והתקוממות עממית, עבור בפעולות חבלה כהצתת עמודי חשמל ופיצוץ תשתיות תחבורה, ועד לפעולות טרור ממוקדות כנגד כוחות הביטחון.
מעורבות האחים המוסלמים בטרור - השלכות על ביטחון ישראל והאזור
קשה לאמוד את מידת מעורבות האחים המוסלמים בגל הטרור שפוקד את מצרים ובפיגועים, שנעשו מעשה של יום יום כמעט, אשר גבו את חייהם של אנשי כוחות הביטחון, שופטים, פוליטיקאים תומכי משטר ואחרים. רוב הפעילים האיסלאמיסטים במצרים הם למעשה חסרי שיוך ארגוני, ולכן פעילות טרור איסלאמיסטית אינה מעידה בהכרח על קשר ישיר לאחים המוסלמים. עם זאת, תהליך הזליגה של פעילי האחים המוסלמים לעבר פעילות אלימה לסוגיה, הוא מוחשי וברור. מוערך, כי לפחות חלק מתאי הטרור הקטנים הפועלים באזור עמק הנילוס יוסדו על-ידי פעילי התנועה לשעבר. כן ידוע שמספר מצומצם של פעילים לשעבר הצטרפו בשנתיים האחרונות ל"מחוז סיני" - שלוחת 'המדינה האיסלאמית' בחצי-האי.
לתהליך מסוכן זה עשויות להיות השלכות כבדות-משקל לא רק על יציבותה של מצרים, אלא גם על ביטחון האזור. גורמי ג'יהאד עולמי, המזוהים עם 'המדינה האיסלאמית' ועם אל-קאעידה, משקיעים מאמצים רבים על-מנת לחדור אל החלל שנוצר כתוצאה מהנסיגה בכוחה ובהשפעתה של תנועת האחים המוסלמים. אומנם קיים מרחב אידיאולוגי משמעותי המפריד בין 'המדינה האיסלאמית' ואל-קאעידה לבין תנועות האיסלאם הפוליטי, אך היחלשות האחים המוסלמים, לצד דיכוי מחריף של המשטר המצרי, נוסף לאובדן האמונה בשינוי שיושג בדרכים לא אלימות והשפעות סלפיות גוברות, צמצמו פערים אלו. אובדן השלטון, שהושג על-ידי האחים המוסלמים בדרך דמוקרטית, עומד בניגוד מהדהד להצלחת המודל של 'המדינה האיסלאמית' לבסס שלטון איסלאמי באמצעים צבאיים באזורים שונים בסוריה, עירק ולוב.
התבססותם המדווחת של תאים של 'המדינה האיסלאמית' בחודשים האחרונים באזור קהיר ובאזורים הסמוכים לגבול מצרים-לוב מעידה על מאמץ להרחיב את פעילותה גם לתחום מצרים, מעבר לתחום סיני. הקיטוב הפוליטי העמוק במצרים ואובדן הדרך של האחים המוסלמים הותירו מאגר עצום של צעירים כועסים, מתוסכלים וצמאים לנקמה במשטר. לחלל זה שואפים ארגוני הג'יהאד העולמי להיכנס ויש להם הרבה מה להציע למתנגדי משטר איסלאמיסטים, בכלל זאת מימון, אספקת נשק, הדרכה ואימונים, וכן תעמולה תקשורתית ומקוונת ברמה גבוהה. הפיגוע נגד מטוס הנוסעים הרוסי בסיני הוא דוגמה לפוטנציאל ההרסני של עליית כוחה של 'המדינה האיסלאמית' במצרים. עבור ישראל, פוטנציאל האיום נע בין התבססות גורמים המזוהים עם 'המדינה האיסלאמית' סמוך לגבולה הדרום-מערבי, חדירה נוספת של 'המדינה האיסלאמית' וגורמי ג'יהאד אחרים לרצועת עזה, וכן ערעור היציבות של מצרים. גם בראייה רחבה יותר, התפשטות 'המדינה האיסלאמית' בצפון אפריקה תושפע במידה רבה מיכולתו לנצל את המשבר של האיסלאם הפוליטי במצרים כתוצאה מאובדן השלטון שחוותה תנועה האחים המוסלמים במדינה זו.

פורסם במקור: INSS, מבט על, גיליון 781 (23.12.15)
הכותב הוא מקים ומנהל אתר 'המזרח הקרוב - מגזין המזרח התיכון של ישראל', חוקר של סוגיות פוליטיות וביטחוניות במזרח התיכון ובעל תואר שני ביחסים בינלאומיים. בעבר שימש כעוזר מחקר במכון למחקרי ביטחון לאומי באוניברסיטת תל אביב.
תאריך:  27/12/2015   |   עודכן:  27/12/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האחים המוסלמים במצרים: היערכות מחודשת
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות העולם הערבי
אליאור אלבחרי
מדינאים וחוקרים רבים מתדיינים שנים ארוכות על הנסיבות שבהן צומח דור חדש של ג'יהאדיסטים    בין הנסיבות: הסתה דתית, חינוך לקוי מבית ומחוץ ותנאי מחיה קשים    כמו-כן, בעוד שאדם בוגר מודע להשלכות החמורות של מעשיו, אין הדין דומה למוחו הצעיר של בן נוער משולהב בראשית דרכו בשורות הג'יהאד
עומר עינב
לבנון חווה בעת הזו שתי מגמות מנוגדות. מחד-גיסא, חלו התפתחויות חיוביות בנושא בחירת נשיא וכן בפרשת החטופים, שהתאפשרו ע"י שיתוף פעולה בין היריבים משני צדי המפה הפוליטית. מאידך-גיסא, החריף האיום הנשקף מ'המדינה האיסלאמית' וגבר פוטנציאל הנזק הגלום בה, כהשתקפות של ההתפתחויות בשדה הקרב בסוריה
יוני בן-מנחם
סעודיה הקימה קואליציה צבאית חדשה למלחמה בארגוני דאעש ואל-קאיעדה. אחת המטרות של הקואליציה היא להציג את האיסלאם כדת מתונה ולנקות את סעודיה מההאשמות כי היא תומכת בארגוני הטרור בסוריה
יוני בן-מנחם
הפלגים הפלשתינים ברצועת עזה מגבשים יוזמה משותפת להפעלת מעבר רפיח באופן קבוע. מצרים חוששת מתנועת חמאס בגלל הקשר שלה לדאעש וה"אחים המוסלמים" וספק אם תקבל את היוזמה
יהודה דרורי
רשימות נוספות
INSS  / מי ומי    | 
זינוק של 94% בפיגועי התאבדות  /  יורם שוייצר, אריאל י. לוין, עינב יוגב
טקס פרסי גלובוס הזהב: "תלויים באוויר" מסתמן כמנצח  /  מאיה שני
בסיס הנתונים החדש של צבאות המזרח התיכון  /  יפתח שפיר
מדוע נסגר תיק הממדים הצבאיים של אירן?  /  אמילי לנדאו, אפרים אסכולאי
שינוי מהותי בלחימה בדאעש?  /  שמעון שטיין, שלמה ברום
התנגשות איתנים?  /  צבי מגן, גליה לינדנשטראוס, שרה פיינברג
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il