X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
מי היה סילבסטר, ממתי ה-1 בינואר הוא ראש השנה האזרחי, ולמה אי-אפשר להפריד את החגיגות והזיקוקים מהמקורות האליליים והנוצריים שלהם?
▪  ▪  ▪
של הגויים... [צילום: AP/Kim Kwang Hyon]

1. 'סילבסטר' הוא הכינוי הנהוג בישראל לחגיגות ערב השנה האזרחית החדשה ב-31 בדצמבר. ברוב העולם המערבי, לעומת זאת, היום הזה ידוע פשוט כ'ערב השנה החדשה'. אז למה סילבסטר? כי בכנסייה הקתולית יום זה מוקדש לאחד האפיפיורים הראשונים ששמו היה - ניחשתם נכון - סילבסטר. לא הרבה ידוע עליו, אבל היסטוריונים נוטים להניח שהוא זה שעמד מאחורי צעדים אנטישמיים מסוימים של הכנסייה הקתולית, כמו שידול הקיסר קונסטנטינוס (שהתנצר בהשפעתו) לאסור על יהודים לגור בירושלים. למה בישראל משתמשים דווקא בשם הנוצרי כל כך? כי חגיגות סילבסטר, למרבה הצער, התקיימו כאן עוד בימי המנדט הבריטי, כאשר רוב אזרחי היישוב היהודי בארץ הגיעו ממדינות בעלות אוכלוסייה קתולית גדולה בהן היה נהוג השם הזה - גרמניה, צ'כיה, הונגריה, וכדומה.
2. תחילת השנה החדשה באחד בינואר מקורה במסורת רומאית אלילית. לוח השנה הגרגוריאני המקובל היום מבוסס על הלוח היוליאני - לוח השנה הקרוי על שמו של יוליוס קיסר, שהנהיג אותו ברחבי האימפריה הרומית בשנת 45 לפני ספירת הנוצרים. ארבעה מתוך שנים עשר חודשים בלוח הזה (ינואר, מרס, מאי ויוני) קרואים על שם אלילים רומאיים. הראשון בינואר היה לפיכך במשך מאות שנים חגה פגאנית - הרומאים הקדישו את היום הזה לאליל יאנוס, שבמיתולוגיה שלהם היה ממונה על שערים, פתחים והתחלות. בניסיון לנתק את יום תחילת השנה מהמשמעויות הפגאניות שלו, הכנסייה הנוצרית הוסיפה לו שלל משמעויות: מיום שחולק כבוד למריה אם ישו ועד יום חגיגות ברית המילה של ישו התינוק.
3. תחילת השנה האזרחית כנראה מוזכרת כבר במשנה כחג גויי מובהק: במסכת עבודה זרה פרק א' מונה המשנה את חגי הנוכרים: "ואלו אידיהן [=חגיהם] של גוים: קלנדא, וסטרנורא, וקרטסים, ויום גנוסיא [=הכתרה] של מלכים, ויום הלידה, ויום המיתה, דברי רבי מאיר". 'קלנדא', שצליל שמו מזכיר את המילה 'קלנד"ר (לוח), מתייחס ל-1 בינואר. כפי שמפרש רבנו עובדיה מברטנורא: "שמונה ימים אחר תקופת טבת". ה-1 בינואר, כידוע, חל 8 ימים אחרי חגיגות הכריסטמס ב-25 בדצמבר, וכנראה שלכך מכוון רבנו עובדיה בדבריו.
4. בגלל המשמעויות הנוצריות והפגאניות שקשורות לסילבסטר, יהודים בארצות שבהן הוא נחגג נהגו לא רק שלא לחגוג אותו - אלא אף לא ללמוד תורה או לעסוק בדברים שבקדושה (בחסידויות רבות נוהגים עד היום להקדיש את הלילה הזה למשחקי שחמט). ויש עוד סיבה שבגללה לא יצאו לבתי המדרש ללמוד בלילה הזה - השכנים הגויים השיכורים נהגו לא פעם ליזום פוגרומים ביהודים כשעשוע לחג.
5. במשך דורות ארוכים, ערב השנה החדשה והשנה החדשה בלוח האזרחי (31 בדצמבר וה-1 בינואר) היו תאריכים שהוקדשו להתנכלות ליהודים: שריפת ספרי קודש ובתי כנסיות, עינוי פומבי של יהודים, וכמובן - רציחות. האפיפיורים של ימי הביניים והרנסנס אהבו גם להכריז גזירות על היהודים בתאריכים הללו. ביום השנה החדשה של 1577, למשל, האפיפיור גזר על יהודי רומא להאזין מדי ליל שבת אחרי התפילה לדרשה של מטיף נוצרי - המתחמק מנוכחות עונשו מוות. ביום השנה החדשה של 1581, אותו אפיפיור שלח את חייליו להחרים את כל ספרי הקודש של הקהילה היהודית ברומא. ואלו רק שתי דוגמאות בהיסטוריה ארוכה של התנכלויות-לרגל-השנה-החדשה.

פורסם במקור: הידברות - אתר היהדות הגדול בעולם
תאריך:  30/12/2015   |   עודכן:  30/12/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"לא חוגג סילבסטר, חוגג שנה חדשה" - האמנם?
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
תיקון טעות. ליל ה 25/12
Mosheabr1  |  31/12/15 09:24
2
סילבסטר מנע את איסלום רוסיה
יסודו של דבר  |  31/12/15 16:31
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רועי אורן
כדי לצמצם את העוני לא צריך לשלם כסף לאנשים שלא עובדים, אלא צריך לתגמל אנשים שמשתכרים שכר מינימום או לחלופין עובדים עם אוכלוסיות חלשות
דור נפתלי
דוחות העוני מציגים מציאות קשה שאנו מסרבים לראות    כ-1.7 מיליון איש חיים מתחת לקו העוני, מתוכם 776 אלף ילדים    מה באמת מייצג דוח עוני? ואיך זה לא בראש סדר היום?
אפרים הלפרין
ומה זה נ"נ? האם זה הקומנדקר הידוע? ראשי תיבות של נושא נפגעים? או שמא זה משהו אחר?, ובכן, נ"נ זה ניאו נאצי כדבריו המלומדים של הד"ר כסיף    רק אני בניגוד לד"ר הנכבד ויתרתי על הנאציזם בכותרת, יש עדיין שרידי שואה בקרבנו אשר מאוד נפגעים משימוש ציני בסבלם, למטרות פוליטיות
מרק בריל
לא בגידה חלילה אלא מוטיבצית יתר    לא ניתן היה להסתפק באזהרה?
אסתר כץ
אובר היה יכול להראות כדבר טוב שהיינו רוצים לפתח בישראל    אומנם דבר זה אינו כנדמה    באובר יש בעיות שלדעתי לא כדאי שיתפתחו בישראל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il