X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
אביב אלוש ואסנת פישמן / "יחסים מסוכנים" בתיאטרון הבימה [צילום: ז'ראר אלון]
אביב אלוש ולאה גלפנשטיין [צילום: ז'ראר אלון]
"יחסים מסוכנים" בתיאטרון הבימה

הסכנה במין חופשי

כשכריסטופר המפטון רצה להעביר ביקורת על הסתאבות החברה בכלל והצרפתית בפרט, הוא כתב ב-1985 את המחזה "יחסים מסוכנים", ע"פ רומן מאת שודרלו דה לאקלו מהמאה ה-18, תחילת עידן ההשכלה. בכך יצר כעין טקסט-בוק, מנואל, לפיתויים ותרגילי זימה תיאטרון הבימה מעלה הפקה יצירתית, שהסצנות הממחישות בכישרון כה רב פיתוי מהו, רוויות במסר חד וברור: גם למזמוזים ושיגולים יש בסוף מחיר. גבוה.
▪  ▪  ▪

אילן רונן הבימאי היטיב לעשות כשקטע סצנות ארוכות למקטעים, המתחלפים במהירות בין הדמויות השונות והמיקומים, ובכך מחבר אותנו לעידן הסרטים וסדרות הטלוויזיה כיום. כך נוסף לדרמה מתח ועניין, וההצגה הופכת קצבית מאוד. בכך מסייעים בעדו התרגום המבריק של אלי ביזאווי, הכוריאוגרפיה המרגשת של מירי לזר שגם בחרה את קטעי המוזיקה הקצביים, שכולם יחד מגבשים את האופי הדרמטי של הסיפור. הסיפור עצמו בנוי על אוסף מכתבים, שברור שמה שנכתב בהם אינו בדיוק וידויי אמת בין האוהבים, וחלקם הוא בבחינת העמדת פנים כדי לשכנע או להגיע למטרה.
ומהי מטרת הדמויות? שתי דמויות הן הדומיננטיות בעלילה: המרקיזה דה מרטיי, אסנת פישמן מלאת הביטחון ושופעת האדנות, שבמילה אחת משנה גורלות של קורבנותיה; והשני - אהובה לשעבר, שעדיין ידיד נפש שלה, הרוזן דה ואלמון, ושיחד עמו היא מממשת את כל מזימותיה. מטרתה היא לחבר בין הרוזן, אביב אלוש שיופיו עוצר נשימה, לבין ססיל, נערה בת 16 תמימה ובתולית (לאה גלפנשטיין הכה אותנטית וכנה במשחקה, היחידה מכולם שאינה אמורה להציג רגשות מזויפים), אך הילדה מאוהבת בצעיר אחר בכלל, אביר, ומפנטזת עליו.
סצנת הפיתוי של הנערה בידי הרוזן היא בית ספר לגברים כיצד לכבוש לב נערות, ואחר כך לשבור את ליבן. כשהנערה מתפתה ושוכחת מאהובה (מאור שוויצר המקסים בתמימותו), מסתבך הסיפור. אך דה ואלמון מאוהב למעשה באשה צעירה יפהפייה, שנשואה לאחר (דנה ידלין בעלת הסבר הרומנטי-הנוגה משהו). מי שמשמשת לו כמדריכה-הרוזנת בעלת הניסיון בתחמונים אלה, מייעצת לו מה לעשות, והוא אכן גורם לאישה להתאהב בו, אך אבוי, שניהם נופלים בפח, וסיפורם מסתיים בסוף עגום. מה שמשאיר אותנו עם הלקח: לא להתקרב לאש, כי היא שורפת.
מלבד הנזכרים לעיל, שמשחקם כה מלוטש, מקצועי ומבריק, בחר אילן רונן ללהק שחקנים נוספים שמעשירים את הבמה ואת העלילה ברמת משחקם האותנטית: שפי מרציאנו המצוין כמשרתו של ואלמון, במשחק וירטואוזי; תימור כהן שמפליאה בשירתה ובקסם הרב המצודד שלה כבת זוגו של ואלמון לענייני נאפופים; רותי לנדאו שופעת החום והחוכמה, ודווית גביש כאמה של הנערה ססיל, שגם לה יד וחלק בתכנון עתיד הנערה, להשיאה לזקן ממנה. חן גבעתי ונמרוד דגן כמשרתים, מעשירים את הסצנות בהן אלמנט התנועה כה מרשים. סצנות שאת הכוריאוגרפיה המרהיבה שלהן עיצבה מירי לזר. במיוחד מרשימות סצנת הפתיחה, וכך גם סצנת הדו-קרב בין ואלמון לאביר דאנסני, מאור שוויצר, סצנה שעשויה במקצועיות מופלאה, ואותה עיצב ותדרך ברק גונן. ממש מלאכת מחשבת.
כך גם תענוג לחזות בהצגה בה התאורה כה מעולה, אותה עיצב זיו וולושין כך שגם כשכל הבמה אפילה, דמויות הגיבורים מקבלות את הזרקור המתאים, והקהל יכול להתרשם מהמשחק והבעותיהם במלואם. יש לציין שמישה צ'רניאבסקי הישראלי הבינלאומי וזיו וולושין הם מעצבי התאורה המשובחים ביותר שיש לתיאטרון הישראלי. כך גם התלבושות התקופתיות עשירות עבודת היד בעיטוריהן, שעיצבה אולה שבצוב, מעניקים את העושר הוויזואלי על-רקע הבמה כמעט חפה מתפאורה כבדה, כאשר רק כמה פריטי ריהוט מסוגננים שעיצב ניר מנור, ונעלמים במהירות לאחר סיום תפקידם, מאפשרים לקאסט תנועה חופשית וזרימת עלילה בלתי פוסקת.
מי באמת הקורבן ומי הטורף במעגל האנושי-החברתי, אז הצרפתי ועד היום גם בתוכנו? לא מה שנראה כלפי חוץ הוא מה שאכן קורה. והצגת הבימה "יחסים מסוכנים" מציגה תמונה מרהיבה, מסוגננת, מוקפדת, עשויה בשלמות, ועל כך ברכות לכל המבצעים והיוצרים.

מאור שוויצר ואסנת פישמן [צילום: ז'ראר אלון]
תאריך:  19/01/2016   |   עודכן:  19/01/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אביב אלוש / Aviv Alush
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ציפורה חלפון
חיפשתי מקום להירגע, חיפשתי מקום שינקה את הנפש, יפרק לי את הגוף, יחלץ את העצמות ויזרים לי שוב את הדם בכיוון אחד    חיפשתי מקום שאפשר לעשות בו חשבון נפש והכל במחיר אחד    מקום שנמצא ב"חור" אבל נמצא במקום הכי שקט שאפשר
יוני בן-מנחם
פרסום פרשת המרגל הישראלי במשרדו של סאיב עריקאת נעשה בניסיון לטרפד את מינויו ליורשו של מחמוד עבאס. הפרשה עוררה כעס רב ברחוב הפלשתיני והיא מהווה שלב נוסף בירידת מעמדה של הרש"פ בעיני בני עמה
גיל נוילנדר
מהפכת האינטרנט של דברים שואפת לחבר את כל מכשירי החשמל שלנו לרשת האינטרנט, אבל האם הטרנד התורן עומד לפגוע קשות באבטחה ובפרטיות שלנו?
איתמר לוין
אולי במבט מהצד זה עלול להיראות כמו מיקוח על סחורה ולא על גורלם של בני אדם, אך באולמו של השופט איתי ברסלר-גונן נסגרים הסדרי טיעון במהירות וביעילות - במעורבות פעילה ביותר שלו
ראובן אנטין
יש אבחנה מאוד משמעותית. הברשה היא פעולה טכנית פשוטה של הזזת מברשת הלוך וחזור. בצחצוח, הדגש עובר לאיכות התוצאה, לקבלת שיניים מצוחצחות ולא סתם "מוברשות". במאמר זה נבדוק איך מצחצחים שיניים ולמה דווקא כך, ונסקור את האפשרויות העומדות לרשותינו לצחצוח נכון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il