|
רוח התקופה, קרי אי-הסובלנות בזירה הבינלאומית ליוזמות התקפיות וכן השתנות הסביבה האסטרטגית והיות האויב במקרים רבים מעורב באוכלוסייה אזרחית, הקטינו את היכולת ליישם מתקפת מנע ומכה מקדימה כאחת, וכן את האפקטיביות שלהן. לראיה, בשנים האחרונות מתקיים דיון, גם ציבורי, על נחיצותן של מתקפות מנע נגד יכולות צבאיות שבונה חיזבאללה בלבנון, אשר גלום בהן איום חמור בהרבה מזה שבמנהרות חמאס, ועד כה טרם התקבלה החלטה לפעול נגד מערכים אלו | |
|
|
|
במציאות כזו, שבה המצב המתהווה נתפס כבלתי-נסבל, ישראל נהגה בעבר לשקול מתקפת מנע, או מכה מקדימה. מתקפת מנע, היא יוזמה לפעולה נגד בניין כוח אסטרטגי של האויב - ללא מידע קונקרטי מקדים על עיתוים של הפעלת האיום ומימושו על-ידי האויב. מכה מקדימה גם היא תקיפה לפני תקיפה מצד האויב, אך היא מתבצעת כאשר יש ודאות לגבי כוונתו להפעיל כוח בעיתוי קרוב. מתקפת מנע ומכה מקדימה מוכרות היטב בתפיסת הביטחון של מדינת ישראל, החל במבצע סיני ב-1956 (מלחמת מנע), מבצע "מוקד" ב-1967 (מכה מקדימה), דרך תקיפת הכור בעירק ב-1981 ועד התקיפה המיוחסת לה את המתקן הגרעיני בסוריה ב-2007 (מתקפות מנע).
אולם, רוח התקופה, קרי אי-הסובלנות בזירה הבינלאומית ליוזמות התקפיות וכן השתנות הסביבה האסטרטגית והיות האויב במקרים רבים מעורב באוכלוסייה אזרחית, הקטינו את היכולת ליישם מתקפת מנע ומכה מקדימה כאחת, וכן את האפקטיביות שלהן. לראיה, בשנים האחרונות מתקיים דיון, גם ציבורי, על נחיצותן של מתקפות מנע נגד יכולות צבאיות שבונה חיזבאללה בלבנון, אשר גלום בהן איום חמור בהרבה מזה שבמנהרות חמאס, ועד כה טרם התקבלה החלטה לפעול נגד מערכים אלו. האם מול חמאס ההיגיון שונה? גורם קריטי, שיוכל לסייע בקבלת החלטה שכזו, הוא קיומו של מודיעין איכותי. היעדר מודיעין מדויק באשר למיקומן של המנהרות הופך את הסוגיה לתיאורטית ויוצר מצב שבו הדרך היחידה עבור ישראל לטפל באיום היא לכבוש את הרצועה ולפגוע אנושות בשלטון חמאס, אם כי תוך נטילת סיכון של ביקורת בינלאומית ופגיעה נרחבת באזרחים. מהלך רחב זה, המחזיר אותנו לשלוט בעזה, איננו מומלץ. לעומת זאת, תמונת מודיעין מהימנה מייצרת מספר חלופות.
החלופה הראשונה עבור ישראל, היא טיפול נקודתי במנהרות אשר חוצות גדר וחפורות לתוך שטחה. במקרה זה על הפעולה להיות מצומצמת וממוקדת במנהרות החוצות, נתמכת מודיעין מדויק ומגובה במסרים לחמאס שזהו צעד מניעתי וכי אין הוא מבטא כוונה להסלמה. החלופה השנייה, היא טיפול מערכתי, הכולל את כל המנהרות בטווח של 4-3 ק"מ מהגדר - עד פאתי השטח העירוני ברצועה. זהו מתווה רחב יותר, אם כי גם הוא מתוחם בהיקפו, המבוסס על דפוס הפעולה הקרקעית של צה"ל ב"צוק איתן". החלופה השנייה, ובמידה פחותה יותר החלופה הראשונה, טומנות בחובן היתכנות גבוהה להסלמה ולהתפרצותו של סבב לחימה רחב היקף נוסף.
לכן, לא מומלץ לישראל לאמצן ועדיף לה לבחור בחלופה שלישית, שעיקרה הבלגה, פיתוח מענה טכנולוגי ושיפור המודיעין תוך כוונה להאריך את תקופת השקט ככל שניתן. כמובן, אם תפותח ותיושם טכנולוגיה לאיתור ו/או חסימת מנהרות יהיה קל יותר לאמץ את חלופת ההבלגה ובניית המוכנות לעימות הבא. טכנולוגיה כזו תעניק לישראל את מרחב הנשימה הדרוש לה, כדי להכין תוכנית פעולה מול חמאס בידיעה כי המנהרות לא יהיו עוד קלף אסטרטגי מפתיע כפי שהן כיום - כמו שמערכת "כיפת ברזל" הוכיחה בסבבי הלחימה האחרונים שיש לה ערך אסטרטגי חשוב ביותר על שום יכולתה לנטרל כמעט לחלוטין את איום הירי תלול המסלול, ברוב האזורים בישראל. יש להניח, כי כיפת ברזל "תת-קרקעית" תשנה עבור ישראל את מצב הפתיחה שלה בעימות הבא.
מסיבה זו ראוי למצוא במהירות פתרונות תקצוב, שיאפשרו ליישם את הטכנולוגיות המבטיחות איתור מדויק של מנהרות. אולם, כל עוד פתרון כזה אינו בשל, אזי ככל שתגבר הוודאות לפרוץ עימות בעתיד הקרוב, כך יהיה צורך לטפל בעדיפות ובעוצמה בסוגיית המנהרות - גם דרך מכה מקדימה.
|