X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
המצב החוקי הנוכחי בישראל, גורם לליקויים רבים במערכת קבלת ההחלטות האזרחית הנוגעת לגופים חשאיים אלה, ולפיקוח חסר על גופים שמשמעותם לביטחון המדינה קריטית וחלקם בעוגת התקציב עולה מדי שנה
▪  ▪  ▪
יוסי כהן, בנימין נתניהו [צילום: מרים אלסטר/פלאש 90]

מסתבר ומתברר, כי רק עתה - 67 שנה לאחר היווסדנו כמדינה סדורה, במסדר המדינות הסדורות, בספר דברי ימי עולם - נזכרה מדינת ישראל, כמי שנוטה לאמץ מודל התנהגות מערבית, בהתנהלותה הציבורית, לתת הדעת על כך, כי השירותים החשאיים בישראל, אינם מוסדרים, באמצעות חוק ישיר, המפקח על פעולתם. ליתר דיוק, היזכרות בעובדה זו, אינה מנת חלקה של ממשלת ישראל, אלא היא - כולה - פרי יוזמתם הנמרצת של חברי הכנסת, עפר שלח ויעקב פרי (ראש השב"כ לשעבר), המכהנים בכנסת ישראל, כנציגיה של מפלגת "יש עתיד".
המצב החוקי הקיים כיום בישראל הינו, כי השירותים החשאיים פועלים - במישרין - בכפיפות למשרד ראש הממשלה ואין כל פיקוח של שרים, כמו-גם של וועדות שרים, על פעילות שירותים גופים חשאיים אלה. אי-קיומו של חוק, המאפשר לפקח על פעילותיהם של הגופים והשירותים החשאיים, כמו-גם מכלול ושפע המטלות, המוטלות על ראש הממשלה מכוח מעמדו ועמדתו כראש הממשלה המכהן מונע פיקוח יעיל על השירותים החשאיים ושאר הגופים הקשורים לענייני שירותים חשאיים, בישראל, שאינם מפוקחים במישרין באמצעות חוק.
היום (יום ב, 22.2.16), הונחה על שולחן מזכירות הכנסת, "הצעת חוק השירותים החשאיים", מטעמם של ח"כ עפר שלח וח"כ יעקב פרי, הקובעת, כי דגם ההתנהלות החוקי, שעל פיו מתנהל צה"ל, הקיים במשרד הביטחון, יחול גם באותה צורה ובשינויים המחויבים והמתבקשים, כתוצאה מכך גם על גופי מודיעין דוגמת המוסד ושירות הביטחון הכללי, הלא הוא השב"כ. משרד המודיעין אמור להפוך לפי הצעת חוק השירותים החשאיים למשרד סטאטוטורי, שבראשו יעמוד שר, שיהיה שר בעל משרד ותקן של שר במשרה מלאה, כאשר לשר זה יוענקו סמכויות נרחבות, בכל הקשור למינויים בגופי המודיעין השונים, כמו-גם באשר להזרמת תקציבים לגופי מודיעין אלה.
בראיון שנתן ח"כ עפר שלח ל"ווינט" - לאחר שביצע הוא השוואה של המצב החוקי, בכל הקשור לפיקוח על גופי וגורמי המודיעין, במדינות רבות בעולם - אמר הוא, כי "הסדרת פעולתם של ארגוני המודיעין והפיקוח הממשלתי עליהם היא מהלך מתבקש, שהיה צריך להתבצע כבר מזמן". עוד ציין, ח"כ עפר שלח, כי מאז הקמת המדינה פועלים גופים אלה, במישרין, בכפיפות למשרד ראש הממשלה ולדבריו, הרי: "במצב זה", אין על השירותים החשאיים פיקוח מיניסטריאלי דומה לזה שקיים ביחס לצה"ל או לגופי מודיעין אחרים בעולם".
בהתאם לסדר היום המוצע, שמקדם ח"כ עפר שלח, הרי לטענתו הוא, המצב החוקי הנוכחי בישראל, גורם לליקויים רבים במערכת קבלת ההחלטות האזרחית הנוגעת אליהם, ולפיקוח חסר על גופים שמשמעותם לביטחון המדינה קריטית וחלקם בעוגת התקציב עולה מדי שנה. לתפיסתו של ח"כ עפר שלח - כפי שהביע אותה בראיון לאתר "ווינט" - הרי "האמצעים המוצעים בחוק זה ישפרו מצב בעייתי זה באופן דרמטי".
קריאת הצעת חוק השירותים החשאיים מעלה, כי היא מציעה להסדיר הפיקוח המיניסטריאלי על השירותים החשאיים, כאשר במסגרת זו, יהפוך המשרד לענייני מודיעין למשרד סטאטוטורי, שבראשו יעמוד שר המודיעין, שיהיה שר במשרה מלאה, כאשר שר זה יכהן גם, כחבר קבוע בוועדת השרים לענייני ביטחון לאומי (הקבינט המדיני-ביטחוני). עוד מציעה הצעת החוק, כי השירותים החשאיים ימשיכו להיות כפופים לראש הממשלה. עם זאת, שר המודיעין יהיה בעל זכות להפעיל - מטעמו של ראש הממשלה - סמכויות מקיפות לאישור ופיקוח על תקציב השירותים, מינויים בכירים ושינויים ארגוניים משמעותיים.
עוד מציעה הצעת חוק השירותים החשאיים, לשנות ולתקן הוראות חוק שירות הביטחון הכללי שנחקק ב-2002. בראיון שנתן ח"כ עפר שלח, לאתר "ווינט", בהקשר להצעת חוק השירותים החשאיים, מצוטט הוא כאומר, כי: "חוק השב"כ הוא דוגמה לדרך שבה הסדרה חוקית שכזו תרמה תרומה מכרעת ליעילותו של הארגון וללגיטימציה שלו בפני הציבור ומערכת המשפט". ח"כ שלח הוסיף ואמר, כי: "בזכות יצירתה של מעטפת אזרחית וחוקית ראויה לפעולותיו. בחוק 'השירותים חשאיים' ייכללו תיקונים מעטים לחוק השב"כ, הנוגעים לסמכויותיו של השר לענייני מודיעין כפי שמפרטת ההצעה בחלקה הראשון".
הצעת החוק קובעת עוד, כי יש להסדיר מן הפן החוקי פעילותו של המוסד, כל זאת תוך שנה ממועד חקיקת החוק. מן הראוי להדגיש ולציין, כי חברי הכנסת, שלח ופרי, "לא המציאו הגלגל", שכן הגישה בדבר הסגרת פעילותו של המוסד, בצורה חוקית, עלתה על סדר היום זה מכבר כאשר גופי ממשל שונים, מהמוסד עצמו ועד המערכת המשפטית, תומכים בהשלמת עיגון פעולתו של המוסד, בחוק מדינה מוסדר ומסודר.
ראש השב"כ לשעבר, ח"כ יעקב פרי שהינו אחד משני יוזמי הצעת חוק השירותים החשאיים התראיין בעניין זה ואמר כי: "עומס הנושאים המונחים על שולחן ראש הממשלה אינם יכולים לאפשר לו לפקד באופן יעיל ומפורט ולהקדיש את הזמן הנחוץ לשב"כ ולמוסד. בהיעדר סמכות ביניים בין ראש הממשלה לבין השב"כ והמוסד יש לעבות, בחקיקה, את סמכויות השר לענייני מודיעין שיטפל בשירותים החשאים ויקדיש להם את מלוא זמנו. עיגון החקיקה יקבע כי השר לענייני מודיעין יפקח על הארגונים, פעילותם, תפקודם והמינויים הבכירים בתוכם, וכן יגבש את מדיניות המודיעין של ישראל".
אין ספק כי שירותים חשאיים שמרבית פעילותם נעשית בחשיכה ובצללי צללים אינם יכולים לפעול ולהתקיים בלא פיקוח משפטי וחוקי, שיביא לכך שציבור אזרחי המדינה ידע, כי גם הם נתונים בפיקוח של המדינה. לכן, מן הראוי לקדם בברכה חקיקתו של חוק השירותים החשאיים והגם שמציע הצעת החוק, אינם נמנים על שורות הקואליציה, מן הראוי שהקואליציה לא תכשיל קידומה של הצעת חוק זו. זאת ועוד. לא רק שמן הראוי הוא שהקואליציה לא תכשיל הצעת חוק שכזו, אלא מן הראוי שהקואליציה תביא לקידום ולזירוז חקיקת חוק השירותים החשאיים, כפי שהדברים קיימים, מוסדרים ומותקנים, בכל מדינת חוק דמוקרטית, שהיא, בעולם.

הכותב הוא השותף-המייסד של ד"ר חיים שטנגר, משרד עורכי דין ומשרדו מתמחה בתחום המשפט הפלילי, דיני מעצרים, כמו-גם בתחומי המשפט העסקי, דיני חברות, פירוקים ופשיטות-רגל, דיני ירושות וסכסוכים עסקיים-משפחתיים ודיני משפחה, כמו-גם בהופעות בבג"ץ ובענייני עתירות מנהליות, קניין רוחני ומקרקעין. ד"ר חיים שטנגר, אינו עובד במקצועו, במהלך השנה הקרובה ובמקומו עובדים - בתקופה זו - עורכי הדין אורי פנטילט וארנון שצמן.
תאריך:  22/02/2016   |   עודכן:  22/02/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הסדרת פעילות השירותים החשאיים בחוק גלוי
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חיים שטנגר
ימים יגידו, אם לא כדאי לה למדינת ישראל, להניח לרגע אל צד שיקולי יוקרה ואגו של גאווה לאומית ולהמירן, בשיקולי טובות הנאה כלכליות וצבאיות, שיכולה מדינת ישראל להשיגן, אם במחיר של היותה מדינת חסות של ארה"ב ואם במחיר היותה מדינה, ממכלול כלל מדינות ארצות הברית של אמריקה
אריה אבנרי
דברי הרהב של אהוד אולמרט שעות אחדות לפני כניסתו לכלא, מלמדים על אופיו האמיתי    ביחס לפרשות השוחד הרבות בהן היו מעורב, ושחלקן כלל לא נחקרו, עונשו קל למדי
חיים שטנגר
מה קרה לה, לחברה הישראלית, שהיא הפכה לחברה אטומה, אכזרית וכל כך אדישה לסבלו של הזולת? מה קרה למוטיב העזרה ההדדית והחמלה, שהיה עד כה חלק בלתי נפרד מהחברה הישראלית? למה מוטיב זה שב ומתגלה אצלנו, רק בעיתות מצוקה ומשבר?
חיים שטנגר
טוב שיש לנו אויבים מסוגו של מזכ"ל חיזבאללה, שייח' סייד חסן נסראללה, שיכולים לאצבע, באצבע גלויה, זקורה ובלתי חוששת, על פגמים גלויים, שמשום מה אנחנו עוברים עליהם, לסדר היום, תוך שאנחנו "מנחמים" עצמנו בפתגם הנחמה הידוע והמטופש, בכל הכבוד הראוי - לפיו "הכל יהיה בסדר"
חיים שטנגר
טוב שיש במחוזותינו שופט כשופט בית המשפט המחוזי מרכז וכסגן-נשיא של בית משפט נכבד זה, שלא גבה ליבו, והוא נהג ונוהג הוא הליכותיו השיפוטיות במתינות, וחשוב מכל - יש בו הכנות, האומץ והיושרה, להודות בכך, כי גם לציבור השופטים והשופטות, ישנן חולשות אנוש, כמו לכל בן אנוש אחר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il