X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
מצרים התרצתה בעקבות לחץ סעודי לקבל משלחת של חמאס שתסביר את עמדתה ביחס לטענות כי היא מעורבת במעשי טרור במצרים. חמאס הנמצאת בבידוד מדיני עלולה להסלים את המצב הביטחוני בגבול עם ישראל
▪  ▪  ▪
מוסא אבו-מרזוק. יצא למצרים [צילום: AP]

על-פי מקורות ברצועת עזה, הנהגת תנועת חמאס ברצועה מודאגת מאוד מההתפתחויות האחרונות ביחסיה עם מצרים לאחר הודעת שר הפנים המצרי מג'די עבד אלע'פאר שהאשים אותה בשבוע שעבר בסיוע לתנועת "האחים המוסלמים" להתנקש בחייו של התובע הכללי המצרי השאם ברכאת.
חששה של הנהגת התנועה מבידודה של רצועת עזה, שמצרים מחזיקה את המפתח אליה באמצעות מעבר רפיח, התגבר עוד יותר לאחר שהתברר בימים האחרונים כי המגעים לנורמליזציה ביחסי ישראל טורקיה הגיעו למבוי סתום. משמעות הדבר לגבי חמאס היא כי לא יהיו שום הקלות במצור על רצועת עזה ולא ייבנה שום נמל ימי שאותו תכננה חמאס להציג ביחד עם טורקיה כהישג מדיני חשוב שהינו תוצאה ישירה של מבצע צוק איתן.
תנועת חמאס נזהרת עתה מאוד שלא לתקוף את מצרים בעקבות הודעת שר הפנים המצרי כדי שלא להחריף את המתיחות עוד יותר, היא מהלכת בין הטיפות וטוענת כי ההאשמות המצרים נובעות מיריבויות בין משרד הפנים המצרי לבין המודיעין הכללי המצרי שמקפיד על שמירת קשר רציף עם תנועת חמאס גם בעיתות משבר.
העיתון "ראי אליום" דיווח ב-10 במרץ כי הנהגת חמאס פועלת לרצות את מצרים מחשש כי היא תגביר את החנק על הרצועה כדי לערער את יציבות שלטונה, בכירי התנועה בקטר היו בימים האחרונים בקשר עם בכירי המודיעין הכללי המצרי בקהיר והפצירו בהם לשמוע את הסברי התנועה לגבי ההתנקשות בחיי התובע המצרי הכללי השאם ברכאת.
ואכן, ב-12 במרס יצאה משלחת של חמאס בראשות מוסא אבו מרזוק, סגן ראש הלשכה המדינית וחברים נוספים בהנהגה כמו מחמוד א-זהאר, ח'ליל אלחיה, עמאד אלעלמי ונזאר עוודאללה, למצרים לפגישה עם בכירי המודיעין המצרי כדי לדון עמם בהאשמות על חלקה של חמאס בהתנקשות בחיי התובע הכללי המצרי. בכיר חמאס ברצועה, אחמד יוסף גילה ב-13 במרס לסוכנות הידיעות "מען" כי מלך סעודיה סלמאן בן עבד אלעזיז התערב אצל נשיא מצרים א-סיסי כדי שהביקור ייצא אל הפועל.
מתיחות עם תנועת פתח
בתוך כך גובר המתח בין תנועת חמאס לתנועת פתח בעקבות איומיו האחרונים של בכיר פתח ג'בריל רג'וב על תנועת חמאס וההחלטות האחרונות של המועצה המהפכנית של פתח בעניין רצועת עזה.
פתח מאשימה את חמאס בהכשלת שיחות הפיוס ביניהן שהתקיימו בדוחא ומאיימת בנקיטת צעדים חריפים נגדה.
אחת האפשרויות הנדונות כעת בצמרת פתח היא כי הרש"פ תכריז על רצועת עזה כ "מחוז מורד" דבר שיעניק לה לגיטימציה לקרוא לתושבי הרצועה להפיל בכוח את שלטון חמאס. חמאס חושדת כי התבטאויות בכירי פתח נגדה מתואמות עם השלטון המצרי.
עזאם אלאחמד, בכיר פתח האחראי לתיק הפיוס עם חמאס, גילה, לפני כמה ימים, כי הוא הזהיר את הנהגת חמאס במהלך השיחות בדוחא מפני הכוונה המצרית להאשים את התנועה בהשתתפות בהתנקשות בתובע הכללי המצרי. בחמאס טוענים כי העובדה כי ידע על כך מראש מעידה על שת"פ של פתח עם מצרים נגד חמאס.
בחמאס זועמים על כך שבכירים מתנועת פתח אצו לאמצעי התקשורת המצריים, מייד לאחר שפורסמו האשמותיו של שר הפנים המצרי, גינו את התנהגותה של תנועת חמאס ודרשו ממצרים לנקוט סנקציות נגדה.
בחמאס רואים בכך נסיון ציני של פתח לנצל את מצוקתה כדי לבודדה מבחינה מדינית באמצעות מדינה ערבית גדולה כמו מצרים.
יחסי חמאס עם הליגה הערבית
הגיבוי שנתנה הליגה הערבית בקהיר בסוף השבוע למדינות המפרץ, כשאמצה את ההחלטה להכריז על ארגון חיזבאללה כארגון טרור, מדאיגה מאוד את חמאס, היא חוששת שמצרים תיזום בליגה מהלך דומה כלפיה. חששה של חמאס גובר בעקבות בחירתו ב-10 במרס של אחמד אבו אלע'יט, שר החוץ המצרי לשעבר למזכ"ל החדש של הליגה הערבית במקומו של ד"ר נביל אלערבי. אחמד אבו אלע'יט, שהיה נאמנו של הנשיא חוסני מובארק במשך שנים רבות, מוכר בעולם הערבי כמתנגד גדול של תנועת "האחים המוסלמים" ושל חמאס.
בחירתו של אבו אלע'יט לתפקיד מהווה מכה נוספת לחמאס, לתנועת "האחים המוסלמים" ולקטר התומכת בהן ושגם התנגדה למינויו לתפקיד המזכ"ל.
בעבר התבטא אבו אלע'יט בחריפות נגד חמאס, לאחר שפעילי חמאס מוטטו את גדר הגבול עם מצרים ב-2008 הצהיר אבו אלע'יט כי "מצרים תקטע את רגליו של כל מי שינסה לפרוץ את גבולותיה".
אבו אלע'יט גם הגן פומבית על ישראל במהלך מבצע "עופרת יצוקה" נגד החמאס בעזה ב-2008 כשהודיע כי "לישראל יש את הזכות להגן על עצמה". בתנועת חמאס, שהינה גורם אזורי חשוב, חוששים כי אבו אלעי'ט שייכנס לתפקידו ב-1 ביולי ינצל אותו כדי לחסל עמה חשבונות בזירת הליגה הערבית.
ההתפתחויות האחרונות מגבירות את מצוקתה של תנועת חמאס והן עלולות להחריף את המתיחות לאורך גבול רצועת עזה עם ישראל.
אם תנועת חמאס תרגיש שהיא עומדת עם גבה אל הקיר וכי היא מתקשה לתמרן מבחינה מדינית היא עלולה ליזום פיגועים משטח הרצועה או ירי רקטות כדי להסיט את תשומת הלב ממצוקתה ולנסות לפרוץ באלימות את המבוי הסתום המדיני בכל הקשור להסרת המצור ושיקומה המקרטע של רצועת עזה.

תאריך:  13/03/2016   |   עודכן:  13/03/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חמאס מלקקת את פצעיה
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
כאן
שמ  |  13/03/16 18:42
2
לביבי יש תוכנית מעולה לחיסול  ל"ת
החמאס  |  14/03/16 09:10
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
מנשה שאול
קואליציות מוזרות מבצעות תמרון חסר תקדים, בעוד שתרבות הנעל חוגגת
עו"ד אברהם פכטר
העברתן לעזה של משפחות מחבלים אפשרית מבחינת החוק הבינלאומי, בעיקר משום שהרצועה היא חלק מהרשות הפלשתינית - ולכן אין המדובר בגירוש למדינה זרה
איתן קלינסקי
אותה טיילת, שנשטפה ביום שלישי בדם ולבשה תכריכי מוות, נשטפה ביום שישי על-ידי נשים ישראליות ופלשתיניות באמירת שלום. הטיילת לבשה בגדי שבת מלכה, שבת של שלום
שמעון זיו
כן, אני בעד הוצאה להורג של פלשתינים שבאים להרוג אותי, ומי שבסביבתי, אין להם תקומה, הם באים לרצוח ובתמורה אני צריך להעניק להם חיים, מדוע? האם הם יחזרו למוטב, האם הם יעניקו לי חסד על כך שהם נשארו בחיים?
יוני בן-מנחם
נתניהו נכשל בעצירת גל הטרור הפלשתיני שמאיים להתפשט לערי ישראל. הגיע הזמן שיילחם ביד קשה בטרור ובמקביל ייזום מהלך מדיני שיסייע בהרגעת השטח
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il