X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
יום הפועלים נתפס כמיושן וכמשויך לשמאל ההולך ומתמעט אלא שהוא רלוונטי מאוד גם לענף הטכנולוגיות המתקדמות, בו יש שעות עבודה ארוכות, יותר ויותר עובדי קבלן וחוסר ביטחון תעסוקתי התארגנויות העובדים שהולכות ומתרבות בענף הן הדוגמה הטובה ביותר לכך
▪  ▪  ▪
העובדים רוצים את שלהם - ועל החברות להקשיב להם [צילום אילוסטרציה: AP/Matt Rourke]
הגיע הזמן!
הגיע הזמן שכלל הענף יבין שהעובד הוא זה שעומד במרכז החברות ובמרכז ההצלחה שלהן, הוא זה שמביא להן את הרווחים והוא זה שלזכויותיו יש להתייחס - ובעין מאוד אוהדת. הגיע גם הזמן שזכויות עובדים כמו שכר הולם, שעות עבודה נורמליות, פנסיה והטבות שונות נוספות הן דבר שראוי שיהיה לכל עובד בענף, בין אם הוא מנכ"ל ובין אם הוא מהנדס תוכנה או איש QA חדש

   רשימות קודמות
  המשקל של הדברים
  אפל - מלכת השיווק הבלתי מעורערת?
  2015 ברשת: שנת ההסתה והשיימינג
  זכויות אדם? להיי-טק יש הרבה מה להשתפר
  אין זכות לצביעות

ה-1 במאי, שמצוין היום (א'), ירד בשנים האחרונות, שלא לומר בעשורים האחרונים, מזוהרו ונחשב כמשהו ששייך לתנועות נוער כמו השומר הצעיר והנוער העובד, ולגופים מהצד השמאלי ההולך ומתמעט בחברה הישראלית. הגוף ה"מיינסטרימי" היחיד שעוד מתעסק ביום הפועלים הוא הארגון המרכזי שאמור לייצג אותם - ההסתדרות, אבל גם הוא לא ממש מיינסטרימי בעולם של ימינו. זה אותו עולם שבו עבודה מאורגנת נחשבת לבזויה בעיני חלק גדול מהמעסיקים, והממשלה, ו-ועד עובדים נשמע באוזני רבים מונח שלקוח מימי ההסתדרות העליזים, ואם כבר אקטואלי, הוא משויך לוועדים הגדולים, שמצוירים ככאלה ש"עושקים את הציבור".
אלא שהיום הזה רלוונטי כיום אולי יותר מאשר בכל פרק זמן אחר בעשורים האחרונים. בתקופה שבה זכויות העובדים מידלדלות והופכות למרמס, שבה המעסיקים לא מתביישים לפעול במקרים מסוימים נגד העובדים ושהממשלה לא ממש עושה את עבודתה בעניין כמפקחת, היום הזה מקבל משמעות כפולה ומכופלת. יום שבא להזכיר לנו שהעובד הוא יצור חי שמגיעות לו זכויות ולא רק אמצעי לעשיית רווחים.
עדיין, רבים מזהים את ה-1 במאי עם הקומוניזם, ובראשו המצעדים הגדולים שנערכו לציון היום הזה בברית המועצות, או על-ידי מפא"י ומפ"ם, בגרסה הישראלית. אלא שזו טעות: היום הזה משנה את פניו, כמו ששוק העבודה משנה את פניו, והוא והנושא אותו הוא מסמל קשור גם לתחומים כמו היי-טק. יותר ויותר עובדים בתעשיה, על הסגמנטים השונים בה, מבינים שעליהם לשמור על זכויותיהם בשוק העבודה הלא יציב של ימינו ולדאוג גם לעצמם. מונחים שנדמה כאילו נלקחו מהעולם הישן, כמו "הסכמים קיבוציים" ו"ביטחון תעסוקתי", תופסים להם אחיזה גם בתעשיה הכי חדישה בארץ.
הגיע הזמן שהחברות יתעוררו
חלק מהחברות מקבלות את ההתאגדויות החדשות. יש מהן שעושות זאת בלי לצייץ, לפחות כלפי חוץ, ויש מהן שמעקמות את האף, אבל בסופו של דבר מקבלות את רצון העובדים. לעומתן, יש חברות שעושות את כל הטריקים והשטיקים שכתובים בספר כדי שלא להכיר בהתאגדות וברצון של העובדים שלהן לקבל זכויות בסיסיות.
אמדוקס, למשל, מסרבת להכיר בוועד העובדים שהקימה ההסתדרות בחברה, בטענה שהארגון לא עמד בתנאי החוק ולא גייס שליש מהעובדים, או יותר. על-פי אמדוקס, ההסתדרות לא מייצגת את עובדיה ועל כן, היא מסרבת לנהל עימה משא-ומתן על הביטחון התעסוקתי והתנאים שלהם. לעומת זאת, החברה הקימה ארגון עובדים משל עצמה, אולם בית המשפט פסק כי היא לא יכולה להכיר בו כארגון העובדים היציג ולנהל את המשא-ומתן עימו.
כאמור, חלק מהחברות מכירות בזכויות העובדים שלהן, או לפחות עושות קולות כאלה (גם אם בעל כורחן). לעומתן, אחרות מסרבות ללכת עם הזרם ועדיין מתייחסות אך ורק לשורות הרווח וההכנסות באקסלים, ולא לגורם האנושי - זה שמביא להן את אותן הצלחות, מפתח את הטכנולוגיות וגורם למכירות הרבות. בתמורה, הוא לא זוכה בחלק גדול מהפעמים לתמורה ההולמת: השכר בהיי-טק גבוה במידת מה מהממוצע במשק, אבל שעות העבודה שוחקות וארוכות, הפנסיות במצב בעייתי וגם הזכויות האחרות טעונות שיפור. שלא לדבר על מצבם של עובדי הקבלן - תופעה בזויה שהולכת ומתפשטת בענף. לחברה שבה אותם עובדי קבלן מבצעים את עבודתם אין יחסי עובד-מעביד עימם, ולכן היא לא מחויבת להעניק להם זכויות.
הגיע הזמן לשנות את התמונה. הגיע הזמן שכלל הענף יבין שהעובד הוא זה שעומד במרכז החברות ובמרכז ההצלחה שלהן, הוא זה שמביא להן את הרווחים והוא זה שלזכויותיו יש להתייחס - ובעין מאוד אוהדת. הגיע הזמן לבטל את מוסד עבודת (או עבדות?) הקבלן. הגיע גם הזמן שזכויות עובדים כמו שכר הולם, שעות עבודה נורמליות, פנסיה והטבות שונות נוספות הן דבר שראוי שיהיה לכל עובד בענף, בין אם הוא מנכ"ל ובין אם הוא מהנדס תוכנה או איש QA חדש. ככל שיותר ויותר חברות יעשו כן, כך ייטב להן עצמן - שכן הן יקבלו עובדים מרוצים יותר, בעלי מוטיבציה גבוהה יותר לעבודה וסביר להניח שגם יעילים יותר - ולענף כולו.

תאריך:  01/05/2016   |   עודכן:  01/05/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ה-1 במאי רלוונטי גם להיי-טק
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
התאריך אינו קדוש
יוא"ב  |  2/05/16 10:00
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אפרים הלפרין
לפני מספר חודשים פורסם כי העיתונאי אבירם זינו חשף מקור עיתונאי, בית הדין לאתיקה של מועצת העיתונות התכנס, ואבירם זינו הוזהר, לפני מספר שבועות חשף איתן הבר את גנדי כמקור מאוד פורה שלו ושל עיתונו, ומה קרה? למיטב ידיעתי כלום! אפס!
אורי שרגיל
היטלר היה ככל הנראה אדם הגון וטוב, נורמטיבי, שניסה לעשות עסקים עם היהודים (מי לא עושה זאת, אפילו הכנסייה) התעצבן עליהם במהלך הדברים ובשל הלחץ שהפעיל השמן המסריח מלונדון
מרק בריל
האנגלים וה"שוובים" - הם עם אחד    מה לנו כי נתפלא שנציגי הלייבור בבריטניה סבורים שהשואה קרתה רק בגלל שהיטלר השתגע
אסתר שניאורסון גרי
אולי הגיעה העת בתהלוכות האחד במאי לחדול מלרומם את רוצחי ההמונים השפלים בהיסטוריה ולהעלות את זכרם של מיליוני הניספים שכל חטאם היה שחיו תחת דגלים אדומים
נאוה קורן
'פסיכופט' פירושו:"חולה נפש המאופיין בחוסר אמפתיה קיצוני והתנהגותו מניפולטיבית"    יחליטו הקוראים מי העונים לפרשנות זו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il