X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  כתבות
מזה קרוב ל-25 שנים שמתקיימים יחסים דיפלומטיים וקשרי מסחר בין ישראל לאזרבייג'ן, ולאחרונה מבקשת המדינה המוסלמית, שיש בה רוב מוחלט של שיעים, לקרב אליה ישראלים במסגרת הרחבת פיתוחים תיירותיים ועסקיים מסיביים רשמים מסיור משלחת האיגוד הישראלי לעיתונות תקופתית באזרבייג'ן
▪  ▪  ▪
בית כנסת מחוז קובה [צילום: מאיר חוטקובסקי]
לוע הר געש בוצי פעיל [צילום: מאיר חוטקובסקי]

הקדמה
ישראל הייתה בין המדינות הראשונות שהכירו באזרבייג'ן לאחר פירוק ברית המועצות ב-1991. בין ישראל לאזרבייג'ן קשרים עסקיים הדוקים. אזרבייג'ן היא ספקית הנפט העיקרית של ישראל, ומנגד מייצאת ישראל לאזרבייג'ן נשק, טכנולוגיות היי-טק חדישות, חקלאות מודרנית ומייעצת בנושא איכות הסביבה. על שתי המדינות יש איום קיומי משותף וזאת אירן. יחסי הגומלין בין אזרבייג'ן וישראל מתבססים על אינטרסים של 'כדאיות' וזה הדבק שמאחד אותן כידידות.
אזרבייג'ן נחשבת למדינה דמוקרטית עם מספר מפלגות כאשר חלקן נחשבות לאופוזיציה. למפלגת השלטון רוב בפרלמנט המונה 125 חברים. פולחן האישיות למשפחת 'הנשיאים' הוא עוצמתי, ותמונות הנשיא הקודם היידר אלייב ושל בנו המכהן היום כנשיא, אילהם אלייב, מוצגות על כל צעד ושעל.
תיירות
בעקבות פיחות גדול (30% מול הדולר) ודילול הכנסותיה מהנפט, אזרבייג'ן מבקשת לפתח את נושא התיירות בארצה לממדים כפי ששכנתה גאורגיה עשתה זאת קודם לכן והפכה ליעד מועדף לישראלים. באקו הבירה משלבת את המודרני עם הקדום. במרכז באקו נמצאת העיר העתיקה המוקפת חומות ומזכירה במקצת את מזרח ירושלים. חובבי העתיקות וההיסטוריה ימצאו עניין רב בשרידים שנשמרו ומתוחזקים להפליא והוכרו כאתר מורשת עולמית על-ידי אונסקו.
הטיילת בבאקו, שאורכה מספר קילומטרים והיא נושקת לחופו של הים הכספי, היא חדישה ומודרנית. בתי מלון ממובילי הרשתות נפתחו לא מכבר ומאפשרים לתיירים המפונקים ליהנות ממלונות ברמה של 4-5 כוכבים. רבים מעובדי המלונות בבאקו עברו השתלמויות בבתי מלון בישראל. בעיר מספר מוזאונים כמו המוזאון הלאומי, מרכז התרבות (על שם היידר אלייב), מוזאון השטיחים, ומוזאון הספרים המיניאטוריים שהוא ייחודי והיחיד בעולם.
בבאקו קניונים חדישים ובהם נמצאים חנויות מותגים והמחירים לגמרי לא זולים. האוכל האזארי יערב לחיכו של הסועד הישראלי המשופע בסוגי בשרים על האש כמו צלעות כבש, קבב, שווארמה ועוד. בירה יין ומשקאות חריפים מלווים כל ארוחה ונמכרים בחופשיות. למרות היותה אזרבייג'ן מדינה מוסלמית היא חילונית בהשקפותיה ומאפשרת חופש דת לכל אזרחיה.
אתר תיירות מחוץ לבאקו שחבל להחמיצו הוא שמורת גובוסטאן כ-60 ק"מ דרומית מערבית לבאקו. בשמורה נמצאים 'הרי געש' בוציים פעילים, ומערות מהתקופה הפרה היסטורית עם שפע פטרוגליפים (ציורי קיר). השמורה הוכרה כאתר מורשת עולמית על-ידי אונסקו.
סגן ראש הממשלה עלי חסינוב הדגיש בפגישה עם משלחת העיתונאים כי: "השרים הממונים על נושא התיירות עובדים קשה על-מנת שהכל יהיה ברמה גבוהה כמו באיחוד האירופי".
'אזהרת מסע': תיירים שאינם דוברים את השפה האזארית הדומה מאוד לטורקית יתקשו בתקשורת עם המקומיים.
רווחה
על-פי מקורות רשמיים שפגשנו בבאקו: סגן ראש הממשלה, היועץ לנשיא, סגן השר לענייני מיסים, שגריר ישראל בבאקו ועוד, עולה כי התושבים באזרבייג'ן אינם סובלים מעוני. לא פגשנו מקבצי נדבות ברחובות, אך משיחות עם אנשי עסקים ישראלים המנסים לנצל הזדמנויות במדינה המוסלמית הרפובליקנית והדמוקרטית עולה כי קיימים פערי מעמדות קיצוניים. יש את מעמד האוליגרכים החיים כמו הנסיכים בדובאי, ומאידך מעמד הפועלים שנאלצים להשלים משכורות בעבודות מזדמנות כגון הסעות במכוניותיהם הפרטיות, או מכירת תוצרת חקלאית בשוק אותה הם מגדלים לצריכה אישית. ברחובות באקו נראים רכבי יוקרה מרצדס ו-ב.מ.וו לצד מכוניות לאדה רוסיות מיושנות. לא קיימים בתי אבות לזקנים, והם נעזרים ביום יום בילדיהם ובמשפחותיהם המורחבות. הרפואה הבסיסית היא חינמית, אך לפרוצדורות מורכבות כגון ניתוחים נדרשת השתתפות עצמית. מוסד סוציאלי כדוגמת "הביטוח לאומי" בארץ אינו קיים. החל שיתוף פעולה בן הממשל באזרבייג'ן למשרד הרווחה בארץ ללימוד הנושא. עד סכום של 3500 מאנט (1.5 מאנט = 1 דולר אמריקני) אין משלמים מס הכנסה ואילו מעל 3500 מאנט העובד משלם למדינה 14% בלבד מסך שכרו. המדינה אינה גובה מאזרחיה מס על חסכונות בבנקים, ומעודדת השקעות של גופים זרים בכך שגובה רק 10% מס הכנסה מרווחיהם. משרד מס ההכנסה הוקם במדינה בשנת 2000 לצורך גביית מס אמת מהאזרחים.
בפגישה עם סגן השר לענייני מס הכנסה, אילקין ואלייב, הודגשו היחסים הטובים בין שתי המדינות. יועצי סגן השר סיפרו על רפורמות המס שבוצעו במקביל לקידום הזדמנויות השקעה וחקיקות מס נרחבות מקלות ליזמים חיצוניים. אומר (בחיוך) סגן השר לענייני מס ההכנסה ואלייב: "גם אצלנו כפי שקורה במדינתכם ובארצות אחרות האזרחים 'בוכים' כשעליהם לשלם את המס".
יזמות ישראלית
אירוח סיור משלחת העיתונאים אותה יזמה עמותת אזיז (AZIZ) בישראל, בראשותו של לב ספיבק, אורגן על-ידי "מרכז התפוצות הבינלאומי" של הרפובליקה האזרבייג'נית. בראש המרכז עומד איסמעייל אגייב שהתמודד בבחירות האחרונות באזרבייג'ן לפרלמנט וכשל. המשנה לראש המרכז הוא אלכסנדר שפירו סולימאן, אזרח ישראלי איש עסקים המתגורר בבאקו משנת 2007. שפירו משמש כשגריר השלום מטעם מכון ספדי ומכהן כיו"ר הארגון ליחסי אזרבייג'ן-ישראל. בבעלותו מספר קליניקות רפואיות ועסקים נוספים, והוא מקדם את הנושא הרפואי במדינה ומסייע לנכים לקבל את הטיפול הרפואי המיטבי. שפירו: "באזרבייג'ן 568,000 נכים. אחת לחודש אני מקיים 'דלת פתוחה' בקליניקות שלי, והנכים מגיעים לקבלת ייעוץ וטיפול ללא תמורה. אני מייבא תרופות מהארץ ומקשר בין הנכים למרכזי מרפא בישראל המתמחים בטיפול נכים".
יו"ר אנשי העסקים הנכים באזרבייג'ן, מירזה ממדבלייב, בעל נכות של 100% מוקיר את פועלו של שפירו בתחום הרפואי. ממדבלייב: "אני מברך על יוזמתו של אלכסנדר שפירו שעוזר לנו לקדם בפרלמנט את חוק קצבת הביטוח הממלכתי לנכי המדינה".
מרכז התפוצות הבינלאומי באזרבייג'ן מוכר על-ידי אונסקו, ושפירו משמש כממונה מטעם "ארגון זכויות האדם" של האו"ם במדינות הקווקז. שפירו: "בהתנדבותי במרכז התפוצות האזרבייג'ני אני מייצג את הצד היהודי והציוני שבי. אני מבליט את היותי ישראלי המסייע לתושבי אזרבייג'ן ומשמש כאיש קשר בין הממשל האזרבייג'ני לישראלי".
ואכן, תוך כדי ליווי של משלחת העיתונאים שפירו הוכיח כי הוא מוכר וידוע אצל הגורמים המשפיעים באזרבייג'ן, ודלתות נפתחות בפניו בכל פניה שלו לקובעי המדיניות.
יהודים
מספרם המדויק של היהודים במדינה שנוי במחלוקת. תלוי את מי שואלים. המספרים נעים בין 5,000 לבין 35,000 איש המוגדרים יהודים. בבאקו קיימים 3 בתי כנסת ואילו בתי כנסת נוספים נמצאים בעיר קובה (Quba) בצפון המדינה. הרב שניאור סגל, שליח חב"ד בבאקו, מנהל את בית הספר היהודי שהוקם בשיתוף איש העסקים והפילנתרופ לב לבייב, והקרן על שם נשיא אזרבייג'ן (לשעבר) היידר אלייב. אומר הרב סגל: "בית הספר בבאקו פועל כבר 13 שנים. לומדים בו למעלה מ-200 ילדים יהודים החל מבית תינוקות (פעוטון) ועד סיום בית ספר התיכון המקנה לתלמידים תעודת בגרות של המדינה".
בפגישה עם דן סתיו שגריר ישראל באזרבייג'ן נסקרה מערכת היחסים החמים בין שתי המדינות למרות שלאזרבייג'ן אין שגרירות בישראל מטעמים גיאופוליטיים. סתיו מאמין כי בעתיד הקרוב תשמש המדינה מקום בו ינהרו אליו ישראלים לצרכי תיירות ועסקים. אומר סתיו: "אזרבייג'ן היא מקום מרתק מבחינת ישראל. שימשה בית ליהודים ההרריים (יהדות הקוקז) ולא קיימת פה אנטישמיות. יש במדינה חופש פולחן ודת חופשי ומעולם לא היו פוגרומים ביהודים". עמותת "אזיז" ליחסי ידידות אזרבייג'ן-ישראל יזמה את סיור המשלחת לבאקו.

תאריך:  06/06/2016   |   עודכן:  06/06/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 לב לבייב / Lev Lebayev
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ישראל ואזרבייג'ן: ברית אסטרטגית חוצה דתות
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חניאל פרבר
מדוע מסתיים חג הסוכות בשמיני עצרת? בהיות והקב"ה אומר לעם ישראל קשה עלי פרידתכם התעכבו עמי עוד יום אחד
יהודה קונפורטס
תערוכת Drupa 2016, שמתקיימת בימים אלה, מוכיחה שבניגוד לחלק מהתחזיות, תעשיית הדפוס חיה, נושמת ומתאימה את עצמה לעידן החדש
שלמה ברום, ענת קורץ
נראה שההתעוררות הבינלאומית ובפרט האזורית לגבי חידוש התהליך המדיני היא אכן הזדמנות, שאם תנוצל, תוכל לשמש את ישראל כאמצעי לקדם את יחסיה עם מדינות ערב הפרגמטיות וכן ערוץ שבאמצעותו תוכל להתקדם לקראת פתרון הסכסוך עם הפלשתינים. אולם סביר שהזדמנות זו תוחמץ בשל המצב הפוליטי בישראל וחולשת עבאס
השופטת אסתר חיות
פסק דין טוב איננו רק זה שהגיע לתוצאה משפטית נכונה, אלא גם כזה שהצדדים יכולים להבין אותו בלי "תרגום" מהשפה המשפטית. כדי שהוא יהיה כזה, עליו להיות כתוב בשפה ברורה, להתמקד בעיקר וגם לאפשר לשופט מרחב-מה לסגנונו האישי
עליס בליטנטל
מה מתרחש מאחורי הקלעים של חיי טייסי הקרב? דרמה נועזת, ("כחול בוער") אך עשויה ברגישות ובטוב טעם בבימויה של מאיה שעיה, ועם צוות שחקנים מהמם עולה כעת בבית צבי ברמת גן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il