X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  כתבות
באש ובמים [צילום: AP/Rich Pedroncelli]
10 השריפות המפורסמות ביותר בהיסטוריה
איזו שריפה הצילה חיים? האם הקיסר נירון באמת ניגן כשרומא בערה? ומה המשותף בין השריפות הגדולות של סן פרנסיסקו ושל טוקיו?

בל"ג בעומר, האש היא מוקד של חגיגות ושמחה. אבל במשך כל ההיסטוריה, אש היוותה גם איום רציני על המין האנושי. למעשה, אין כמעט עיר גדולה בעולם שלא נשרפה עד היסוד בשלב כזה או אחר. חלקן אפילו נשרפו שוב ושוב: קונסטנטינופול, למשל, נשרפה לא פחות מחמש פעמים בין 406 ו-1204. כל בנייה מחדש שלה, כך נראה, פשוט הכשירה את הקרקע לשריפה הבאה. אז מה הן עשר השריפות המפורסמות ביותר וההרסניות ביותר בהיסטוריה? הרשימה לפניכם, בסדר חומרה עולה.

בוסטון 1872

השריפה בבוסטון בשנת 1872 הייתה כנראה השריפה היקרה ביותר בתולדות ארצות הברית. הסיבה? האש פגעה בעיקר באזורי המסחר והכספים של העיר, מה שגרם למאות עסקים להיסגר ולאלפי תושבים לאבד את מקום עבודתם. עשרות חברות ביטוח פשטו את הרגל במהלך הניסיון לשלם פיצויים לנפגעים. הסיבה העיקרית לנזק הגדול – כך גילתה חקירה – הייתה חוסר הקצאה מספיקה של משאבים למכבי האש המקומיים. בתוצאה הסופית אומנם רק 20 אנשים נהרגו, אבל 776 בניינים מסחריים נשרפו כליל.

לונדון 1212

השריפה שפגעה בלונדון בתחילת המאה השלוש עשרה הייתה אחת הקטלניות בהיסטוריה. לא פחות מ-3000 איש נהרגו, רבים מהם כשנלכדו על גשר לונדון שעלה בלהבות (כן, גשר לונדון באמת היה קיים פעם – וכיוון שהיה בנוי מעץ, שימש מזון מעולה לאש הרעבתנית). השריפה החריבה כליל שליש מלונדון של אותה תקופה.

לונדון 1666

בירת אנגליה סבלה משריפות תכופות, בעיקר משום תכנון לקוי ומבני עץ רבים. אבל השריפה הידועה ביותר בהיסטוריה היא זו של 1666, בעיקר משום ההשפעה שהייתה לה לא רק על תושבי לונדון, אלא על אנגליה כולה.
השריפה הזו הייתה כרוכה בלא מעט מזל. האש פרצה כשמשרתת במאפייה שכחה לחנוק את להבות התנור בסוף יום העבודה. אבל הקורבנות היו מעטים: רק שישה אנשים נהרגו בשריפה, וחלק העיר שעלה בלהבות היה שכונות העוני המלוכלכות שמהן התפשטה המגיפה הגדולה בקיץ הקודם. השריפה הזו חיטאה באפקטיביות את האזור ושמה קץ להתפשטות המגיפה. בראייה היסטורית, האש שפרצה בלונדון ב-1966 אולי הותירה רבים בלי קורת גג – אבל גם הצילה חיים רבים מספור.

רומא 64

השריפה הזו כרוכה לנצח בשמו של הקיסר נירון, על-אף שחוקרים סבורים שאין בסיס להאשמתו בהצתה מכוונת של העיר כדי לפנות קרקע לארמונות שרצה לבנות. הוא גם לא ניגן בכינור בזמן שהעיר בערה – הכינור פשוט טרם הומצא אז! מה שבטוח הוא שהקיסר השנוא כנראה לא הפגין יותר מדי השתתפות בצער התושבים שאיבדו את בתיהם, וכך נחרת שמו לדראון עולם כקשור בשריפה. השריפה הזו, אגב, בערה במשך חמישה ימים והשמידה עשרה מתוך 14 אזורי המגורים של רומא.

שיקגו 1871

לא הרבה שריפות ידועות לשמצה כמו השריפה שהתחילה באורווה והרסה חלק גדול משיקגו באוקטובר 1871, הורסת 17,000 בניינים ומותירה 90,000 בלי קורת גג. למרבה המזל התפשטות האש הייתה איטית מספיק כך שרוב רובם של התושבים הצליחו להימלט, אבל הנחמה הזו הייתה מועטה כשלפניהם עמד חורף קפוא בלי מחסה.
כמו במקרה של לונדון, עם זאת, גם השריפה הזו הביאה תועלת. שיקגו נבנתה מחדש כמטרופוליס חזקה ומרשימה, וחטיבת מכבי האש שלה עברה רפורמה כה מקיפה, שעד היום מכבי האש של שיקגו הם סמל ומופת להצטיינות ברחבי ארצות הברית.

סן פרנציסקו 1906

השריפה בסן פרנציסקו פרצה כשילוב של גורמי טבע ומחדלים אנושיים. הגורם הטבעי היה רעידת האדמה שטלטלה את העיר ב-18 באפריל 1906. המחדלים האנושיים היו אזלת היד של מכבי האש שניסו לפוצץ בניינים שלא נפגעו כדי להפוך אותם למחסום לאש – מה שרק הגביר את הנזק. בגלל עירייה מושחתת, לכבאים לא היה את הציוד שהם נזקקו לו כדי להילחם בלהבות. אם לא די בכך, מפקדם מת כתוצאה מרעידת האדמה והותיר אותם בלי הנהגה.
זה היה ללא ספק יום גרוע מאוד בתולדות סן פרנסיסקו. 25,000 בניינים נשרפו ו-3,000 אנשים מתו. אבל סן פרנסיסקו התאוששה במהירות מופלאה: תוך עשור בקושי ניתן היה למצוא בה זכר לשמות שחוללה השריפה.

פשטיגו, ויסקונסין, 1871

בזמן ששריפה כילתה חלקים גדולים משיקגו, שריפה חמורה יותר השתוללה בויסקונסין. בשריפה זו מתו יותר אנשים מבכל שריפה אחרת בהיסטוריה של ארה"ב, ו-12 ישובים נחרבו כליל. השריפה השתוללה על פני שטח כפרי גדול, והעיירה שהוכתה באופן הקשה ביותר הייתה פשטיגו. כמעט כל אוכלוסייתה, שמנתה 1,700 איש, נספתה בשריפה. עד כמה נוראה הייתה השריפה? עדי ראייה סיפרו כי האש יצרה טורנדו שהשליך קרונות רכבת לגובה של מאות מטרים באוויר והעיף בתים שלמים ממקומם.

העיר טקסס, 1947

מי היה חושב ששריפה קטנה בסיפון ספינת משא יכולה לגרום כזו בעיה? ובכן, זה מה שקורה כשהספינה נושאת 2,300 טון של דשן מאמוניום ניטרט, חומר דליק מאין כמוהו. התוצאה הייתה ההתפוצצות התעשייתית הגדולה בתולדות אמריקה. 1,000 בניינים נהרסו עד היסוד, ואלף אנשים נהרגו. השריפה גם פתחה תגובת שרשרת בבתי זיקוק ומפעלים כימיים, מה שהגביר את הנזק. ההדף היה כה חזק שחלונות בעיר יוסטון, במרחק 100 קילומטר, התנפצו לרסיסים.

האליפקס (קנדה) 1917

השריפה בהאליפקס התרחשה במהלך מלחמת העולם הראשונה, אבל האסון הזה לא היה תוצאה של חבלה אלא תאונת עבודה מבצעית. בבוקר ה-6 בדצמבר, 1917, ספינת המטען מון בלאן, טעונה בתחמושת למלחמה באירופה, התנגשה בספינה נורבגית במפרץ האליפקס והחלה לבעור. לפני שהצליחו לכבות את הלהבות, התחמושת התלקחה והפיצוץ שנגרם היה כה עז שבמפרץ נגרם צונמי וגל לחץ אוויר ששבר עצים, הרס פסי רכבת, והשמיד בניינים. אם זה לא הספיק, למחרת היכתה את העיר סופת ברד, מה שהקשה על הניסיונות לחלץ אנשים שנלכדו בבתים. מספר ההרוגים הגיע ל-2,000, 9,000 איש נפצעו ורוב העיר נהרסה. במשך שנים לאחר מכן מפרץ האליפקס לא היה ראוי לשימוש.

טוקיו, 1923

כמו בסן פרנסיסקו, 17 שנים מאוחר יותר, טוקיו הוכתה ראשית ברעידת אדמה אימתנית ואז בשריפה קשה. האש שאחזה בחורבות שהותירה רעידת האדמה התפשטה בעיר במהירות וחוללה טבח נורא: ההערכות מדברות על 142,000 איש שאיבדו את חייהם. מספר גורמים חברו לתוצאה הקשה: השריפה קרתה בשעת צהריים שבה ברוב הבתים התבשלה ארוחה על האש, מה שהגביר את מהירות התפשטות השריפה. האש השתוללה בגלל רוחות חזקות מטייפון סמוך, ורעידת האדמה גרמה לצונאמי שתרם את חלקו לאסון. כמעט שני מיליון איש נותרו חסרי בית.
טוקיו נבנתה מחדש, כמובן. בדיוק בזמן כדי להיהרס שוב מהפצצות מלחמת העולם השנייה.

פורסם במקור: הידברות - אתר היהדות הגדול בעולם
תאריך:  14/06/2016   |   עודכן:  14/06/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
10 השריפות המפורסמות ביותר בהיסטוריה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות אסונות/פגעי טבע
עידן יוסף
עוצמת הרעידה הייתה במגניטודה 4.8    לא נגרם כל נזק
איציק וולף
צוותי הכיבוי בצפון עוברים משריפה לשריפה במהלך היום החם ביותר בפסח    חוקרי הדליקות גילו כי השריפה בגליל המערבי נגרמה מהצתה והדליקה בעמק יזרעאל - בגלל רשלנות מטיילים
עידן יוסף
איתמר לוין
נדחתה בקשת משפחותיהם של 31 מחללי השריפה לקיים חקירת סיבת מוות    ההחלטה מגלה: הפרקליטות סגרה בדצמבר שעבר את תיקי החקירה - רק לאחר שהמשפחות פנו לבית המשפט
יצחק דנון
חברת דודו דפוס וכריכה תובעת 7.2 מיליון שקל, לאחר שגג המבנה שהיא שוכרת ממבני תעשיה בקריית ארבע קרס בשל הצטברות שלג
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il