X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  כתבות
"עורבים" בחאן הירושלמי [צילום: יוסי צבקר]
עורבים כסמל לחזירות הקפיטליסטית
מחזהו של אנרי בק הצרפתי (1899-1837) נועד לאוהבי המחזה הנטורליסטי, שבעיצובו על בימת החאן הירושלמי ודאי יעורר בהם נוסטלגיה לבורגנות המשגשגת על כל הפאר והעושר - גם אם על גבם של הנדכאים

התפאורה המהודרת והמהממת ביופייה, המוקפדת על כל פרט ופרט שעל הבמה, מעליה ומצידה, אותה יצרה פרידה קלפהולץ-אברהמי, גונבת את ההצגה כבר מהרגע הראשון. ביתו של היינן, בעל הכרם והמפעל לייצור יינות שבדרך כלל מצויים ברחבי הקאנטרי של צרפת - מפעימים בהדרם ובדיוק בפרטי הריהוט. על הספה המסוגננת שרוע אבי המשפחה, מסייה וויניירון (יהויכין פרידלנדר, שמשחקו כובש עד כדי כך, עד שצער עמוק נגרם עם היעלמותו מהמחזה). האב משוחח עם כולן, נהנה מריקוד הבלט של מארי, מנגינתה ושירתה של ז'ודית, הכל באווירה נעימה וקולחת באצילות. כאשר לפתע הוא חש ברע, ובבת אחת נפטר משבץ לעיני רעייתו ובנותיו האוהבות אותו.
מותו של בעל המפעל, שנחשב לעשיר, חושף את המצב הכלכלי האמיתי בו היה נתון: בגלל הצלחתו הכלכלית, עשה את הטעות שרבים במחוזותינו עושים גם כן: לווה הלוואות כדי לקנות מגרשים, עליהם תכנן להקים בתים. אך המיתון הכלכלי ששרר בצרפת באותן שנים, הביא להתמוטטותו הכלכלית, ומותו הביא באחת את כל נושיו לבית, בדרישה לשלם את החובות, כמו עורבים העטים על גוויית מת. כך מגיעים הקבלן לפור (דודו בן זאב בקטע משמעותי), וכן הנוטריון שתחילה מייצג את האב בחייו, ולאור הנסיבות עובר לצד השני ומשרת למעשה את האינטרסים של טסייה, השותף הנבל. אדי אלתרמן כבורדון, הנוטריון, מאוד רשמי, שומר על איפוק כביכול ביושרה אמינה ובשיא האצילות, ומהווה סלע של שקט ורצון לפתור בעיות בהסכמה מול המשבר הטראומתי של בנות המשפחה.
האירוע הטראגי פוגע גם בנישואים שעמדו להיערך בין בתו של היינן, בלאנש (נטלי אליעזרוב, בת המשפחה הבוכרית הנודעת באמניה) היפה והמקסימה, לבין ז'ורז', בחור צעיר חסר רכוש, אך עם הכנסה צנועה בטוחה כפקיד ממשלתי (מה שאנרי בק עצמו חווה על בשרו בעבודות מסוג זה). הבחור שאהבתו הלוהטת הצטננה באחת - ז'ורז' (אוהד ובר), גורם לשברון ליבה של אהובתו, שהאהבה אליו מעבירה אותה על דעתה, והיא מוכנה אפילו לחיות עימו בחטא כפילגשו, אבוי לצרה... אמו של ז'ורז' (אודליה מורה-מטלון במשחק מקצועי ורהוט) שבתחילה מנהלת יחסים חמים עם המשפחה, הופכת את עורה גם היא, כמו בנה, עם השינוי במצב הכלכלי של המשפחה ואובדן הנדוניה שהובטחה, והיא מחסלת את הקשר עם האם והכלה העתידה.
אם הבית והאומנת (כרמית מסילתי-קפלן), משחקה כה נוגע ללב ומרגש, כמו גם אם הבנות והאלמנה וויניירון (עירית פשטן) המקרינה אצילות הוד והדר - שתיהן אינן יודעות את נפשן מצער. הנפילה מהעושר אל העוני כה מהירה ופתאומית, שאין אחד שמוכן לה בקרב המשפחה הזו. אך בלית ברירה, הבנות מוכנות לצאת לעבודה כלשהי, ובלבד להביא את הפרוטה הביתה. כך הן נילי רוגל כז'ודית, הלומדת נגינה עם מורה פרטי - מרקנט (איתי שור, שאף הוא, יחסו מתהפך בהתאם לעליבות הכלכלית אליה נקלעו בנות המשפחה), והאחות הצעירה מארי, אותה חומד השותף של אביה, שלבטח נטל חלק במשבר אליו נקלע וויניירון המנוח. מארי המתוקה (ניצן לברטובסקי, צעירת השחקנים והרכש הטרי של "החאן") עומדת בתוקף כנגד התקפות הפיתוי והשיחוד של האשמאי הזקן מסייה טסייה - אריה צ'רנר המרשים באצילות הליכותיו תוך השחלת ההצעות השפלות והמגונות באופן מתוחכם לשיחות עם הבתולה הצעירה. אך מארי עומדת בעוז כנגד כל ההצעות, עד שבלית ברירה, על סף הקץ שעלול לחסלן - היא נשברת ונענית להצעת הנישואים שלו.
לכאורה - סוף טוב, אך אבוי ואבוי לסוף זה, שכל המסר שהוא נושא הוא אחד בלבד: כולם מושחתים, גנבים, רמאים ומשיגים את מטרתם על-ידי שוחד ותרמיות. מה שכל כך מזכיר לנו את כל הפרשות שאופפות אותנו, שבסופן ישבו ויושבים בכלא שרים וראש ממשלה עבריינים מורשעים, חלקן "נמחקות", וחקירות בנושא זה (בחלקן) מתנהלות כנגד שר המנסה לחמוק בטענת בריאות לקויה, בעוד אחרים יושבים בממשלה כשברזומה שלהם "ישיבה" בבית סוהר בשל עבריינותם... תאוות הממון והשררה לא תמו ולא חלפו מאז המאה ה-19, בה העלה אנרי בק את הבעיה במחזהו "עורבים", שלקח לו חמש שנים כדי שיורשה להעלותו על הבמה. והוא היה אחד ויחיד שמחזותיו שרדו מול כל היתר שניסו להעביר ביקורת על החזירות הקפיטליסטית. אז כל היופי שבחיים הנהנתניים, המגורים בדירות ובארמונות פאר והשימוש בכל מה שנוצץ ויוקרתי, כדי להפגין עושר שפירושו כוח - כל אלה מוטחים לקרקע ומתנפצים כשהאמת מאחורי ההישגים האלה נחשפת, במחזה ובמציאות של אז והיום.
שאפו לעיצוב התלבושות התקופתיות הכה מהודרות ומורכבות של דליה פן-הלר, לתפאורה הזוהרת החכמה של פרידה קלפהולץ-אברהמי, לתרגום של דורון תבורי, אותו עיבד הבימאי עודד קוטלר, לשחקנים שכה משכנעים הודות לשילוב הבימוי של קוטלר ולכישרונם הטבעי גם יחד, לתאורה של רוני כהן ולעריכה המוסיקלית של רפי קינן.
נוסטלגיה עם מוסר השכל.

תאריך:  13/07/2016   |   עודכן:  13/07/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
עורבים כסמל לחזירות הקפיטליסטית
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
כותרת מענינת השמאל הפאשיסטי
השמאל הפאשיסטי  |  16/07/16 22:18
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתן אפוד
הסיבה הראשונה לעליית מחירי הדירות היא עלות הקרקע של הקרקעות הפרטיות    מחירי הקרקעות בשנים האחרונות עלו באופן משמעותי
אלי אלון
בסדרה "לונדון פינת בן יהודה" העוסקת בשפה העברית מתחקה-עוקב איש התקשורת, ירון לונדון אחר השם ירון    מתברר, לפי בדיקות במשרד הפנים וכדומה, כי ככל הנראה ירון ספיר ממשמר העמק הוא הירון הראשון בארץ וכנראה גם בעולם
עידן יוסף
בניגוד להערכות אמ"ן לפני מלחמת יום הכיפורים, שלפיהן תימנע ברית המועצות מכל צעד שיאפשר למצרים יציאה למלחמה, הרי שבפועל התכוננו המצרים לקבל מברה"מ לפחות אלף טילי סקאד, ומאות טנקי T-55/54. הדבר מלמד שגם הקונספציה המוטעית שגרמה למלחמה, הייתה טעות חמורה
אלי ליאון
דולי הפנינים - האופרה הראשונה של ביזה בבימוי מודרני חריג ולדעתי לא מוצלח. מוזיקה וקולות מקסימים
עמוס שטיבלמן, שירי חפר
כשאנחנו משליכים בקבוק פלסטיק לכלוב המִחזור אנחנו מרגישים שעזרנו למנוע פגיעה בסביבה, אבל התמונה האמיתית של מִחזור הפלסטיק מסובכת הרבה יותר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il