X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
מכל תיאור מצב הדברים העובדתי והמשפטי, גם יחד, עולה, כי ניתן גם ניתן להסדיר עניין הרעש הנטען, העולה מהרמקולים המותקנים בצריחי המסגדים, באמצעות ובעזרת החוק למניעת מפגעים והתקנות שהותקנו, על-פיו והאוסרות קיומו של רעש בלתי סביר
▪  ▪  ▪
[צילום: פלאש 90]

הדיון הציבורי סביב הצעת החוק שיזמו ח"כ מוטי יוגב מסיעת "הבית היהודי", ח"כ מירב בן ארי מסיעת "כולנו" וחברי-הכנסת, מיקי זוהר ונורית קורן מסיעת "הליכוד", שראשיתה ותחילתה בתיקון לחוק למניעת מפגעים, המוכר - ליודעי ח"ן- בשם "חוק כהנוביץ'", אשר כבר "זכה" במקומותינו לשם: "חוק המואזין", טוב לה שלא באה היא - כלל וכלל - לאווירו של עולם וטוב לה שלא הייתה מתפרסמת - אפילו לא, כהצעת חוק - במסגרת הצעות חוק שהוצעו והונחו על סדר יומה של כנסת ישראל. מדובר פשוט לגמרי בחוק מיותר, מיותר ל-ח-ל-ו-ט-י-ן!!!
המצדדים בקידומה של הצעת חוק זו והבאתה לדיון, בקריאה שנייה ושלישית, בכנסת ישראל, עד שתהפוך לחוק מחייב, המהווה חלק מחוקי המדינה, טוענים, כי הכרזות המואזין, למאמינים המוסלמים, לבוא לתפילה, המבוצעות באמצעות הרמקולים - שחלקן נעשות בשעות ליל מאוחרות ובשעות בוקר מוקדמות - פוגעות באיכות וברווחת החיים של התושבים היהודיים ואחרים, הגרים בסמיכות ליישובים ולערים בהם מתגורר רוב מוסלמי, כמו-גם טורדים מנוחתם, בהכרזות המואזין למאמינים המוסלמים להתפלל, חמש פעמים, ביממה.
מן הראוי לציין ולהדגיש, כי קריאות המואזין למאמינים המוסלמים להתפלל, בשעות נקובות, במהלך היממה, לתפילת השחר, בשעה 4:40; לתפילת הצהריים, בשעה 12:42; לתפילת ה"עסר", בשעה 16:20; לתפילת השקיעה, בשעה 19:23 ולתפילת הערב, בשעה 20:43.
המואזין קורא למאמינים המוסלמים לבוא לתפילה מהמינרט, שהינו צריח וחלק אדריכלי בולט של מסגד מוסלמי. מינרט הוא מבנה גבוה עם חרוט מחודד, שבקצהו כתר, בצורת בצל או בצורות מעוטרות אחרות. המינרט עומד לבדו או שהוא גבוה מכל מבנה אחר הבנוי מסביבו. בניית המינרטים החלה בתקופה העבסית, החל שנת 750 ואילך. בתחילה היה מינרט היה בדגם לולייני וגרם מדרגות חיצוני איפשר עליה לראשו, כאשר המינרט עצמו הינו אטום מבפנים. תפקידו העיקרי של המינרט הוא לספק עמדה גבוהה ממנה יכול המואזין לשיר את האד'אן, הקורא למאמינים לבוא לתפילה. הצריח בערבית מִאְדַ'נַה (مِئْذَنَة). בתרגום מילולי, מינרט הינו מגדלור. המסגד בעל המינרטים הרבים ביותר הינו המסגד הגדול בעולם: מסגד הנביא, המצוי בעיר מדינה שבערב הסעודית וקבועים בו, עשרה מינרטים. המינרט הגבוה בעולם מגיע לגובה של 210 מטרים ונמצא מסגד חסן השני, בקזבלנקה, שבמרוקו.
בעבר, היה נוהג המואזין לעלות לראש מגדל המסגד כדי שישמעו קולו למרחקים.כיום - משהתוקנו רמקולים בראשי המסגדים - מתעצלים, חלק מהמואזינים לטפס לראש המסגד ומשמיעים הקריאות לתפילה, באמצעות הרמקולים, מפתח המסגד. דבר זה עורר, רוגז רב, בקרב מאמינים מוסלמים. הנוהג כיום, ברבים מהמסגדים הוא להשתמש ברמקולים לשידור קריאת המואזין, בידור חי של המואזין.
במצב הדברים החוקי הקיים במדינת-ישראל, הרי התקנות למניעת מפגעים אוסרות על הקמת רעש באמצעות רמקול בין השעות 14:00-16:00 בצהריים ובין 23:00 בלילה ועד 07:00 בבוקר שלמחרת. לשונן של תקנות אלו חל גם על רמקולים בשימוש המואזין. מן הראוי להדגיש ולציין, כי תקנות אלה, אינן נאכפות, בישראל כלל וכלל בכל הקשור לקריאות המואזין, המבוצעות באמצעות מערכות כריזה ורמקולים.
ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה הערב - בשעתו - הצעת החוק האוסרת על הפעלת מערכות כריזה במסגדים. זאת לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו הצהיר על תמיכה בחוק. "אני לא יכול לספור את הפעמים שפנו אלי אזרחים מכל הדתות שקובלים על זה", אמר נתניהו. "ישראל מחויבת לחופש הדת לכל הדתות אבל מחויבת להגן גם על האזרחים מהרעש. כך זה גם בערים באירופה. אני תומך באכיפה וחקיקה דומה בישראל "הצעת החוק, שהיא תיקון לחוק למניעת מפגעים (חוק הרעש), קובעת כי הפעלת מערכת כריזה בבית תפילה היא "רעש חזק או בלתי סביר" ואוסרת על הפעלת מערכת כריזה כזו.
בהצעת החוק נכתב, כי השר להגנת הסביבה יוכל, בהסכמת שר הפנים, לקבוע מקרים שבהם יותר שימוש בכריזה. וועדת השרים אמורה הייתה להצביע על הצעת החוק, בתחילת השנה, אך אחד מיוזמי החוק ח"כ מוטי יוגב (הבית היהודי), משך ההצעה בחודש מרס, לאחר שלא הצליח להשיג תמיכת השותפות הקואליציוניות. בנוסח המקורי של הצעת החוק נכתב שמטרתה למנוע העברת מסרים לאומיים ודברי הסתה באמצעות מערכות ההגברה המותקנות בבתי תפילה והיא מיועדת להתמודד בעיקר עם מערכות ההגברה במסגדים. דברים אלה הורדו מהצעת החוק, במתכונתה החדשה וכיום בדברי ההסבר שלה נכתב שמטרתה למנוע פגיעה באיכות החיים בשל מפגעי רעש.
שר הבריאות יעקב ליצמן הסיר אתמול (יום ג') הערר שהגיש נגד "חוק המואזין", זאת לאחר שסיכם עם יו"ר הקואליציה ח"כ דוד ביטן (הליכוד), כי יוסף סעיף לחוק, לפיו החוק יחול רק בין השעות 23:00-07:00. כך החריג ליצמן צופרי השבת מהחוק, שישפיע רק על קריאות המואזין במסגדים. יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, הודיע כי יתנגד לקיום ההצבעה על החוק, היום, בעת שישהה בביקור רשמי באוקראינה, כל זאת לאחר שהצהיר, כי הוא מעדיף לנהל בעצמו .הדיון במליאה על החוק - דיון אותו הגדיר הוא "כדיון נפיץ".
בשוויץ השיקה מפלגת העם השוויצרית השמרנית, קמפיין תקשורתי רחב היקף שקרא לאסור בניית מינרטים, בטענה כי שאלה מסמלים שלטון האיסלאם וכי קיים קשר ישיר בין בנייתם לבין דיכוי נשים, נישואים כפויים, חוסר סובלנות דתית והתאסלמותה של אירופה. בעקבות תוצאות משאל עם שיזמה המפלגה, נוסף לחוקה השוויצרית סעיף האוסר על בנייתם של צריחי מסגדים. ההחלטה עוררה ביקורת ציבורית וטענות בדבר הפרת זכויות אדם, ארגונים מוסלמים שוייצרים הגישו ערעור על ההחלטה לבית המשפט האירופי לזכויות אדם בשטרסבורג. כיום יש בשווייץ ארבעה מינרטים בלבד.
במדינה בעלת אופי ואורח חיים מוסלמי, דוגמת מצרים, נקבעו תקנות וחוקים המגבילים (ואף אוסרים), שימוש ברמקולים לקריאת המואזין. בקהיר שבמצרים נאסר השימוש בכריזה עצמאית ברמקולים, בידי המואזינים השונים הפזורים בעיר, ובמקומם (עד חודש ספטמבר 2016) שודרה, קריאה אחת ואחידה, מאולפן ממשלתי, למקלטים המפוזרים ברחבי העיר, במימון ממשלתי. בחודש ספטמבר 2016 הודיעו שלטונות מצרים על איסור שימוש ברמקולים להגברת קול המואזין במסגדים במדינה, בשל מה שהוגדר: "פגיעה באיכות החיים".
בטהרן, שבפרס הותקנו תקנות המגבילות עוצמת המואזין. בסעודיה נחקקו חוקים שנועדו להגביל גם עוצמת המואזין וגם להפחית מספר המואזינים, במקומות מסוימים. בירדן נחקקו חוקים להסדרה ואחידות פעילות המואזינים, בערים השונות. תקנות וחוקים דומים, בשינויים המחויבים, נחקקו גם בערים שונות, בסוריה, במרוקו וברמאללה.
יצוין, כי לפי הנוהג המוסלמי, הרי המואזין נבחר לתפקידו בזכות אופיו הטוב וקולו. המואזין הראשון באיסלאם היה בילאל אבן רבאח. מקור המלה מואזין ופירושה הוא עובד במסגד, שקורא לתפילה (אד'אן) חמש פעמים ביום (צלאה), מאחד המינרטים של המסגד. כשהמואזין קורא לתפילה, פונה הוא לארבע כנפות הארץ ומול כל אחת מהן קורא: "אללה הוא הגדול מכולם. אני מעיד שאין אלוהים מלבד אללה. אני מעיד שמוחמד הוא שליחו של אללה". המואזין אומר, בשפה הערבית, דברים אלה: "אשהדֻ אן לַא אִלַהַ אִלַֹא אללַּה ואן מוחמד רַסוּל אללה", כאשר תרגום הדברים לעברית, הוא: "בואו לתפילה. בואו לגאולה. אללה הוא הגדול מכולם. אין אלוהים מלבד אללה". בתפילת הבוקר מוסף המשפט: "התפילה עדיפה מהשינה". קיימים מסגדים מסוימים, בהם בזמן התפילה עומד המואזין על דוכן, הקרוי בשם: "מואזין מחפילי", שמקורו בשפה הטורקית. המואזין עומד - במצב דברים זה - ממול למינבר ועונה לדרשת האימאם.
מכל תיאור מצב הדברים העובדתי והמשפטי, גם יחד, עולה, כי - ניתן גם ניתן - להסדיר עניין הרעש הנטען, העולה מהרמקולים המותקנים בצריחי המסגדים, באמצעות ובעזרת החוק למניעת מפגעים והתקנות שהותקנו, על-פיו והאוסרות קיומו של רעש בלתי סביר. אין כל ספיק ספיקא שהוא, כי קריאה למאמינים המוסלמים, להתפלל - באמצעות רמקולים המופעלים, ללא כל הגבלת ומחרישים אוזני השומעים, כמו-גם פוגעים באיכות וברווחת תובי הסביבה - עונה ונכללת בגדר הגדרת המונח "רעש בלתי סביר".
במצב דברים זה, הרי ניתן גם ניתן לאכוף, כמו-גם להגביל מטרדי הרעש שיוצרים הרמקולים, המותקנים במרומי צריחי המסגדים, באמצעות החקיקה הראשית, כמו-גם באמצעיות חקיקת המשנה הקיימת ואין כל צורך, לשם כך לחוק החוק, הידוע ומוכר בשם: "חוק המואזין". כבר אמרו כתבו חכמינו זכרונם לברכה, כי מותר הנבון מן החכם, כי החכם מבין דבר ואילו הנבון - מבין דבר מתוך דבר. בואו נהיה נבונים, לרגע, נניח - אל צד - הרגשות "הפטריוטים" שלנו ונמנע, מלהמשיך בחקיקת החוק, המוכר וידוע בשם: "חוק המואזין". כך לא יצטרך שר הבריאות, להחריג חריגים לחוק זה וניתן יהיה לאכוף מפגעי הרעש, הנגרמים באמצעות הרמקולים המותקנים, בראשי המסגדים ובצריחיהם, בעזרת החוק למניעת מפגעים והתקנות שהותקנו על פיו.
מה יעשה שר הבריאות, ח"כ יעקב ליצמן, אם חבר-כנסת מהרשימה המאוחדת יבקש להתקין חוק המונע הפעלתם של צופרי השבת, בערים הדתיות והחרדיות, קודם כניסתה של השבת, בטענה שצופרים אלה יוצרים רעש בלתי סביר? האם יבקש שר הבריאות להחריג - במצב דברים זה הרשימה המאוחדת מהכנסת, או, למצער, למנוע מחברי-הכנסת שלה, לחוקק חוקים בנושאי דת, בכלל ובנושא הדת היהודית, בפרט. תמהנו.

הכותב הוא השותף-המייסד של ד"ר חיים שטנגר, משרד עורכי דין ומשרדו מתמחה בתחום המשפט הפלילי, דיני מעצרים, כמו-גם בתחומי המשפט העסקי, דיני חברות, פירוקים ופשיטות-רגל, דיני ירושות וסכסוכים עסקיים-משפחתיים ודיני משפחה, כמו-גם בהופעות בבג"ץ ובענייני עתירות מנהליות, קניין רוחני ומקרקעין.
תאריך:  23/11/2016   |   עודכן:  23/11/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חוק המואזין - חוק מיותר ל-ח-ל-ו-ט-י-ן!
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
מדינה לא הגיונית
אלי יזרעאלי  |  28/11/16 00:30
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חיים שטנגר
כמה מניינים בודדים מאיתנו נתנו הסכמתם/הסכמתן להקדיש פעמיים בחודש שעות מספר מפעילותיהם היומיומית השוטפות, לדחוק מטלות ומחויבות ההווה, הדוחקות והתובעניות, אל צד ולעסוק ב"שטיפה רוחנית של הנפש"
חיים שטנגר
דומה, כי לכאורה, כל הקשורים בהגשת כתב-האישום המתוקן ו"הרזה" בעניין נשיא ביהמ"ש המחוזי לשעבר, השופט יצחק כהן, שהוגש לבית משפט השלום, בראשון-לציון, עושים כל שביכולתם לכאורה ובכל הכבוד הראוי, כדי לסיים, מהר ככל האפשר, מתחת לרדאר ורחוק מהעין הבוחנת של הציבור, בכלל, פרשה מביכה ומטרידה זו
חיים שטנגר
החלטנו להביא דברים, בפומבי ולייעץ למי שזמנו, כספו וכבודו יקרים לו, כי מוטב לו, שידיר רגליו ממסעדה זו השוכנת בתחנת הדלק, בצומת רעננה. הדברים חמורים במיוחד, כאשר ה"שירות" האמור להינתן במסעדה זו, מצטמצם, אך ורק להזמנת המוצר בקופה
חיים שטנגר
הגיע הזמן שהמחוקק הישראלי יעבור רוויזיה משפטית-עסקית מהותית ותיאסר בחוק - באופן דווקני ופרטני קיומה של השבתה ושביתה, כאחת. יש לקבוע, בחוק, כי מי שיהיה מעורב בשביתה והשבתה, יהיה צפוי לסנקציה פלילית ואזרחית, גם יחד
חיים שטנגר
עד כה התקיים בכל הקשור להבטחת שר האוצר הנוכחי, משה כחלון המשפט הידוע: "נשיאים ורוח וגשם - אין!". אולי, משיחלוף החורף - העומד בפתח ומבושש לבוא יזכרו במשרד האוצר, לקראת הקיץ הבא, לדון בדרכים ובאמצעים להורדת מדד מחירי הדיור. שכן, כידוע לכל - שר אוצר בא
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il