X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
יש לחוקק ובמהירות האפשרות חוק עיתונות שיסדיר רישוי מקצוע העיתונות. חוק זה יחיל גם נורמות עונשיות-פליליות על עיתונים ועיתונאים. החוק יקים מערכת אתיקה ומוסדות אתיקה, כולל בית דין למשמעת ובית-דין לערעורים עליו, מכוח הוראות חוק מפורשות ולא על דרך הסכמה וולנטרית, כפי שפועלת כיום, מועצת העיתונות ומערכת האתיקה הקיימת לצידה
▪  ▪  ▪
[צילום: איתמר לוין]

מקצוע העיתונות כמו-גם הגדרת מעמדם החוקי של העיתונאים הינו מן המקצועות החופשיים הבודדים, כמו-גם מן העיסוקים ומשלוחי-היד הבודדים, שטרם הוגדרו מפורשות - פרטנית ודווקנית - בחוק וטרם הוטלה חובת רישוי חוקית המסדירה מעמדם, מבחינה חוקית, על כל מי העוסקים במקצוע העיתונות. בעוד שמקצועות חופשיים דוגמת ראיית-חשבון, שמאות מקרקעין, עריכת-דין, אדריכלות, רפואה ועוד, הוגדרו בחוקים דווקנים ופרטניים, הרי מקצוע העיתונות לא הוגדר ולא הוסדר - מעולם - מבחינה חוקית ולא נקבעה חובת רישוי והשגת רישיון, על מי המבקש לעסוק בעבודה עיתונאית, קודם שמתחיל הוא לעסוק בעבודתו העיתונאית.
למעשה, יכול כל אדם להגדיר עצמו כ"עיתונאי" ואיש - לרבות רשויות החוק ואכיפתו אינם יכולים ורשאים למנוע ממנו העיסוק במקצוע העיתונות. הדבר אינו נובע בהכרח, מקיומו של חוק יסוד: חופש העיסוק, הקובע, כי כל אזרח או תושב של המדינה זכאי לעסוק בכל עיסוק, מקצוע או משלח יד וכי אין פוגעים בחופש העיסוק אלא בחוק ההולם את ערכיה של מדינת ישראל, שנועד לתכלית ראויה, ובמידה שאינה עולה על הנדרש, או לפי חוק כאמור מכוח הסמכה מפורשת בו. הדבר נובע מכך שתחום העיתונות ורישוי העיתונאים לא הוסדר בחוק מפורש.
הפרסומים האחרונים בדבר המגעים שהתקיימו בין ראש הממשלה, בנימין (ביבי) נתניהו, בהיותו ראש-ממשלה מכהן, לבין הבעלים והעורך הראשי של ידיעות אחרונות, בדבר עסקות, לכאורה, שיש בהם משום פגיעה באמון ובאינטרס הציבור, מעלים מחדש הצעתו של נשיא בית המשפט העליון לשעבר, פרופ' אהרן ברק, בדבר החלת המשפט הציבורי על העיתונות, כך שנראה בעיתון גוף דו-מהותי, הגם שהוא או מניותיו מוחזקות בידיים פרטיות.
פרופ' אהרן ברק דן, באחד מספריו המרובים, במסורת של חופש הביטוי ובעיותיה. ממש כמו שגופים פרטיים לכאורה, דוגמת חברת החשמל או מפעל הפיס מוכרים ומוגדרים, בפסיקת בתי-המשפט, כגופים דו-מהותיים, כך יש לנהוג - לדברי ברק - גם באשר לעיתונים המוחזקים בידיים פרטיות. עיתון פרטי עשוי להיתפס כגוף דו-מהותי מאחר שמצד אחד, הוא גוף שהמשפט הפרטי חל עליו. מצד שני הוא ממלא תפקיד ציבורי על-ידי הובלת השיח הציבורי. אומנם עיתון איננו עושה שימוש - כמו התקשורת האלקטרונית - בגלי אתר שהם רכוש הציבור. אך העיתון שולט על במת הדיבור מהחשובות ביותר במשטר הדמוקרטי.
בספרות המשפטית המקצועית נמתחה ביקורת על הצעתו-גישתו זו של פרופ' אהרן ברק. לטענתו של ברק קיימת בעיה הקרויה: "כשל שוק חוקתי": למרות שבאופן עקרוני, הרי כל אחד ואחד, יכול לרכוש לעצמו במה זו, הרי רק מעטים רוכשים עיתון לעצמם. לכן, קיימת ריכוזיות של שליטה בבמה זו של עיתונות פרטית. בשל כך, יש להחיל - לטענת ברק - על העיתון עקרונות יסוד של המשפט הציבורי, כדי למנוע השתלטות בלתי ראויה על הבמה הציבורית.
הביקורת להצעתו זו של פרופ' אהרן ברק היא, יש להבחין בין אמצעי תקשורת יחיד לבין כלל אמצעי התקשורת. הרעיון של ברק מרמז על האפשרות לכפות עליהם להיות "אוביקטיביים" דרך פרסום עמדות אוביקטיביות רבות וכך יבוטל הייחוד והפלורליזם המאפיין דמוקרטיה, כך שטובת הציבור תיפגע.
מבקרי גישתו זו של פרופ' אהרן ברק טוענים עוד, כי אימוץ ההצעה כרוך בחוסר כבוד ובאי-הגינות כלפי הבעלים והמנהלים של אמצעי התקשורת השונים, שבחרו בהשקעה קניינית, בעיסוק ואף בדרך חיים, על-פי הנחת יסוד שמדובר בקניין פרטי ובעיסוק חופשי. עוד נטען, כי מדובר בכפיית דרך עבודה חדשה העלולה לגרור התפטרות של עיתונאים שיתורו אחר חופש הביטוי שהוא לב מקצועם. לכן, סיכון כזה, על-רקע מיעוט העיתונים וריכוז השליטה בתקשורת בידיים ספורות, מהווה איום על הדמוקרטיה הישראלית, ומעשה חסר אחריות.
עוד נטען, כי בחברה המכבדת בני-אדם, יש להעדיף דווקא סוג הנורמות המתקבלות בהסכמה ומבוססות על אוטונומיה אישית ומקצועית. הועלה גם חשש מפני צנזורה שיפוטית. תפקיד העיתונות הינו גם לבקר, ללא מורא וללא משוא פנים, הרשות השופטת. תפקוד זה יפגע - כך נטען - אם העיתונות תהיה נתונה לפיקוח שיפוטי הדוק.
בכל הכבוד הראוי לביקורת האקדמית הנמתחת על הצעתו הנכונה וההולמת תקופה זו של פרופ' אהרן ברק להחיל עקרונות המשפט הציבורי על העיתונות, בדרך של קביעה כי עיתון פרטי הינו גוף דו-מהותי, איש לא ציפה שבעלי השליטה בעיתונים פרטיים והעיתונאים עצמם, הם ההם שיאיימו על חופש הביטוי, כפי שאירע לאחרונה בפרשת נתניהו-מוזס. לכן, במצב דברים זה, הרי אין כל מנוס, אלא להחיל עקרונות המשפט הציבורי על העיתונות. זאת ועוד. כפי שעובד בנק מוגדר כ"עובד ציבור", כדי להחיל עליו נורמות פליליות, דוגמת ביצוע עבירת שוחד, יש להחיל הגדרה זו על בעלי עיתונים פרטיים ובעלי שליטה בחברות המקנות שליטה בעיתונים פרטיים. מעבר ובנוסף לכך. יש לחוקק ובמהירות האפשרות - חוק עיתונות שיסדיר רישוי מקצוע העיתונות. חוק זה יחיל גם נורמות עונשיות-פליליות על עיתונים ועיתונאים. החוק יקים מערכת אתיקה ומוסדות אתיקה, כולל בית דין למשמעת ובית-דין לערעורים עליו, מכוח הוראות חוק מפורשות ולא על דרך הסכמה וולנטרית, כפי שפועלת כיום, מועצת העיתונות ומערכת האתיקה הקיימת לצידה.

הכותב הוא השותף-המייסד של ד"ר חיים שטנגר, משרד עורכי דין ומשרדו מתמחה בתחום המשפט הפלילי, דיני מעצרים, כמו-גם בתחומי המשפט העסקי, דיני חברות, פירוקים ופשיטות-רגל, דיני ירושות וסכסוכים עסקיים-משפחתיים ודיני משפחה, כמו-גם בהופעות בבג"ץ ובענייני עתירות מנהליות, קניין רוחני ומקרקעין.
תאריך:  15/01/2017   |   עודכן:  15/01/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
יש להסדיר מעמד העיתונאים והעיתונות בחוק
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות פרשת נתניהו-מוזס
ראובן לייב
במערכה הניטשת בימים אלה על הון-שלטון-עיתון בין ראש הממשלה למו"ל ידיעות אחרונות, מוצאים השניים את עצמם כבולים בעבותות-ברזל, לפותים וחבוקים יחדיו
איציק וולף
רון ירון, עורך ידיעות אחרונות טוען שמו"ל העיתון נאמן לקוראים "עד בלי די", אך מודה שקשה מאוד לייפות או לרכך את הדברים שפורסמו משיחותיו של מוזס עם נתניהו    "אין מצב שהעיתון הזה היה שורד את רעידת האדמה הזו. כולנו, כאיש אחד, היינו עוזבים ומחפשים בית אחר"    נוני מוזס ייחקר היום פעם נוספת
איציק וולף
ציטוטים חדשים מתמלול הקלטת שיחות ראש הממשלה ומו"ל ידיעות אחרונות חושפים כיצד נתניהו ביקש ממוזס להוריד את רף העוינות כלפיו בעיתון "מ-9.5 ל-7.5"    מוזס ביקש ממנו לנקוב בשמות עיתונאים מן הימין כדי שימונו לכותבי מאמרים עוד לפני הטיפול בחוק ישראל היום    נתניהו: שלדון לקח את חגי סגל להיות עורך מקור ראשון, קח את הכדורגלן הזה, אבי רצון
איציק וולף
רבים טוענים שהופתעו ממערכת היחסים המושחתת שהתגלתה בין נתניהו לבין העורך האחראי של ידיעות אחרונות ארנון מוזס    מי שמכיר את ההיסטוריה של העיתונות הישראלית יודע, כי במקרה של העיתון הכלכלי טלגרף - הודה אבי טיומקין, אחד השותפים הבכירים בהקמתו, כי הרפתקה כלכלית זו החלה בעקבות רצונו של של אהרן דוברת, המנכ"ל הכל-יכול של קונצרן כלל בסוף שנות ה-80', לחסל את העיתונאי יואב יצחק שפרסם עליו שורת תחקירים במעריב ולאחר שנאלץ לעזוב הצטרף לעיתון גלובס
יואב יצחק
נתניהו ומוזס יוכלו להיחלץ מכתב אישום אם יוכיחו כי לא הייתה להם כוונה פלילית    נתניהו טען בחקירתו כי פעל באופן לגיטימי כדי להגן על עצמו מפרסומים כוזבים ומגמתיים    מוזס טען כי פעל באופן לגיטימי כדי לגונן על קבוצת ידיעות אחרונות מפני מתחרה המחלק עיתונים בתנאי "היצף"    עמוס שוקן מתנהל בצביעות ובהתחסדות. כרגיל. דרושה חקירה גם נגדו בחשד להפעלת אמצעי סחיטה ואיומים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il