X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
על הופעתו האמיצה ויוצאת הדופן של השופט בדימוס יעקב צבן בתוכנית "המקור": פרשות מרדכי, בנזרי ואולמרט - וגם על אופיו כשופט מקל
▪  ▪  ▪
צבן. "מקבל בהכנעה" [צילום: פלאש 90]

ראיתי את התוכנית "המקור" בשבוע שעבר והתפעלתי מהופעתו של השופט בדימוס יעקב צבן, שהיה סגן נשיא בית המשפט המחוזי בירושלים. יש סיבה לכך שגיליתי עניין מיוחד בתוכנית זו - הייתי במשך כעשרים שנה כתב סוכנות עתי"ם בבית משפט השלום ואחר כך בבית המשפט המחוזי בתל אביב והכרתי מקרוב את מערכת המשפט, ומאז יש לי עניין יתר בנעשה בה. ברוך קרא ואביעד גליקמן, הפיקו תוכנית מיוחדת.
ראיתי לא פעם ולא פעמיים שופטים בדימוס מופיעים בטלוויזיה ומחווים דעתם על החלטות ועונשים שמטילים עמיתיהם היושבים עדיין בדין. הם מופיעים כאילו היו ערכאת ערעור ובסמכותם היה להחליט. לא כך בהופעתו של צבן. הוא דיבר על שלושה פסקי דין, שהוא בעצמו נתן והסביר לציבור מה היו שיקוליו. אינני זוכר הופעה אמיצה כזאת של שופט.
צבן ישב בדינם של השרים יצחק מרדכי ושלמה בנזרי וראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט. את מרדכי שלח ב-2001 למאסר על תנאי בעקבות הרשעה בתקיפה מינית ומעשים מגונים, את בנזרי שלקח שוחד במיליוני שקלים שלח ב-2008 לשנה וחצי מאסר, ובבית המשפט העליון החמיר השופט אדמונד לוי את עונשו לארבע שנות מאסר. את אולמרט זיכה במשפטו הראשון והרשיע במשפט השני ואז שלח אותו (עם חבריו להרכב) למאסר של שמונה חודשים.
מרדכי היה גיבור ישראל, שר בממשלה ומועמד לראש ממשלה. "אני זוכר שבמהלך המשפט יצחק מרדכי נהיה יותר ויותר רזה. אתה צריך להסתכל לו בעיניים וקודם כל לקבוע אם הוא אשם או לא. מה שנאמר כאן, שינה את מסלול חייו. מבחינתי זה שיקול חשוב בענישה שלו", דברי השופט.
"שלמה בנזרי סיים את הקריירה הציבורית שלו ולכן העונש שגזרתי עליו היה יחסית מתון. זה סוג של אמת פנימית, שבאה מבפנים".
ומה אתה אומר על כך שבית המשפט העליון כמעט שילש את עונשו?
"אני מקבל זאת קודם כל בהכנעה".
בסיבוב הראשון של אולמרט - הסביר צבן - לא הייתה הוכחה למה שימשו הכספים שקבל אולמרט ממשה טלנסקי. בהעדר הוכחה, עולים הספקות. אן הציגו ב"המקור" את אולמרט מופיע בפני מצלמות הטלוויזיה אחרי זיכויו הראשון ומצהיר: "לא היו מעטפות ואין מעטפות. בית המשפט הכריע בצורה החד-משמעית ביותר: אין מעטפות כסף! לא היו ולא נבראו". על כך יש לצבן הערה לעיתונאים: תפרסמו רק אחרי שאתם קוראים את פסק הדין. בפסק הדין הראשון נאמר במפורש שהיו מעטפות עם כסף. מן ההערה ניתן להסיק, שאולמרט פשוט שיקר בפני מצלמות הטלוויזיה.
בפסק הדין השני, הרשיע הרכב השופטים בראשות צבן, כי הונחה בפניהם הראיה המכרעת - ההקלטות. צבן נשאל מה הייתה הרגשתו. "כעסתי", הוא אמר. "וזה לא טוב ששופט כועס". דברים ששופטים נמנעים מלאומרם בדרך כלל. "הייתה הרגשה של הקלה אחרי ששולה זקן העידה. הייתה תחושה שהראיות הושלמו".
צבן אישר שהוא אומנם שופט מקל. על כך שאל ברוך קרא: "אדם מגיע למערכת המשפט והוא לא יודע על מי הוא יפול". צבן הגיב: "מערכת המשפט היא פתוחה. יש הרבה שופטים, הרבה דעות".
משום מה הדברים הזכירו לי את דבריו של מורי, נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב, זאב צלטנר: "בית המשפט לא עושה צדק. בית המשפט עושה חוק". מכאן, אני מבין שמערכת המשפט שלנו צריכה ליישר קו לפי החוק, אבל בסמכותו של שופט להחליט בתיק שלפניו. ומעבודתי למדתי, שבפני השופט היושב בדין יש הרבה יותר מידע מכפי שאנחנו, העיתונאים, מסוגלים להעביר לידיעת הציבור. לפיכך, כששופטים בדימוס מותחים ביקורת על פסקי דין, לא אחת הם אינם יודעים את כל העובדות ששקל השופט עצמו.

תאריך:  20/02/2017   |   עודכן:  20/02/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שופט על דוכן העדים
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
שופט
ראוי כן ירבו  |  21/02/17 02:08
2
על ההיגיון של השופט צבן
אהוד פרלסמן  |  21/02/17 17:18
 
- האם השופטים צדקו
יאיר דקל  |  23/02/17 21:02
3
בניזרי לא לקח שוחד של מליונים
עו"ד לירן-שקד  |  23/02/17 08:08
 
- עדות של בעל הדין
יאיר דקל  |  23/02/17 20:56
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יצחק מאיר
מתגנב לו חשש נובר כי מעמדם של שירותי הביון האמריקנים בסכנה, כי החלטות גורליות יותר מאשר טרור שלא היה בשבדיה, עלולות להתקבל מן הבטן, והבלבול יוסיף ללכת גבוה יותר מהר יותר רחוק יותר. מגדלי טראמפ באוויר
ציפי לידר
בשולי הכותרות: קופיקס ב-5 שקלים? - הבטיח, אבל לא הבטיח לקיים    כחלון - הכל פוליטיקה    טראמפ: האמונה מתכון להצלחה    צה"ל וטוהר המידות    ולקינוח פסוקו
עמי דור-און
אירן עושה כול מאמץ, מבלי לחסוך באמצעים, כדי להגיע למעמד של מעצמה בעלת שליטה ביכולת אטומית. רק לגבי תחום אחד עדיין אין תשובה חד-משמעית: האם כל המהלך הגרעיני האירני מיועד כנגד ישראל בלבד או שאירן מבקשת לשלוט בכול המדינות מפיקות הנפט במזרח התיכון
איתן קלינסקי
חוק ההסדר בכנסת ישראל לא נועד לשנות לטובה את חייהם הבלתי אנושיים של ילדי בית הספר לצמיגים בכפר חאן אל אחמאר
מוטי קפלן
תגידו התקשורת הכלכלית צרכנית באמת השתגעה? זה מה שחשוב ביוקר המחיה המטורף כבר שנים בישראל? לא היה כדאי להתמקד באמת בבעיות יסוד חמורות הרבה יותר מאבי כץ ו"קופיקסס"?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il