X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
נראה כי לא ניתן להשיב עוד חרב המלחמה במונופול הכשרות לנדנה והחיצים שירתה התאחדות בעלי המלונות בישראל, במונופול הכשרות, מכוח חוק, שהוענק לרבנות הראשית, ננעצו - והיטב - בליבה של המטרה. דומה, כי מונופול הכשרות, מכוח חוק, הקיים לרבנות הראשית, יבוטל
▪  ▪  ▪
[צילום: איתמר לוין]

לאט-לאט אבל בצעד עקבי ובטוח דומה ונראה כי מונופול הכשרות המופקד - מכוח חוק - בידיה של הרבנות הראשית, מתחיל להתערער וסופם של דברים לא תהיה הרבנות הראשית לישראל עוד הגוף היחיד והבלעדי המוסמך ליתן תעודות כשרות, על-פי חוק. הטעות ההיסטורית של החברה הישראלית, בכלל ושל המחוקק הישראלי, בפרט, הייתה בחקיקתו של חוק איסור ההונאה בכשרות, לפני למעלה מ-35 שנה וקביעה בחוק זה, כי השימוש במלה "כשר" בכל הכשרות לכשרות מזון, תהיה מופקדת, אך ורק בידיה של הרבנות הראשית.
לפני כחודש ימים התכנס בית המשפט העליון, בהרכב מורחב של שבעה שופטים, כדי לדון בעתירה שהגישו שני מסעדנים ירושלמים הדורשים לשבור מונופול הרבנות הראשית בתחום הכשרות ולאפשר לגופים נוספים, פרטיים, להעניק תעודות כשרות. מדובר בדיון נוסף בעתירה, אחרי שבשנה שעברה קבע בג"ץ שבית עסק לא יוכל להציג את עצמו ככשר אלא אם הוא מחזיק בתעודה של הרבנות הראשית ונמצא בהשגחתה, החייבת בתשלום.
שני בעלי בית קפה, יונתן ודעי, מבית קפה "קרוסלה" ושיני גיני, הבעלים של מסעדת טופולינו (שעברה מאז לתל אביב), הגישו עתירה לבג"ץ לשלול המונופול, מכוח חוק, שיש לרבנות הראשית, בנושא הכשרות. לאחר שנדחתה עתירתם, אם כי התקבלה עתירתם לדיון נוסף בעניין זה. בעקבות זאת הצטרפה לעתירה זו התאחדות המלונות ואיגוד המסעדות, המעוניינת גם היא, בצמצום כוחה המונופוליסטי של הרבנות הראשית. גם ארגון "השגחה פרטית" העניק תמיכתו לעתירה זו ולתכניה.
בעקבות הגשת העתירה לדיון נוסף בבג"ץ, המליץ בג"ץ לרבנות הראשית ולעותרים, לבדוק נושא הענקת הכשרות, בידי הרבנות הראשית, מיסודו. ואכן, הרבנות הראשית הקימה - בעקבות זאת - וועדת כשרות, לצורך בדיקת הנושא. כפי שפורסם, הרי ברבנות הראשית מתכוונים להפסיק מצב הדברים בו משגיחי הכשרות מועסקים ישירות על-ידי המסעדות ובתי הקפה, וגם לאפשר תחרות בין רבנים מקומיים.
סקר חדש שפרסם לאחרונה מכון סמית לחדו"ש (עמותת חופש דת ושוויון), בעקבות הגשת העתירה לדיון נוסף בבג"ץ הדיון מעלה, כי אמון הציבור במוסד הרבנות אבד לגמרי. למעלה מ-80 אחוזים מהנשאלים היו בעד ביטול מונופול הרבנות. עוד העלה הסקר כי רק 18 אחוזים תומכים בשמירת המונופול של הרבנות הראשית. מתוך התומכים בביטולו, 52 אחוזים היו בעד פתיחת השוק לתחרות של כל גורם מקצועי מכל זרם ביהדות, בפיקוח המדינה.
ארגון "השגחה פרטית", המעניק תעודות כשרות לבתי עסק ומסעדות, הפועלים בתחום המזון, הינו ארגון פרטי הפועל מכוח הקהילה ולא מכוח הוראות חוק. ארגון זה אינו כופה שירותיו על הנזקקים לשירותיו, בניגוד לרבנות הראשית הכופה עצמה - מכוח הוראות חוק - על בתי עסק ומסעדות, הנזקקים לתעודות כשרות לעסקיהם. כך נוצרת - למעשה ובפועל - תחרות בשוק מתן הכשרויות, דבר הפועל לטובת ותועלת צרכני הכשרות. כתוצאה מכך מוזל מחירי הכשרות לאור מתן אפשרות לקיום תחרות, הנמנעת, עד כה בשל הענקת מונופולין לרבנות הראשית בתחום זה, מכוח הוראות חוק.
בעוד כשבוע ימים - בתאריך 28 לחודש מרס, השנה - בעת קיום הכנס השנתי של התאחדות המלונות, בירושלים, יסבירו נציגי ארגון רבני "צהר", כיצד פועל מערך הכשרות שלהם, בהשוואה למערך הכשרות של הרבנות הראשית. בכך מתחיל שיתוף פעולה בין התאחדות המלונות לארגון רבני "צהר", תוך הבעת אי-אימון במערך שירותי הכשרות של הרבנות הראשית. זהו סימן ראשון לרצון התאחדות בתי המלון, שלא להיזקק עוד לשירותי הכשרות של הרבנות הראשית, הניתנים להם, על ידה - מתן וצריכת שירותי כשרות מהרבנות הראשית הנכפים עליהם, מכוח הוראות חוק.
לפני כחודש ימים שלח מנכ"ל התאחדות בתי המלון, נועז בר ניר, מכתב לבעלי המלונות, בו ביקש כי לפחות עשרים מלונות יצטרפו למאבק התאחדות בתי המלון ויפעלו ליצירת מערך כשרות חלופי יחד עם ארגון רבני "צהר", ההופך למצב דברים מעשי ואפשרי, מיום ליום. בעקבות זאת בדקה הרבנות הראשית אפשרות לפנות ליועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, בדרישה כי יפתח בחקירה פלילית נגד התאחדות המלונות בשל שליחת מכתב זה, בטענה שהתאחדות בעלי המלונות עוברת, במעשה זה, על חוק איסור הונאה בכשרות.
נראה כי לא ניתן להשיב עוד חרב המלחמה במונופול הכשרות לנדנה והחיצים שירתה התאחדות בעלי המלונות בישראל, במונופול הכשרות, מכוח חוק, שהוענק לרבנות הראשית, ננעצו - והיטב - בליבה של המטרה. דומה, כי מונופול הכשרות, מכוח חוק, הקיים לרבנות הראשית, יבוטל - אם לא יבוטל בפסק-דין חלוט של בג"ץ, הרי יבוטל הוא - הלכה למעשה - מכוח מציאותם של הדברים בשטח.
ביטול החובה, מכוח חוק, להיזקק לשירותי הרבנות הראשית, בתחום הכשרות, יכול ויביא לשינוי מהותי, בתחום קשירת מתן והענקת תעודות הכשרות, לעצם שמירת השבת בבתי העסק והמסעדות, כתנאי בסיסי וראשוני לעצם מתן והנפקת תעודות כשרות אלה.
קיימת כיום קבוצה לא מבוטלת של רבנים אורתודוכסים, המצדדת במתן תעודות כשרות, לבתי עסק בתחום המזון ומסעדות, גם אם אינם שומרים שבת ואפילו אם הם מבשלים הארוחות, המוגשות בבתי עסק ובמסעדות אלה, בשבת - כל זאת, בתנאי שמתקיימים בעסקים ובמסעדות אלה, תנאי הכשרות הבסיסיים, קרי הפרדת בשר מחלב, אי-בישול בכלים מעורבים, מוצרי חלב בשר וכשרות של הבשר המשמש כחומר גלם, לייצור המוצרים המוגשים לקהל צרכני מסעדות ובתי עסק אלה.
נראה, כי צפוי שינוי של ממש בתחום הענקת תעודות כשרות לבתי עסק, הפועלים בתחום המזון והמסעדות. דומה, כי לא רחוק היום בו יפעלו בישראל, בשבתות, מסעדות ובתי עסק בתחומי המזון, המחממים מוצרי המזון המוגשים בהם, בשבתות, בבתי עסק אלה, כאשר יש בידיהם תעודות כשרות, בדיוק כפי שהדבר קיים בכלל בתי המלון בישראל, העובדים בשבתות, מחממים המזון המוגש במסעדותיהם, בשבתות ויש בידיהם תעודות כשרות של הרבנות הראשית.
גילוי נאות: כותב שורות אלה ייצג, בעבר, מסעדת "אלימלך" בעתירה שהגישה היא להתיר לה לקבל תעודת כשרות, הגם שהיא פעלה בשבת, בנימוק שהיא אינה מבשלת האוכל המוגש במסעדה, אלא מחממת אותו, בדיוק כפי שהדבר נהוג ומקובל בבתי-המלון, שהמסעדות הפועלות בהן פועלות בשבתות ובחגים ונהנות מתעודות כשרות ומהשגחה של משגיחי הרבנות הראשית.

הכותב הוא השותף-המייסד של ד"ר חיים שטנגר, משרד עורכי דין ומשרדו מתמחה - בין היתר - בתחומי רישוי עסקים ותכנון ובנייה, בנוסף לשאר התחומים המשפטיים, בהם עוסק המשרד דוגמת: המשפט הפלילי, דיני מעצרים, דיני מיסוי, כמו-גם בתחומי המשפט העסקי, דיני חברות, פירוקים ופשיטות-רגל דיני ירושות וסכסוכים עסקיים-משפחתיים ודיני משפחה, כמו-גם בהופעות בבג"ץ ובענייני עתירות מנהליות, קניין רוחני ומקרקעין.
תאריך:  22/03/2017   |   עודכן:  22/03/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמי דור-און
ארי בוסל
מרתון לוס אנג׳לס אינו נחשב לאחד הקשים או היוקרתיים ביותר מאלו הנערכים ברחבי ארה״ב והעולם, אך הוא מושך 24,000 רצים מגיל 16 ומעלה ודורש שהרצים יסימו את הריצה תוך מקסימום שש וחצי שעות
יאיר דקל
דרייקורס אמר, בין היתר, להקשיב לבכיו של הילד ולשים לב אם זה בכי של כאב (מכה, מחלה) או כאב של פינוק, שהוא הרבה הרבה יותר שכיח
שרה אהרונוביץ קרפנוס
סופסוף אפשר יהיה לשלוח בני אדם כחפצים לחלל ושם יהפכו בחטף לבני אדם, אפשר יהיה לחסוך בחליפות מיוחדות להתאמת גוף האדם לתנאים השוררים בחלל, ובכלל אפשר יהיה לשלוח עשרות בני אדם מוחפצים בחללית אחת, אשר אינם זקוקים למקום רב ומשקלם אפסי!
חיים שטנגר
לאור התנהגותו הצינית של בנימין נתניהו ואיומו להתפטר מתפקידו כראש ממשלה, ראוי לתקן חוק יסוד: הממשלה ולקבוע, המקרים שבהם לא יוכל ראש הממשלה להתפטר מתפקידו, כראש ממשלה מכהן. נכון שקשה להגדיר וקשה - עוד יותר - ליישם זאת, בפועל ולמעשה. עם זאת, שעה שפוליטיקאי עושה שימוש בלתי ראוי, באפשרות התפטרותו מתפקידו כראש ממשלה מכהן, לדעתנו אנו, יש להגביל זכות זו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il