X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
לא ברור לנו, כלל וכלל, למה רק חלק מהחשודים אלה, נעצרו במעצר תקשורתי, באולם בית המשפט ובעוד שחלקם האחר ריצוי וממשיכים לרצות מעצרם במעצרי בית. אין לנו כל ספק שמי שנעצר ונשלח למעצר בית, היישר בתום חקירתו במשטרה, זוכה להעדפה על פני שנאזק באזיקי יד ורגל ונחשף לאורות והבזקי מצלמות ומצלמות הטלוויזיה
▪  ▪  ▪
מיקי גנור [צילום: מוטי קמחי, פלאש 90]

אמר לי חבר, בשיחת חולין, לפני שבועות מספר כששטחתי בפניו חוויות שוטפות שלי, מעיסוקי בתחום עריכת הדין, דברים, כדלהלן: "איך לי, בכלל, אמון במערכת השיפוטית. הם כולם מושחתים. מי פחות ומי יותר. אולי פה ושם תמצא, בפינות החשוכות שם, מישהו הגון, אבל הוא חריג ולא מעיד על המערכת, בכללותה". בעודי המום למשמע הדברים הוסיף הוא ואמר: "פעם כשאמרו לי שופט נחשד בקבלת שוחד, הייתי מסוגל להכות על הדובר ולהסתער ולהגן, בגופי, על צדקתה וטוהרה של מערכת המשפט. היום כשמספרים לי ששופט נחשד בקבלת שוחד אני מיד מזדרז כדי לברר ולדעת שמו".
דברים אלה אמר לי חבר, המכיר לפניי ולפנים מערכת המשפט. לאחר שהוסמך הוא והוכשר לעסוק במלאכת עריכת דין, נשחק הוא מספר שנים בעבודתו השוטפת כעורך דין ושנא כל בוקר שנאלץ לצאת לעמל יומו, בתחום זה. אז החליט הוא, כי לא יבזבז ימיו כמי המעורב במערכת "המגעילה אותו", כלשונו. כיום, עוסק אותו חבר במסחר. הוא רק מלין על כך, שלא פרש מעיסוקו, בעבר, כעורך דין, שנים רבות קודם למועד פרישתו, בפועל, מעיסוקו הקודם.
נזכרתי בדברים אלה, על-רקע פרסום הידיעה לפיה עו"ד דוד שמרון, ששהה במעצר בית, לאחר שנחקר בפרשת הצוללות, סיים תקופת מעצר הבית שלו ויצא לחו"ל, שלשום (יום שבת) בדרכו לחופשה נופש בארה"ב, לתקופה של שבועיים ימים. המשטרה סירבה לפרט החשדות המיוחסים לעו"ד דוד שמרון, שנחקר במשטרה, שלוש פעמים. עו"ד דוד שמרון ייצג את מיקי גנור, נציגה בישראל של יצרנית כלי השיט, חברת תיסנקרופ הגרמנית. מיקי גנור עצמו, נעצר, בפרשת הצוללות, בחשד למתן שוחד, הלבנת הון, מרמה וקשירת קשר לפשע.
כפי שפרסם העיתונאי, עידן יוסף היום (יום ב), ב"מחלקה ראשונה", הרי במשטרה אמרו כי עו"ד דוד שמרון עומד בכל תנאי השחרור וכי אין בכוונתם להוסיף מעבר לכך. נשיאת בתי משפט שלום במחוז מרכז התייחסה למעצר הבית של שמרון ואמרה, בקשר לכך, כי מחומר החקירה שנאסף "הרי שמעורבותו של עו"ד שמרון, מתייחסת אך לחלק מהנושאים הנחקרים בפרשות אלה ודי בכך בשלב זה". היא הוסיפה כי הראיות שנאספו מצביעות על חשד סביר לביצוע העבירות על-ידי עו"ד דוד שמרון.
עידן יוסף פרסם עוד, כי מקורביו של שמרון אמרו כי העובדה שלא הוצא נגדו צו עיכוב יציאה מהארץ מוכיחה, כי אין ממש בחשדות שאותם מייחסים אליו. עו"ד עמית חדד, המייצג את עו"ד דוד שמרון, אמר בשבוע שעבר: "למרות סיטואציה לא פשוטה מבחינה אישית ומקצועית, עו"ד שמרון חש במידה רבה הקלה על כך שסוףסוף ניתנת לו ההזדמנות להציג את עמדתו המלאה ואת נקודת המבט שלו בפני רשויות החוק. עו"ד שמרון פעל בהתאם לחוק. הוא שיתף פעולה באופן מלא עם חוקריו, ובטוח כי רשויות החוק יגיעו לאותה המסקנה. עו"ד שמרון יעמוד לרשות החוקרים בכל עת שבה יבקשו זאת".
הכלל הבסיסי העומד לאדם כל עוד לא הורשע בפס קדין חלוט הוא חזקת החפות. חזקת החפות כורסמה, בפסיקת בית המשפט העליון והיא אינה עומדת עוד למי שהוגש נגדו כתב אישום, הגם שטרם הורשע הוא, על פיו. עם זאת התנהלותם של משטרת ישראל בחקירת החשודים בפרשת הצוללות ומחלקת החקירות של רשות ניירות ערך, בפרשת אליוביץ' ו"בזק", מעוררת תמיהה וזאת, בלשון המעטה בלבד. אין אנו בקיאות בפרטי חקירתו של עו"ד דוד שמרון, אולם אי-אפשר להתעלם מהעובדה, שהמשטרה, כמו גם הפרקליטות לא הודיעו על סיום החקירה בעניינו. כמוכן לא ברור, מדוע זכה הוא להיעצר במעצר בית ולא במעצר ממש, כפי שנהגה המשטרה כלפי לקוחו, מיקי גנור?
מן המפורסמות מן הפן המשפטי והדווקני, גרידא כי אין עוצרים אדם כדי לשבור רוחו, מחמת ובשל מעצרו. החוק הדן בעילות מעצר, אינו מונה שבירת רוחו של עציר, כעילת מעצר. עם זאת, מן המפורסמות שאינן צריכות ראייה חרף האמירות הברורות של בית המשפט העליון כי המשטרה עושה שימוש במעצרים מתוקשרים, ה"מרככים" עצורים מפורסמים והם ממהרים, עקב כך "לסגור עניין". האזיקים, ברגליים ובידיים, צילומי הסטילס, המלווים בהבזקי מצלמות הצלמים, מצלמות הטלוויזיה ותא המעצר, על תנאיו הבלתי נוחים, בעליל, עושים שלהם. זכור היטב המקרה המפורסם של אשר ידלין המנוח, שלאחר שהוצף תא המעצר בו שהה, בליזול, חתם על הודאה ושוחרר ממעצרו. לימים הורשע הוא ונשלח למאסר ממושך, בין היתר, בשל חתימתו בתקופת היותו במעצר על הודאתו.
בפרשת אליוביץ' ו"בזק", נשלחו מרבית החשודים, ובהם: שאול אליוביץ', בעל השליטה ב"בזק"; שלמה פילבר, מנכ"ל משרד התקשורת; אור אלוביץ', דירקטור ב"בזק" וסטלה הנדלר, מנכ"לית "בזק" למעצר בית. בפרשת הצוללות, נעצרו באולם בית משפט, כשהם חשופים למצלמות הצלמים והטלוויזיה מיקי גנור, נציג טיסנקרופ הגרמנית; עו"ד רונן שמר, עוזרו של מיקי גנור ואבריאל בר יוסף, המשנה לראש המל"ל לשעבר. אליעזר צ'יני מרום, מפקד חיל-הים, לשעבר ועו"ד דוד שמרון נעצרו, במעצר בית.
העיתונאית, רויטל חובל, בהארץ, התייחסה לפגיעה בשוויון בקשר למעצרי מפורסמים בעלי שררה. וציינה כי גם בעבר הסכימה מחלקת החקירות ברשות לניירות ערך למעצרי בית, בעניין נוחי דנקנר וג'קי בן זקן. היא ציינה שששה מבכירי חברת החשמל, שנחשדו בקבלת שוחד מאנשי סימנס הגרמנית, הובאו בידי חוקרי הרשות, להארכת מעצרם, באולם בית המשפט.
אם תשמע דעתנו, הרי מקור הפגיעה בשוויון הינו הקניית סמכות בחוק לקציני משטרה, לשחרר חשודים בתחנת המשטרה, מבלי להביאם, לבית המשפט, לצורך שחרורם ממעצר. אם ייקבע בחוק שבכל מקרה של שחרור ממעצר בין אם מדובר במעצר ממש, במתקן כליאה ובין אם מדובר במעצר בית, יש לבצע אותו, אך ורק בפני שופט ובאולם בית המשפט, תטשטש במקצת תחושת הפגיעה בשוויון על-רקע מעצרי הבית, בפרשת אליוביץ "בזק" ובפרשת הצוללות.
במצב דברים שכזה, הרי הייתה חייבת המשטרה להביא עו"ד דוד שמרון לשחרורו ממעצר הבית, בפני שופט/ת מעצרים תורן/תורנית. לא בהכרח ששופט/ת כזה/כזו, היה מתיר יציאתו של עו"ד דוד שמרון לחו"ל, הגם בשלב זה נסתיימה חקירתו של עו"ד דוד שמרון במשטרה והוא עמד בכל תנאי שחרורו, ממעצר הבית בו שהה הוא, עד לאחרונה.
נחזור ונזכיר כל כלל העצורים בפרשת הצוללות ובפרשת אליוביץ ו"בזק", הם בגדר של עצורים בלבד בחשד לביצוע עבירות פליליות, אלה או אחרות. איש מהם בין אלה המצויים, עדיין במעצר, בין אם, המצויים, עדיין, במעצר בית וביון מי ששוחרר ממעצרו, במעצר בית, הינם במעמדם של חשודים בלבד וככאלה עומדת להם חזקת החפות.
עם זאת ובכל הכבוד הראוי לא ברורה לנו, מדינות האיפה והאיפה, בה נקטו חוקרי משטרת ישראל וחוקרי רשות ניירות ערך, כלפי חשודים אלה. לא ברור לנו, כלל וכלל, למה רק חלק מהחשודים אלה, נעצרו במעצר תקשורתי, באולם בית המשפט ובעוד שחלקם האחר ריצוי וממשיכים לרצות מעצרם במעצרי בית. אין לנו כל ספק שמי שנעצר ונשלח למעצר בית, היישר בתום חקירתו במשטרה, זוכה להעדפה על פני שנאזק באזיקי יד ורגל ונחשף לאורות והבזקי מצלמות ומצלמות הטלוויזיה. תיקון החוק בשאלה דווקנית ופרטנית זו, ימנע מצב דברים דומה, בעתיד.

הכותב הוא השותף-המייסד של ד"ר חיים שטנגר, משרד עורכי דין ומשרדו מתמחה בתחום המשפט הפלילי, דיני מעצרים, כמו-גם בתחומי המשפט העסקי, דיני חברות, הלבנת הון, פירוקים ופשיטות-רגל, דיני ירושות וסכסוכים עסקיים-משפחתיים ודיני משפחה, כמו-גם בהופעות בבג"ץ ובענייני עתירות מנהליות, קניין רוחני ומקרקעין.
תאריך:  17/07/2017   |   עודכן:  17/07/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות פרשת בזק
צ'לו רוזנברג
לא ייתכן ששר יבקש למשול, ינהיג מדיניות, ימנה את אנשיו הקרובים ביותר, ואם כל אלה יקרסו ביום מן הימין, יבוא השר ויטען לחוסר אחריות
עידן יוסף
נתניהו יוצא למתקפה ומאשים את השמאל בשימוש בשיטות ישנות של חקירות סרק כדי להדיח אותו מתפקידו    לדבריו, השיטה הצליחה ב-1992 עם שמיר וב-1999 איתו והמיטה טרור על המדינה
איתמר לוין, איציק וולף
רשות ניירות ערך טוענת שמנכ"ל משרד התקשורת, שלמה פילבר, העביר באופן שיטתי, מכוון וממושך, מידע מסווג ורגיש ותכתובות פנימיות של משרד התקשורת לידי בכירי בזק תוך הסתרת מעשיו מהגורמים המשפטיים והמקצועיים במשרד    אנשי בזק העבירו את המסמכים בחזרה עם הערות, והן קיבלו ביטוי בתוצרים הסופיים ושירתו את טובת בזק ובעליה, שאול אלוביץ'
אלה לוי-וינריב, גד פרץ
מנכ"ל משרד התקשורת, שלמה פילבר, נשלח למעצר בית עד ה-26.7 - ונאסר עליו ליצור קשר עם עובדים מהמשרד    מעצר הבית של אור אלוביץ' הוארך עד ה-21.7
איתמר לוין
שלמה פילבר חשוד בעבירות מתחומי טוהר המידות וניירות הערך    שמו הותר לפרסום דקות אחדות לפני פרסום דוח מבקר המדינה המעלה תהיות על התנהלותו מול בזק
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il