X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
העזתים לא רק משגרים טילים ומפתיעים אותנו מתוך בטן האדמה, הם גם יתקפו דרך הים ובצורה עוקפת דרך מצרים ומדבר סיני
▪  ▪  ▪
חמאס. עומק הסכנה [צילום: עבד ראחים חטיב/פלאש 90]

מאמרו האחרון של יעקב לפין (מרכז בגין-סאדאת למחקרים אסטרטגים באוניברסיטת בר-אילן) מעורר הדים ברחבי העולם (לפחות בקרב קהילות פרו-ישראליות, הצמאות לשמוע על שינוי שיחול בגישת מדינת ישראל לאויביה). לפי לפין, בעימות הבא בעזה, ישראל לא תחתור יותר להשגת ״הרתעה״ ותקופת שקט (כמו אלו בין 2009 לבין 2012, בין 2012 לבין 2014, ומאז ועד היום). ישראל בעתיד תחתור לנצחון חד-משמעי, שלא ישאיר מקום לספקות ולמשא-ומתן.
התזמון של מאמרו של לפין מעניין עד מאד, שכן מאז המבצע האחרון בעזה, חלפו בדיוק שלוש שנים. ייתכן שאנו מתקרבים לנקודת רתיחה נוספת, והסימנים מעידים על כך, ומאמרו של לפין אינו אלא אתות ומסר לחמאס מסוג, ״ראו הוזהרתם, דמכם בראשכם, אנחנו לא מתכוונים לשחק בפעם הבאה. כדאי לכם לשקול היטב את צעדיכם הבאים ולכלכל את מעשיכם בתבונה אם חייכם יקרים לכם״.
מדוע חמאס התנהג יפה עד כה? הלא חמאס נחוש בדעתו להשמיד את מדינת ישראל, ומטרה זו היא עצם מהותו. אין הוא קיים בכדי להיטיב עם אנשיו, לבנות את עזה או ליצור כל דבר חיובי. לעומת זאת בחפירת מנהרות, אימון מחבלים ולוחמים, פיתוח אמצעי לחימה וייצורם, שיפור יכולותיו המבצעיות-התקפיות וכו׳, החמאס ממוקד, מצליח ומתקדם מאד. אכן, בלחימה על דעת הקהל הבינלאומית החמאס שנות אור קדימה מאתנו. ובכל זאת, שקט לכאורה. האם חמאס עדין מעדיף לאפשר לישראל להתקיים מעט יותר כיוון שהיא יוצרת חיץ בינו לבין דאע״ש? קרוב לוודאי שלא זו הסיבה.
ישראל נבהלה בסיבוב האחרון, עת נפערו חורים מבטן האדמה, דרכם יצאו חוליות מרצחים בתוך שטח ישראל, מוכנות לבצע את זממן. כיפת הברזל הגנה עלינו מלמעלה, אך לא הייתה הגנה מעשית כלפי אותה עיר תת-קרקעית של מנהרות התקפיות. נתפסנו, אם להשתמש בביטוי מעט ציורי, עם המכנסיים למטה.
נזכור שבימים עברו ישראל התכוננה נגד איומים באוויר ובים, כמו גם למתקפות סייבר, אך לא נגד חורים הנפערים מבטן האדמה. אין ספק שהאויב הצליח להפתיע אותנו, אולי בשל שאננות יתר מצדנו. ידענו שמתחת לקרקע בעזה עיר שלמה, עיר המחוברת לרפיח המצרית.
מה השתנה?
משך שנים רבות התנהל מסחר של מילארדי דולרים דרך אותה עיר תת-קרקעית, וכל דבר הקטן מטנק הוברח-הוכנס פנימה בקלות רבה. לא רק סחורות וכספים הוכנסו לעזה ה״נצורה״, כי אם גם אמצעי לחימה ומומחים אירנים ואחרים.
ידענו זאת, וקל לנחש שמי שיודע לחפור מנהרות מושלמות, מוארות, מאווררות ומצוידות היטב לכיוון אחד, ידע לעשות זאת גם לכיוונים אחרים. יתרה מזאת, מי זוכר איך נחטף גלעד שליט (מנהרה שפתח היציאה שלה היה 100 מטרים בתוך שטח ישראל - מסתבר ששיטת הפעולה אינה חדשה ולא הייתה צריכה להפתיע אותנו ב-2014)? ניחא, חטיפת שליט קרתה לפני 11 שנים בדיוק, ומשך חמש שנים, רבים בארץ לא ידעו כלל מי הוא, האם הוא עדין בשבי או מה עלה בגורלו.
כמובן שקל להתמוגג למקרא מאמרו של לפין, שכן הוא אומר את שאמור היה להתרחש בעבר. אך אם במבצע עופרת יצוקה בנימין נתניהו היה יושב-ראש האופוזיציה, הרי שבשני המבצעים הבאים - עמוד ענן וצוק איתן - הוא עמד בראש הממשלה. לכן תשאל השאלה, מה השתנה? היותו של ליברמן שר הביטחון? טראמפ נשיא ארה״ב?
משהו אכן השתנה. בימים האחרונים של ״צוק איתן״ השתמשו כתבים בתקשורת בארץ בביטוי ״בעל הבית השתגע״ בתארם את התנהלות צה״ל בעזה. ״פתאום״ כל הפרות הקדושות נעלמו כלא היו: גני ילדים ובתי ספר של האו״ם בהם ומתחתם היו מצבורי תחמושת, בית חולים תחתיו היה המטה הכללי של האויב, מסגדים שהיו מקודשים (ולכן קל ומותר להשתמש בהם לצרכי מלחמה) ובנייני מגורים ובהם מגיני בשר-ודם, גברים, נשים, ילדים וטף - אזרחים, עזתים. ״פתאום״ צה״ל לא נמנע מלתקוף יעדים אלו, אך כל זה נמשך ימים ספורים בלבד והגיע לעצירה מוחלטת.
ישראל לא העזה לתקוף את אלו עד הימים האחרונים ממש של מבצע זה, השלישי בעשור האחרון. זו הייתה חולשתנו הגדולה, שכן כיבוש או השמדת עזה יכולים להעשות בפרק זמן אפסי, אך לנו, כך נראה, אכפת יותר על חיי האויב מאשר על חיינו אנו. שכחנו כמו-כן, כך נראה, שפעם עזה הייתה תחת שלטון ישראלי. כן, תחת ״כיבוש,״ אך עדיף להיות הכובש ולהשיג שקט בר-קיימא, מאשר ״שכנים-אויבים״ ולחרוד כל דקה.
שנים ארוכות
הקרבנו חיי חיילים ומפקדים, כשאלו נכנסו לבתים ממולכדים ולמארבי האויב. הקרבנו את חייהם כשהקפדנו יותר על חיי ה״אזרחים״ העזתים, כי התשלום הוא חייל פצוע לכל ימי חייו - השיקום, ההתמודדות, החיים שהוסטו ממסלולם, כל אלו לא היו נחוצים כלל ועיקר. כמו-כן הפקרנו את תושבי הדרום משך שנים ארוכות. ילדיהם (ביחוד בשדרות ובעוטף עזה) סבלו מהפרעות כרוניות (אי יכולת לשון, הרטבות בלילה, פחדים, וכו׳) לאחר שנים רבות של ״צבע אדום״ והתעלמות מוחלטת מצד שאר תושבי מדינת ישראל.
הסיבה לאי האכפתיות הייתה פשוטה - הרקטות והמרגמות היו לטווחים קצרים בלבד, ״שגר ושכח״. הם פגעו אי-שם, לא קרוב אלינו. לא הבנו, התעלמנו, לא רצינו לדעת. מדוע להטריד את עצמנו משך שמונה או תשע שנים? כאילו קרה הדבר בארץ זרה. רק לקראת סוף התקופה, סוף גלותו של נתניהו באופוזיציה, התחילו תושבי מדינת ישראל להדרים בימי שישי לעשות את קניותיהם בשדרות והסביבה. רק אז התחלנו להפנים, להבין את עומק הסכנה ואת משמעויותיה.
כמובן שאז התרחבו מעגלי הפגיעה, מ-15 שניות של עזה ל-30 השניות של אשקלון (מרחק כ-15 ק״מ מהרצועה) ו-45 השניות של אשדוד (30 ק״מ). גם לבאר שבע התחילו להגיע טילים (60 שניות) ומשם גם תל אביב נהייתה חשופה. התחילו שאר אזרחי ישראל לחוות על בשרם את שתושבי שדרות חיו משך עשור שלם. לפחות אותם תושבים שלא עזבו, שכן לא היו האמצעים בידם. כל השאר ברחו-עזבו; ולא ניתן להאשימם. אך כבר לא נשאר לאן לברוח (לפחות לאלו שאינם מוכנים לעזוב את הארץ).
כשהטילים מגיעים מרצועת עזה ומכסים את חלקה ה״חשוב״ של המדינה, שם במרכז, כל הכללים משתנים. כיפת ברזל עזרה, ובלי ספק גרמה לזעם רב בקרב ראשי הנחש העזתי שכן היא מזערה את הפחד שהטילו על אזרחי ישראל, כאילו הפך השד לשד מצחיק, והישראלים מנו את הצלחות כיפת ברזל במקום לפחד ולהגיע לידי שיתוק מוחלט. אך ההבלגה לא הייתה מקובלת יותר. החיים לא היו יכולים להמשיך במסלולם הקודם.
כל איש ואישה בר דעת היה שואל בתדהמה: ״מדוע מדינת ישראל לא נתנה מענה הולם לחמאס? מדוע היא הרשתה למצב להמשך, להדרדר, בלי מענה נאות?״ האם ארה״ב הייתה מבליגה לירי מקנדה או מקסיקו? ומה עם סין אם אחת משכנותיה הייתה מעזה לתקוף אותה? בעולם מצב זה היה גורר תגובה נחרצת, מידית, רק בישראל עולם אחר.
עתיד נפלא
יודעי דבר מיד יענו ״אינך מבין את הלחץ הבינלאומי עלינו, לא היו מאפשרים לנו לעשות את הנחוץ״. נהפוך הוא, טבעו של הלחץ הבינלאומי ידוע ומובן היטב, והוא מתחיל בישראל. כשישראל לא פועלת כנדרש, העולם השונא אותנו מלכתחילה נתלה בחוסר המעש הישראלי כבגלגל הצלה ומכריז ״אל לכם לגעת באזרחים חפים מפשע! גני ילדים, בתי ספר של האו״ם, בתי חולים, בנייני מגורים בשכונות מגורים - כל אלו מחוץ לתחום״! וישראל מחרה-מחזיקה, חוזרת כמו תוכי: ״אל געת! עצור! התרחק! כולם חפים מפשע! כולם! כולם! שמעתם, כולם! עצור! אל תעז להתקרב״!
לא רק את חיילי ומפקדי צבא ההגנה לישראל הפקרנו, הקרבנו על אותו מזבח העליבות הישראלית. גם את אזרחנו הפקרנו. עובדי חברת החשמל היו יוצאים בסיכון רב לחייהם לתקן את הנזקים שגרמו טילים שנורו מעזה לעבר מתקני חברת החשמל המספקת להם חשמל. כה חשוב היה לספק להם חשמל. עד היום אנחנו נפעמים למשמע השעות הארוכות ללא הספקת חשמל לעזה!
לכן, כשלפין כותב ומפרסם שבמבצע הבא כבר לא נקריב כל כך את בנינו הלוחמים, כולנו נושמים אנחת רווחה ומודים על העתיד הנפלא. הלוחמים בחזית ההסברה הקדמית של מדינת ישראל נושמים גם הם לרווחה, שכן סוף-סוף לא יצטרכו להתחבט עם אוזלת היד ודברי השטנה המגיעים מישראל עצמה (האם גם גדעון לוי וחבר מרעיו מעתון הארץ ישתתקו, או שמא ימשיכו להפיץ את רעלם קבל עם ועולם?). כל אדם שפוי נאנח באומרו: ״אכן, כבר הגיע הזמן, קצת שכל, קצת הגיון בריא, מי יתן שכבר יגיע השלום הנכסף וימנע שכול נוסף״.
בפעם הבאה לא יהיה זה מבצע באזור מוגבל כי אם מלחמה רבת חזיתות. בלבנון נצברו כמה מאות אלפי טילים, מהם רבים ארוכי טווח ובעלי דיוק מירבי ועוצמה רבה. מטר טילים בלתי פוסק יגרום למערכת כיפת ברזל להכשל, שכן אין לנו מספיק עמדות לתת מענה לזרם בלתי פוסק, הולך וגובר, של טילים המשוגרים בו זמנית.
בעזה יש עשרות אלפים רבים של טילים מסוגים שונים. לאו דוקא משוכללים ומתקדמים כמו בלבנון, אך המסוגלים לגרום לפחד, הרס, נזק ומוות רב. הכיצד? מספיק להשתמש בראשי נפץ מיוחדים (מסוג זרחן או גז או חומר רדיואקטיבי או גורם ביולוגי מסוג זה או אחר), ולמדינת ישראל לא תהיה ברירה כי אם להלחם ממש.
שגרת חיים
העזתים לא רק משגרים טילים ומפתיעים אותנו מתוך בטן האדמה, הם גם יתקפו דרך הים ובצורה עוקפת דרך מצרים ומדבר סיני.
כשהמתקפה תשולב - הן מהצפון והן מדרום מזרח, וכשיצטרפו אליה גורמים בסוריה, ירדן, מצרים ומעבר להן, כל מדינת ישראל תהיה משותקת. בעבר, כשהצפון הופגז (והטילים הגיעו עד בנימינה) או כשהדרום הופגז (והטילים הגיעו עד באר שבע וראשון לציון), ברחו התושבים לאזורים הרגועים, הבטוחים, הלא מופגזים. בת״א והסביבה נמשכה שגרת החיים במסלולה. אך מה יקרה במלחמה הבאה? לאן יוכל העורף לברוח?
יתכן, לכן, שכוונתו של לפין היא שלמדינת ישראל פשוט לא תהיה ברירה כי אם להלחם כדי לנצח. אולי מודע הוא למודיעין סודי וליכולות חדשות בידי חמאס, יכולות שתבאנה אותנו לידי שתוק מוחלט כבר עכשיו.
בבחינה על ציר הזמן, אין כל סיבה שישראל תשנה את דרכיה. ראשיה הם אותם האנשים. מתנגדיה מבית הם אותם המתנגדים. הרגשת העליונות והכוח בידנו ונכונותנו להקרבה עצמית על מזבח ״העיקר שהעולם יאהב אותנו״ איתנים מתמיד. לכן, בכדי שתחזיתו של לפין תתגשם, צריך שתנאי מקדים יקרה: מדינת ישראל תלחץ אל הקיר לאחר שהאויב יפגע במוראל העם בצורה כה קריטית שפשוט לא תהיה ברירה אחרת.
נשארת שאלה אחת, יתומה: האם תזמון מאמרו של לפין מצביע על מטרה מסוימת? לוחמה פסיכולוגית אולי? לא סתם יוצאת מדינת ישראל דרך מאמר מלומד להודיע לעזתים שיתכן שהזרועה הצבאית שלהם על הכוונת. שיג ושיח הוא זה בין מדינת ישראל לבין החמאס, והשליח הוא, ברגע זה, אחד יעקב לפין.

תאריך:  30/08/2017   |   עודכן:  30/08/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לוחמה פסיכולוגית - שיג ושיח עם החמאס
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
אתה לא מבין
עמעד  |  1/09/17 11:50
2
ארי בוסל, למה אתה חושב
ב_שמואל  |  1/09/17 17:08
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
יוני בן-מנחם
גורמים שונים הפעילו בימים האחרונים לחצים כבדים על יו"ר הרש"פ להפסיק את הסנקציות נגד רצועת עזה. מחמוד עבאס הורה על החזרתם לעבודה של אלפי פקידים בעזה אולם נראה כי הוא מתמרן פוליטית ועדיין לא שינה את האסטרטגיה שלו
רפי לאופרט
הכישלונות הערביים במלחמת השחרור ובמלחמות שבאו אחריה וסירובם לקבל את תוכנית החלוקה והאיומים ב"סיבוב שני" במהלך מרבית שנות ה-50 ולמעשה עד לניצחון במלחמת "ששת הימים", הולידו שפע של סיפורים
בעז שפירא
משפחת גולדין לא בקשה ולו פעם אחת לשחרר רוצחים בתמורה לבנם, המשפחה לא הציעה אף ברמז לעשות צעד שיחליש אותנו, המשפחה נוהגת ממלכתיות איפוק והגינות - כולם מאפיינים מחויבות עמוקה לערבות בין יהודים
איתמר לוין
תוקף את בג"ץ: הפכו את החוק נגר החרם למקוצץ    מלצר: עד היום לא תוקנו התקנות ליישומו של החוק; ביטלנו רק סעיף אחד    דנון: מקווה שיוניפיל יתחיל לדווח על הפרות של חיזבאללה
דוד בדין
נדרשת חקירה מיידית ועצמאית על חדירת ארגוני הטרור הפלשתינים לתוך שורות אונרא והשימוש שנעשה במתקניו לצורך פיגועי טרור ואחסנת רקטות, וכן העברת ציוד של אונרא לשימוש ארגוני הטרור ברצועת עזה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il