X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
כהני הדת בעיר נג'ף מעולם לא היו מעורבים בפוליטיקה כמו עמיתיהם בטהרן, אך Washington Institute טוען שארה"ב יכולה להשתמש בהם כדי להחליש את ההשפעה האירנית
▪  ▪  ▪
נג'ף. לקראת הבחירות בעירק [צילום: כרים קדים, AP]
פומפאו ירענן את CIA
ראש ה-CIA, מייק פומפאו, מתכוון לקדם מבצעי מודיעין אגרסיביים יותר ולהילחם בביורוקרטיה הארגונית של סוכנות הביון – אמר לאחרונה בכנס באוניברסיטת וושינגטון. לדבריו, CIA איטי ובעל ריכוזיות יתר בנושא קבלת החלטות.
לדברי פומפיאו, כדי להגן על הביטחון הלאומי של ארה"ב, הסוכנות צריכה לבצע פעולות תקיפות יותר במסגרת איסוף המודיעין. לשיטתו, ניתן יהיה להפוך את עבודת CIA למהירה יותר, אם ניתן יהיה לבזר בו סמכויות של קבלת החלטות. הרעיון הוא שמפקדי התחנות ברחבי העולם יקבלו החלטות טקטיות, מאחר שהם אלו שמחזיקים במידע הרב ביותר והם יודעים הכי טוב כיצד לנהל את המצב בשטח.
כדי להילחם בביורוקרטיה אמר פומפאו שהוא מתכוון לצמצם את מספר האנשים שצריכים לבחון ולאשר מבצעים שונים. דרך אחרת היא להגדיל את מספר קציני המבצעים של הארגון בתחנות השונות, ובכך לקרב את אנשי הארגון ליעדים המודיעיניים. צריך לפרוס את אנשי הסוכנות ביחד עם הכלים הדרושים להם והמקורות השונים בלב האירוע, אמר פומפאו.

למרות השפעתו של חיזבאללה על לבנון, חלק ניכר מהאוכלוסייה השיעית במדינה פונה לעבר העיר נג'ף שבעירק, אחת הערים הקדושות לשיעה, לקבלת הנחיה דתית. למרות שנג'ף מעולם לא הייתה מעורבת פוליטית בלבנון כמו אירן, מוסדות שיעים רבים קראו לה "בית".
במשך השנים חיזבאללה הפנה את תשומת הלב של שיעים רבים לאירן לצורך הנחייה דתית, אך לנג'ף עדיין הייתה השפעה דתית. לאנשי דת בולטים בלבנון היו בעבר קשרים חזקים עם נג'ף, והיא עדיין משפיעה על השיעה בלבנון. ארה"ב ושחקנים אזוריים אחרים יכולים לנצל קשר זה, כותבת חנין גדאר ב-Wadhington Institute, כדי לעזור ללבנון לרסן את ההשפעה האירנית במדינה.
מאז שנת 2003 האייתוללה עלי סיסתאני, אחד מאנשי הדת השיעים הבכירים בעולם, נמנע לנקוט עמדה בפוליטיקה הפנים-לבנונית. מקרה יוצא דופן היה לאחר מלחמת לבנון השנייה, כאשר סיסתאני אמר לאנשי דת בלבנון לא לתפוס משרות פוליטיות ושהשיעים בלבנון צריכים להתנתק מאירן. כעת נג'ף מוכנה להתערב הנושאים פוליטיים, דבר בעל משמעות לקראת הבחירות בעירק שיתקיימו בשנה הקרובה.
אירן רוצה להקים גוש של מפלגות שיעיות. בחודש שעבר, לאחר ביקור של בכירים עירקים בסעודיה, אירן שיגרה לבגדד את האייתוללה הבכיר מחמוד האשמי שחרודי. מטרת הביקור הייתה לנסות ולאחד את השורות השיעיות לקראת הבחירות. שחרודי אכן נפגש עם מספר מנהיגים, ביניהם ראש-הממשלה, חיידר אל-עבאדי, אך לא הוזמן לנג'ף וגם איש הדת הבכיר מוקתדא א-סאדר סרב להיפגש איתו.
מכשול נוסף בפני תוכניותיה של אירן, מציינת גדאר, הוא הגל האנטי-אירני בעקבות עסקה של חיזבאללה עם דאעש בסוריה. באוגוסט האחרון, 308 לוחמי דאעש ומשפחותיהם הורשו לסגת מהרי קלמון לעבר העיר אל-בוכמאל שליד גבול סוריה-לבנון. הדבר בוצע באמצעות אוטובוסים ואמבולנסים שנשלחו על-ידי משטר אסד ובשיתוף פעולה עם חיזבאללה. הדבר הרתיח את אל-עבאדי ואנשי דת אחרים בעירק, שראו את העסקה כמסוכנת לעירק ופוגענית כלפי אנשיה. הדבר הגיע גם לאוזני תומכי חיזבאללה בלבנון, שמתחו ביקורת על המהלך.
בזמן שאירן בטוחה ביכולתה להשפיע על הבחירות לפרלמנט הלבנוני במאי 2018, הבחירות לפרלמנט העירקי באפריל 2018 מהוות אתגר רב יותר. פוליטיקאים שונים מרחיקים עצמם מאירן, תוך הדגשת הזהות הלאומית העירקית על חשבון הזהות השיעית. בנג'ף מסכימים עם מהלך זה, והם כנראה יתמכו בכל קואליציה שיעית שתדגיש את הזהות העירקית.
בניגוד לשיעים בלבנון, השיעים בעירק עומדים על שלהם מול אירן. הדבר נובע בין היתר מהנוכחות של ערים שיעיות מרכזיות כמו נג'ף וכרבלא. מעבר לכך, שיעים בעירק עדיין רואים את מדינתם כמשגשגת ועצמאית. השיעים בלבנון לא הצליחו לייצר זהות לאומית משלהם, והם חברו לפלשתינים, הסורים וכעת האירנים כדי להגן על עצמם. גם אלו שמתנגדים לחיזבאללה, עדיין מציגים עצמם כשיעים ולא כלבנונים.
כדי לטפח חלופה בת-קיימא לחיזבאללה, הקהילה הבינלאומית ניסתה לעבוד עם פלגים שונים בלבנון והשקיעה בהם רבות. עד לאחרונה רבים מהם לא חיפשו חלופה לחיזבאללה, והם היו מרוצים מהרטוריקה התוקפנית של הארגון וראו בו ארגון מקובל שמספק שירותים חברתיים לשיעים נזקקים. מנגד, תורמים זרים העבירו כספים לדמויות שיעיות רבות שלא נתפסו כאמינות, ולא הייתה שום אסטרטגיה אמיתית לחיזוק המנגנונים שיעניקו לשיעים מקום ראוי בחברה הלבנונית. היוזמות נגד חיזבאללה נכשלו, משום שניסו להחליף ארגון שיעי אחד בארגון שיעי אחר, במקום לחזק את התודעה הלאומית הלבנונית.
חיזוק התודעה הלאומית העירקית, יכול להביא מנהיגים שיעים להקמת קואליציות מגוונות. למרות ההבדלים המהותיים שיכולים להיות בין המפלגות השונות, מדובר במהלך טוב יותר מאשר חיזוק המעורבות האירנית בעירק. דבר שכזה יסייע לארה"ב ובעלות בריתה להילחם נגד התרחבות ההשפעה האירנית באזור. עתיד ההשפעה האירנית בעירק ייקבע בבחירות באפריל, ואם המועמד האירני לא ינצח כחלק מגוש חוסם שיעי, אירן תרגיש את ההשפעות למהלך בעירק ובלבנון.
לדעת גדאר, כדי להחליש את ההשפעה האירנית במרחב, הקהילה הבינלאומית צריכה לעודד בריתות פוליטיות בעירק שיכולות לערער את המעומדים שאירן תומכת בהם, לחזק את אל-עבאדי ושאר מוסדות המדינה, לעודד את נג'ף לגמישות פוליטית ולקרוא לשיתוף פעולה בינלאומי. אם המפלגות השיעיות לא יקימו גוש חוסם, או יחברו לסונים ולכורדים כדי להקים ממשלה בין-עדתית, ניתן יהיה לחזק את שיתוף הפעולה בין ארה"ב לעירק ולפעול נגד אירן.
הסיכויים שמהלך כזה יתרחש בלבנון יותר נמוכים, ולמרות זאת הקהילה הבינלאומית לא יכולה לאבד את הקשר עם השיעים הלבנונים שמתנגדים לאירן. חיזבאללה הוא עדיין החלופה האמיתית היחידה לשיעים בלבנון, אם בכירים שיעים בנג'ף ומקומות אחרים יגבירו את הלחץ על אירן ושלוחותיה.

תאריך:  13/10/17   |   עודכן:  13/10/17
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות העולם הערבי
אריאל י' לוין
מייקל נייטס ממכון המחקר Washington Institute מציע תוכנית מקיפה בת שישה מרכיבים, כולל כאלו הדורשים שנים רבות, כדי לדחוק את רגליה של אירן ברחבי המזרח התיכון
אריאל י' לוין
השפעתה של אירן בלבנון מתחזקת ללא הרף, הן במישרין והן דרך חיזבאללה. האבסורד מגיע עד כדי כך שצבא לבנון משתמש בתחמושת שקיבל מארה"ב כדי לסייע לחיזבאללה; ורפיק אל-חרירי פועל לצידו של הארגון שנטל חלק ברצח אביו
איתמר לוין
נשיא תוניסיה בן ה-90, בג'י קאיד אסבסי, מעז לפעול למען שוויון לנשים בתחומים הרגישים ביותר: ירושה ונישואין. הסופר כמאל דאוד מסביר בניו-יורק טיימס עד כמה זה חשוב
עומר כרמון
בית משפט בסעודיה זיכה את חברת הבנייה בן-לאדן מכל אשמה פלילית בפרשת התמוטטות המנוף במסגד הגדול בעיר מכה    בהתמוטטות נהרגו 111 צליינים מוסלמים
אליהו קאופמן
תוך שלושים וחמש שנה בדיוק חוזרת ישראל על אותה שגיאה של מעשה שהמיט עליה אסון מדיני    האומנם יש כאן טיפשות פוליטית ומדינית של ממש, בזמן שבמקרה מדיני אחר ידעה ישראל לנהוג בתבונה מרבית?...
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il