"מה שמונע קריאת ספרים הוא לא הדיגיטציה, כי אם העובדה שלהורים אין זמן לשבת עם הילדים ולקרוא יחד ספרים. החוויה המשותפת של קריאה בראשית הדרך היא מכוננת, ומי שאין לו אותה, ספק אם יצליח לרכוש אותה בעתיד" - כך דברי שרת החינוך, פרופ' יולי תמיר בכנס: שווה קריאה" של המרכז לטכנולוגיה חינוכית (מטח), שנערך במסגרת יריד הספרים הבינלאומי.
בכנס השתתפו מאות אנשי חינוך וכ-25 מרצים אורחים מ-12 מדינות ברחבי העולם. בהם: פרופ' סטיבן קראשן מאוניברסיטת דרום קליפורניה, חוקר ידוע בתחום החינוך הדו-לשוני ובנושא הקשר שבין קריאה חופשית להישגים. יתר המרצים הגיעו ממדינות כגון: ארגנטינה, ארצות-הברית, בריטניה, גרמניה, הודו, הולנד, ניגריה, סלובניה ופורטוגל.
במסגרת הכנס דנו בנושאים כמו הקשר בין קריאה חופשית להישגים, קידום הקריאה ומדיניות החינוך, תרבות הספר בחברה היהודית, התפקיד הפסיכולוגי של ספרים וקריאה, התפקיד החברתי והתרבותי של ספרים וקריאה, קריאה ואינטרנט, תפקידם של הורים ומחנכים כמתווכים בין ספרים לילדים ועוד. כמו כן הוצגו פרויקטים לעידוד קריאה מן הארץ ומן העולם.
שרת החינוך, פרופ' יולי תמיר, אמרה בכנס כי למרות שאומרים שבמאה ה-21 הספר יעלם, היא מסרבת להאמין שכך הדבר. "הקושי הכי גדול שלנו הוא לגרום לילדים לאהוב לקרוא. לכן פרויקט "קוראים... וזה הקול!" הוא כל כך חשוב".
לדבריה, גמישות תקציבית במשרד החינוך היתה מאפשרת קיום של מהלכי הטמעת קריאה של מורים עם ילדים, הורים עם ילדים, ניצול מרבי של משאב הספרייה בבית הספר – בכל מקום בו החוויה יכולה להיות חלק מהתרבות הקוראת. תמיר סיכמה, כי "מדובר בתוכנית חשובה במיוחד ונפעל על-מנת להרחיב ולפתח אותה".
גילה בן-הר, מנכ"לית מטח, אמרה בכנס שלמרות ההשקעה העצומה של מערכת החינוך למימוש יכולותיו של הפרט, ישנם קשיים לא מעטים, אם במימוש ואם בתוצאות. "עולם הספר, כשהוא נפתח בפני אדם צעיר, עשוי לחולל שינוי בעולמו של היחיד. כך אנו למדים מן הספרות ומסיפורי החיים של מנהיגים ואישים אחרים שהגיעו להישגים מופלאים".