X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
זוהר בן-אשר מנהל אקדמי המרכז האירופי למחקר ומימון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
אם נתניהו התכוון למה שאמר - הוא ראוי להיות מגולגל בזפת ונוצות וּלְהִיזָּרֵק בחרפה מן העיר. אם לא - איזה מין ראש ממשלה הוא, המרשה לעצמו לההבדח על עתידה של המדינה היחידה שיש לנו - זו שלפני מאה שנה הניח לה את היסוד אותו לורד בלפור, בהצהרתו המפורסמת
▪  ▪  ▪
בנימין נתניהו, תרזה מיי מביטים בהצהרת בלפור המקורית [צילום: קובי גדעון/פלאש 90]

לפני מאה שנה כתב הלורד בלפור מכתב קצר ללורד רוטשילד. זה היה מכתב קצר מאוד ובו משפט מכונן אחד, זה האומר כי "ממשלת הוד מלכותו רואה בעין יפה הקמת בית [לאומי] בפלשתינה לעם היהודי ותעשה את מיטב מאמציה כדי לקדם את השגת יעד זה תוך הבנה ברורה שלא ייעשה שום דבר העלול לפגוע בזכויות האזרחיות והדתיות של קהילות לא-יהודיות בפלשתינה או בזכויות ובמעמד המדיני של יהודים בכל ארץ אחרת".
המכתב נולד לאחר מאמצים פוליטיים של התנועה הציונית ובעיקר של ד"ר חיים ויצמן שלימים היה לנשיא הראשון של מדינת ישראל והיה פרי חשיבה פוליטית ומדינית מבריקה מצד ויצמן והנהגת התנועה הציונית שראתה לנגד עיניה את עתידה של התנועה הציונית וזיהתה את הפוטנציאל הגלום במכתב זה שעיקרו הוא הקמת מדינת ישראל, בעקבות חזונו של מייסד הציונות, הרצל.
המאפיינים המרכזיים של התנהגות ההנהגה הציונית היו הסתכלות אסטרטגית ארוכת-טווח, הבנה מעמיקה של המציאות הבינלאומית של זמנה ושל כיווני ההתפתחות של מציאות זאת ודבקות במטרה של שחרור לאומי לעם היהודי, תוך הינתקות מכבלי הדת והזדהות עם ההיסטוריה והתרבות של העם היהודי שעמד בבסיס התנועה הציונית שקמה רק עשרים שנה קודם לכתיבת המכתב.
הצהרת בלפור עצמה היא, למעשה, ביטוי נחרץ למה שהציונות ראתה כתנאי-יסוד לעצם קיומה: הכרה בינלאומית לא רק בתנועה הציונית עצמה, כתנועת השחרור של העם היהודי, אלא בהקפדה על כך שכל מעשיה של התנועה יהיו בהתאמה עם הדין הבינלאומי. כפי שהכריז הרצל בנאומו בקונגרס הציוני הראשון ונקבע ב"תוכנית באזל" בפירוש: "הציונות שואפת להקים לעם ישראל בית-מולדת בארץ ישראל, מובטח לפי משפט הכלל".
יתרה מזאת, ההנהגה הציונית לא רק שלא התקוממה כנגד הַסֵּיפָא של המשפט המכונן מהצהרת בלפור, אלא ראתה בהבטחה להגנה על הקהילות הלא-יהודיות משהו המתאים למוסר היהודי מֽקֽדְמָת-דְנָא, ברוח הציווי התנ"כי לנהוג בהגינות, יושר ואהדה כלפי הגֵרֽים. מנהיגים כמו ז'בוטינסקי, למשל, הלכו אף רחוק מכך: לשיטתו של ז'בוטינסקי, כאשר יֽיכּוֹן הבית הלאומי של העם היהודי כמדינה ריבונית, לערבים הדרים בה יהיה ייצוג הולם ונאות בכל מוסדות השלטון. על-פיו של ז'בוטינסקי, כאשר נשיא המדינה יהיה יהודי, על סגנו להיות ערבי ולהפך. ויש לתת את הדעת - זה מה שאומר ז'בוטינסקי, אביו הפוליטי והמדיני של הליכוד; לא דב חנין מחד"ש! (ואפילו לא בן-גוריון). להנהגה הציונית זה נראה טבעי לחללוטין משום שֶׁעֲבוּרָם להיות במסגרת הדין הבינלאומי היה הביטוי לשייכות העם היהודי והביטוי הלאומי שלו למשפחת העמים.
הצהרת בלפור, עבור ההנהגה הציונית, הייתה לפיכך הבסיס והמבוא למאות-רבות של שנות קוממיות ועצמאות של יישות יהודית מדינית שהיא חברה מלאה ומכובדת במשפחת העמים, המכבדת את הדין הבינלאומי ונוהגת בתוך המסגרות שהוא מציב. ולכן, לכל מי שרואה עצמו מחויב למורשת הציונית, יש סיבה לציין בגאווה מאה שנים של שייכות, של חברות במשפחת העמים (הנאורים) ולא מאה שנים של בדידות.
אמירה נוספת שהתייחסה למאה שנים נשמעה לאחרונה מפיו של ראש הממשלה נתניהו, שאיחל-קיווה שמדינת ישראל תגיע למאה שנות קיום. נתניהו ביטא כאן פֶּסִימִיּוּת שממש לא ברור איך ומדוע עברה האמירה הפסימיות הזאת מתחת לראדאר ולא זכתה לָמְחָאוֹת שראוי שהייתה מעוררת בקרב הציבור הישראלי כולו ואצל כל נציגיו. זו הינה אמירה המפגינה חוסר אמון בסיסי מצידו של ראש הממשלה במעשה הציוני, בהבטחה הציונית ובתקוות שהביאו להקמתה של מדינת ישראל על-ידי התנועה הציונית. אם כל טווח הזמן שהוא מקווה שמדינת ישראל תשרוד הוא מאה שנה - ראוי שיעזוב את תפקידו מיד ויתן למי שמסוגל לראות את עתידה של מדינת ישראל אל-מעבר לשלושים השנה הבאות.
או שמא התכוון נתניהו שמדינת ישראל תחזיק מעמד רק מאה שנה כי אז, בשנת 2048, יגיע לתום כהונתו - בהתאם למה שאמר על כוונתו להיות ראש ממשלה הרבה זמן - מה שלדעתו (אולי) יביא קץ על הבית הלאומי של העם היהודי. האמת היא שחשיבה מעין זו מתאימה לו שכן הרי הוא מזהה את המדינה עם הביבי, נוסח "המדינה זה אני" (L'etat c'est moi), כפי שאמר לואי ה-14.
כך או אחרת, זו הינה אמירה חמורה; הכי חמורה שאפשר להעלות על הדעת. זה עלבון לאבות הציונות ולמקימי המדינה; זו אמירה שאינה אלא סטירה בפניהם של כל אזרחי ישראל שרוצים ומקווים כי לא רק הם, אלא גם ילדיהם ונכדיהם יחיו כאן, במדינה משגשגת שעתידה תמיד לפניה. והנה, איש לא אמר דבר. האם זה משום שכולם חושבים כמוהו? אם כן, אולי לא צריך לחכות עד 2048 ואולי כדאי לסגור את העסק כבר עכשיו ולבקש מקלט מדיני באחת מארצות הים. כנראה שֶׁעֲשִׁירֵי הארץ - אלה שביבי ושלטונו העשיר אותם, כבר מזמן סדרו לעצמם דרכון נוסף וחשבונות בנק בחו"ל. אבל מה עם כל היתר?
המסקנה היא חד-משמעית: אם נתניהו התכוון למה שאמר - הוא ראוי להיות מגולגל בזפת ונוצות וּלְהִיזָּרֵק בחרפה מן העיר. אם לא - איזה מין ראש ממשלה הוא, המרשה לעצמו לההבדח על עתידה של המדינה היחידה שיש לנו - זו שלפני מאה שנה הניח לה את היסוד אותו לורד בלפור, בהצהרתו המפורסמת.

הכותב הוא מנהל אקדמי ומדען ראשי, המרכז האירופי למחקר ומימון.
תאריך:  04/11/2017   |   עודכן:  04/11/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הצהרת בלפור ולהבדיל הצהרת ביבי
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
המרכז האירופאי ....אמרת הכל
hust  |  4/11/17 12:35
2
לא פרופסור ולא מנהל אקדמי
מטרידן מיני  |  4/11/17 19:03
 
- מילא הטרדה מינית אבל התחזות?
קורח בן ענר  |  4/11/17 20:00
3
מזוייף
יגודה  |  4/11/17 21:12
4
תשתה כוס מים ותרגע ל"ת
דברי הבל  |  5/11/17 05:06
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד מנחם גורמן
העם באמצעות הכנסת הוא הריבון, ולא שופטי בית המשפט העליון שלא נבחרו ואינם חייבים בדין וחשבון לציבור. לאור זאת, מוצעות כמה תובנות לחקיקה שתגדיר את סמכויותיהן של הרשויות השונות
נסים ישעיהו
האמת של אברהם יוצרת שילוב בין דרך ה' ובין צדקה ומשפט. כי בלי דרך ה' אפשר לעשות צדקה שמגבירה את הרשע (זכויות אדם לרוצחי יהודים) והמשפט יכול להיות גם סדומי
אהוד פרלסמן
קלמן ליבסקינד כתב במעריב מאמר המעורר את הרושם שכמעט בכלל אין בניה ביהודה ושומרון, אבל בעשרים שנות נתניהו עלה מספר המתנחלים ביו"ש פי שלושה, וחלקם באוכלוסייה היהודית עלה פי שניים
הרצל ובלפור חקק
הרהורים על עצרות הזיכרון בשנים האחרונות, ויש עדיין דרך להפוך זאת למפגן של אחדות לאומית
אברהם הללי
בין המצוות שאדם עושה אותם ויכול גם שלא לקבל שכר בעבורם מאת אלוהיו בחייו הם נמנו ונמצאו שמונה דברים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il