X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  ספרים
יכולת הסיפור המקורית של הרן מתגלה שוב כפלנטה נפרדת, ייחודית מאין כמותה, של מחשבה, אסוציאציה ובריאה יש-מאין ושוב מככבת בחזית וברקע המוזיקה כמנוע מופלא לכל זה, אך לא רק בזכות יצירותיהם של בריטן, שוסטקוביץ ועוד המשתרבבות פנימה, אלא, ובמיוחד, בזכות המוזיקה החדשה שיוצר הרן בכוח התחביר יוצא הדופן שלו שעולה כאן שלב
▪  ▪  ▪

בועות
בפרק זה מחפש מר למפל מחליף
ובזמן שמר למפל ישב בחדרו והאזין לפרק הסערה מארבעת האינטרלודים שכתב בריטן ליצירתו פיטר גרמייס חשב מר למפל שלאור זאת שיום שני היום שסימנו ירח בשפות שונות אולי מוטב שיאזין לליל זוך של שנברג ואולם עם הישמע היצירה חש רתיעה מסוימת ועייפות- מה מיצירה זו ולא מכיוון שלא אהב יצירה זו אלא מתוך ההרגשה שהמוזיקה הזו לא מובילה אותו לדבר היינו כנתק במעגל החשמלי אשר מונע מהנורה להידלק או כמו מילה בסוף השורה שאינה מתחרזת או עמידה בקצה המקפצה הגבוהה בבריכה בזמן שהבריכה ריקה ובין אם אוהבים יצירה זו ובין אם לאו שם היא נעצרת ואינה מעוררת כל מחשבה או רצון להאזין למשהו אחר זולת אולי למסע החורף מתוך שקיים דמיון-מה ביניהן ומתוך שהעמיק בחשיבה היה העניין מתדפק בתוך ראשו על גולגולתו מבפנים וחש שיש יותר מידי דברים שדופקים לו בראשו ולא התכוון דווקא לענייני ההוראה שכן אהב את ההוראה אבל התחושה שמשימות רבות בחייו מחכות רק לו הפריעה לו ומבחינתו משימה הייתה דבר גדול כהכנת תוכנית לימודים או שיפוץ חדרו או הורדת כביסה וצחצוח נעליים או השלמת מניין במגש הביצים שבמקרר שכן גם אם מגוון המשימות אינו בעל חשיבות זהה או בעל שיעור דחיפות דומה הרי עליו לזכור לנהל ולתעדף את כל המשימות מה גם שבסופו של דבר כולן רובצות על שיכמו שלו בלבד ממש כמעט בדיוק כפי שהחילזון נושא את ביתו על גבו ובאמת חשב על כך שעליו לברר אם מחליף החילזון את ביתו במהלך חייו ואם יכול החילזון להחליף בית עם חילזון אחר אפילו לתקופה קצרה או ליתן לאורחים חלק מביתו לתקופה מוגבלת כסוף שבוע ואולי בכלל חשב מר למפל מכך שחייו שלו מפריעים לו לחיות את חייו שלו עצמו והכל תוך כדי ריצה אינסופית אחרי תלמידיו וריצוי צרכיהם של אחרים והכל תוך נסיון נואש לנקות את שולחנו מחובות על-מנת שיפנה זמן על השולחן עבור עצמו וחשב על כך שאולי יבקש מרופאו האישי שישתק את גופו וישאיר בתפקוד רק את עיניו מחשבתו ואוזניו ולא ידע אם בכלל זקוק הוא לשתי עיניו ואולי די בעין אחת וכך יוכל אומנם בקושי לא מבוטל ותוך כדי ויתור על הרבה דברים להתעסק אך ורק במחשבתו ובהאזנה למוזיקה במסגרת המועדון להאזנות פרטיות ולהמתנה לתשובה מגימ"ל ולכן החליט מר למפל שכנראה עליו להחליט החלטה גורלית לגבי עצמו ולגבי חייו והחליט לפרסם ללא דיחוי ושיהוי מודעה בעיתון רציני כטיימס הלונדוני או במקבילה מקומית מודעה בזו הלשון הצעת עבודה רצינית: מר למפל מחפש אדם דומה שיוכל להחליף אותו ולהיות מר למפל במקומו ועדיפות תינתן ליתומים מאב ומאם והתכוון שלשון המודעה בלשונו שלו ולא בלשונו של הלוויתן שיכולה לשאת בקלות כך אומרים כרכרה או מזחלת שלג בערב חג המולד כולל שני אילי חורף ודלי לצרכיהם של האיילים ומר למפל קרא מספר פעמים את לשון המודעה ובאמת שלא הבין מדוע הוא מעדיף יתומים ונזכר שכך היו מגייסים בימי המערב הפרוע שליחים ומלווים לעגלות ולכרכרות הדואר אולי מתוך מחשבה שחייהם של יתומים שווים מראש פחות וכיוון שסופם הוודאי של אותם השליחים היה למות מחץ אינדיאני מורעל בקוררה או מקליע נחושת מאקדחו של בילי דה-קיד או מסכינו ריצרד חדיד שהיה נועץ אותה הישר בלב קורבנותיו וממסמר אותם ולכן יתרונם של יתומים הוא שסביר שאיש לא יבוא לדרוש את כספם ולשאול שאלות מיותרות לגבי נסיבות מותם ורצה מר למפל להוסיף דרישות לתפקיד כמו העבודה היא לכל החיים ואולם התלבט אם הכוונה לכל חייו של מר למפל או לכל חייו של המחליף וחשוב שהמחליף ידע לקרוא קצת תווים ויוכל ללמד קצת בכיתה ואולי כדאי שהמחליף ידע לזהות ולהבין את שפתם של
הלוויתנים בין התווים שבמנגינה ואולי עדיף מחליף עם ניסיון בהוראה והכוונה היא להשאיר את מר למפל רק עם גופו ומחשבותיו ושמיעתו ואפילו גופו לא הכרחי עד כדי כך שהמחליף יוכל לטפל בשיניו במקום באלו של מר למפל ולכן מר למפל הוציא מיד נייר חדש והחל לכתוב אדם מבוגר בשם מר למפל מחפש אדם אחר שלא מאס בחייו שלו ורוצה לחיות גם חיים של אחר ורוצה להציע לו היינו לאדם האחר להיות מר למפל במקומו של מר למפל ודרישות התפקיד הן מידות כמידותיו של מר למפל ולפחות אהבה נכזבת אחת וכן יכולת ללמד כיתה רעשנית במיוחד ושיניים בריאות לחלוטין ויכולת להאזין למוזיקה כל היום ולעתים למספר יצירות שונות ומגוונות במקביל והתפקיד הוא לכל החיים ללא יכולת להתחרט והשכר גבוה מהרגיל ועדיפות תינתן ליתומים ולבנים יחידים ומי שרואה עצמו מתאים שיבוא לביתו של מר למפל היכן שהשבשבת חורקת לצד ימין ולצד שמאל ומר למפל מאוד מבקש שרק מי שרציני יגיע שכן הדבר הוא בנפשו ורצה להוסיף כי ההכשרה תכלול כמה חודשי חפיפה עד לרגע שהמחליף יוכל להחליף את מר למפל לחלוטין ובכבוד ובברכה מר למפל וניסה לחשוב מי יענה למודעה ולמה שיסכים אדם לקחת על עצמו חיים נוספים שהרי נדרש מאדם לוותר על חייו ולאמץ את זהותו המופרטת של מר למפל ומר למפל המשיך בהאזנה והחליט כי מודעתו ארוכה מדי וניסח מודעה חדשה בזו הלשון למר למפל שזה אני נמאס להיות מר למפל וכאן עצר מר למפל ושאל את עצמו האומנם ותשובתו הייתה כה נחרצת שמיד העביר קו על לשון המודעה ופתח בכתיבת מודעת דרושים חדשה: מר למפל שזה אני מחפש מישהו שיוכל לקחת ממני את האחריות ואת העשייה על כל הדברים שמעסיקים אותי ומונעים ממני להיות ולעסוק במה שאני באמת רוצה מר למפל שזה אני מבקש שרק רציניים ייענו למודעה ויש עדיפות ליתומים משני ההורים ולחסרי אחים וחשוב לציין כי ההחלטה הסופית תתקבל לאחר בחינה מעשית ומר למפל הרים את ראשו והחליט שעליו לחפש מנגינה חדשה להאזנה ומיד חשב על SILENCIO של ארבו פארט (Arvo Part) אם כי לא היה בטוח אם חוברה בזמן חייו ומצא יצירה זו מתאימה כי ידע שהחלפתו על-ידי אדם אחר תייצר הרבה שקט בעבורו ואמנם לא קיים שקט אמיתי כפי שלא קיים ריק אמיתי ועל כך כבר היה מי שכתב יצירה מתמשכת שלא קורה בה דבר למעט הזמן שעובר והמחשבות שממלאות אותו והאזין לשקט בSILENCIO וחשב כבר ללכת לישון ולא היה רגוע לגבי המסרים במודעה והחליט כי יהיה עליו לאזן בין הדרישות במודעה שכנראה מוגזמות לבין אלו שיפנו אליו בעקבותיה והינה הוא שומע את שכנתו מקלידה במכונת הכתיבה והמיטה של השכן מלמעלה זזה בהתאמה ובסוף כל שורה חורקת השבשבת והמיטה חוזרת למקומה הראשוני היכן שהשכן סימן קו ירוק על הרצפה והשכנה ממשיכה להקליד ומיטתו של השכן מטיילת בחדר והנה השכנה עוצרת מקללת ומושכת את הדף וזורקת היישר אל הפח והשכן מלמעלה עף מהמיטה והסדין נתלש מהמזרן והשכנה נועצת נייר חדש והשכן פורש את הסדין בלילה על המזרון ורוקע בנעלי הבית שלו על הרצפה והשכנה מתעצבנת ומתקתקת שישים מילים בדקה בסגנון הקלדה עיוור וכל שהיא כותבת בעיניים עצומות הוא שיש לשמור על השקט ויש לשמור על השקט ויש לשמור על השקט שיש לשמור על השקט שיש לשמור על השקט שיש לשמור על השקט שיש לשמור על השקט וכשלבסוף מגיעה העגלה לסוף השורה חורקת השבשבת ואחרי שבעה תווים כולל רווחים העגלה נעצרת ונזכר מר למפל שאחת מדרישותיו העיקריות לתפקיד היא היכולת להמתין למכתב התשובה של גימ"ל שלעולם לא יגיע והוציא נייר מתוך חבילת הניירות ולקח עט שצבע הדיו בו שחור ורשם: מר למפל שזה אני מחפש אדם שיחליף אותו בתור מר למפל ועל האדם להיות בגיל מבוגר בעל הרבה ניסיון בהמתנה ויכולת מוכחת של אי-עשייה מתמשכת ורק יתומים שיוכיחו כי היו יתומים ערב פרסום המודעה ייענו ונדרשת גם יכולת בסיסית בקריאת תווים ויכולת בהבנת מסרים של לוויתנים ודעתו של מר למפל נחה יחסית שכן לא רצה שאדם יפגע בהוריו חס וחלילה רק כדי לזכות במשרה ומתוך שחשש שמודעתו תהיה ארוכה מדי וגם לא מובנת ומרתיעה החליט לקצרה לנוסח הבא מר למפל מעוניין לעשות הצרחה ומחפש לשם כך מחליף יתום בעל יכולת המתנה למכתב שלא נשלח שמבין את מקור כפתור ה- shift במקלדת ותשובה וזימון לבדיקה מעשית לא תישלח
למתאימים בלבד ורצה להדגיש העניין וחזר וכתב שמתאימים לתפקיד לא ייענו כלל או שייענו לאחר שנים ורצה להוסיף שכשם שרבים מנגנים מוזיקת בלוז אבל רק מעטים חשים באמת את הבלוז והשאר מזייפים כך יש רבים הפוגשים את השקט אך רק מעטים שומעים אותו ושבעים פנים לשקט ממש כמו שלאסקימוסים יש שמות רבים לשלג והוציא נייר חדש וצחור וחידד את קצו של העט הנובע ורשם מר למפל מחפש שקט יתומים מתאימים לא ייענו וכתב לבסוף מודעה בזו הלשון מר למפל מחפש להחליף סיפולוקס ודעתו נחה עליו ושקט השתרר גם אצל שכנתו שמרוב מהירות הקלדה הסתבכו המנופים במכונת הכתיבה והשכן הערירי התעורר בבוקר כשמיטתו נמצאת בקצה חדרו ממש מתחת לחלון שרואים ממנו את עצי התרזה שעורבנית עם קווים כחולים בקצה הכנף מקננת עליו הרחק-הרחק מהקו הירוק שסומן על הרצפה.

שני בטרילוגיה
מר למפל של גדעון הרן מעמיד נובלה נוגעת ללב על כישלון ועל הספרות עצמה, שבכוח הסיפר שלה הופכת למעשה מפואר, מרתק, שאין במקרה זה שני לו במרחב הספרותי העברי
▪  ▪  ▪

מר למפל, המורה המיתולוגי של מקס ומוריץ ביצירתו האלמותית של וילהלם בוש, הוא גיבורו השלישי של גדעון הרן, יוצרם של מר עכבר ואליזבטה שנחשפנו אליהם בספרו הקודם וזכו להצלחה רבה. זהו ספר שני בטרילוגיה שבורא הרן על גיבורי ילדות צדדיים, שהוא משתהה עליהם וחושף את עולמם ופנימיותם האינסופית בכוח דמיונו הפראי.
גם בנובלה זו בונה הרן נדבך חדש על פני נדבך קיים השאוב מעולם הילדות המוקדמת כבסיס להמצאה ולקלקול. דמות המורה השמרן, האדוק, הצבוע, מתגלגלת מן הגרמנית אל העברית ומפני השטח הילדותיים אל מרחביה העמוקים. למפל של הרן הוא חולם מיוסר, העסוק בחשבון נפש בלתי נגמר וברצון להגשים סופסוף תשוקות אמנותיות וארוטיות שהשנים המיתו.
יכולת הסיפור המקורית של הרן מתגלה שוב כפלנטה נפרדת, ייחודית מאין כמותה, של מחשבה, אסוציאציה ובריאה יש-מאין. ושוב מככבת בחזית וברקע המוזיקה כמנוע מופלא לכל זה, אך לא רק בזכות יצירותיהם של בריטן, שוסטקוביץ ועוד המשתרבבות פנימה, אלא, ובמיוחד, בזכות המוזיקה החדשה שיוצר הרן בכוח התחביר יוצא הדופן שלו שעולה כאן שלב.
מר למפל של גדעון הרן מעמיד נובלה נוגעת ללב על כישלון ועל הספרות עצמה, שבכוח הסיפר שלה הופכת למעשה מפואר, מרתק, שאין במקרה זה שני לו במרחב הספרותי העברי.
גדעון הרן, יליד ירושלים ליד שכונת שערי חסד, הורה לאורי, נרי ורותם, צלם סדרתי, חי בעולם של צלילים ומתרגל באך בפסנתר. אוהב את המדבר, יזם.
מר למפל הוא ספר שני בטרילוגיה. קדם לו מר עכבר שזכה לשבחי הביקורת. בימים אלה שוקד הרן על הספר השלישי מר וואלכה (שם לא סופי).
משבחי הביקורת על "מר עכבר":
מירי שחם, עורכת ומנחת סדנאות כתיבה:
"נגיד שאתם קוראים ספר שגורם לכם להתגרד מרוב הנאה כמו חתול מדושן שטובל באמבטיית שמנת; ונגיד שאתם מגיעים לעמ' 60-61 בספר, ואומרים לעצמכם, לא, לא יכול להיות שהוא כתב את זה. שלא לדבר על עמ' 40-41. ובכל פעם שאתם לוקחים את הספר ליד עולה לכם על הפרצוף חיוך אידיוטי של תענוג צרוף, ואתם קוראים לאט, ואז יותר לאט, כדי שלא ייגמר. ואחר כך קשה לכם להתאפק, ואתם קוראים מהר, אבל נשבעים לעצמכם שתקראו מחדש ברגע שתסיימו את הסיבוב הראשון, ובעצם אתם לא רוצים יותר ספרים, רק את הספר הזה, לקרוא אותו שוב ושוב ושוב, במעגלים, בלי לחגוג עם דגל ותפוח אבל עם חגיגה פנימית. בקיצור, תקראו את 'מר עכבר', לפני שכולם ידברו עליו. תגידו שגיליתם אותו ראשונים. איזה ספר"!
סלין אסייג, סופרת, זוכת פרס ספיר לספר ביכורים:
"הספר הזה גאוני בעיני. הכתיבה, הקצב, הרעיונות. זהו ספר חדשני ומרענן שלא קראתי כמותו...נהניתי מכל רגע. הוא עצוב ומצחיק ופרוע. מכתירה אותו כאחד הספרים הטובים שקראתי בשנים האחרונות. לא לפספס".
יותם שווימר, ynet:
"שימו לבכם ועיניכם ל'מר עכבר' ספרו המפתיע, העצוב והנהדר של גדעון הרן. הרן מציג בספרו כתיבה מרשימה ויוצאת דופן, מבלי שתיתפס לרגע כיומרנית או כמפגן ראווה אינטלקטואלי. זוהי יצירה מוזיקלית לכל דבר, שבה הלשון הופכת גמישה ותזזיתית, והתנועה לכל עבר הופכת תחת ידי המנצח של הרן לחגיגה של ביטויים רגשיים עזים".
אילנה ברנשטיין, סופרת:
"מר עכבר הוא אחד הספרים היפים, החכמים, העצובים, המצחיקים, הפסנתריים שקראתי זה זמן רב. ולא יהיה זה חסר אחריות מצדי אם אומר שעמודים 88-1 הם יצירת מופת קטנה".
הוצאת פרדס – סידרת "מלח מים"
'מלח מים' היא סדרה חדשה לפרוזה עברית מקורית מבית פרדס הוצאה לאור. בסדרה זו אנו מבקשים לתת במה לספרות רעננה וחדשנית מאת כותבים המבקשים לספר סיפור, ולעשות זאת בקולם שלהם. המלח והמים הוא מה שישנו לפני שנוסף כל השאר, לפני שתובל ושוייף וגוהץ בקצוות. איננו מבקשים לביית את הפרא העומד בשערי השפה, אלא לשמוע את קולן והדן של המלים הצומחות מן המקום, מבלי לגזום, מבלי לשתול את הסיפור באדמה אחרת, בשפה אחרת, בפיו של גיבור אחר.
את כותבי הסדרה מלווים טובי העורכים: סמי ברדוגו, עינת יקיר, עמיחי שלו, עמרי הרצוג, יותם שווימר ועוד.
הספרים שיצאו בסדרה: "שימורי אהבה" מאת ענבר אשכנזי, "אישוליים" מאת אלי שמואלי "זיכרון כמעט מלא" מאת גבי אשר, "בכוונה תחילה" מאת שלמה אריאל, "מר עכבר" מאת גדעון הרן, "בתוך הבטן של הדג" מאת טלי כהן צדק, "החקלאי" מאת רגב הרוש, "להחיות דברים דוממים" מאת חגית גרוסמן, "השבח לשכול" מאת ליאור קסוס, "לראות לויתן" מאת רון דהן, "חבלי הלידה של הירח" מאת כנרת רובינשטיין, "עד שתתחילי לדבר" מאת גליה תנאי ו"אולי אלד קשת" מאת הדס מזרחי.

מר למפל, מאת: גדעון הרן, עריכה: עינת יקיר, סדרת מלח מים, הוצאת פרדס,
119 עמודים, 59 שקל.
תאריך:  22/11/2017   |   עודכן:  22/11/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ציפי לוין
התכוונתי ללדת משהו, אבל פתאום הרגשתי ואקום, בפנים, אפילו לא תוהו ובוהו — ואקום נקי מהכול, שקט במחשבות, שקט ברחוב, שקט-טוב, או מוות
מירב חזיזה
הקואליציה הישראלית לטראומה יחד עם מרכזי החוסן של שדרות ועוטף עזה השיקו את הספר "טווסים על הגג - סיפורם של תושבי עוטף עזה"    טליה לבנון, מנכ"לית הקואליציה: הספר מאפשר לתושבי העוטף לשתף את הקהל הרחב בסיפוריהם האישיים מתוך מציאות חיים מורכבת, אך גם מאפשר להם להתבונן ולהביט בדרך הארוכה, העשירה והמצמיחה שהם עברו"
ציפי לוין
מתוך הספר: להיות רופא בעידן הבערות מרצון מאת בני מוזס    בשיא משקלי לא שמעתי ולו הערה אחת, אף לא מהקרובים    תהליך ההשמנה של האדם המתבגר היה לנורמה    בדרך למטה שמעתי הערות רבות, חלקן בלחישה וחלקן בקול רם: במה חלית? האם תשרוד? האם הטיפול עולה יפה? ההשמנה, על-פי הגרסה הרווחת, היא גזֵרת גורל. משורה ישחרר רק המוות
ישי הנר
מלאכיות בלבן - ללא גבולות, ספר ההמשך של קציעה אלדר בהוצאת אופיר ביכורים, מאחד את קארין, אסתר וראנין שוב לאחר שנתיים של ריחוק    כולן חוזרות לגור במרכז ולעבוד בבית-החולים בו החלו את ההתמחות
ציפי לוין
סמי היה בחור צעיר, בן 28, שלא מזמן גילה את סודות החיים    גופו חסון ושרירי והוא הסתובב בגופיית ספגטי הדוקה שהבליטה את מראהו הסקסי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il