X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
"שלטון החוק" הוא מציאות בה מערכת ציבורית לאכיפתו בוחנת על-פיו, לפי צורך, כל ישות-משפטית לגבי תאימות מעשיה לכללי החוק וגוזרת לפי ממצאים אלה את דינה. הבחינה חייבת להיות: עובדתית, מוכחת, הוגנת, שווה, אוביקטיבית, גלויה וממזערת פרשנויות פרטניות. עליה להתנהל בכללי משחק שווים לכל נפש, אלא אם הדין מתיר אחרת
▪  ▪  ▪
אביחי מנדלבליט [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

ככל שמרבים לצטט במקומותינו את הביטוי הבנאלי "שלטון החוק", כאילו הוא מבטא ייצוג אמיתי של שלטון מונחה חקיקה בהליכי השפיטה שלנו, מתברר שהמצטטים מתכוונים לדבר-מה אחר; כל אחד לפי טעמו, אמונתו או צרכיו המיוחדים.
המניע לכתיבת דברים אלה הם ציטוטים בתקשורת המגויסת מפי היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, בהופעותיו האחרונות בהקשר זה. דומה שגם הוא וגם מצטטיו, הפכו דיון לגיטימי לאיל ניגוח כנגד ראש הממשלה, נתניהו. גם אם לא התכוונו לכך, העיתוי בו בחרו היועץ ופרקליט המדינה להתדיין בסוגיה הוא הנותן.
מי שעושים עבודתם נאמנה, כפי שמעידים היועץ ופרקליט המדינה על עצמם, אינם זקוקים לקריאות עידוד מהיציע. אנו על סף הכרעות מהותיות בנושאי מדינה, חברה, תקינות שלטונית ושלטון חוק אמיתי. דווקא בעיתוי כזה חייבים "הכוהנים הגדולים" של מראית העין, להיזהר בלשונם ובעמדות שהם נוקטים.
ב"אקטיביזם השיפוטי" שירד על ישראל בשנות ה-90, במחטף של "חוק זכויות האדם" ו"חופש העיסוק" ופרשנויותיהם, הביטוי "שלטון החוק" אינו מתכוון דה-פקטו למעמדו של הדין בהליכים המשפטיים, אלא למעמדו של השופט כתחליף למחוקק. זו מציאות מטרידה ולטעמי גם אנטי-דמוקרטית.
"היועץ המשפטי לממשלה" הוא פקיד בכיר, שבידיו סמכויות מפליגות - לדעת רבים מפליגות מדי. לא אחת הוא ופרקליטות המדינה הכפופה לו, מפליגים על-כנפי הדמיון במלחמת דון-קישוטים במחוקקים. התירוץ הרגיל הוא הגנה על החלשים, אלא שלא קיים דין המגדיר זאת בתחומי אחריותם ולא קיים חוק הקובע מיהם חלשים ועד כמה או כיצד ראוי להגן עליהם. החלטות שאינן במסגרת הדין אינן "שלטון חוק" אלא שלטון השופט או המתיימר לפסוק מה נכון וראוי על דעת עצמו. יש בהתנהלות זו מידה מפליגה של אגו-מאניה.
בראייתי את הדמוקרטיה כפשוטה: שלטון העם, ע"י העם, למען העם - אני מוצא צורך לחזור ולהדגיש שהעם הוא הריבון. הכנסת, הנבחרת על ידו, מקבלת מידיו מנדט לחוקק חוקים ועל-כן היא המחוקק ואין בילתה. כל הפרשנויות המתגודדות סביב אמת יסודית זו, מייצגות מאבקים על עוצמה פוליטית. מאבקים אלה מנוהלים בכלים משפטיים, תקשורתיים או אקדמיים כאלה ואחרים, תוך ניסיון להסתיר את מטרת-האמת של הזועקים "זאב", "זאב" - אינטרסים סקטוריאליים ופרטניים.
אין שום רע בשינוי או עידכון חקיקה. מטעמים מעשיים רצוי לא להרבות בכך יתר-על-המידה, והעצה "סוף מעשה במחשבה תחילה" טובה מאוד גם כאן. כל עוד החקיקה נעשית בגלוי, במסגרות המיועדות לכך (הכנסת וועדותיה), תוך שמיעת דעות ועמדות מגוונות ובכפוף לדיון מסודר וגלוי עם החלטות מנומקות ומתועדות כראוי - העניין אפילו חיובי. אין סיבה להישאר במסגרת חקיקה לקויה רק לטובת שימור "סטטוס-קוו" חסר ערך או מזיק.
אין צורך להציל את ראש הממשלה כטענת חלק מיריביו, מפני שאם העובדות יוכיחו שהוא אינו נקי-כפיים, פרשנות משנית לא תועיל לו. מאידך-גיסא, גם אין רשות וזכות לאיש להדיחו בנימוקי סרק, לאחר שנבחר ע"י רוב הציבור וקיבל אמון הכנסת ובכללם זה יריביו שאצה להם הדרך. מבחינה דמוקרטית טהורה, היעד הוא שלטון רצוף במשך קדנציה שלימה ובסופו בחירות חדשות, בהן יחזור הציבור וישקול את עמדותיו ויחליט. יש מקרים חריגים גם בכללים אלה, אבל הם אינן כוללים את קוצר הרוח של יריבי הממשלה או ראש הממשלה.
"החוק הצרפתי" איננו המצאה ישראלית. אפשר שהוא אינו רצוי לנו ואפשר שדווקא להפך. הדיון צריך להיות ענייני ובכל מקרה אין סיבה שלא לדון בו לגופו של העניין.
המשטרה היא גורם חוקר שזו מומחיותו; היא איננה גורם משפטי. יש להעמיד לרשותה את הכלים האמצעים וזמן סביר לעריכת חקירה ממצה אך אפקטיבית, מול כל אדם או ישות משפטית במדינה. התנאים המסייגים הם: אין גוררים רגליים, הדברים נשמרים בידי המשטרה ואינם הופכים, תוך הפרת החוק, ל"רכוש הציבור" בטרם עת. ההליכים מבוקרים כהלכה, מתועדים בקפידה, מנוהלים כראוי במגבלות הדין, כפופים לביקורת ציבורית - עיתונאית או אחרת. "שלטון החוק" חייב לחול גם על עיתונאים, אין יוצאים מן הכלל או מיוחסים. חובת כל הגורמים המעורבים בחקירה היא למנוע ניסיונות להשפיע על תוצאותיה או ממצאיה על-ידי גורמים חיצוניים למעגל החקירה הפעילה.
החוק המבקש לאסור על המשטרה להגיש המלצות עם פרשנות משפטית לממצאי החקירה, נכון ביסודו. המלצות נתפסות במקרים רבים ע"י הציבור "כפסק דין" או כחוות-דעת משפטית מחייבת - זה איננו המצב בפועל. המלצות עשויות להשרות אווירה ודעה קדומה ולגבש עמדות שלעיתים אין להן שום אחיזה במציאות. אין להתיר התהוות מציאות זו, מפני שהיא עשויה בנקל להפוך לעיוות-דין, עינוי-דין או שניהם.
ההחלטה אם יש בממצאי חקירה ראיות לכאורה להגשת כתב אישום, היא בידי הפרקליטות והיועץ-המשפטי ורק בידיהם. אין צורך לעזור להם בכך; למעשה אסור לעזור להם. עליהם לשקול כל מקרה לגופו, בהתאם לנורמות המקובלות עליהם תמיד ולקבל את החלטתם. אין מקום להשפעות נוספות או אחרות בהליך זה.
נתקלתי בעבר בציטוט דבריה של שופטת בכירה (שאינני זוכר כרגע את שמה) שהעירה לעו"ד בבית המשפט בו ישבה בדין, כאשר הזכיר את המושג "דין-צדק", שאין בבית משפט דין-צדק, יש "שלטון החוק". אינני מקבל קביעה זו ואינני רואה סתירה בין הדברים. יש בהם דווקא השלמה, שהמוסר היהודי עומד עליה בהרחבה. "שלטון החוק" הוא המותר והאסור על-פי הדין ומה דינו של המפר את הוראות החוק. דין-צדק נוגע לניקיון ההליך השיפוטי ולרצון לנטרל מתוצאות המשפט כל גורם שאיננו שייך ישירות לנושא הדיון המשפטי. כשמתקיים שוויון אמיתי לפני החוק של הכל וכולם, אנו קרובים עד כדי נגיעה ל"דין צדק".
במקום לנסות ולבלום את המחוקק בעבודתו, מוטב ישקיע היועץ המשפטי לממשלה את מיטב זמנו, מרצו ויכולותיו, בחקירות שממצאיהן באים לפתחו ובקבלת ההחלטות "הנקיות" ביותר שהוא מסוגל להוציא מתחת לידיו. בכל מקרה, אני מקווה שהמחוקקים לא יתרשמו מטענותיו כשהן חורגות ממרחב תפקידו ויפעלו ללא משוא פנים ועל-פי שיקול דעתם בתחום הנתון להם כמחוקקים.

תאריך:  03/12/2017   |   עודכן:  03/12/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שלטון החוק או שרלטנות יורידית?
תגובות  [ 7 ] מוצגות  [ 7 ]  כתוב תגובה 
1
הבעייה היא הפירסום או ההמלצה?
שלמה המגיב  |  3/12/17 13:51
2
עברית של פטריוט ישראלי
שלמה המגיב  |  3/12/17 17:24
3
שלטון החוק ככלי
באום  |  3/12/17 23:09
4
כל מילה בסלע. המונח השקרי
בני בנקר  |  4/12/17 00:20
 
- ובכל זאת בנקר
שלמה המגיב  |  4/12/17 07:23
 
- במשטר דמוקרטי אין חלופה לשלטון
בני בנקר  |  4/12/17 09:05
 
- אבל אנחנו בחרנו בהם
גדעון אמיר  |  4/12/17 09:13
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יהודה קונפורטס
שני אירועים שהתקיימו השבוע במסגרת פרויקט iPad לכל מורה - אחד מהם בבית הנשיא - המחישו עד כמה המחשב עוזר לתלמידי החינוך המיוחד ומציל משפחות שלמות
יוסף אליעז
אחרי גילוי המנהרה ופיצוצה - צה"ל היה אמור להגיב בחומרה ובעונש על עצם חפירתה ולא להרשות לדובר הצבא כמעט לְהֵילִיל על פעולת-תגמול שתבוא מצד הָאויב שעבר את קו הגבול בחפירה תוקפנית
צבי גבאי
אמנם בשנים האחרונות מספר אינטלקטואלים ערביים אמיצים מביעים חרטה על גירוש היהודים והחרמת רכושם, פעולות שפגעו, לדעתם, כלכלית וחברתית במדינותיהם    אך לנוכח התוהו ובוהו השורר במרבית מדינות ערב, סיכויי דעות אלה להתקבל בציבור הם קלושים
יצחק מאיר
אין ספק, החדשות של ימים אלה הם חובה קדושה. לסגור זאת השתקה לדעת. אין אבסורד גדול מזה. ועל כן, ברור עד למאוד מאוד, הרדיו פתוח- אלא מה - והמסך מרצד בלי הרף - איך לא - ואדם נוסע ושומע, חווה וצופה, עומד ורועד, שוכב וחושב על הגורל ועל כל מה שהוא מביא בכנפיו הכבדות
שלומי פרידמן
העיתון שתמיד היה ידוע בדעותיו השמאל רדיקל, מצליח איכשהו גם לבכות על השתקה ובאותו זמן לנסות להשתיק את מי שלא חושב כמותו. גם מי רצה להפיל את דנון רגע לפני חזרתו לליכוד
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il