X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אפרים ענבר נשיא מכון ירושלים מכון ירושלים
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
אדוני ראש הממשלה, תוכנית מרשל לעזה היא רעיון גרוע ומזיק ישראל צריכה להתמיד במדיניות המקל והגזר שזכתה להצלחה רבה לאורך השנים, אף שמציאת שביל הזהב במשוואה עדינה זאת היא מסובכת ומלווה בחוסר ודאות
▪  ▪  ▪
ניהול הסכסוך [צילום: עבד ראחים חטיב/פלאש 90]

קולות בצה"ל ומחוצה לו ממליצים ליזום תוכנית סיוע בינלאומית רחבת היקף לרצועת עזה. על-פי הוגיה, התוכנית מיועדת למנוע הידרדרות כלכלית העלולה להביא לאי-שקט ברצועה, שיעלה לשלטון גורמים קיצוניים יותר מחמאס. מטרה נוספת של השיפור הכלכלי היא הפחתת המוטיבציה לביצוע מעשי טרור נגד ישראל. ההיגיון מאחורי תוכנית הסיוע לקוי מכמה בחינות:
1. ההנחה שעוני מייצר טרור היא מיתוס ליברלי חסר בסיס עובדתי. לא קיים שום קשר בין רמת חיים לאלימות פוליטית וטרור. מדינות עניות - הודו, לדוגמה - אינן סובלות מטרור יותר ממדינות עשירות מהן. מסע הטרור הפלשתיני שהחל בשנת 2000 אירע כאשר מצבה הכלכלי של החברה הפלשתינית היה בשיאו.
2. האמונה שרווחה כלכלית של תושבי עזה עשויה למתן את עמדות הזרוע הצבאית של חמאס היא תמימות בלתי נסלחת. אידיאולוגיה קיצונית ודבקות דתית לא תושפענה מעושרם של עזתים לא חמושים. במשטרים דיקטטוריים כמו בעזה, בעלי הרובים הם המחליטים. עריצי המזרח התיכון אינם מהססים לירות ביריביהם הפוליטיים.
3. סיוע כלכלי גדול לעזה כיום פירושו תמיכה ביריב מר, הנחוש להשמיד את מדינת היהודים. האם המערב שקל אי-פעם להעניק סיוע כלכלי לערביי החליפות האיסלאמית של דאעש כדי למנוע הקצנה גדולה יותר? דאגתה של ישראל אינה צריכה להיות שרידות חמאס, השלוחה הפלשתינית של האחים המוסלמים. אפשר להביס את האיסלאם הקיצוני רק כאשר מספיק מוסלמים יבינו שהגרסה הקיצונית של דתם גורמת להם בעיקר סבל, ולא רווחה.
4. חמאס מוחלש הוא אינטרס ישראלי. זה בדיוק מה שמצרים מבקשת, וגם הרשות הפלשתינית. לחמאס בצרות יש יכולת פחותה להשתלט על הרשות הפלשתינית. חמאס מוחלש גם רגיש יותר ללחצים מצריים, הנועדים לצמצם סיוע לגורמים איסלאמיים קיצוניים בסיני הנלחמים בצבא מצרים.
5. כל חיזוק לשלטון חמאס הוא על חשבון הרשות הפלשתינית. אומנם אף אחת מהישויות הללו אינה שותפה אמיתית לתהליך שלום, אבל הרשות היא לוחמנית פחות. בסופו של דבר, היא נוחה יותר לתהליך של ניהול הסכסוך.
6. המאבק שישראל מנהלת נגד השאיפות ההגמוניות של אירן - בעייתה האסטרטגית העיקרית - גם ייפגע ממאמצים ישראלים לעזור לשלטון חמאס. ארגון חמאס משתף פעולה עם אירן. מצרים, ערב הסעודית ובעלות בריתה במחנה הסוני המתון מואסות בחמאס ובאחים המוסלמים. מדינות אלה גם חוששות ביותר מהתגברות ההשפעה האירנית באזור. סיוע ישראלי לעזה תחת שלטון חמאס אינו משרת את הניסיון להידוק יחסים עם המדינות הסוניות המתונות כדי לעמוד מול אירן. למעשה, סיוע לחמאס מחזק את המחנה האיסלאמי הקיצוני שאירן היא חלק ממנו.
אדוני ראש הממשלה, תוכנית מרשל לעזה היא רעיון גרוע ומזיק. ישראל צריכה להתמיד במדיניות המקל והגזר שזכתה להצלחה רבה לאורך השנים, אף שמציאת שביל הזהב במשוואה עדינה זאת היא מסובכת ומלווה בחוסר ודאות. לישראל אין עניין במשבר הומניטרי בעזה (החששות מוגזמים), אבל ההצעה לדאוג לתוכנית מרשל לעזתים בוודאי תפר את האיזון העדין שבין עונשים על התנהגות רעה לבין תמריצים עבור התנהגות שאינה מזיקה לישראל.

פורסם בישראל היום 21.11.2017.
סדרת הפרסומים "ניירות עמדה" מטעם המכון מתפרסמת הודות לנדיבותה של משפחת גרג רוסהנדלר.
תאריך:  07/12/2017   |   עודכן:  07/12/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תוכנית מרשל לרצועת עזה - רעיון גרוע
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
מי הציע את תוכנית מרשל לעזה?
ב_שמואל  |  7/12/17 15:30
2
האלוף פולי מורדכי!
ד״ש  |  10/12/17 12:08
3
עדיף לעודד הגירתם לצרפת.
סב  |  10/12/17 18:17
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
ארי בוסל
ישראל וירושלים הם מתנה לעולם, אור לנו ולגויים, מקום משכנו של הקב״ה    נראה לי שהערבים הישראלים מבינים זאת, כמו גם מרבית ארצות ערב, גם אם הם לא יודו בכך בפה מלא    להם טוב, הם מתנהגים כמו בעלי הבית, והיהודים הטפשים מתנהגים בהתאם
איתמר לוין
טראמפ אמר דבר נכון - ולשם שינוי בצורה מתונה והגיונית    האם ההכרזה תביא גם לניפוץ בלון הטרור הפלשתיני?    יש חלקים בעיר שאפשר להפוך לבירה הפלשתינית    ומי עוד צריך להכיר בירושלים כבירה
עומר כרמון
מטה ארגוני המקדש: "הכרת אומות העולם בשלטון ישראל בירושלים הוא צעד היסטורי גדול, שמקרב את בניין המקדש בהר-הבית. כיבוי האורות המוסלמים בהר-הבית לאחר הנאום, מסמל זאת בצורה סימבולית נכונה ביותר"    מזכ"ל אש"ף: "הקיצונים הם המנצחים היום"
איתמר לוין
"הסירוב להכיר בירושלים כבירת ישראל לא קידם את השלום; ההכרזה שלי היא הכרה במציאות"    תומך בפתרון שתי המדינות - "אם הצדדים יסכימו על כך"
איתמר לוין
סולברג: הרשות הסיתה לפיגועים בזמן אינתיפאדת אל-אקצה, מימנה אותם וסייע לביצועם    תשלם 5 מיליון שקל למשפחתו של עמוס מנטין שנרצח ביוני 2003
רשימות נוספות
INSS  / מי ומי    | 
זינוק של 94% בפיגועי התאבדות  /  יורם שוייצר, אריאל י. לוין, עינב יוגב
טקס פרסי גלובוס הזהב: "תלויים באוויר" מסתמן כמנצח  /  מאיה שני
בסיס הנתונים החדש של צבאות המזרח התיכון  /  יפתח שפיר
אמני ההונאה מטהרן  /  עוזי רובין
הזדמנות לתיאום המדיניות מול אירן   /  עמוס ידלין, אבנר גולוב
משבר הר-הבית ועבודת הקבינט   /  עמוס ידלין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il