X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
ורד כהן עורכת דין משרד בר-און ,כהן, עורכי דין
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב

רענן בר-און שותף, עורך דין בר-און, כהן, משרד עורכי דין
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
אם שביתה היא בלתי חוקית או בלתי מידתית - עשוי בית המשפט לחייב את השובתים לפצות צדדים שלישיים שנפגעו פיזית או כלכלית מצעדיהם
▪  ▪  ▪
איזון בין זכויות [צילום: פלאש 90]

האם ניתן לקבל פיצוי על נזק שגרמה שביתה - דוגמת זו שהוכרזה בתמיכה בעובדי טבע? שביתה והשבתה לא יוצרות עילת תביעה במקרה שגרמו להפרת חוזה, ובמקרים מסוימים עובד שובת לא ייחשב כמפר חוזה כלפי המעסיק. עם זאת, במקרים מסוימים, רשאי ניזוק משביתה לתבוע את נזקיו מהשובתים ולעיתים גם ממעסיקיהם.
העיקרון הוא, ששביתה היא זכות חוקתית מהמעלה הראשונה, אבל גם לשביתה יש סייגים מחייבים. שביתה תהיה לגיטימית רק כל עוד היא ממלאת את החוקים וההגבלות שנקבעו. כאשר השביתה חורגת מזכות ההתארגנות והגנה על עובדים, ומקבלת אופי של פעולה בריונית זורעת הרס - נסללה הדרך להגשת תביעה נזיקית.
המקרה הקל הוא כאשר השביתה מוכרזת כבלתי חוקית בידי בית הדין, אם בשל העדר הכרזה על סכסוך עבודה ואם בשל הפרת הוראות של בית הדין לעבודה. אולם גם במקרים בהם השביתה חוקית לכאורה - ייתכן להטיל אחריות נזיקית כלפי מי שנפגע ממנה. זאת, בעיקר כאשר מוכח העדר פרופורציה בין הנזק והפגיעה להם טוענים העובדים השובתים, לבין הנזק שנגרם למשק או לצדדים שלישיים בשל השביתה.
הרעיון הוא, שכשם שלעובד קנויה חרות לשבות, כך גם לאחרים קנויה החרות לעסוק במקצועם (חופש העיסוק), לעשות שימוש במתקנים שרשויות המדינה מעמידות לרשותם ולקבל את השירותים הלגיטימיים בהם. כאשר קיימת התנגשות בין זכויות שונות, יחליט בית המשפט מה עדיף ומי גובר.
בפסק הדין מרכזי שניתן בסוגיה זו (ע"א 593/81) קבע בית המשפט העליון, שלחרות השביתה יש מגבלות ולשובתים יש חובת זהירות כלפי צדדים שלישיים (שאינם המעביד) העלולים להיפגע מהשביתה. באותו מקרה נדונה שביתה של קציני הים בצי הסוחר, על-רקע דירוגם ותנאי שכרם. השובתים מנעו מאוניות מכולה לפרוק את מטענן, וגרמה לחברות שונות נזק ניכר. בית המשפט העליון קבע, כי השובתים יכלו לנקוט בצעדים שונים שיצמצמו את הפגיעה בצדדים שלישיים, מבלי לצמצם את השביתה. למרות זאת, בחרו השובתים לנצל עמדה של שליטה על משאבי ציבור - ולכן חויבו לשלם פיצויים על הנזקים שגרמו לחברות.
דוגמאות נוספות למקרים היכולים להכשיר תביעת נזיקין: רופא שמצטרף לשביתה ומשאיר חולה על שולחן הניתוחים, והחולה נפטר. חסימת צומת מרכזית במהלך שביתה, למשך זמן קיצוני, שגורם לצד שלישי לאבד עסקה רבת ערך. אם ביתו של אדם עולה באש, והכבאים אינם נענים לקריאתו לעזרה, בשל שביתה שהוכרזה על-ידי איגוד כבאי האש.
במהלך חופשה הוכרזה שביתת מצילים ותלמיד טבע בים. בית המשפט קבע, שהיה על ההסתדרות לערוך איזון מידתי בין אינטרס השביתה לבין חיי אדם ושלמות הגוף, ולהימנע מגרימת נזק בר צפייה לצד שלישי שאינו מעורב בסכסוך.
מקרה נוסף: נהגי אוטובוס הציבו את האוטובוסים בחניון ההסתדרות ונעלו אותם מבלי לאפשר למעסיק להוציאם משם במשך שתי יממות. בכך מנעו הנהגים מהמעסיק לממש את זכותו היסודית והקניינית על האוטובוסים. בית המשפט חייב את הנהגים בתשלום פיצויים למעסיק.
במקרים כאלו ניתן לתבוע נזק פיצוי על פיזי ישיר (למשל נזק שנגרם למטען שעוכב בנמל בשל השביתה). עוד ניתן לתבוע נזק כלכלי אחר לשביתה (למשל: הפסד שנגרם עקב ייקורה של ההובלה והוצאות נוספות בהן נאלץ לשאת צד שלישי בשל השביתה). בנוסף, ניתן לתבוע בשל נזקים עקיפים: במקרה של השביתה בנמל - יכולים לתבוע בעלי המכולות שנחסמה מהם הכניסה לנמל, יכולים לתבוע מי שהתקשרו בחוזה עם בעלי המטענים וכן הלאה.

הכותבים הם ממשרד כהן בר-און, העוסק בליטיגציה, דיני משפחה ודיני ביטוח ונזיקין.
תאריך:  17/12/2017   |   עודכן:  17/12/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 חופש העיסוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רון בריימן
אלדד יניב מתיימר להיות שומר הסף של שלטון החוק והמאבק בשחיתות    כאשר האטד הידוע ממשל יותם שואף להיות מלך, או במקרה זה להתהדר בנוצות של שומר הסף, ואומר לחבריו שהוא כשר לעמוד בראש מחנה שונאי נתניהו, יש מקום לדאגה    שנאת נתניהו היא הדבק היחיד המאחד עשרים אלף מפגינים בגיבוי תקשורת אוהדת, ולא רצון כלשהו להיאבק בשחיתות
יעקב שטרכר
אם יש בחברה מוקדי שומן או אז הראשונים שצריכים להיות מפוטרים הם האחראים להשמנה זו    בטבע מדובר בהנהלה והדירקטוריון
אליהו קאופמן
ערי עוני ו/או דילול באוכלוסייה יהודית חילונית בפריפריה אינן תוצר של "חרדיות", אלא הן תוצר של חוסר פיתוח ממלכתי, כאשר הצעירים בורחים משם למרכז הארץ
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי    והפעם - זעם ונועם, מסרבים, טעים, זה מול זה, מטיילים, תגובה והנרות הללו    חנוכה שמח!
יצחק מאיר
ואני מה אני רואה מול פני המנורה כשאני מדליק אותה? אני רואה כל מי שהדליק אותה לפניי ואיננו, מוסיף והולך, מקרוב קרוב עד רחוק, מהר האפר עד הררי המור
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il