X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
תושבי סילוואן לא הצטיינו בטוב לב, והם התעמרו קשות בשכניהם היהודים-התימנים הם היו מכים אותם, מביאים להם דליי מים ושופכים על הרצפה ובמכות ובכוח גובים את מחירם הערבים מנעו מהתימנים את הגישה למעיין השילוח, ולא נותר להם ברירה אלא לחצוב לעצמם בורות מים ליד בתיהם
▪  ▪  ▪
שכונת סילוואן [צילום: דריו סנשז/פלאש 90]

בשבוע שעבר ביקרתי בעיר דוד, חוויה מרגשת ומומלצת למי שעדיין לא היה שם. דומני שאלפי מבקרים היו באותו יום, מאחר שהיה זה בין הזמנים, הרי שחרדים ודתיים, מילאו את המקום, קייטנות עם ילדים ונערים, הרבה תיירים מכול העולם. המונים. בסיורים המטיילים תמיד משקיפים על הבתים ממול, ורוצים לדעת מי מתגורר שם ומה ההיסטוריה שלהם.
המדריכים עונים שזה סילוואן, היום גרים שם ערבים, ופעם התגוררו שם תימנים. אבל אין פנאי להסברים ארוכים, ומאחר שזו חתיכת היסטוריה, כדאי לספר על כפר השילוח שהתיישב בו שבט מופלא הלא הם התימנים, איך חיו שם בשיפולי נחל קידרון קומץ יהודים בקרב הערבים, כיצד ומדוע פונו.
כפר-השילוח (סילוואן) היה הכפר התימני הראשון בארץ - ישראל המתחדשת. ישוב תימני של "העלייה הראשונה". הכל יודעים על העלייה של היהודים האשכנזים ממזרח אירופה, על תנועת חובבי-ציון ועל ביל"ו. כתבו עליהם, לומדים עליהם, ואילו על העלייה הראשונה התימנית, שהתרחשה באותה עת, ואפילו הקדימה במקצת, אין יודעים כמעט.
למעשה העלייה מתימן הייתה טיפין טיפין, בחמש מאות השנים האחרונות. העולה התימני הראשון הידוע בשמו הוא סעיד בן דוד אלעדני, שעלה בשנת 1485 והתיישב בצפת. אבל גם לפניו וגם אחריו היו עולים מתימן שעשו דרכם לארץ ישראל בשיירות ויחידים. הם עשו בדרכים חודשים רבים, דרך מדבריות ערב, נתונים לרדיפות ולהתענות של שודדי דרכים, לפגיעות מצד בני המדבר, ברעב ובצמא, ורבים רבים מהם, שלא נודע מספרם, נפלו במדבר. אך אלה שהגיעו, עשו זאת כששירת ציון על שפתותיהם, כשתפילות ספר התהלים בפיהם, כשהם נושקים ובוכים וחופנים את עפר הארץ הקדושה. אלה ששפר עליהם מזלם, עשו את הדרך בספינות עד לסואץ, לאלכסנדריה, או ליפו, ומשם ישר לירושלים.
עליית ההמונים בשנת תרמ"ב 1882 הייתה העלייה הראשונה ה'מסודרת'. הם הגיעו בעקבות שמועות כי 'רוטשילד מלך היהודים קנה אדמות בארץ- ישראל והוא מחלקן ליהודים'. הם ראו בשנה זו את הגאולה כנאמר בשיר השירים "אמרתי אעלה בתמר". "בתמר" היא תרמ"ב בשינוי סדר האותיות.
רעב ועוני
בסוף אותה שנה היו בירושלים כמאתיים נפש מעולי תימן, ולאחר שנתיים האומדן הגיע לארבע מאות נפש. אולם אכזבה רבה הייתה לעולים. אין רוטשילד, אין אדמות, אין כסף. אחיהם האשכנזים מאורגנים בשיטת ה"כוללים", שתומכים בהם, ואילו התימנים שוכנו במערות מחוץ לחומה. לאחר מסעם הקשה, מצאו עצמם בעוד סוג של מסע.
על מצבם הקשה יש עדויות מספר ביניהם של-ר' ישראל דוב פרומקין, העיתון ב"חבצלת" סיון תרמ"ד: "אין עדה בישראל סובלת רעב וחוסר ונעזבה מכול תמיכה והשגחה כעדת אחינו התימנים. אין עוני כעוני האומללים האלה, הנודדים ללחם מבוקר עד ערב כל ימי השבוע, ואין שבר כשברם. רובם בני תורה, וכולם בעלי מידות ישרות, זרע אברהם במלוא מובן המילה. והנפשות היקרות פניהם קמטו בלא עת, עוללים שלא טעמו טעם חטא, טועמים רעב ועוני. הם מכרו כל חפץ שהיה בביתם ושילמו בעד דירות סרוחות בעיר, ואלה שאין בידם, יושבים במערות, יומם לא ידעו אור, בוקר למול צלמוות ורימה אוכלת בשרם בחייהם".
פרומקין שנגע לליבו המצב, ייסד חברה בשם "עזרת נידחים" שתכליתה לעזור לאלה שאינם מסתייעים ב"כוללים". גביר ירושלמי, בנימין יחזקאל שמו, נתן למספר משפחות להתיישב על אדמותיו בכפר קולוניא היא מוצא, ואיש בעל לב ושמו בועז הבבלי, תרם כברת ארץ מנחלתו בשיפולי הר הזיתים לבניית שמונה עשר בתים. התוכנית הזאת התגשמה וכך החל לקום כפר- השילוח התימני בצידו של הכפר סילוואן הערבי אשר בשיפולי נחל-קידרון. פרומקין אסף תרומות לבנייה.
"האסיף" מתאר בשנת תרמ"ו את הנחת אבן היסוד לכפר: "ביום התשיעי לירח מרחשון תרמ"ה יצא מהנדס הממשלה בירושלים אל המקום, ולמחרת הניחו אבן פינה. בלב מלא רגשי גיל שרו הנאספים משירי נעים זמירות ישראל". אחרי שבעה שבועות בלבד כבר חנכו את הבתים ברוב הדר, ובראש כבוד הראשון לציון ר' יעקב שאול אלישר. התימנים שרו מפזמוני תימן, קבעו מזוזות איש פתח ביתו, ובסוף אותה שנה כבר היו בכפר השילוח, שישים וחמישה בתים!
תושבי סילוואן לא הצטיינו בטוב לב, והם התעמרו קשות בשכניהם היהודים-התימנים. הם היו מכים אותם, מביאים להם דליי מים ושופכים על הרצפה ובמכות ובכוח גובים את מחירם. הערבים מנעו מהתימנים את הגישה למעיין השילוח, ולא נותר להם ברירה אלא לחצוב לעצמם בורות מים ליד בתיהם.
בעית ביטחון
הגברים לא בחלו בשום עבודה ויצאו להביא שבר לביתם. ובכפר היו נשארים הנשים והטף. במאורעות תרפ"ט 1929, נמלטו תושביו היהודיים של כפר השילוח, ואז החלה שקיעתו. אומנם מתי מעט הגיעו גם לאחר המאורעות לכפר, אבל במאורעות תרצ"ו-תרצ"ח עמדו בפני בעיית ביטחון חמורה, ובאה פקודה של ממשלת המנדט לפנותם מהכפר. הם עברו לעיר העתיקה ולא שבו עוד.
חבל שבני בניהם של אותם חלוצים, לא חזרו לחדש את הכפר התימני הראשון בארץ-ישראל.

תאריך:  20/08/2018   |   עודכן:  20/08/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
כפר התימנים בשילוח
תגובות  [ 7 ] מוצגות  [ 7 ]  כתוב תגובה 
1
מרחיב את הלב שיהודים בהמוניהם
מבקרים בשילוח  |  20/08/18 12:59
2
היחסים בין כולל הספרדים
חוברה  |  20/08/18 13:04
3
התימנים אולי אפילו מאחרים
אכן קשה הייתה דרך  |  20/08/18 13:27
4
היום בסילא וון?  ל"ת
האם אפשר לבקר  |  20/08/18 20:42
5
שום דבר לא השתנה הערבים
אותם ערבים, וככה  |  21/08/18 23:37
6
בני בניהם של אותם חלוצים
ניצן ר.  |  22/08/18 13:35
7
תודה לאסתר שניאורסון על
ח.כ.  |  24/08/18 06:02
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
איתן קלינסקי
חשוב לשים לב, שהרצל ב"אלטנוילנד" בז למנהיג מפלגה יהודית-גזענית נוסח ליברמן-בנט-נתניהו, השונאת את הציבור הערבי    לא במקרה בחר הרצל בשם גאעייר Geyer - עיט, חייה הניזונה מאכילת נבלות כשם המתאים לרב, מנהיגה של המפלגה היהודית הגזענית והמשיחית
יוני בן-מנחם
מחמוד עבאס הכניס את הרש"פ לבידוד מדיני ולמתיחות גדולה ביחסים עם מצרים ועם הפלגים באש"פ.יו"ר הרש"פ מאיים בסנקציות חדשות על רצועת עזה אם לא יוביל את המשא-ומתן על הסכם הרגיעה עם ישראל אך בחמאס לא מתרגשים מאיומיו
איציק וולף
מלך ירדן התלונן באזני נשיא ארצות הברית על כך שהבית הלבן לא משתף אותו בפרטי התוכנית המדינית לישראל ולפלשתינים וטען כי הפלשתינים אינם מעוניינים בפתרון שתי המדינות    טראמפ: אם הממשל שלי לא ישיג הסכם - אף ממשל לא יצליח לעשות זאת
ד"ר רבקה ספק ליסק
כל פלשתיני, בעזה וברחבי פלשתין מסוגל להוכיח את שורשיו הערביים - בין אם מערב הסעודית, מתימן או מכל מקום אחר    יש לנו קשרי דם, אם כן. באופן אישי, חצי ממשפחתי היא מצרית, כולנו כאלה
איתמר לוין
שוטר מג"ב בן דרי ירה במפגין פלשתיני ליד רמאללה במטרה לפצוע אותו, למרות שלא סיכן את הכוח - והשתמש בקליע חי במקום בקליע גומי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il