X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס התייצב לצדה של סעודיה בפרשת חאשוקג'י כדי לא לאבד את הסיוע הכספי שלה ולנקום בקטר. גורמים בכירים בפתח מעריכים כי פרשת חאשוקג'י תשרת בסופו של דבר את הרש"פ
▪  ▪  ▪
[צילום: AP]

כ-10 ימים לקח ליו"ר הרש"פ מחמוד עבאס להחליט מה תהייה עמדת הרש"פ בפרשת היעלמותו של העיתונאי הסעודי ג'מאל חאשוקג'י שמטלטלת את מדינות ערב ואת הקהיליה הבינלאומית. בסופו של דבר הוא התייצב מול אמצעי התקשורת ב-15 באוקטובר והודיע בנחרצות: "אנו מביעים סולדריות עם סעודיה שעמדה לצד הבעיה הפלשתינית, יש לנו אמון במלך סלמאן וביורש העצר מוחמד בן סלמאן".
ב-20 באוקטובר פרסמה סוכנות הידיעות הרשמית הפלשתינית "וופא" את ההודעה הבאה: "מדינת פלשתין מדגישה כי הממלכה הערבית הסעודית בהנהגת המלך סלמאן בן עבד אלעזיז ויורש העצר מוחמד בן סלמאן היא מדינת הצדק, הערכים והעקרונות".
מחמוד עבאס ובכירי פתח מקפידים שלא להזכיר את שמו של העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י בהצהרותיהם לתקשורת ומתעלמים לחלוטין מהפרשה כדי שלא להרגיז את בית המלוכה הסעודי וכאילו מדובר בנושא שולי.
אולם, הגנרל עדנאן דמירי, ראש מערך הדוברות של מערכת הביטחון הפלשתינית, יצא ב-23 באוקטובר במתקפה חריפה בפוסט ארוך בדף הפייסבוק שלו נגד ערוץ אל-ג'זירה, השופר הרשמי של קטר, אויבתה המוצהרת של סעודיה. ערוץ אל-ג'זירה, מנגח ללא הרף בשידוריו את בית המלוכה הסעודי ובמיוחד את יורש העצר מוחמד בן סלמאן, מאז נעלם העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י ב-2 באוקטובר.
בפוסט שפרסם, תקף הגנרל עדנאן דמירי את ערוץ אלג'זירה על הסיקור המוגזם של פרשת חאשוקג'י והאשים את הערוץ כי הוא פועל בשירות תנועת "האחים המוסלמים" וארגון חמאס ומזניח את הבעיה הפלשתינית, "מדובר בערוץ מוטה, בלתי מקצועי שאינו מתבסס על עובדות" קבע דמירי.
מדוע מתייצבים מחמוד עבאס ובכירי הרש"פ לצידה של סעודיה ומגינים על המלך סלמאן ויורש העצר מוחמד בן סלמאן שבשנה האחרונה רתם אותו הנשא טראמפ לצידו כדי להפעיל לחצים על הרש"פ להסכים לתוכנית "עסקת המאה"?
יש לכך כמה הסברים, בראש ובראשונה נושא הסיוע הכספי שהרש"פ מקבלת מסעודיה, מחמוד עבאס איננו רוצה להסתכן באיבוד הסיוע הזה. בחודש פברואר השנה, הודיע אחמד קטאן, שגריר סעודיה בליגה הערבית כי בהתאם להחלטות ועדית הפסגה הערבית ברבת-עמון, תגדיל סעודיה את הסיוע לקרנות אל-אקצה ואל-קודס ב-500 מיליון דולר. התוספת לחלקה של סעודיה תגדל ב-20 מיליון דולר והסכום יועבר לקרנות ב-4 תשלומים של 17.5 מיליון דולר כל אחד.
בהודעה שפרסמה שגרירות סעודיה בליגה הערבית נמסר כי ריאד תגדיל גם את תמיכתה בתקציב הרש"פ מ-7.7 מיליון דולר בחודש ל-20 מיליון דולר בחודש.
סוכנות הידיעות הפלשתינית הרשמית "וופא" דיווחה כי בחודשים דצמבר 2017 ובינואר 2018 העבירה סעודיה סכום של 40 מיליון דולר למשרד האוצר הפלשתיני.
הסיבה השנייה קשורה ליחסים המתוחים בין סעודיה לקטר ובין קטר לרש"פ. סעודיה מחרימה כבר יותר משנה ביחד עם מצרים ומאע"מ את קטר בגלל תמיכתה בטרור והתערבותה בעניינים הפנימיים במדינות ערב.
גם יחסיה של קטר עם הרש"פ מתוחים בגלל תמיכתה של קטר בתנועת "האחים המוסלמים" והתייצבותה לצד ארגון חמאס, בשבועות האחרונים גבר המתח בין מחמוד עבאס לקטר לאחר שהאחרונה הצטרפה למצרים, ישראל וחמאס ועקפה אותו בכך שהסכימה לממן את הסולר התעשייתי לתחנת הכוח בעזה למרות התנגדותו העזה.
בתמיכתו בסעודיה מצהיר למעשה מחמוד עבאס כי הוא חלק בלתי נפרד מהציר הסעודי-מצרי המנהל מאבק חורמה בציר של טורקיה-קטר ותנועת "האחים המסולמים" שמנצלים את פרשת חאשוקג'י כדי לנסות ולערער את יציבות המשטר הסעודי.
חיזוק מעמדו של מלך סעודיה
גורמים בכירים בתנועת פתח מעריכים כי פרשת היעלמותו של העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י תביא לשינויים בבית המלוכה הסעודי ולהחלפה אפשרית של יורש העצר מוחמד בן סלמאן באחיו ח'אלד בן סלמאן שמשמש כשגריר סעודיה בוושינגטון. ירידתו האפשרית של יורש העצר מוחמד בן סלמאן מהבמה הפוליטית משרתת את האינטרסים של מחמוד עבאס שמעדיף את הקו המדיני של המלך סלמאן שהודיע נחרצות כי הוא תומך במדינה פלשתינית עצמאית בקווי 67 שבירתה היא מזרח ירושלים. לא עוד דיבורים על אבו דיס כבירת המדינה הפלשתינית, כפי שניסה יורש העצר מוחמד בן סלמאן לשכנע את הרש"פ ומדינות ערב.
גורמים בכירים בפתח טוענים כי המלך סלמאן לא ידע על התכנון לרצוח את ג'מאל חאשוקג'י וכי יורש העצר ויועציו סיבכו את המלך, כשהם נכשלו בפתרון המשבר, התערב המלך סלמאן בפרשה כדי להציל את סעודיה מהסתבכות בינלאומית וסנקציות. לדבריהם, המלך סלמאן יפעל לתקן את הרושם שנוצר כאילו סעודיה תומכת ב"עסקת המאה" של טראמפ וכי בשיחות סגורות הוא אומר" לא אקבל שבתקופתי ייאמר כי הסכמתי לשלטון הכיבוש הישראלי בירושלים".
בסביבתו של מחמוד עבאס מאמינים כי בעקבות פרשת חאשוקג'י והסערה בקונגרס ובאמצעי התקשורת האמריקנים, ייחלש מעמדו של המשולש ג'ארד קושניר-ג'ייסון גרינבלט-דיוויד פרידמן וכי הדבר ישפיע באופן חיובי על הרש"פ.
את יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס לא מעניין חופש הביטוי וזכויות האדם, מנגנוני הביטחון שלו בגדה עוצרים וחוקרים כל עיתונאי פלשתיני שמותח ביקורת על הרש"פ ואף מעמידים אזרחים פלשתינים לדין על ביקורת שהם מותחים על הרש"פ ברשתות החברתיות.
מחמוד עבאס מקווה שהתייצבותו במשבר לצד בית המלוכה הסעודי תשתלם, זו השקעה לזמן ארוך לצורך קבלת סיוע כספי ותמיכה מדינית מסעודיה שהיא מנהיגת העולם הסוני.

תאריך:  24/10/2018   |   עודכן:  24/10/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות העולם הערבי
עמי דור-און
במהלך שנות קיומו של חוזה השלום עם ירדן נהגה ישראל, כמחווה של רצון טוב, להזרים לממלכה הירדנית, בעיקר בשנים ברוכות מים, כמויות שעלו בהרבה על מה שנקבע בחוזה המקורי
איתמר לוין
ניו-יורק טיימס מגלה שחברת הייעוץ הבינלאומית הכינה עבור ממשלת סעודיה דוח, שייתכן שמילא תפקיד ברדיפת שלושה ממתנגדיה הבולטים בטוויטר
אסתר שניאורסון גרי
בערבה נישארו 30 קמ"ר של קרקע שהופרתה על-ידי חצי תריסר קיבוצים. למרות שפורמלית יוחזרו הקרקעות לריבונות ירדן, הן תוחכרנה לישראל לאורך שנים (לא חשבו ש-25 עוברים ביעף)
איתמר לוין
טראמפ צריך להבהיר לסעודיה שרצח של מתנגד משטר הוא חטא בל-יסולח - ולא להרוס את שיתוף הפעולה החיוני איתה מול המשטר הרצחני באמת: זה שבטהרן
איתמר לוין
כמה חברי קונגרס בכירים קוראים לעכב ואף לבטל עסקות נשק עם סעודיה, אך התהליך לא יהיה פשוט ובכל מקרה יחכה לתחילתו של המושב הבא
רשימות נוספות
מנוחין ישתתף בוועידה בסעודיה  /  איתמר לוין
"בכירים סעודים מעורבים ברצח חאשוקג'י"  /  איתמר לוין
מנוחין מחרים את יורש העצר  /  איתמר לוין
פשוט ומסובך  /  איתמר לוין
הצד האפל של נסיך הקסם  /  איתמר לוין
קללת חאשוקג'י  /  יוני בן-מנחם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il