X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  כתבות
רק 1.19% הצביעו [צילום: סלימן חאדר, פלאש 90]
לא נהרו לקלפיות
חששם של ערביי מזרח ירושלים מהרשות הפלשתינית ועושי דברה הוביל להדרת רגליהם מהקלפי. כך נותרו פעם נוספת 38% מתושבי העיר מחוץ לזירת המשחק הפוליטית של עיר הבירה

סקר מקיף של חוקרים מהאוניברסיטה העברית שנערך בראשית 2018 הראה, כי 58% מהפלשתינים המזרח-ירושלמים סברו שעליהם להשתתף בבחירות המוניציפליות, לעומת 13% שהתנגדו. סקר זה בישר על מהפך בדפוסי ההצבעה של ערביי מזרח ירושלים בבחירות המוניציפליות, שהתאפיינו בעשור האחרון בשיעור נמוך במיוחד. בבחירות 2008 באו לקלפי 1.7% מערביי מזרח ירושלים, ובבחירות 2013 צנח שיעור המצביעים ל-0.9%.
גם בהתמודדות על מקום במועצת העיר נראה היה כי חלה תמורה. בבחירות ב-2013 לא הציג אף תושב ערבי את מועמדותו למועצת העיר. לעומת זאת, בחודשים האחרונים התמודדו שתי רשימות של מזרח ירושלמים למועצת העיר. רשימה אחת, בהובלת עזיז אבו סארה, פרשה לאחר שאבו סארה ועמיתיו קיבלו איומים מגורמים המזוהים עם פתח והרשות הפלשתינית (רש"פ).
רמדאן דבש האמין והתאכזב
לעומת זאת, רשימת "ירושלים עירי" בהובלת ד"ר רמדאן דבש, יו"ר המינהל הקהילתי צור באהר ובן לאחת החמולות החזקות בכפר, המשיכה בהתמודדות. דבש ושותפיו בשכונות במזרח העיר פעלו ברשתות החברתיות וקיימו עשרות רבות של חוגי בית. תחושתם הייתה, כי יש בכוחם להביא לראשונה מאז 1967 בשורה לציבור הפלשתיני במזרח ירושלים על-ידי ייצוג במועצת העיר. תקוותם הייתה שיכול להיות שינוי מהותי באיכות ובהיקף של השירותים המוניציפליים הניתנים לשכונות הערביות בירושלים.
למעשה, דבש כה האמין בסיכוי לשינוי, עד שדרש ממשרד הפנים להגדיל את המספר הקטן של נקודות ההצבעה בבתי הספר במזרח העיר (שש, בהשוואה ל-187 במערב העיר). משרד הפנים נעתר לפנייתו, והגדיל את מספר נקודות ההצבעה ל-21. לבסוף, היו גם שורה של תושבים יהודים שסברו, כי ראוי שתושביה הערביים של העיר יזכו בייצוג במועצת העיר והצהירו, כי יצביעו בעד רשימתו של דבש.
מדוע אם כן קרסו התקוות של דבש ותומכיו במבחן הקלפי ב-30 באוקטובר ונגוזו חלומותיהם אל מול 3,000 קולות, שהם רק 1.19% מקולות המצביעים? הם יכלו לכאורה לזכות בשליש מן המושבים במועצה! ניתן להצביע על שורה של סיבות שהובילו לתוצאה זו, חלקן טכניות יותר וחלקן שורשיות ועמוקות יותר.
יש סיבות הנוגעות ליום הבחירות עצמו. ראשית, פעילי פתח וגורמים לאומניים נוספים הפריעו למהלכן של הבחירות והרתיעו את הבוחרים בקרבת הקלפיות. אומנם פעילים אלו טופלו ביד קשה על-ידי משטרת ישראל וחלקם אף עוכבו לחקירה, אך אין ספק, כי הדבר הטיל מורא על מצביעים פוטנציאליים שחששו שיתויגו כ"סוכנים" של "הכובש הציוני" ועושי דברו, כפי שתויגו דבש וחברי סיעתו. שנית, מצביעים דיווחו על בעיות טכניות הנוגעות לסמיכות הגאוגרפית של קלפיות אל המצביעים, וכמו-כן על קלפיות שלדבריהם לא נפתחו כלל.
בין ישראל לרש"פ
עם זאת נראה, כי הגורמים למיעוט המצביעים נעוצים בתהליכי העומק שהתחוללו בחברה המזרח-ירושלמית בתקופה שקדמה לבחירות אוקטובר 2018. תהליכים אלו הובילו גם לתוצאות הסקרים המפתיעות ולהלכי רוח ברשתות החברתיות, וגם לאחוז הצבעה נמוך.
תהליכי העומק נוגעים לתנועת המטוטלת שהחברה הפלשתינית המזרח-ירושלמית נעה בה בין ישראל והרש"פ. שתי אלה מנהלות כל אחת יחסי קירבה-ריחוק אל מול חברה זו. הפלשתינים במזרח ירושלים הולכים ומעצימים, מחד-גיסא, את חיבורם התחבורתי, התעסוקתי, הרפואי והאקדמי למערב העיר, לשפה העברית, למערכת הלימודים הישראלית ולמוסדות הישראלים. מאידך-גיסא, רבים מהם נותרים נאמנים לרשות הפלשתינית ולאתוס הפלשתיני בדבר ההכרח בחלוקתה של העיר, וסבורים, כי אינטגרציה בתוך החברה והמוסדות הישראלים היא "חטא" אידיאולוגי-לאומי.
תנועת המטוטלת יוצרת ברחוב המזרח-ירושלמי מאבק איתנים בין תומכי האינטגרציה לבין תומכי ההיבדלות והדבקות בנרטיב הפלשתיני. האחרונים רואים בניסיונות ישראל לשפר את השירותים לתושבי מזרח העיר, מניפולציה ציונית שמטרתה "לייהד" את מזרח ירושלים ולנשל אותה מאופיה הערבי.
אכן, בתקופת ראש העיר ניר ברקת חל שיפור ניכר באיכות השירותים המוניציפליים בכמה שכונות ערביות בירושלים בצפון ובדרום-מזרח ירושלים. ממשלת ישראל אף הגדילה באורח ניכר את התקציבים למזרח ירושלים בתחומי הכבישים, החינוך, התעסוקה, הרווחה, מוסדות ציבור ועוד. תקציבים אלו התקבלו, על-פי רוב, בברכה בצד הפלשתיני. בדרך כלל, המנהיגות השכונתית הפרגמטית ביקשה למקסם את התועלת מתקציבים אלו וגילתה הבנה בדבר החשיבות בנטילת חלק במשחק הפוליטי המוניציפלי. מנהיגות זו, והרוב הדומם שעמד מאחוריה, הם חלק ניכר מאותם 58% שתמכו בסקר שצוטט לעיל בנטילת חלק בבחירות.
חשדנות ותוקפנות
עם זאת, תקציבים והשקעות אלו התקבלו גם בחשדנות גדולה בקרב חלק ניכר מהציבור הפלשתיני, אשר ביקש מן הרשויות הישראליות לחשוף את סדר היום "הסמוי" העומד מאחורי השקעות אלו. במוקד החשדנות הערבית עמדו שני תחומים מרכזיים – חינוך וקרקעות. בתחום החינוך נתפסה הרחבת מסלול הבגרות הישראלית על פני זו הפלשתינית (ה"תווג'יהי") כחלק ממגמת ה"ייהוד", ובאותו אופן נתפסה גם הרחבת חלוקת הספרים המצונזרים מתוכני הסתה על-ידי העירייה. בתחום הקרקעות נתפסה החלטת ברקת ושרת המשפטים איילת שקד לקדם הסדר מקרקעין במזרח העיר ורישום מוסדר של הקרקעות בשכונות הערביות, כמקובל בכל עיר, כמרכיב יסוד במאמץ הציוני הכולל ל"נישול" הפלשתינים מאדמתם ו"הלאמה" של הקרקעות.
צעדים אלו הביאו את תומכי הרש"פ במזרח ירושלים לפתוח במסע תוקפני נגד כל צעד שיש בו משום "נורמליזציה" עם "שלטונות הכיבוש הציוני". דבש זוהה כסוכן של מגמת הנורמליזציה, והתמודדותו בבחירות נתפסה בעיני הגורמים המיליטנטיים בקרב אנשי פתח כשיאו של תהליך הנורמליזציה. לפיכך נערך נגדו מסע שכלל איומים עליו ועל משפחתו, וגם איומים על כל מי שיממש את זכותו הדמוקרטית לבחור. תושבי מזרח ירושלים נכנעו לחשש מפני גורמים אלו למרות הבנתם, כי הם מחמיצים הזדמנות היסטורית לשינוי מצבם.
ההימנעות מהצבעה מצביעה על כך, כי מיקומם של ערביי מזרח ירושלים בציר הזהות הלאומי-פלשתיני, הנע בין ערביי הרש"פ לבין הערבים אזרחי ישראל, עודנו קרוב יותר לזה של ערביי הרש"פ. אומנם ההיטמעות בחברה הישראלית, הגידול במספר לומדי הבגרות הישראלית והגידול בביקוש לאזרחות ישראלית (ערביי מזרח ירושלים הם תושבים ולא אזרחים), חורגים במידת מה מגבולות של גישה פרגמטית ואינסטרומנטלית ומשליכים גם על מרחב הזהויות של ערביי מזרח ירושלים.
ואולם, הם נמנעים מלבצע צעד פוליטי גלוי שיש בו כדי לבטא השתתפות במערכת הפוליטית הישראלית. הם עדיין דבקים בצד הפלשתיני של ציר הזהות, ומעדיפים לא "לחצות את הקו" אל עבר הצד הישראלי. לבסוף, אין ספק, כי החשש והפחד מפני עושי דברה של הרש"פ ומהתיוג כ"סוכן ציוני" ומשת"פ גרמו להדרת רגליהם של המצביעים המזרח-ירושלמים מן הקלפיות.

סדרת הפרסומים "ניירות עמדה" מטעם מכון ירושלים למחקרים אסטרטגיים מתפרסמת הודות לנדיבותה של משפחת גרג רוסהנדלר
הכותב הוא יועץ לראש עיריית ירושלים לענייני ערבים ומזרח ירושלים.
תאריך:  21/11/2018   |   עודכן:  21/11/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לא נהרו לקלפיות
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
ד"ר
שמ   |  21/11/18 13:23
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בחירות - רשויות מקומיות
מנחם רהט
הבחירות המוניציפליות חוללו קרע עמוק במחנה החרדי, שכנראה ירוץ לכנסת בשני ראשים: חסידים מול ליטאים, אדמו"רים מול ראשי ישיבות    למרבה הצער הניבו הבחירות קורבן שווא, שליבו כרע תחת ההשפלה הכפויה
יוסף קנדלקר
פתאום הניסיון הפך להיות משהו שהוא לא טוב    הוותק הפך להיות מילה גסה, ולשמר או ללמוד זה ממש פסה
עידן יוסף, איתמר לוין
שלמה בוחבוט הולך הביתה: "מעלות הפסידה אותי"    צביקה ברוט ניצח בבת ים, שאמה ברמת גן, גרובר ברמת השרון, אוחנה בצפת    כל התוצאות
איציק וולף
דובי כהן, המתמודד מול ראש עיריית אילת, מאיר יצחק הלוי, הבטיח לראשי סיעות יריבות חלוקת משרות בשכר בעירייה ובגופים הנלווים לה תמורת תמיכה בו בסיבוב השני המתקיים היום    על-פי החוק: הבטחה לטובת הנאה בהסכם פוליטי, לרבות הבטחה למשרה, הניתנת תמורת תמיכה בבחירות מהווה שוחד    ההסכמים נמסרו רק אתמול בעקבות עתירתו של מאיר יצחק הלוי, ובטענה שמדובר בטעות אנוש    סעיף סודיות שנכלל בהם מעלה תהיות על נכונות טענה זו
איתמר לוין
דחה על הסף את עתירת התנועה לאיכות השלטון, שטענה שדרעי מצוי בניגוד עניינים: הוגשה בשיהוי, מתעברת על ריב לא לה ולמעשה אין בידיו סמכויות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il