X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
בפרשת החיים בארצי סובלים מדמוניזציה של הזר אפריקנים, שהגיעו לישראל במנוסתם מרעב ואימה באפריקה דמוניזציה של הזר בישראל זורעים בנאומים פופוליסטיים זולים כלפי הזר המוצג כסרטן
▪  ▪  ▪
"שורצים" [צילום: הדס פרוש/פלאש 90]
גיבורות הפרשה
ניתן את ליבנו לנשים המיילדות, פועה ושפרה, שידעו לומר באומץ רב לא לשררה מונרכית שביקשה לזרוע מוות.

פרשת "שמות" פורסת בפנינו חברה הסובלת מדמוניזציה של הזר. מדובר בעברים שהגיעו למצרים כפליטים, שנסו מהרעב בארץ כנען. דמוניזציה של הזר החי במצרים זורע ממשל מצרי בנאומים פופוליסטיים זולים ואימתניים, המציג את הזר כמי שעלול לתת יד לאויב.
בפרשת החיים בארצי סובלים מדמוניזציה של הזר אפריקנים, שהגיעו לישראל במנוסתם מרעב ואימה באפריקה. דמוניזציה של הזר בישראל זורעים בנאומים פופוליסטיים זולים כלפי הזר המוצג כסרטן.
בפרשת "שמות" מלך מצריים מנצח על הדמוניזציה כלפי הפליטים מיבשת אסיה. בפרשת חיינו מנצחים על הדמוניזציה כלפי פליטים מיבשת אפריקה נציגי ממשל, שפרשת השבוע כביכול מתנגנת על לשונם. אותו טקסט כלפי זר בספר "שמות" דומה להפליא בבוטות שלו לטקסט כלפי הזר בחברה שלנו. בשני המקרים אנו עדים לזריעת פחד בלתי רציונאלי, הפורטת על נימים לאומניים המצביעים על סכנות קיומיות.
בשני המקרים הסממנים האופייניים לזר הם "שׁוֹרְצִים" המסכנים את קיומם של ילידי הארץ. הנוסח המבהיל של פרעה בספר שמות פרק א' 7 תואם לדברי ההבל השכיחים כיום - "וּבְנֵי יִשְׁרָאֵל פָּרוּ וַיִּשְׁרְצוּ וַיִּרְבּוּ וַיַּעַצְמוּ בִּמְאוֹד מְאוֹד וַתִּמַּלֵּא הָאָרֶץ אוֹתָם". אצלנו החליפו "שׁוֹרְצִים" עבריים ב"שורצים" אפריקנים, ב"שורצים" בדווים וב"שורצים" הנוהרים לקלפיות ומסכנים כביכול את קיומנו.
בפסוק 9 באותו פרק אנו קוראים - "וַיּאמֶר (פרעה) אֶל עַמּוֹ הִנֵּה עַם יִשְׁרָאֵל רַב וְעָצוּם מִמֶּנּוּ". פרופסור נחמה ליבוביץ בספרה ספר "שמות" מביאה את פירושו של הרמב"ן לפיו פרעה אינו חושש רק מהריבוי הטבעי - מהסכנה הדמוגראפית - של השורצים החיתיים בדמות בני ישראל, אלא חושש שבני ישראל יצטרפו אל האויב - "וְהָיָה כִּי תִּקְרֶאנָה מִלְחָמָה וְנוֹסַף גַּם הוּא אֶל שׁוֹנֵאנוּ וְנִלְחַם בָּנוּ...". (שם פס' 10) למרות שבני ישראל שוהים במצרים מאות שנים כמיעוט לאומי מחליט הממשל המצרי להסית נגדם ולהצביע על סכנה דמוגרפית - שהזר מסוכן כי הוא זה ש"נִלְחָם בָּנוּ".
ממדים מסוכנים
פופוליזים זול של פרעה במצרים כלפי מי שהוא רואה בו זר, בני המיעוט העברי, קיבל ממדים מסוכנים בעוינותו כלפי בני העם העברי, החיים במצרים כבר כמה מאות שנים. פופוליזים זול של הימין בישראל כלפי מי שהוא רואה בו זר - בני המיעוט הערבי - מקבל ממדים מסוכנים בעוינות שלו כלפי בני העם הערבי, החיים בישראל כבר מאות בשנים.
פרשת השבוע - פרשת שמות מתריסה נגד גילויי גזענות. היא דורשת מאיתנו בל נחטא בחטא הדמוניזציה של הזר ונייחס לו שדים ורוחות רפאים החבויים בראייה החיתית של "שׁוֹרְצִים". פרשת השבוע היא גם מקום למחשבה לשמאל הציוני, המצביע על סכנה דמוגרפית לחיינו ולמפעל הציוני אם לא ניפרד, זה שמאל שמתנכר לא רק לערכי הדמוקרטיה, אלא גם לערכי פרשת השבוע. אינני רואה איום דמוגראפי בילידי הארץ הזן - הערבים. הם צבועים בצבעי אותה אדמה בה אני צבוע.
מפרשת "שמות" מן הראוי, שנאמץ ללבנו את גיבורות הפרשה - הנשים. ניתן את ליבנו לנשים המיילדות, פועה ושפרה, שידעו לומר באומץ רב לא לשררה מונרכית שביקשה לזרוע מוות. נאמץ ללבנו את מסירותה של האישה, האחות מרים, שמצילה את אחיה ממפגש עם יד גרומה של מוות. נאמץ את עוצמת מוסריותה ואנושיותה של נסיכה מצרייה, המאמצת ללבה ילד של משפחה זרה, הנתון לאימת מוות.
מן הראוי שנקבל מפרשת השבוע את השילוב הטבעי בחיי עמנו של אישה, בת העם המדייני, כרעיית אחד המנהיגים החשובים בהיסטריה שלנו כעם, כרעיית מי שיהיה המודל בחיי עם ישראל והאומות למנהיגות לאומית ראויה. ניטול מפרשת השבוע את האמירה - לא לדמוניזציה לזר, ונאמץ ללבנו עולם ערכים של הנשים הפועלות בפרשת "שמות" ומגיעות לדרגת השפעה.
ברוח ימינו ניטול מפרשת "שמות" את מופת חייו של משה, אדון הנביאים, שבעקבותיו קמו לנו נביאים אנשי מוסר ואבחנה חברתית-מדינית מפוכחת, שידעו להעמיד שליטים על הקשר בין רמת המוסר והצדק לבין חוסנה המדיני והביטחוני של המדינה. מדינה בה הופכים ללענה משפט וצדקה לארץ מניחים, נפגע החוסן המדיני של המדינה. במדינה בה סביבת העבודה של
ראש ממשלה מושחתת ומשטרה וגם פרקליטות סבורים, שראש הממשלה חשוד בעבירות מוסר, במדינה הזו - מדינת ישראל - יש סכנה לחוסנה הביטחוני והמדיני.

תאריך:  24/12/2018   |   עודכן:  24/12/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לא לדמוניזציה של הזר
תגובות  [ 18 ] מוצגות  [ 18 ]  כתוב תגובה 
1
בלבול היוצרות
ה.א  |  24/12/18 11:32
 
- השוואה מגוחכת של ה.א
ה.א,השוואה מגוחכת  |  24/12/18 16:26
 
- לפחות מסכימים על חזרתם
ה.א  |  24/12/18 18:52
 
- על זה נאמר- גוטה..... הפוך!!!
אכן בלבול  |  24/12/18 18:12
 
- מדינת הלאום היהודי נ.ק.ו.ד.ה ל"ת
ה.א  |  24/12/18 18:54
2
פששש... חל פיחות בשקר...
מגיב ותיק  |  24/12/18 14:23
 
- היהסטוריון החשוך מגיב וותיק
למגיב הוותיק  |  24/12/18 15:48
 
- מגיב וותיק אדם שפל
לשפל מגיב ותיק  |  25/12/18 16:56
3
איתן, אתה מבזבז את זמנך
רוטל  |  24/12/18 15:13
4
שקרן מבטן ולידה
ב.ל  |  24/12/18 17:40
5
תגובה לאחר קריאה בריפרוף
עמוס שנער  |  24/12/18 22:14
 
- יצא לי פרעו במקום פרעה  ל"ת
עמוס שנער  |  25/12/18 00:54
 
- לעמוס שנער...
נעמי קליין  |  25/12/18 08:37
 
- קרא מאמר של אחד העם
עמוס שנער היקר  |  25/12/18 16:08
 
- לנעמי קליין היקרה
עמוס שנער  |  25/12/18 19:10
 
- כוווולם עברינים
ב .ל  |  25/12/18 19:16
 
- גבלס גאה במגיב ב.ל ל"ת
גבלס גאה  |  30/12/18 07:51
6
מבכה את לכתו של עמוס עוז ל"ת
נעמי קליין  |  30/12/18 07:36
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
יוני בן-מנחם
מחמוד עבאס הפתיע את ארגון חמאס והודיע על פיזור הפרלמנט שבו יש לחמאס רוב של שני שלישים. בחמאס זועמים ולא מתכוונים לבצע את ההחלטה שמבטאת את כישלונה של מצרים בהשגת פיוס פלשתיני ומרחיבה את הנתק בין הגדה לרצועה
אביתר בן-צדף
הגירוש צריך לחול על משפחות מחבלים, שביצעו את זממם, כמו על מי שסוכלו בטרם פגעו בנו
מחלקה ראשונה
יו"ר הרשות הפלשתינית תקף את ראש הממשלה בנאום שנשא ברמאללה    והתייחס גם להצבעה באו"ם על ההצעה לכנות את ארגון חמאס ארגון טרור: חרף המחלוקות עם הארגון, הוא הביע את התנגדותו להצעה
איתן קלינסקי
אני מקדיש את השיר לזכרם של תינוקות וילדים, שעימות מדמם ובלתי פוסק בין ישראל ובין פלשתין גובה מחיר בלתי נסבל ובלתי נסלח שנוטל את חייהם
עו"ד אברהם פכטר
האירועים האחרונים ביהודה ושומרון, הפיגועים, הפצועים, חוסר הביטחון של התושבים, הם תוצאה של ביטחון רעוע וסדוק מצד כוחות הביטחון    הפיגועים, אך בעיקר הדרך שלהם, מצביעים על חוסר התאמה וניסיון של הגדוד החרדי להתמודד עם חוליות המחבלים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il