X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  נאומים
שי ניצן פרקליט המדינה משרד המשפטים
בלוג/אתר רשימות מעקב
נאום פרקליט המדינה בוועידת התחזיות 2019 של כלכליסט [כ"ג בטבת תשע"ט, 31.12.2018]
▪  ▪  ▪
שי ניצן [צילום: מארק ישראל סלם, פלאש 90]
זירת העימות
בית המשפט העליון, היועץ המשפטי לממשלה, פרקליטות המדינה והפרקליטות הצבאית, משמשים, כל אחד במסגרת תפקידו על-פי דין, "חומת המגן" של המדינה אל מול ניסיונות של גורמים שונים בעולם להרחיב את זירת העימות גם אל הזירה המשפטית הבין לאומית.

שלום לכולכם.
התבקשתי לייחד את דבריי לצפוי במשפט בשנת 2019.
כבשנים האחרונות, ולצערי מסתמן שאולי ביתר שאת, גם בשנת 2019 תזדקק מדינת ישראל למערכת אכיפת חוק, משטרה, פרקליטות ויועץ משפטי לממשלה, חזקים ועצמאיים. אבקש לגעת בתמצית רבה באתגרים המרכזיים העומדים לפתחנו.
האתגר הראשון העומד לפתחנו בפתח השנה הבאה הוא השלמת הטיפול בתיקים המצויים כיום על שולחננו, ועל סדר היום הציבורי - התיקים בהם חשוד ראש הממשלה.
בעבר הבהרנו כי אנו נעשה כל מאמץ ללמוד את התיקים ולבחון את מכלול הראיות בהקדם האפשרי - וכך אכן עשינו.
כפי שאמרתי אך לאחרונה, בחודשיים האחרונים קיימתי סדרה אינטנסיבית של דיונים מקדמיים מעמיקים, שהסתיימה לפני כשבועיים, בהם הוצג לי ולבכירים נוספים בפרקליטות, חומר הראיות הרלוונטי שהינו רחב היקף עד מאוד ולובנו שאלות שונות - ראייתיות ומשפטיות שסוכמו בחוות הדעת שהונחו לפני היועץ המשפטי לממשלה.
לאחר השלמת עבודת הפרקליטות על המסד הדרוש להכרעה בתיקים אלה, התחלנו בשבוע שעבר דיונים מעמיקים אצל היועץ המשפטי לממשלה לצורך קבלת הכרעתו. לאחר סיום הדיונים כולם תפורסם המלצתי יחד עם החלטת היועץ המשפטי לממשלה.
משפורסמו הדברים האמורים, החל שיח ציבורי ער בשאלת מועד קבלת ההחלטה. אלה אומרים כי חובת היועץ המשפטי לממשלה לקבל החלטה לפני הבחירות, ואלה אומרים כי חובה שלא לקבל החלטה עד הבחירות.
בעניין זה אומר אך זאת - היועץ המשפטי לממשלה, אנוכי וכל שאר העוסקים במלאכה מחויבים לפעול לסיום הדיונים בהקדם האפשרי. עשינו ונעשה לשם כך מאמץ גדול, אך זאת מבלי לגרוע מיסודיות בחינת התיקים.
ועוד אומר - הזהרו מפרסומים לא מוסמכים ומספקולציות על אודות עמדות כביכול של משתתפי הדיונים. אנו בעיצומו של התהליך ועם סיומו נפרסם כאמור הודעה רשמית וברורה.
לצערנו, לאחרונה אנו עדים לאמירות ולהשתלחויות נגד מערכת אכיפת החוק. כאשר נדמה כי אמירה כזו או אחרת חוצה רף חדש שלא היה מקובל במקומותינו, לא עוברים ימים ספורים ורף חדש, גבוה מקודמו או שמא נמוך ממנו, מתרגש עלינו.
מזהירים אותנו, מתרים בנו, וכיוצא בזה. אבטיח לכם רק זאת: לא נירא ולא ניחת. לא נירתע מפני איש. נמשיך במלאכתנו, ללא מורא, עד לסיומה. עד קבלת ההחלטה הנכונה והמקצועית ביותר על-ידי היועץ המשפטי לממשלה, בהקדם האפשרי.
זה תפקידנו. זו חובתנו. דבר לא יסיט אותנו מדרכנו.
אפנה כעת למספר אתגרים נוספים עימם נוסיף להתמודד בשנה הבאה.
גם בשנת 2019 תזדקק מדינת ישראל למערכת משפט עצמאית וחזקה אשר תדע לסייע בהתמודדות מול איומי הטרור, במסגרת הדין.
בית המשפט העליון, היועץ המשפטי לממשלה, פרקליטות המדינה והפרקליטות הצבאית, משמשים, כל אחד במסגרת תפקידו על-פי דין, "חומת המגן" של המדינה אל מול ניסיונות של גורמים שונים בעולם להרחיב את זירת העימות גם אל הזירה המשפטית הבין לאומית.
בניגוד לטענות שונות בדבר "משפטיזציית יתר", המפריעה כביכול למאבק בטרור, האמת היא שמערכת המשפט עושה כל שביכולתה להעמיד כלים אופטימליים, במסגרת הדין, למלחמתה הצודקת של ישראל בטרור.
אני מבקש להדגיש שגם בהקשר זה, חוסנה של ישראל נגזר, בין היתר, מפעילותנו הענפה.
למול הקולות המשמיצים אבהיר כי פגיעה במערכת המשפט והחלשתה, דווקא היא שתוביל חלילה לפגיעה ביכולתה של ישראל להתמודד עם אתגרי הביטחון.
המערכת המשפטית היא שותפה מלאה מאז קום המדינה למאבק הקשה נגד הטרור, ועושה כל שביכולתה כדי לאפשר לממשלה ולצבא להגן על אזרחי המדינה. עם זאת, המערכת המשפטית מקפידה כי פעילות זו תעשה אך ורק במסגרת הדין. במסגרת החוק ובמסגרת חוקי היסוד. לא ניתן לפעול אחרת, כל עוד מבקשים אנו לשמור על ערכינו הבסיסיים, הדמוקרטיים והיהודיים.
אכן, אפשר לבטל את המגבלות המשפטיות. אולם המשמעות תהיה ביטול הדמוקרטיה ושלטון החוק.
אנו בודאי לא ניתן יד לכך. נוסיף לפעול ולמלא את חלקנו במאבק הביטחוני משפטי של ישראל, מאבק שאין מוצדק ממנו, והכל במסגרת הדין.
כאן המקום להדגיש על-רקע אירוע הימים האחרונים כי טרור הוא טרור הוא טרור. בין אם הוא בא מערבים ובין אם הוא בא מיהודים.
ההתייחסות לטרור אחת היא. יש להלחם בה בכל האמצעים החוקיים. טרור משני הצדדים מסכן את ביטחון המדינה. על המאבק אמונים גורמי הביטחון. אנו מצדנו נוקטים את הצעדים הדרושים כדי לוודא שבמאבק בטרור יופעלו רק אמצעים חוקיים וסבירים ובגדר כך אנו מפקחים על פעולת גורמי הביטחון ובודקים כל תלונה המוגשת נגדם. כך עשינו וכך נעשה.
בשנת 2019 מדינת ישראל תוסיף להישען על פרקליטות חזקה ועצמאית גם כדי להיאבק בשחיתות השלטונית - הן בשלטון המרכזי והן בשלטון המקומי.
על-רקע כל אלה, המהווים רק חלק קטן מן האתגרים העומדים לפתחנו, אבקש להרחיב עתה לגבי אתגר נוסף עימו נמשיך להתמודד, בהקשר כלכלי, גם בשנה הקרובה - האכיפה הכלכלית.
בשנים האחרונות, גופי האכיפה, והפרקליטות בכללם, הגבירו את פעילותם בתחום האכיפה הכלכלית.
לפי הערכות גורמים שונים, היקף כספי הפשיעה בישראל עומד על סכום הנע בין עשרה לחמישה עשר מיליארד שקלים בשנה.
כספים אלה, המופקים מעבירות שונות, מהווים מניע משמעותי ביותר לביצוע עבירות חמורות, דוגמת סחר בסמים, סחר בנשים, סחיטה, שוחד, הונאה ועוד. השארת הכספים הללו ב"עולם הפשע" לא רק שאינה מוצדקת במישור המוסרי (שכן החוטא יוצא נשכר), אלא שהיא גם מהווה תמריץ להמשך הפעילות העבריינית המצמיחה כספים אלו, שמצידם, "מתדלקים" את המשך הפעילות העבריינית ו"ומשמנים" את גלגליה.
מדובר בכסף "גדול". אנו שמנו לנו למטרה מרכזית להילחם בתופעה זו.
אחד הכלים המרכזיים המשמשים אותנו במאבק זה הוא כלי החילוט, המאפשר את תפיסת הרכוש שהושג בביצוע עבירות חמורות. כדי לאפשר חילוט זה תופסת המשטרה - כאשר יש לכך הצדקה - במהלך החקירה, סכומים נכבדים. בשעה שמוגש כתב אישום מעריכה הפרקליטות את הסכומים שלגביהם יש סיכוי ממשי כי יחולטו, ולגביהם מגישה היא בקשות חילוט יחד עם הגשת כתב האישום. סכומים שנתפסו בתחילת החקירה ולא הוגשה לגביהם בקשת חילוט, מושבים ככלל לחשודים.
ישנה טענה המוטחת שוב ושוב נגד "מדיניות החילוט" שמפעילים גופי האכיפה וכי רשויות החוק תופסות רכוש רב מדי בראשית ההליך, שרובו, ולפי הטענה אף רובו הגדול, אינו מחולט בסופו של דבר.
בכוונתי להתייחס לטענה זו מיד. אולם בטרם אשיב לה, אבקש לחדד נקודה שנשתכחה מלב הטוענים נגד "מדיניות החילוט".
רק לאחרונה התבשרנו בגאווה כי מדינת ישראל התקבלה לארגון ה- FATF (Financial Action Task Force )' כוח המשימה הבינלאומי המוביל את המאבק הגלובלי בהלבנת ההון ומימון הטרור. מדובר בארגון בינלאומי יוקרתי, שרק מדינות מעטות יחסית מתקבלות אליו. ישראל התקבלה אליו לפני כחודש ימים, לאחר ביקורת מקיפה שערך הארגון בישראל. בדוח הביקורת הסופי של הארגון נקבע כי ישראל היא אחת משלוש המדינות המובילות בעולם מבחינת אפקטיביות המאבק בהלבנת הון ומימון טרור. זאת לאחר שאך לפני שנים אחדות, ישראל נכללה ב"רשימה השחורה" של הארגון. נדמה לי כי חשוב לשים לב לדברי ארגון חשוב זה ביחס לכלי החילוט, שסותר את הביקורת המושמעת בהקשר זה.
כעת אני רוצה לשתף אתכם בכמה מילים אישיות. גם הן נודעות למלחמה בשחיתות. מעת לעת ניגשים אליי אזרחים ברחוב ושואלים, תוהים, "האם אכן המדינה כל כך מושחתת?", "האם יש עוד תקנה למדינה?". ואני משיב להם: "המדינה אינה מדינה מושחתת, כל עוד יש לנו מערכת משפט חזקה ועצמאית הנלחמת בשחיתות ובפשיעה כולה!".
לפני מספר שנים זכיתי לסעוד עם עמוס עוז ז"ל בארוחת ערב שהתקיימה בביתם של חברים משותפים. במהלך הארוחה הוא שאל אותי לגבי כמה פרשות ש"התפוצצו" באותה עת, שנגעו לאנשי שלטון שסרחו, וסיפרתי לו את שניתן היה לספר עליהן. עמוס עוז הסתכל בי במבט עמוק בעיניו הטובות ואמר לי כך:
"כשמרימים את מכסה הביוב יוצאת בתחילה צחנה עזה, וכולם מתרחקים מיד. האנשים חשים כאילו הסירחון בלתי נסבל הוא. אלא שבחלוף זמן מה, דווקא הרמת המכסה ויציאת אדי הרעל מן הביוב, היא זו שמטהרת את אוויר התעלות ומאפשרת התחדשות ושינוי. על כן, חזקו ואמצו. המשיכו את מאבקכם לטיהור האויר במדינה. בסופו של דבר ייטהר האויר והמדינה תצא נשכרת!"
אמירה זו, שלעולם לא תשכח ממני, מלווה אותי בדרכנו הקשה. דבריו החכמים של עמוס עוז נוטעים בי ביטחון שעל אף איים מסוימים של שחיתות ומוקדי פשיעה בישראל, הרי שפעולתנו לטיהור החברה הישראלית, ודאי תצלח ותוביל לחברה טובה יותר ונקייה יותר.
אאחל לכולנו המשך עשייה פורייה של מערכת המשפט, יחד עם שאר מערכות החברה והשלטון בישראל, גם אל מול אתגרי שנת 2019.
תודה רבה!

תאריך:  31/12/2018   |   עודכן:  31/12/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 עמוס עוז / Amos Oz
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לא נירא ולא נחת
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
איזו אירוניה אבסורדית
עובד 1  |  31/12/18 21:07
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אריק פינטו
נאום מנכ"ל בנק הפועלים בוועידת התחזיות של כלכליסט [כ"ג בטבת תשע"ט, 31.12.2018]
ענת גואטה
דברי יו"ר רשות ניירות ערך בכינוס תאגידים [י"ז בטבת תשע"ט]
אסתר חיות
דברי נשיאת בית המשפט העליון בכינוס לזכרו של פרופ' אלי ויזל ז"ל [י"ב בטבת תשע"ט, 20.12.2018]
אביחי מנדלבליט
נאום היועץ המשפטי לממשלה בוועידת ישראל של גלובס [י"ב בטבת תשע"ט, 20.12.2018]
ענת גואטה
נאום יו"ר רשות ניירות ערך בכינוס של הפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל אביב ומשרד מיתר ליקוורניק גבע בנושא ממשל תאגידי [י"ט בכסלו תשעט, 27.11.2018]
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il