X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  תחקירים
שר האוצר כחלון בוועדת הכספים [צילום: מרים אלסטר/פלאש 90]
ח"כים ומשפטנים מבקשים לבטל את הנוהג של פקידי האוצר להקצות סכומי כסף לח"כים שמתחייבים להצביע בעד קידום תהליך אישור תקציב המדינה עבור הצבעתם, ובהתאם להחלטת פקידי האוצר, מקבלים חברי הכנסת תקציב לקידום מטרותיהם הפוליטיות האישיות נוהג המכונה באופן לא רשמי כמתן "בונוסים לח"כים מצטיינים", מעלה חשש לשחיתות עד כדי חשד לעבירות פליליות
▪  ▪  ▪
גפני ובאב"ד. פקידי האוצר קובעים [צילום: מרים אלסטר/פלאש 90]
זוהר. "קידמתי אג'נדות" [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

איתמר לוין
אגף התקציבים שולט במיליארדים ללא פיקוח

פקידים בכירים במשרד האוצר משחדים חברי כנסת, בתמורה לכך שחברי הכנסת מסייעים להם - לפקידי האוצר, להעביר בכנסת את תקציב המדינה. חברי הכנסת זוכים לתקציבים אישיים בהיקף של מיליוני ש"ח, המשמשים למטרותיהם הפוליטיות. מהמידע שהובא בפני News1, הנחשף כאן לראשונה, עולה חשש למעשים בלתי חוקיים. למרות זאת, נושא זה לא טופל כדבעי על-ידי היועץ המשפטי לממשלה והפרקליטות.
נושא התגמולים ("בונוסים") לח"כים מצטיינים עלה לאחרונה בעקבות בקשה הנחשפת כאן לראשונה. שהפנה (17.9.18) הממונה על התקציבים באוצר שאול מרידור, ליו"ר ועדת הכספים, לאשר הקצאה של מיליוני שקלים לשלושה חברי כנסת מהליכוד, שלושתם חברי ועדת הכספים, על תמיכתם בתהליך אישור תקציב המדינה לשנים 2018-2017. ההקצאה התחלקה באופן הבא: ח"כ מיקי זוהר - 12.6 מיליון שקלים, ח"כ אורן חזן - מיליון שקלים וח"כ נאווה בוקר - חצי מיליון שקלים.
מתחקיר News1 עולה כי העברת הכסף נעשתה על-סמך הסכמים בין פקידי האוצר לחברי כנסת, למרות שהיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט התיר עריכת הסכמים מסוג זה בין גופים פוליטיים בלבד.
המשנה ליועמ"ש: חשש לפלילים
בעקבות חשיפת הבקשה על-ידי News1, אמר ח"כ מיקי זוהר כי למרות שהוא נמנה עם מקבלי התגמול, הוא מתנגד לו וסבור שיש לבטלו. "מדובר בנוהג שקיים בכנסת במשך שנים וגם אני נהגתי לפיו בכך שקיבלתי תקציבים באמצעותם קידמתי אג'נדות בהן אני מאמין. עם זאת, לאור חששות שהיו לי בעניין, פניתי ליועץ המשפטי לממשלה בבקשת הבהרה ברורה בנושא. לצערי לא קיבלתי תשובה מספקת, ולכן אני קורא לקיים דיון ציבורי ומשפטי רחב בכל הנוגע לנוהג המדובר".
בתאריך 29.6.2017 ביקש ח"כ זוהר את חוות דעת היועץ לחשש שקבלת התגמול וחלוקתו לגופים הקרובים ללבו, עלולה ליצור "סוגיה פלילית" של מתן טובות הנאה למקורבים. המשנה ליועץ המשפטי לממשלה מאיר לוין השיב שאכן "עלולים להתעורר קשיים משפטיים ביישום הסכמים כאלה" והבהיר שלמרות ש"הסכמים כאלה הם חלק מההתנהלות הפוליטית בישראל... אי-אפשר להכשיר באמצעותם מתן טובות הנאה אסורות". היועץ הדגיש שהעובדה שהכספים נועדו למטרות ציבוריות, אינה הופכת אותם לכשרים: "גם אם הכספים יועדו למטרה ציבורית בדרך של הסכם פוליטי, אין בכך לשלול מיניה וביה כי להסכם יהיו היבטים פליליים. הדבר תלוי, בין היתר בפרטי ההסכם, נסיבותיו, מערכת התמורות שהובטחו בו, או שניתנו בהקשרו".
המודעות של ח"כ זוהר לבעייתיות הכרוכה בקבלת הכספים מהאוצר היא מאוחרת. בתחילת 2017, בדיון בישיבת ועדת השקיפות של הכנסת, הוא לא סבר שיש פגם בהתנהלותו, ותיאר בחופשיות את תהליך העברת הכספים לאנשי ליכוד מקורבים: "פונים אלינו גופים עם משויכות פוליטית ברורה, עם עמדות פוליטיות ברורות, שמתאימות לשלנו. אותו גורם יושב מולך ולאיש הזה שיושב מולך יש שיוך פוליטי ברור. הוא לא איש שמאל, הוא איש ימין מובהק ואני רוצה לחזק את הימין... אני אומר לו 'תן לי את מספר התקנה', כי אני רוצה שהממשלה תתקצב את הנושא מהכספים הקואליציוניים שאני השגתי".
זוהר הבהיר שבעקבות העצות שקיבל ממשנה ליועץ המשפטי לממשלה, הוא נזהר מכל קשר אל הגופים שהכספים 'שלו' הועברו אליהם "לפי הנחיות היועמ"ש, אחרי ההקצאה חבר הכנסת אסור לו להיות מעורב בנעשה בגופים שקיבלו ממנו כסף. אני אומר לגופים שאני לא רוצה לשמוע מהם אחרי ההקצאה. אבל ייתכן שיש במצב הזה בעייתיות של נראות, וזו יכולה להיות מכשלה לחברי כנסת שאינם מתמצאים בחוק ובחוק הפלילי".

תגמול לחברי כנסת מצטיינים

הסכמי התגמולים נעשים בדרך כלל בעל-פה ובחשאי. ח"כ שביקש לשמור על עילום שמו תיאר: "כל אחד מחברי הכנסת הדומיננטיים שיכול להשפיע על אישור התקציב, יש לו אפשרות לדרוש כספים ייחודים לקדם אג'נדות שהוא מאמין בהן. זה בונוס שהאוצר נותן לחברי כנסת מצטיינים בעזרתם אנשי אגף התקציבים מאשרים את התקציב. אנשי האוצר הם שמנהלים את המו"מ עם הח"כים והם אלה שמכריעים מה הסכום שיקבל כל אחד מהם. חברי הכנסת שומעים על התקציבים האלו זה מזה. לחברי הכנסת אין הרבה דרכים להשפיע על התקציב. האוצר מעביר את כל התקציבים כמכלול ולחבר הכנסת אין אפשרות להשפיע חוץ מלהתנגד ולעשות רעש. לכן כאשר מציעים לו תקציבים לקידום הנושאים שבהם הוא מאמין, לרוב הוא יעדיף להסיר את התנגדותו לסעיף זה או אחר, ולקדם דרך ההקצאות את האני המאמין שלו. התקציב כולל אין-ספור גזירות לא פשוטות לציבור וכדי שחברי הכנסת לא יטרפדו ברגע האחרון, אנשי האוצר מעדיפים לתת כספים לכל מי שמפריע לתקציב לעבור למסלול הירוק של אישור".
חבר כנסת נוסף מוועדת הכספים מספר: "כשהגעתי לישיבות ועדת הכספים, שמתי לב שפקידי האוצר מתלחשים ומסתודדים עם חברי כנסת. לא הבנתי מה הולך שם. מישהו סיפר לי שמדובר במו"מ על כספים שמקבלים חברי הכנסת כדי שיעזרו לפקידי האוצר להעביר את התקציב. התחלתי לבדוק את הנושא, וסיפרו לי שמי שמחלק הוא יו"ר הוועדה משה גפני. פניתי אליו ואמרתי: גם אני רוצה לקבל או שאני מתנגד לכל הצבעה. קיבלתי".

מוסי רז: "כספים לא מוסריים"

ח"כ מוסי רז (מרצ), חבר ועדת הכספים, טוען שיש לבטל לאלתר את הנוהג של מתן כספים אישיים לח"כים בתהליך אישור התקציב: "אלה כספים לא מוסריים והם משקפים סחטנות שמפעילים חברי כנסת שיש להם כוח כדי להפנות כספים למקורבים. הם פוגעים בתקצוב הוגן של המטרות החשובות שבתקציב המדינה. ספק אם הם חוקיים, אבל גם אם כן, יש לבטל אותם לאלתר. אני מקווה שהחל בתקציב הבא לא יהיה עוד כדבר הזה".
רז היה חבר ועדת הכספים בכנסת ה-15 ונעשה חבר ועדת הכספים הנוכחית ב-2017. לדבריו, מדובר בנוהג חדש שלא היה בעבר.

קניית הצבעה של ח"כים

בעקבות חשיפת News1 חידשה התנועה לאיכות השלטון את דרישתה לבטל את נוהג התגמולים. עו"ד נילי אבן חן ואור מלכי מהנהלת התנועה פנו לעו"ד איל ינון, היועץ המשפטי של הכנסת, וליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט בדרישה "להסדיר את הנושא בהקדם ולשים קץ לנוהג הפסול של חתימת הסכמים מסוג זה, על-מנת להגן על הקופה הציבורית ולדאוג שכספי משלם המיסים ישמשו לקידום האינטרס הציבורי בלבד". התנועה לאיכות השלטון הסבירה את עמדתה ל-News1: "הפרקטיקה של חתימת הסכמים קואליציוניים מול ח"כים בודדים היא בבחינת 'קניית' הצבעתם של הח"כים ומהווה סחטנות פוליטית. מדובר בנוהג שמעוות את רצון הבוחר, שהצביע למפלגה ולא לחבר כנסת מסוים שיקבל קופה אישית בה ישתמש כאוות נפשו. למרות הנחיות היועמ"ש המבקשות להסדיר את הנושא, במקרה של הסכם מול ח"כ בודד, הנתון לשיקולי בחירות מקדימות ותרומות, עדיין קיים חשש ממשי שכספים קואליציוניים ישמשו כצינור להעדפת מקורבים ולא לקידום מטרות ראויות".
בתגובותיו לפניות התנועה לאיכות השלטון, הסכים יועמ"ש הכנסת כי "יש לקיים דיון עקרוני בדבר אופן התנהלות אגף התקציבים באוצר מול חברי הכנסת בכלל ובתקופת דיוני התקציב בפרט". ב-7 בדצמבר 2016 כתב ינון לתנועה לאיכות השלטון שיש לאסור הסכמים פוליטיים בעלי משמעות תקציבית עם חברי כנסת בודדים: "ברור כי זיקה ישירה בין חברי כנסת כבודדים וכסיעות, לבין העברה תקציבית, יוצרת לכל הפחות בעיה של נראות בכך שנוצר מצג לפיו הצבעתם של חברי הכנסת נקנתה כביכול בכסף... ותחושה בקרב הגופים שאליהם מועברים הכספים כי הם תלויים בחסדיהם האישים של חברי הכנסת".
עם זאת, בזמן שעבר מאז, ינון לא פעל להסדרת הנושא. בתגובה לפניית News1 נמסר מהלשכה המשפטית של הכנסת: "עמדתו של היועץ המשפטי לכנסת בדבר מורכבות הסוגיה לא השתנתה מאז מכתבו בעניין זה לתנועה לאיכות השלטון לפני כשנתיים. על כל פנים הנושא לא עומד כרגע על הפרק ויש להניח שהנושא יעלה שוב בדיונים בכנסת על אישור תקציב 2020".

העדר שקיפות מגביר סיכוי לשוחד

מנייר עמדה, של הסדנא לידע ציבורי, שהוגש לוועדת השקיפות של הכנסת ב-14 בפברואר 2017 עולה שלמרות שהיועמ"ש קבע נהלים למנוע שהכספים שהוקצו לח"כים יועברו למקורבים, דרכי העברת הכספים אינן שקופות והתוצאה היא שאין דרך לעקוב לאילו ארגונים הכסף מגיע.
שבי קורזן, מנכ"ל הסדנא לידע ציבורי, ארגון הפועל להגברת השקיפות ולהנגשת מידע ממשלתי לציבור: "ההסכמים פוליטיים הם תופעה פסולה ומוטב היה שיעברו מן העולם. העדר שקיפות והעדר פיקוח מספק על ההסכמים מגבירים את הסיכוי להעברת כספים למקורבים וליצירת מנגנון שוחד פוליטי, בפרט כאשר הגופים הנהנים מכספים אלה קשורים או נמצאים ביחס תן וקח עם הח"כים (בין אם מדובר בטובת הנאה אישית או פוליטית), היועמ"ש וכנסת ישראל חייבים לעשות הכל כדי להסיר את אותם החששות שבמקרים מסוימים אף עשויים להעלות חשד לפלילים. לכן חיוני שהמידע המלא על ההסכמים והעברות הכספים יפורסם לציבור, כולל פרטים על הגופים שנהנים מאותם כספים. האופן בהם מפורסמים הפרטים כיום, רחוק מלהיות משביע רצון. חייבים להגביר את השקיפות והפיקוח על ההסכמים הפוליטיים, וכמובן על הקצאות והעברות התקציביות השונות המתבצעות בכנסת".

האוצר מתנער

לפי תקנות היועמ"ש, מי שמוסמך לעשות הסכמים בעלי משמעות כספית מול ח"כים הם שר האוצר או ראש הממשלה, או מי מטעמם, אבל בפועל המו"מ וההסכמים עם הח"כים נעשים על-ידי פקידי האוצר. מלשכת שר האוצר נמסר כי מכיוון שאנשי האוצר הם שעושים את ההסכמים, את השאלות הנוגעות להסכמים אלה יש להפנות לדוברות משרד האוצר. מדוברות משרד האוצר נמסר שהנושא אינו קשור למשרד האוצר ולפיכך את השאלות יש להפנות לכנסת".

תאריך:  09/01/2019   |   עודכן:  09/01/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אבי דיכטר / Avi Dicter  אביגדור (איווט) ליברמן / Avigdor  Liberman  אביחי מנדלבליט / Avichai Mendelblit  אברהם נגוסה / Avraham Neguise  אוסאמה סעדי / Osama Saadi  אופיר אקוניס / Ofir Akunis  אורי מקלב / Uri Maklev  אורי יהודה אריאל / Uri Yehuda  Ariel  אורלי לוי-אבקסיס / Orly Levi-Abekasis  אורן חזן / Oren Hazan  אחמד טיבי / Ahmad  Tibi  איוב קרא / Ayoob Kara  איילת נחמיאס-ורבין / Ayelet Nahmias-Verbin  איילת שקד / Ayelet Shaked  איימן עודה / Eiman Ode  איל ינון / Eyal Yinon  אילן גילאון / Ilan Gilon  איתן ברושי / Eitan Broshi  איתן כבל / Eitan Cabel  אכרם חסון / Akram Hasson  אלון שוסטר / Schuster Alon  אלי אלאלוף / Eli Alaluf  אלי כהן / Eli Cohen  אליהו בן-דהן / Eliyahu Ben-Dahan  אלעזר שטרן / Elazar Shtern  אמיר אוחנה / Amir Ohana  אראל מרגלית / Erel Margalit  אריה מכלוף דרעי / Aryeh  Machluf Deri  באסל גטאס / Basel  Ghattas  בנימין נתניהו / Benjamin  Netanyahu  גילה גמליאל / Gila  Gamliel  גלעד מנשה ארדן / Gilad  Erdan  ג'מאל זחאלקה / Jamal  Zahalka  דני עטר / Danielle Attar  דני בן יוסף דנון / Dani Danon  זאב אלקין / Ze'ev Elkin  זאב בנימין בגין / Ze'ev Binyamin Begin  זוהיר בהלול / Zohir Bahalul  ז'קי לוי / jackie Levy  חיים ילין / Haim Yalin  חיים כץ / Haim Katz  חיליק (יחיאל) בר / Yehiel Bar  חמד עמאר / Hamad Amar  חנין זועבי / Haneen  Zoabi  טלי פלוסקוב / Tali  Ploskov  יאיר לפיד / Yair  Lapid  יגאל גואטה / Igal  Guetta  יהודה גליק / Yehuda Glick  יואב בן-צור / Yoav Ben-Tzur  יואב גלנט / Yoav Galant  יואב קיש / Yoav Kish  יואל חסון / Yoel Hason  יואל (יולי) אדלשטיין / Yoel Edlshtein  יואל קוסטנטין רזבוזוב / Yoel Konstantine  Razvozov  יוליה  מלינובסקי / Yuliya Melinovsky  יוסף גריף / Yosef Garif  יוסף תיסיר ג'בארין / Yousef Taysir Jabareen  ינון מגל / Yinon  Magal  יעל גרמן / Yael  German  יעל כהן-פארן / Yael  Cohen Paran  יעקב ליצמן / Yaakov Litzman  יעקב מרגי / yaakov Margi  יעקב פרי / Yaakov  Perry  יפעת שאשא-ביטון / Yifat  Shasha-Biton  יצחק כהן / Yitzhak  Cohen  יצחק (איציק) שמולי / Itzik  Shmuli  ירון מזוז / Yaron Mazuz  יריב לוין / Yariv Levin  ישראל אייכלר / Yisrael  Eichler  ישראל כץ / Israel  Katz  מאיר כהן / Meir  Cohen  מאיר לוין / Meir Levin  מאיר פרוש / Meir Porush  מייקל אורן / Michael Oren  מיכאל  מלכיאלי / Michael Malkieli  מיכל בירן / Michal Biran  מיכל רוזין / Michal Rozin  מיקי לוי / Mickey  Levy  מירב בן-ארי / Meirav  Ben-Ari  מירי  רגב / Miri Regev  מכלוף מיקי זוהר / Miki Zohar  מנואל טרכטנברג / Manuel Trajtenberg  מרב מיכאלי / Merav  Michaeli  מרדכי (מוטי) יוגב / Mordhay  Yogev  משה גפני / Moshe Gafni  משה כחלון / Moshe Kahlon  משה (בּוֹגי) יַעלון / Moshe  Ya'alon  משולם נהרי / Meshulam Nahari  נאוה בוקר / Nava Boker  נורית קורן / Nurit Koren  נחמן שי  ניסן סלומינסקי / Nissan Slomiansky  נפתלי בנט / Naftali  Bennett  סילבן שלום / Silvan  Shalom  סעיד  אלחרומי / Said Elharumi  סתיו שפיר / Stav Shafir  עאידה  תומא-סלימאן / Aida  Touma-Suleiman  עבד אל-חכים חאג' יחיא / Abd al-Hakim  Hajj Yahya  עבדאללה אבו-מערוף / Abdullah  Abu Ma'aruf  עודד פורר / Oded Forer  עופר עיני  עיסאווי פריג' / Issawi Frej  עליזה לביא / Aliza Lavi  עמיר ארמונד פרץ / Amir  Peretz  עמר בר-לב / Omer  Bar-Lev  עפר שלח / Ofer  Shelah  פנינה תמנו-שטה / Pnina Tameno-Shete  ציפי חוטובלי / Tzipi  Hotovely  ציפי לבני (שפיצר) / Tzipi  Livni  קארין אלהרר / Karin  Elharar  קסניה סבטלובה / Ksenia Svetlova  רוברט אילטוב / Robert Ilatov  רויטל סויד / Revital Swid  רועי פולקמן / Roei Folkman  רחל עזריה / Rachel  Azaria  שאול מרידור / Shaul Meridor  שאול שי  שולי מועלם-רפאלי / Shuli  Mualem-Refaeli  שי  פירון / Shai  Piron  שלי רחל יחימוביץ' / Shelly  Yachimovich  שרון גל / Sharon Gal  שרן השכל / Sharren Haskel  תמר זנדברג / Tamar Zandberg
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פקידי האוצר משחדים חברי כנסת מצטיינים תמורת תמיכתם בתקציב
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
לא ביבי לא שוחד
אורי פ  |  9/01/19 14:14
2
תגמולים? זה שוחד פרופר ל"ת
alice  |  9/01/19 14:20
3
זה באמת כמו שוחד מוסווה ל"ת
אורי231  |  9/01/19 21:55
4
ידענו שזה היה בתקופת מפא"י
מיכל מירושלים  |  9/01/19 22:40
 
- סדנא דארע חד הוא. ל"ת
חבר קיבוץ יגור  |  10/01/19 06:51
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות כנסת 20
מירב ארד
יו"ר ועדת חוקה ח"כ ניסן סלומינסקי: "המטרה היא לשקם את אותם אנשים שנפלו פעם ולאפשר להם לחזור לחיים נורמטיביים"
איציק וולף
ח"כ יפעת שאשא-ביטון תמונה לשרת השיכון במקום השר גלנט שפרש ממפלגתה ועבר לליכוד    "מודה לשר כחלון על האמון שהוא נותן בי ומודעת היטב לחשיבות התפקיד, אעשה ככל יכולתי על-מנת לבצע אותו על הצד הטוב ביותר"
עידן יוסף
יו"ר ועדת הכלכלה הודיע למשרד התחבורה כי עד שלא יתוקנו הכללים הנוקשים, לא יאושר החוק להגברת האכיפה והקנסות    חברי הוועדה הצליחו לרכך חלק מהסעיפים
מירב ארד
הוועדה אישרה את צו שירות ביטחון המאפשר להמשיך את הצבתם של חיילים ביחידות צבאיות במסגרת משרד הביטחון ויחידות סמך של משרד הביטחון ומשרד ראש הממשלה, שתכלית פעילותן היא ביטחון המדינה ותושביה
עידן יוסף
דיוני ועדת החקירה הפרלמנטרית להתנהלות המערכת הפיננסית בהסדרי אשראי ללווים עסקיים גדולים נחתמו בשמיעת יו"ר רשות ניי"ע וכן יו"ר חברת כלל ומנכ"להּ    רני"ע סירבה לומר האם בוצעו פעולות אכיפה בעניין פרשיית בל"ל והעלמות המס בטענת חיסיון    בכירים רבים מהשירות הציבורי מצאו את עצמם מועסקים בקונצרן IDB בתום שלושה חודשים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il