פקידים בכירים במשרד האוצר משחדים חברי כנסת, בתמורה לכך שחברי הכנסת מסייעים להם - לפקידי האוצר, להעביר בכנסת את תקציב המדינה. חברי הכנסת זוכים לתקציבים אישיים בהיקף של מיליוני ש"ח, המשמשים למטרותיהם הפוליטיות. מהמידע שהובא בפני News1, הנחשף כאן לראשונה, עולה חשש למעשים בלתי חוקיים. למרות זאת, נושא זה לא טופל כדבעי על-ידי היועץ המשפטי לממשלה והפרקליטות.
נושא התגמולים ("בונוסים") לח"כים מצטיינים עלה לאחרונה בעקבות בקשה הנחשפת כאן לראשונה. שהפנה (17.9.18) הממונה על התקציבים באוצר
שאול מרידור, ליו"ר ועדת הכספים, לאשר הקצאה של מיליוני שקלים לשלושה חברי כנסת מהליכוד, שלושתם חברי ועדת הכספים, על תמיכתם בתהליך אישור תקציב המדינה לשנים 2018-2017. ההקצאה התחלקה באופן הבא: ח"כ
מיקי זוהר - 12.6 מיליון שקלים, ח"כ
אורן חזן - מיליון שקלים וח"כ נאווה בוקר - חצי מיליון שקלים.
מתחקיר News1 עולה כי העברת הכסף נעשתה על-סמך הסכמים בין פקידי האוצר לחברי כנסת, למרות שהיועץ המשפטי לממשלה
אביחי מנדלבליט התיר עריכת הסכמים מסוג זה בין גופים פוליטיים בלבד.
המשנה ליועמ"ש: חשש לפלילים
בעקבות חשיפת הבקשה על-ידי News1, אמר ח"כ מיקי זוהר כי למרות שהוא נמנה עם מקבלי התגמול, הוא מתנגד לו וסבור שיש לבטלו. "מדובר בנוהג שקיים בכנסת במשך שנים וגם אני נהגתי לפיו בכך שקיבלתי תקציבים באמצעותם קידמתי אג'נדות בהן אני מאמין. עם זאת, לאור חששות שהיו לי בעניין, פניתי ליועץ המשפטי לממשלה בבקשת הבהרה ברורה בנושא. לצערי לא קיבלתי תשובה מספקת, ולכן אני קורא לקיים דיון ציבורי ומשפטי רחב בכל הנוגע לנוהג המדובר".
בתאריך 29.6.2017 ביקש ח"כ זוהר את חוות דעת היועץ לחשש שקבלת התגמול וחלוקתו לגופים הקרובים ללבו, עלולה ליצור "סוגיה פלילית" של מתן טובות הנאה למקורבים. המשנה ליועץ המשפטי לממשלה
מאיר לוין השיב שאכן "עלולים להתעורר קשיים משפטיים ביישום הסכמים כאלה" והבהיר שלמרות ש"הסכמים כאלה הם חלק מההתנהלות הפוליטית בישראל... אי-אפשר להכשיר באמצעותם מתן טובות הנאה אסורות". היועץ הדגיש שהעובדה שהכספים נועדו למטרות ציבוריות, אינה הופכת אותם לכשרים: "גם אם הכספים יועדו למטרה ציבורית בדרך של הסכם פוליטי, אין בכך לשלול מיניה וביה כי להסכם יהיו היבטים פליליים. הדבר תלוי, בין היתר בפרטי ההסכם, נסיבותיו, מערכת התמורות שהובטחו בו, או שניתנו בהקשרו".
המודעות של ח"כ זוהר לבעייתיות הכרוכה בקבלת הכספים מהאוצר היא מאוחרת. בתחילת 2017, בדיון בישיבת ועדת השקיפות של הכנסת, הוא לא סבר שיש פגם בהתנהלותו, ותיאר בחופשיות את תהליך העברת הכספים לאנשי ליכוד מקורבים: "פונים אלינו גופים עם משויכות פוליטית ברורה, עם עמדות פוליטיות ברורות, שמתאימות לשלנו. אותו גורם יושב מולך ולאיש הזה שיושב מולך יש שיוך פוליטי ברור. הוא לא איש שמאל, הוא איש ימין מובהק ואני רוצה לחזק את הימין... אני אומר לו 'תן לי את מספר התקנה', כי אני רוצה שהממשלה תתקצב את הנושא מהכספים הקואליציוניים שאני השגתי".
זוהר הבהיר שבעקבות העצות שקיבל ממשנה ליועץ המשפטי לממשלה, הוא נזהר מכל קשר אל הגופים שהכספים 'שלו' הועברו אליהם "לפי הנחיות היועמ"ש, אחרי ההקצאה חבר הכנסת אסור לו להיות מעורב בנעשה בגופים שקיבלו ממנו כסף. אני אומר לגופים שאני לא רוצה לשמוע מהם אחרי ההקצאה. אבל ייתכן שיש במצב הזה בעייתיות של נראות, וזו יכולה להיות מכשלה לחברי כנסת שאינם מתמצאים בחוק ובחוק הפלילי".