X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
הפלשתינים השתלטו בכוח על מתחם שער הרחמים בהר-הבית תוך פגיעה בריבונות הישראלית והפרת הסטטוס-קוו במקום. את המהלך הובילה מועצת הווקף האיסלאמי החדשה שפועלת להפוך להנהגה החדשה של תושבי מזרח ירושלים בגיבוי מלך ירדן ויו"ר הרש"פ
▪  ▪  ▪
שער הרחמים [צילום: נועם מוסקוביץ, פלאש 90]

במבצע מאורגן היטב של מועצת הווקף האיסלאמי החדשה המשותפת לירדן ולרש"פ, שקיבל את הכינוי "ההתעוררות של שער הרחמים" (הבת אלרחמה-בערבית), השתלטו אלפי מתפללים מוסלמים ב-22 פברואר על מבנה שער הרחמים בהר-הבית, פרצו את שעריו, הניפו את הדגל הפלשתיני על גגו וקיימו בו תפילה המונית לאחר שהמקום היה סגור ב-16 השנים האחרונות.
על-פי דיווח בערוץ אל-ג'זירה, ראש מועצת הווקף החדשה השיח' עבד אלעזים סלהב, המופתי מוחמד חוסיין, עדנאן אלחוסייני השר לענייני ירושלים ברש"פ ובכיר פתח חאתם עבד אלקאדר הובילו פיזית את אלפי המתפללים למתחם שער הרחמים במהלך תפילת יום השישי בהר-הבית.
מועצת הווקף האיסלאמי החלה בעבודות ניקיון במתחם שער הרחמים אחרי התפילה וראש המועצה השיח' סלהב הודיע כי המבנה ישאר פתוח למתפללים וכי המועצה תחל בעבודות שיפוצים כדי להפוך את המבנה לבית תפילה גדול.
על-פי גורמים בווקף, ההחלטה על המהלך התקבלה בישיבה הראשונה של המועצה החדשה ב-14 בפברואר, חברי המועצה אף ביקרו במקום והתרשמו מהנעשה בשטח, אחת הסיבות להחלטה הייתה טענה כי יש להקדים את ישראל שרוצה להקים בית כנסת במקום.
ישראל העדיפה שלא להתעמת עם אלפי המתפללים, משטרת ירושלים פינתה מבעוד מועד את נקודת המשטרה על גג מבנה שער הרחמים, ביום חמישי שעבר ערכה המשטרה מעצרי מנע במזרח ירושלים של כ-60 פעילים בהר-הבית אך המעצרים לא מנעו את ההשתלטות על שער הרחמים.
הפלשתינים רואים בפעולת ההשתלטות על מבנה שער הרחמים הישג חשוב נוסף, לאחר הניצחון במשבר הצבת המגנומטרים בשערי הר-הבית ביולי 2017, במערכה על השליטה בהר-הבית ומזרח ירושלים לקראת פרסום תוכנית "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ.
מאמר המערכת של עיתון "אלקודס" המזרח- ירושלמי ב-23 בפברואר הגדיר את המערכה על שער הרחמים במילים "פרק מכובד נוסף בהיסטוריית המאבק של הפלשתינים ועמידתם האיתנה".
ההשתלטות הפלשתינית על מבנה שער הרחמים מזכירה בדפוס הפעולה שלה את ההשתלטות של הפלג הצפוני של התנועה האיסלאמית בראשות השיח' ראיד צלאח על "אורוות שלמה" (אלמצלא אלמרוואני-בערבית) בהר-הבית בשנת 1996, שיפוצן והפיכתן למסגד גדול.
ההשתלטות הפלשתינית על מבנה שער הרחמים מהווה שינוי בסטטוס-קוו שהיה בהר-הבית בשנים האחרונות בצעד חד-צדדי מתואם בין ירדן לבין הרש"פ בניגוד לעמדת ישראל.
הנהגה חדשה לתושבי מזרח ירושלים
על-פי גורמים בכירים בפתח, אחת המטרות של הקמת מועצת הווקף האסלמי המורחבת החדשה בשיתוף נציגי הרש"פ ופתח הייתה לקח ישיר מאירועי משבר הצבת המגנומטרים בשערי הר-הבית ביולי 2017 שאותו ניהלו בהצלחה נציגי הווקף האיסלאמי בשיתוף עם פעילי פתח במזרח העיר ללא מעורבות הרש"פ.
סגירת מבנה "האוריאנט האוז" ולשכת המסחר במזרח ירושלים יצרו במשך השנים האחרונות ואקום בהנהגה של תושבי מזרח ירושלים, גם האיסור של ישראל על פעילות הרש"פ במזרח ירושלים והצעדים שננקטו נגד עדנאן ע'ית' מושל מחוז ירושלים החדש מטעם הרש"פ, הגדיל את הוואקום שאליו נכנסה כעת מועצת הווקף האיסלאמי החדשה שנהנית מתמיכה של ארמון המלוכה בירדן והנהגת הרש"פ.
חאתם עבד אלקאדר, פעיל פתח וחבר המועצה החדשה אמר לתחנת הרדיו "אל-אג'יאל" ב-23 בפברואר כי למועצה החדשה יש תוכנית אסטרטגית חדשה לשמור על מסגד אל-אקצה וירושלים, יש לה נכסים רבים בעיר העתיקה ובעלות על אלפי בתים והיא תילחם גם בתופעת מכירות הבתים ליהודים.
להערכת גורמים בפתח, ממשלת ישראל תתקשה להילחם במועצה החדשה שנתמכת כאמור על-ידי ירדן והרש"פ מכיוון שעל-פי הסכם השלום עם ירדן מ-1994 לירדנים יש מעמד מיוחד של האפוטרופוס על המקומות הקדושים בירושלים, עם זאת פתיחת מבנה שער הרחמים בכוח בצעד חד-צדדי, תוך הפרת צו בית המשפט ללא תיאום עם ישראל מהווה הפרה חמורה של הסכם השלום בין ירדן וישראל וגם הפרה של הסכם אוסלו.
חיזוק עקרון "ההתנגדות העממית"
גורמים בכירים בפתח רואים בהשתלטות הפלשתינית על מבנה שער הרחמים בהר-הבית הצלחה נוספת של אסטרטגיית "ההתנגדות העממית" שאליה הטיף יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס בשנים האחרונות, דהיינו פעילות עממית נרחבת נגד ישראל ללא שימוש בנשק חם.
מועצת הווקף האיסלאמי אימצה את אותה שיטה שננקטה במשבר המגנומטרים שהציבה המשטרה בהר-הבית ביולי 2017, היא הניעה אלפי מתפללים מוסלמים לעבר מתחם שער הרחמים והשתלטה עליו מתוך הערכה שמשטרת ירושלים לא תעז להתעמת עמם בכוח בתוך מתחם הר-הבית בגלל ההשלכות הבינלאומיות של מהלך כזה.
מצוטפא ברגותי,מזכ"ל תנועת "היוזמה הפלשתינית" אמר כי האירועים האחרונים "הם הוכחה לכוח של ההתנגדות העממית שיש לחזקה ולהרחיבה לכל פלשתין".
הפלשתינים ממתינים עתה לראות את תגובת ממשלת ישראל על מהלך ההשתלטות שלהם על מתחם שער הרחמים שמהווה פגיעה קשה בריבונות הישראלית על הר-הבית, אם לא תגיע תגובה הולמת מצד ישראל, יחשב הדבר כחולשה ולכך יש השלכות חשובות על המשך המאבק על השליטה בהר-הבית ובמזרח ירושלים לקראת פרסום "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ.

תאריך:  24/02/2019   |   עודכן:  24/02/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יואב יצחק
פרקליט המדינה פעל תוך ניגודי עניינים אסורים ונמנע מלפסול עצמו מלדון ומלהכריע בארבעה תיקים לפחות: תיק יוחנן דנינו, תיק אפי נוה, תיק הילה גרסטל ותיק ארנון מוזס    בימים אלה מתנהלת בדיקה נפיצה מצד השופט (בדימ') דוד רוזן בגין מעשיו של ניצן בתיק דנינו    למרות זאת, ניצן מזהם את ההליכים בתיקי נתניהו, בעצם זאת שהוא יושב ועוסק בדיונים הנוגעים לחשד נגד נתניהו לפיו פעל תוך ניגוד עניינים ביחסיו עם ארנון מילצ'ן, ארנון מוזס ושאול אלוביץ'
מרדכי ליפמן
"לזכותה" של קוטלר, אמירה קשה כבר לפני עשור: ב-12.6.09, משווה המגישה חסרת הרסן את חיילי צה"ל, שלא נותנים למסתננים ממצרים, להיכנס לארץ, לחיילים שווייצריים ששיתפו פעולה עם הנאצים, לא פחות
אפרים הלפרין
היועץ המשפטי לממשלה חוזר ואומר שבתיקי נתניהו ידברו רק הראיות, ונראה לי שראוי שהיועץ המשפטי ישנן היטב את הכלל המרכזי המנחה את התביעה הכללית בהחלטה על העמדה לדין: סיכוי סביר להרשעה
יוני בן-מנחם
המתיחות החדשה בהר-הבית מצטרפת למגמת ההסלמה על גבול הרצועה לקראת הבחירות בישראל ופרסום תוכנית השלום האמריקנית החדשה    חשש במערכת הביטחון הישראלית כי יו"ר הרש"פ יגביר את הלחץ הכלכלי על רצועת עזה כדי לדרדר את המצב הביטחוני
עו"ד אברהם פכטר
העיתונאית אושרת קוטלר - בהתבטאות אווילית המשחירה באופן גורף את חיילי צה"ל ויתר כוחות הביטחון הפועלים ביהודה ושומרון    שאלה ליועץ המשפטי לממשלה - למה הוא לא מקיים את הנוהל שהוא עצמו פרסם?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il