X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
חוק הספאם אומנם אינו חל על מסרים פוליטיים, אך דומה שהפצצת הבוחר במסרים היא עבירה פלילית של הטרדה במתקן בזק
▪  ▪  ▪
מגיעה לנו פרטיות [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

חוק הספאם, האוסר על העברת פרסומות בדוא"ל או בטלפון ללא הסכמת המקבל, אינו חל על מסרים פוליטיים. התוצאה היא, שרבים מאיתנו מופצצים במסרים לקראת הבחירות הקרובות - בלא שיש לנו אפשרות להסיר את עצמנו מרשימות התפוצה, שספק אם אי-פעם הצטרפנו אליהן מרצוננו.
המפלגות סבורות, כי בכך שהן פטרו את עצמן מחוק הספאם, מותר להן לעשות ככול העולה על רוחן. לא כך. הנחת העבודה הבסיסית של עקרון החוקיות היא, כי על הרשות חל איסור לעשות דבר, למעט את שהותר לה בדין. שלוות נפשו של אדם היא פרטיותו וכבודו, ולרשות אסור לפגוע בערכים הללו בלא היתר בדין. אזרחי המדינה זכאים לפרטיות ושלווה בביתם, ביתו של אדם הוא מבצרו והטלפון הנייד שלו הוא חלק מכך.
סביר להניח, שרוב אזרחי המדינה אינם רוצים לקבל מסרונים של תעמולת בחירות בשעה לא שגרתית, בכמות סיטונאית ואולי בכלל. מבחינת האזרח, אין זה משנה שכל מפלגה שולחת רק קצת מסרונים, שכן כל המפלגות הן משפחה אחת גדולה שבחרה להטרידו.
בכדי להתמודד עם תופעה פסולה זו, ניתן לשקול שימוש בסעיף 30 לחוק התקשורת (בזק ושידורים): "המשתמש במתקן בזק באופן שיש בו כדי לפגוע, להפחיד, להטריד, ליצור חרדה או להרגיז שלא כדין, דינו - מאסר שלוש שנים". מהי הטרדת האחר? "בלשון פשוטה, דומה כי הטרדה היא יצירת אי-נוחות, המסיחה את דעתו של אדם מענייניו וגורמת לו מבוכה, דאגה, בלבול, והתעסקות בנשוא ההטרדה" (השופט אליקים רובינשטיין, רע"פ 10462/03).
יטען הטוען, כי עסקינן בביטויים פוליטיים בתקופה קצרה יחסית, אגב אירוע מרכזי בהתנהלותה הדמוקרטית של המדינה, וככזה יש להגן עליו מכוחו של חופש הביטוי ועוד. על כך ניתן להשיב בציטוט נוסף מאותו פסק דין: "אין הטרדת הזולת בטלפון או בפקסימיליה ביטוי לחופש ביטוי. אין ביישומה של הגבלה על כך כדי לכלוא את הרוח. יש בה כדי לשמור על שפיות אנושית ועל סדרי חברה בסיסיים תקינים. כשם שזכותו של אדם להיות מוגן פיסית, זכותו להיות גם מוגן נפשית; ביתו הוא מבצרו - והטלפון הוא שלוחת ביתו".
קיימים מספיק אמצעי פרסום מודרניים, אשר משרתים היטב את חופש הביטוי ועם זאת אינם פוגעים בפרטיותנו ובמעוז מבצרנו. הגיעה העת להסדיר מצב זה, כמו גם לחייב את המפרסם/השולח להציג מידע מלא אודותיו, לרבות פרטיו שיאפשרו לאזרח להחליט כיצד להגיב על ההטרדות. לתשומת ליבו של יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, חנן מלצר, והגורמים הרלוונטיים האחרים - ולו רק משום שאנחנו גם הבוחרים.

הכותב מייצג בתחומי הפלילים והצווארון הלבן.
תאריך:  11/03/2019   |   עודכן:  11/03/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בחירות 2019 (א)
עידן יוסף
יו"ר האיחוד הלאומי נגד המהפכה השיפוטית: "יש הדתה שאסור בשום אופן לקבל אותה. ועדת המקצוע באזרחות כופה על כולנו ללמוד את דת הדמוקרטיה הליברלית"
איציק וולף
ראש עיריית מעלה אדומים, בני כשריאל, משך את עתירתו לאחר שהובטח לו כי אם ירצה להתמודד שוב תחת השם 'כחול לבן' יוכל לעשות זאת
יוסף אליעז
אחר כל התפארותו בהישגיו הנה כחלון גרם לגירעון עצום באוצר ונראה שכהונתו היא כישלון מהדהד המלווה אומנם בחיוך נצחי, ובעיקר בהצהרות והתפארויות [כמו "נטו"] שלא נמצא להן כיסוי
איתמר לוין
מלצר דחה את עתירתו של יעקב בן-סעדון לשבץ אותו במקום ה-19 במקומו של פנחס עידן: הוגשה לאחר המועד האחרון לקביעת הרשימות
אלברט שבות
כגודל התקווה כך גודל האכזבה אומרים    אומרים? אז אומרים נו מה    כאן לא מדובר בתקווה ולא באכזבה, כאן מדובר בדבר אחר, אחר לגמרי    כאן מדובר במרד, ברבולוציה, במהפך בכוח לשינוי המשטר    כאן מדובר בחורבן הדמוקרטיה, בהרס טוטלי ומוחלט של 70 שנות דמוקרטיה    כאן מדובר בתוהו ובוהו, בבלגן באנדרלמוסיה מוחלטת
רשימות נוספות
להסדיר צינון עובדי המדינה  /  איתמר לוין
"ממשיכים בתמיכה בנתניהו"  /  מירב ארד
"לא בטוח שבן גביר אינו שמפניה"   /  מירב ארד
העשור של ביבי  /  איתמר לוין
סקר עליו לא שמעתם  /  בעז שפירא
חג לדמוקרטיה  /  ציפי לידר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il